Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tt-tjes
#3171513
Dit ga ik volgen. Ik zoek ook al lang een lekker recept. Voorheen gebruikte ik altijd de kruidenmix van Knorr, in van die kleine kuipjes, maar dat hebben ze weer uit het assortiment getrokken.
Heel jammer, want die was echt lekker. Sindsdien ook niets meer kunnen vinden.
Door Lil
#3171531
tomaten passata (gewoon zo'n pakje naturel kopen dus zonder enige toevoeging; de pure gepureerde tomaat)
tomatenpuree
eventueel blokjes tomaat maar dat hoeft niet.

Alle kruiden die je lekker vindt; hier minimaal:
basilicum
rozemarijn
tijm
zout en peper
knoflook

Aanvullen met groente en vlees en kaas naar keuze.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3171535
Ik begin met zo'n 4 teentje knoflook, wat chili erbij en een uitje. Even fruiten. Dan vlees erin, paprika,s champignong, courgette enz. Wat je wil. Dan een flinke scheut italiaanse tuinkruiden (potje aldi, molen erafbreken en dan een flinke scheut uit het potje)  wat paprikapoeder, zout ,peper. Voor de saus gebruik ik gepasseerde tomaten en bij gebrek daaraan een blikje puree met wat water. Even alles laten pruttelen tot het gaar is. Daar nog wat kaas naar smaak bij en voila.
Door Jantina
#3171536
De allerlekkerste basis vind ik een pakje Heinz Tomato Frito. Ik rul rundgrhakt, daarbij knoflook, ui, paprika, prei en champignons. Dan pakje Tomato Frito erbij. Heerlijk!
Door Lizzy
#3171543
Luie wijven pasta: men neme een flinke scheut extra vergine olijfolie. In de pan. Drie gesnipperde uitjes erbij. Drie tenen grof gehakte knoflook. Een fijn gesneden Spaanse peper, 1 groenten bouillon blokje erbij en dan een blik tomaten erbij. Moet je niet die in stukjes nemen want dat is veel minder lekker. Gewoon hele tomaten en dat in de pan in stukjes snijden. Lekker even laten pruttelen. Nog een scheutje olijfolie erbij (extra vergine) en dan wat verse basilicum blaadjes erbij, in stukjes gescheurd. Spaghetti koken, erbij knikkeren en dan veeeeeel Parmezaanse kaas erover.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3171556
Het allersimpelste is knoflook fruiten in olijfolie,  passata ( ik gebruik geen heinz frito want daar zit suiker en zetmeel in, de meeste passata niet) erbij, doorkoken en dan peper zout en wat basilicum.

In principe is een passata of ingeblikte tomaten partjes en of tomatenpuree je basis, liever uit blik dan verse tomaten omdat deze vaak niet rijp genoeg zijn ervoor.
Maar je kunt er bijna in flikkeren wat je wilt, spek, paddo's, gehakt, allerlei groenten, ui, wortel bleekselder combineert ook mooi. Maar courgette erin is ook lekker.
En je kunt wat boullion gebruiken voor diepte, of witte of rode wijn als je een luxere smaak wilt.

En oja parmezaan als finishing touch, altijd lekker
Door Martine-Tom
#3171560
Heb diverse basissauzen, maar heb nu een soep opstaan die als basissaus ook erg lekker is, wat worteltjes in stukjes, een ui, teentje knof (of meer) en een flinke prei stengel, daar een pak passata bij en bouillonblokje of zout...erg basic maar lekker!
Door BusKay
#3171574
Bolognese:

1 pond gehakt
300 gr peen  (fijngedraaid in de blender)
300 gr ui    (fijngedraaid in de blender)
300 gr bleekselderij  (fijngedraaid in de blender)
1/2 bol knoflook
2 blikjes tomatenpuree
2 blikjes gepelde tomaten  (fijngedraaid in de blender)
1 liter rode wijn
oregano
peper / zout /worchestersc.
olijfolie

Gehakt aanzetten in een flinke scheut olijfolie en rul roeren...
Groenten en knoflook toevoegen en even doorgaren (5 min)
tomatenpuree erbij en op hoog vuur (roerend) de tomatenpuree ontzuren)
De gepelde tomaten, rode wijn, oregano en smaakstoffen toevoegen.
De saus een half uur tot een uur laten pruttelen en eventueel wat afbinden met maizena (kopje, beetje water, maizena)

-------

Vissaus

400 gram peen    (fijngedraaid in de blender)
400 gram ui      (fijngedraaid in de blender)
1/2 bol knoflook  (fijngedraaid in de blender)
pak koolvis (Aldi)
blikje tomatenpuree
pakje room
1/2 fles witte wijn
visbouillonblokje
basilicum
oregano
maizena om af te binden
peper / zout / worchester
olijfolie

peen / ui / knoflook aanzetten in een flinke scheut olijfolie en dan de tomatenpuree toevoegen. Evan laten ontzuren en dan de witte wijn, room, kruiden en bouillonblokje toevoegen. De vis in blokjes snijden en even mee laten garen. Afbinden met maizena en op smaak brengen.


Sauzen / pasta completabel met kaas, olijven etc..
Door frodo quin
#3171587
Ik volg eigenlijk geen vast recept, maar dit zit er ongeveer in:

enkele uien (2 grote of 4 kleinere)
enkele teentjes knoflook
Dit in een scheut olijfolie fruiten
dan verse tomaten of buiten het seizoen een brik pasata of blokjes er bij
1à2 paprika's
wortelen
eventueel een courgette of een aubergine

plantaardig gehakt, tvp of rode linzen

en veel kruiden
meestal een beetje bouillon poeder
paprika poeder
chili poeder
basilicum
oregano
klein beetje anijszaad
tijm
...
Kruiden doe ik behalve een schepje bouillon of zout op het einde en ik proef gaande weg wat en hoeveel ik er nog bij wil, dus hoeveelheden en wat presies is elke keer anders

Als je een sterkere tomatensmaak wil, tomatenpuree er bij.
#3171605
Ik heb een rode pasta saus en een groene;
Rood;
Wat knoflook teentjes, 2 uitjes snipperen en in de pan op laag vuur fruiten, vuur hoger en dan gehakt rullen en groente naar wens toevoegen. Italiaanse kruidenmix erbij, niet te zuinig en tot slot blik hele tomaten toevoegen en sudderen. De tomaten maak ik dan in de pan in stukjes. Indien gewenst kaas enz toevoegen.

Groen
Wederom uitje en knoflook en wat rode peper op laag vuur fruiten, vuur hoger en spinazie toevoegen ( per persoon ongeveer 150 gram of meer natuurlijk) wat kookroom en p.p. 50 gr grano padano oid toevoegen, nog even laten bakken en dan met de staafmixer fijn maken. Ik doe dit altijd met wat kip gebakken in oregano. En ik maak er een tomatensalsa bij: tomaten in stukjes gesneden, wat basilicum, rode peper, olijfolie en witte wijnazijn.
Door - pien -
#3171619
Mijn pastasaus:
Ui en knoflook glazig laten worden in (niet te zuinig) olijfolie (vet=smaak), evt. wat spekblokjes erbij, blikje tomatenpuree erbij mikken, gehakt erbij, roeren tot het gehakt is gegaard en de tomatenpuree niet meer zo zuur...
Blik tomaten op sap/pak passata erbij, scheut rode wijn, blups Italiaanse kruiden, een laurierblaadje (of 2), en nog wat extra oregano...
Bouillonblokje erin verkruimelen, flink met de pepermolen erover, evt. een schepje suiker erbij.
Zachtjes laten sudderen tot alles heerlijk ruikt...(een/twee uur is prima, een paar uur is beter).
Maak lekker veel zodat je een bak(je) in de vriezer kunt doen voor een makkelijke dag  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door