Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door kiara
#3135102
Helaas ben ik er te last achter gekomen dat mijn dure halsband voor de Sint onder de schimmel zit  :-[
Nou heb ik hem al met sopje van groene zeep schoongemaakt , is wel beetje weg maar niet helemaal, weet iemand een oplossing?
Goed leer vet heb ik wel maar eerst moet die schimmel weg
Door pallas
#3135119
Ik zou ook voor zadelzeep gaan en daarna weer invetten. Heb wel vaker schimmel op hoofdstellen weer goed weg gekregen op die manier.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3135122
Al is geprobeerd met zadel mocht helaas ook niet helpen, maar kan het proberen, het is dat het een dure riem is anders lag hij al in de kliko
Door rosmin
#3135151
Schoonmaken met water/zeep. Dan goed drogen en daarna insmeren met antischimmelcreme.

Is schimmel goed weg dan leer verzorgen met vet.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3135160
Ik had nog leer cleaner liggen , net goed schoongemaakt, ligt buiten te drogen, daarna in goede leer crème en dan maar hopen dat het weg is en blijft, meestal hard nekkig
Door Lil
#3135244
Met spullen die je bij paardentuig ook gebruikt krijg je het wel weg.

Daarna op drogere plek opbergen.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3135329
Ja dat is er wel alleen niet hier ligt beetje ver uit de buurt, maar tot nu toe na de leer cleaner ( merk autoglym) heel goed spul ziet het er goed uit  :biggrin2:
Gaat nu van het zelfde merk in de leercreme, had dit toch staan voor de auto dat schoot mij ineens te binnen  ::)
Door PollekeD
#3135337
Ik heb dat probleem ook gehad,  wat een ellende om te verhelpen. Ik heb de riemen uiteindelijk gekookt om de schimmels te doden,  en daarna een nacht in de bleek laten liggen. Dat was overigens de 2e schoonmaakronde.
De eerste keer had ik ze na het schoonmaken in de schuur te drogen gehangen....  weer schimmel. De tweede keer extreem lang laten drogen boven houtkachel en opgeborgen met vochtabsorberende korrels.
Door TomsBorders
#3135423
In de ethanol alcohol leggen, dan denatureer je de schimmels volledig waardoor ze afsterven (we hebben hierbij meestal met anerobe bacteriën te maken). Daarna goed schoonmaken met zeep oid en goed laten drogen.
Door Borke
#3138158
kiara schreef: Ja dat is er wel alleen niet hier ligt beetje ver uit de buurt, maar tot nu toe na de leer cleaner ( merk autoglym) heel goed spul ziet het er goed uit  :biggrin2:
Gaat nu van het zelfde merk in de leercreme, had dit toch staan voor de auto dat schoot mij ineens te binnen  ::)
Hoe ziet de riem er nu uit, nog steeds goed?

Ik pakte een extra lange leren riem van Sofi uit de berging, die ik speciaal voor haar heb laten maken.
En ja hoor... schimmel.

Dus net met leer cleaner en creme in de weer geweest en de riem in de zon gelegd... ik ben benieuwd!
Handig zo'n oud topic hier weer op BP  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door