Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#3143575
Is het niet zo dat je al wat eerder moet gaan scheppen rond de te verplaatsen plant, de wortels afsteken zodat zich een compactere wortelbonk ontwikkelt? Dan is alles toch te verplaatsen in elk jaargetijde? Zie je toch ook met planten/bomen die in pot gekweekt zijn? Die kan je eigenlijk altijd planten zolang de aarde niet bevroren is? Of zeg ik nu iets heul doms?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3143867
Wij hebben vorig jaar, nood breekt wetten, in juli planten verplaatst.
Aan elke zijde twee stukjes regenpijp ingegraven en goed water gegeven.
Ik zeg niet dat het ideaal is, zeker niet, maar een beetje plant kan een boel hebben.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3143873
Wij hebben 2 maanden terug uit pure nood onze vaste planten verplaatst en de rozen staan gewoon weer netjes in knop, de hortensa bloeit goed en de vlinderstruik bloeit ook, weliswaar met kleine bloemen maar ze bloeit.
Gebruikersavatar
Door pike
#3143882
keetje schreef: Is het niet zo dat je al wat eerder moet gaan scheppen rond de te verplaatsen plant, de wortels afsteken zodat zich een compactere wortelbonk ontwikkelt? Dan is alles toch te verplaatsen in elk jaargetijde? Zie je toch ook met planten/bomen die in pot gekweekt zijn? Die kan je eigenlijk altijd planten zolang de aarde niet bevroren is? Of zeg ik nu iets heul doms?
Nee hoor je zegt niets stoms. Planten in container zijn in principe het hele jaar door te planten, alleen als het erg warm en droog is moet je ze wel verzorgen alsof het kasplantjes zijn anders redden ze het niet. En als de vorst in de grond zit ook niet. Maar verder kan dat inderdaad wel. Verplanten is een ander verhaal omdat je de wortels los maakt uit de aarde. TENZIJ het je lukt om het geheel met een flinke vaste kluit heel te houden (wat eigenlijk alleen bij nog kleine plantjes lukt).
Als ik wat verplant steek ik altijd wel wat van de wortels af en ik trek de kluit als hij compact is uit elkaar. dat zet de plant op zijn nieuwe stekkie sneller aan tot het vormen van nieuwe wortels. Een compacte wortelbonk is denk ik niet echt wenselijk en tegennatuurlijk.
Wortelgoed (planten die niet in container staan) die zal je echt in september, desnoods oktober moeten planten, nogmaals met uitzondering van herfstbloeiers die kunnen in de vorm van wortelgoed ook beter in het voorjaar de grond in. Maar wortelgoed is tegenwoordig nauwelijks nog te krijgen. In elk geval niet in de doorsnee tuincentra.

En natuurlijk kan je het op elk willekeurig moment proberen om te verplanten, met enige zorg en aandacht lukt dat doorgaans wel. Wat niet weglaat dat de beste tijd in het najaar ligt; na de bloei.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3143899
Kaela schreef: Dit jaar hebben we de voortuin aangepakt en niet gehinderd door enige kennis heb ik hem vol gegooid met planten. Met een heerlijk kleurrijk geheel als gevolg en ik geniet er ook helemaal van!

Ik ben ook wel zo slim geweest om diverse vaste planten te kopen.  Alles is er tussen half april en vandaag in gezet. Alleen niet alles staat even handig. Dus ik wil een en ander gaan verplaatsen. Wanneer kan ik dat het beste doen? Voor de winter of er na? Het meeste bloeit nu, dus nu lijkt me in ieder geval niet handig. Ik heb wel redelijk een idee hoe ik het nu zou willen hebben, dus ik zou het het liefste in 1 keer reorganiseren.

Najaar,zoonlief is hovenier en doet het hier in de tuin ook in oktober/november! Maak eerst een foto van hoe het nu is ivm grote van de planten dier er nu verkerd staan,dan weet je waar wat moet komen te staan! En flink water blijven geven,ook in de winter wanner het niet vriest,maar niet wanneer er vorst wordt voorspeld! Succes
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door