Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3161567
Jantina schreef: Hahaha ik ben al jaren Corgi fan puur op het uiterlijk, zal me er eens in verdiepen. Mijn vriend vindt ze vreselijk maar ach, als het werken kan  ::)
Bij alert (yvette) zit een herplaatser met drijfervaring zowel bij eenden als schapen maar daar zijn wat haken en ogen aan. Hij heet Eddie.
Door Jantina
#3161570
Alleen zoeken we echt niet nu een hond. Echt pas over 1,5 jaar of iets in die richting, als de kudde groter is, en mijn jongste honden wat ouder. Dus de herplaatsers die nu beschikbaar zijn, zijn dan hopelijk voorzien!
Door Jantina
#3161581
Ik moet je zeggen dat ik me dat ook afvraag hoor Nadia. De ervaring die wij met de kudde hebben waar ons groepje uit komt is juist dat ze heel rustig zijn en nooit lelijk hebben gedaan of geschrokken zijn van onze honden. Ook in de rasbeschrijving staat: Zwartblessen hebben een goed en rustig karakter. Ze zijn mak en vriendelijk en daarom goed te hanteren en dus ook ideaal voor rond het huis.

Vroeger hebben we Ouessant schaapjes zelf gehad, nou dat waren echt schuwe schaapjes die bij iedere onverwachte situatie alle kanten uit renden.
Door Nadia
#3161592
Ja nou, ik kan ook niet zo veel met het antwoord.
Is het schapenras te heftig omdat de beauceron te dichtbij werkt en geeft dit vuurwerk. Of is het ras te heftig omdat de beauceron niet "kundig" genoeg is. Waarom is het te heftig?

Om terug te komen op oorspronkelijke vraag.
Aysa heeft 1 keer (per ongeluk) met schaapjes gewerkt. En dat deed ze best leuk.
Door TomsBorders
#3161649
Jantina schreef: Het is wel duidelijk dat als we tzt echt denken een hond te kunnen gebruiken, dat we dan zeker ook voor een ervaren herplaatser zullen gaan kijken. En dan sluiten we de Border Collie niet uit, mits het individu bij ons gezin past  ;). Een pup tot 9 maanden niet in aanraking laten komen met de schapen en onze andere dieren is gewoon geen optie. Wat ik wel bijzonder vindt is dat er in mijn ogen zo veel BC's en aanverwanten op de boerderij leven, ook als erfhond maar goed, ik heb er duidelijk geen verstand van. :biggrin2:
dat bedoelen we ook niet, maar het echte drijven, tja dat moet je met geen enkele hond doen, ze zijn niet volgroeid en als ze omver gelopen worden of niet voldoende overwicht hebben op de schapen dan kan je hem eigenlijk al afschrijven ook al is dat niet nodig. 1e jaar rustig aan kan zomaar een paar jaar langer leven betekenen (als er niets anders aan de hand is natuurlijk)
en je vergelijkt nou met bos bc's met working kelpies en denk dat je ze beide moet tegenkomen om het goed te vergelijken. Dus van ons uit is het de tip om een werklijn border te nemen, dat is meer het beeld dat we je mee willen geven. niets moet natuurlijk. En wat Karen beschrijft, tja mijn hond is ook vaak wat druk nog buiten, maar ze zijn niet volwassen en dat is meer leeftijd dan ras afhankelijk (hoop ik ;) ;))
thuis in ieder geval super relaxt altijd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3161651
TomsBorders schreef: dat bedoelen we ook niet, maar het echte drijven, tja dat moet je met geen enkele hond doen, ze zijn niet volgroeid en als ze omver gelopen worden of niet voldoende overwicht hebben op de schapen dan kan je hem eigenlijk al afschrijven ook al is dat niet nodig. 1e jaar rustig aan kan zomaar een paar jaar langer leven betekenen (als er niets anders aan de hand is natuurlijk)
en je vergelijkt nou met bos bc's met working kelpies en denk dat je ze beide moet tegenkomen om het goed te vergelijken. Dus van ons uit is het de tip om een werklijn border te nemen, dat is meer het beeld dat we je mee willen geven. niets moet natuurlijk. En wat Karen beschrijft, tja mijn hond is ook vaak wat druk nog buiten, maar ze zijn niet volwassen en dat is meer leeftijd dan ras afhankelijk (hoop ik ;) ;))
thuis in ieder geval super relaxt altijd.
Dat is wat ik bedoel ja snuffelen okee maar nog niet echt werken , je heb ze zo verknalt
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3161708
Nadia schreef: Ja nou, ik kan ook niet zo veel met het antwoord.
Is het schapenras te heftig omdat de beauceron te dichtbij werkt en geeft dit vuurwerk. Of is het ras te heftig omdat de beauceron niet "kundig" genoeg is. Waarom is het te heftig?

Om terug te komen op oorspronkelijke vraag.
Aysa heeft 1 keer (per ongeluk) met schaapjes gewerkt. En dat deed ze best leuk.
Nadia, dat een beauce dichterbij werkt kán een probleem zijn, bij mijn schapen (die heel snel en vluchtig zijn) werkt het met een beauce niet zo goed, mijn schapen gaan dan heel erg hard rennen, bij mijn border collies die beter zijn in het "doseren" is dat beduidend anders.
Als je beauceron nu gehoorzaam is en gaat liggen op het moment dat je dat vraagt kun je zo ook beter doseren, maar dan moet ie wel echt luisteren.
Doet ie dat op het cruciale moment niet heb je wel een probleem.

Waar ik persoonlijk eerder het grotere probleem zie, is dat dit soort schapen (als die van Jantina) wel eens heel goed zou kunnen zeggen: lopen voor de hond?
Neuhhh...wij blijven lekker in een hoek, zie maar eens hoe je ons vooruit krijgt  ;)

Dan heb je dus een hond nodig die niet alleen op 12 uur kan nadrijven, maar eentje die ze zelfbewust van de draad of uit de hoeken kan krijgen, en dat door (zonder dat jij ernaast loopt om je hond te helpen) van je AF te drijven, dat is het pijnpunt.

En daar is een border (of zelfs ook een kelpie) nu eenmaal veel beter in als welk ander ras ook.

Als je echt een heel moeilijke situatie gaat hebben met de schapen zul je dat met een beauce niet altijd kunnen gaan oplossen.
Er zijn soms situaties waar je niet voor of naast de schapen kunt lopen, maar waar je van waar je staat op afstand je hond moet wegsturen om de schapen op te halen of "weg te drukken".
Tenminste met een schapenras als wat Jantina heeft.

Heideschapen die zou je in beweging kunnen zetten puur doordat de hond erop af gaat, en dat is dan al voldoende vanaf dat punt kan de hond ze dan "op pikken", er zijn ook schapen daar moet de hond echt weg kunnen drukken. Dat noemt men dan veel druk kunnen zetten, en dat heeft weer niks te maken met hoe kort erop een hond loopt. Juist een hond die kort op de schapen kan lopen zet weinig druk. Als je een hond ziet waarbij de schapen al lopen als ie nog ver van de schapen is, dat is er een die veel druk zetten kan. Meestal dan toch, uitzonderingen daargelaten.

En dan nog is het zo verschillend hoe ze op verschillende honden reageren.

Ik hoorde op mijn werk vanaf dag een van de mensen: gut de schapen zijn zo rustig, maar bij de verplaatsingen lopen ze wel vlotter door. Ja, dat is het effect wat mijn hond op de kudde had.
Heb ik een andere hond mee, dan reageren ze ook anders.

Hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen.

Dus Nadia, ik denk dat een beauce wel bruikbaar zou kunnen zijn, maar als je er moeilijke dingen mee moet gaan doen (en dat hangt o.a. van het terrein en de indeling van de weilanden af) ga je tegen meer beperkingen aanlopen dan wat je met een border zou hebben.

En ik zeg het nog maar eens,  ga eens kijken bij Andre en Helen Proost (iemand anders noemde dat ook al, die traint daar)
Die mensen hebben als een van de weinigen kijk op trainen met andere rassen als bc. Daar zitten nogal wat mensen met o.a. beaucerons...
Door Nadia
#3161723
Dat is een duidelijk verhaal waar ik iets mee kan!

Ik had het plan om met Aysa bij de schapen te gaan trainen, maar ze bleek een ongekend talent voor mantrailing te hebben. Dus ga eerst daar mee verder.

André en uhm.. *even naar boven scrollen* Helen, waar bevinden hun zich in het land?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door