Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Dian
#3110585
vraagje, wat is eigenlijk een slofteugel? Een soort halti voor honden ofzo? Weet niet wat ik me er bij voor moet stellen........... Hulpmiddelen zijn er om te gebruiken en ik weet zeker dat jij er goed mee omgaat. Dus niets om je voor te verontschuldigen :-*
Door Lil
#3110628
Dian schreef: vraagje, wat is eigenlijk een slofteugel? Een soort halti voor honden ofzo? Weet niet wat ik me er bij voor moet stellen........... Hulpmiddelen zijn er om te gebruiken en ik weet zeker dat jij er goed mee omgaat. Dus niets om je voor te verontschuldigen :-*
Ik hoop dat ik het door simpel te houden niet verkeerd uitleg. Het helpt je met het omlaag houden van het hoofd. Als het hoofd hoog is gebruikt het paard zijn rug verkeerd.  Niet goed voor het paard (dat ook nog eens een ruiter draagt). Het is een hulpmiddel. En net als alle hulpmiddelen kun je er enorm voor deel mee behalen of misbruiken. Gebruik je hem verkeerd dan maak je het probleem van verkeerd spiergebruik bij het paard groter ipv kleiner met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3110760
Lil schreef: Ik hoop dat ik het door simpel te houden niet verkeerd uitleg. Het helpt je met het omlaag houden van het hoofd. Als het hoofd hoog is gebruikt het paard zijn rug verkeerd.  Niet goed voor het paard (dat ook nog eens een ruiter draagt). Het is een hulpmiddel. En net als alle hulpmiddelen kun je er enorm voor deel mee behalen of misbruiken. Gebruik je hem verkeerd dan maak je het probleem van verkeerd spiergebruik bij het paard groter ipv kleiner met alle gevolgen van dien.
Ik geloof dat ik het wel snap nu. En ja, hulpmiddelen in goede handen zijn prima en ik weet zeker dat ze dat bij Marloes wel zijn......... Geweldig dat het dan zo toch lukt om het paard te berijden..........
Gebruikersavatar
Door Hope
#3110777
Lil schreef: Ik hoop dat ik het door simpel te houden niet verkeerd uitleg. Het helpt je met het omlaag houden van het hoofd. Als het hoofd hoog is gebruikt het paard zijn rug verkeerd.  Niet goed voor het paard (dat ook nog eens een ruiter draagt). Het is een hulpmiddel. En net als alle hulpmiddelen kun je er enorm voor deel mee behalen of misbruiken. Gebruik je hem verkeerd dan maak je het probleem van verkeerd spiergebruik bij het paard groter ipv kleiner met alle gevolgen van dien.
Klopt.
Tessa heeft een zware vorm van kissing spines. Oftewel: als ze haar rug hol maakt komen de wervels tegen elkaar en dat doet pijn. Veel pijn.
Je moet zo'n paard dus leren om de rug bol te maken. Dan komen de wervels van elkaar af en is ze compleet pijn-vrij. Hoofd omlaag = rug bol (even koort door de bocht), hoofd omhoog = rug hol = auw.

Wat Tessa deed was in paniek raken. Altijd. Dus paniek, dan gaat in een natuurlijk reflex het hoofd omhoog = holle rug = pijn = paniek = hoofd nog meer omhoog = nog meer pijn = wegrennen = nóg meer pijn... Een cirkel waar je gewoonweg niet uit komt.

De slofteugel helpt haar eraan te herinneren dat ze haar hoofd beter laag kan houden. Ze kent het commando 'laag', maar ze schrikt soms sneller dan mijn stem de hulp kan geven en dan helpt de slofteugel haar eraan te herinneren dat omlaag met de neus de fijnste manier is om te lopen.
Angst is nu 'ow ja, goh, als mijn hoofd omlaag blijft doet mijn rug niet zeer. Goh, was ik geschrokken?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door