Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3099764
Boeffie Blafmans schreef: Meteen nieuwsgierig naar Monty Roberts, dit filmpje gekeken:
Ik wilde kijken, zag de titel en heb me bedacht.
Ik vind het geen fijne methode. Een paard in 30 minuten zadelmak maken vind ik toch te veel voor een paard. Hij moet ook de kans krijgen de indrukken te verwerken.

Monty is een grondlegger van loswerken. Ik werk ook veel los met paarden maar gebruik echt véél minder druk dan hij.

Mijn voorbeeld, mijn 'held'? Klaus Ferdinant-Hemphling.
Die man kan toveren met paarden. Ik werk volgens zijn ideeën en ik verbaas me elke keer weer hoe snel je een paard kan helpen, genezen eigenlijk, als je écht contact durft te maken. Wat Klaus doet is geen systeem loslaten op een paard maar je diepste, puurste ziel bloot te geven en zo het paard te laten ervaren dat jij ten diepste van het paard houdt. Gewoon, omdat het paard een paard is. En niet omdat jij wil dat hij of zij wat voor je doet.
Door Lil
#3099768
Doranto schreef: Bij mij is het filmpje best wel onduidelijk. Westernsporen zijn standaard groot, maar hoe kun jij zien of ze scherp zijn? Sporen zijn net als bitten pas scherp door de manier waarop ze worden gebruikt.
Ik heb heel groot scherm, breedbeeld op de pc. Ik ziescherpe wielen met hele spitse punten.



Ik heb en dressuur en western gereden met en zonder sporen. Genoeg foto's waar ik op sta met sporen om. Dressuur sporen? Ook daar heb je wieltjes.  Staafjes zijn niet scherp.  Je mag niet prikken, maar moet ophalen/wrijven.
Je hebt wielen en wielen. Gladde geen probleem, beetje punt is ok.  Maar de punten die ik in filmpje zie vind ik vergelijkbaar met prikband bij de hond. Dan moet je goed weten wat je doet, anders au.
Door Esther Q
#3099794
Hope schreef: Ik wilde kijken, zag de titel en heb me bedacht.
Ik vind het geen fijne methode. Een paard in 30 minuten zadelmak maken vind ik toch te veel voor een paard. Hij moet ook de kans krijgen de indrukken te verwerken.

Monty is een grondlegger van loswerken. Ik werk ook veel los met paarden maar gebruik echt véél minder druk dan hij.

Mijn voorbeeld, mijn 'held'? Klaus Ferdinant-Hemphling.
Die man kan toveren met paarden. Ik werk volgens zijn ideeën en ik verbaas me elke keer weer hoe snel je een paard kan helpen, genezen eigenlijk, als je écht contact durft te maken. Wat Klaus doet is geen systeem loslaten op een paard maar je diepste, puurste ziel bloot te geven en zo het paard te laten ervaren dat jij ten diepste van het paard houdt. Gewoon, omdat het paard een paard is. En niet omdat jij wil dat hij of zij wat voor je doet.
Ik ga Klaus ook eens opzoeken!

Ik kan me wel vinden in wat je schrijft. Anderzijds, Monty vertelt in het filmpje dat zijn vader de paarden nog brak, vastbond, dwong etc. Toen ik dat hoorde dacht ik: 'wow, dat is toch fantastisch mooi, als een zoon daar bovenuit groeit en het beter doet!' Even los van of het nog beter kan :)
Door Lizzy
#3099797
Hope schreef: Ik wilde kijken, zag de titel en heb me bedacht.
Ik vind het geen fijne methode. Een paard in 30 minuten zadelmak maken vind ik toch te veel voor een paard. Hij moet ook de kans krijgen de indrukken te verwerken.

Monty is een grondlegger van loswerken. Ik werk ook veel los met paarden maar gebruik echt véél minder druk dan hij.

Mijn voorbeeld, mijn 'held'? Klaus Ferdinant-Hemphling.
Die man kan toveren met paarden. Ik werk volgens zijn ideeën en ik verbaas me elke keer weer hoe snel je een paard kan helpen, genezen eigenlijk, als je écht contact durft te maken. Wat Klaus doet is geen systeem loslaten op een paard maar je diepste, puurste ziel bloot te geven en zo het paard te laten ervaren dat jij ten diepste van het paard houdt. Gewoon, omdat het paard een paard is. En niet omdat jij wil dat hij of zij wat voor je doet.
Gelijk naar Klaus gaan zoeken. Ik vond dit filmpje: https://www.youtube.com/user/nature2promotion. En het ziet er reusachtig mooi en gaaf uit maar ik heb echt geen idee wat die Klaus nou doet en waarom dat paard binnen een paar minuten zo rustig is als een baby. Kun je daar meer over uitleggen/vertellen? Ik vind dit echt reuze interessant!

Je schreef eerder dat je op Internationaal niveau rijdt. Wat betekent dat? Wat doe je precies?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3099801
Lizzy schreef: Gelijk naar Klaus gaan zoeken. Ik vond dit filmpje: https://www.youtube.com/user/nature2promotion. En het ziet er reusachtig mooi en gaaf uit maar ik heb echt geen idee wat die Klaus nou doet en waarom dat paard binnen een paar minuten zo rustig is als een baby. Kun je daar meer over uitleggen/vertellen? Ik vind dit echt reuze interessant!

Je schreef eerder dat je op Internationaal niveau rijdt. Wat betekent dat? Wat doe je precies?
Wat ie doet is de leiding nemen. Meer snelheid en meer bepalen waar het paard loopt. Door zijn positie aan te passen. Als het paard voor je stopt en de andere kant op gaat (zonder angst, maar gewoon op positie en lichaamstaal), dan heb je een communicatielijntje. En daardoor kon hij verder gaan communiceren. Het doel was het halster om, maar eerst moet je in gesprek met het paard, dat doet hij, door steeds dingen aan het paard te vragen en te luisteren naar het antwoord. Heb je eenmaal goed contact, elkaar even afgetast en op die manier aan het paard verteld "ik ben oke en ik wil ook iets van jou", dan krijg je dit.

En die man is gewoon een meester in lichaamstaal en timing. Dan ben je heel duidelijk naar het paard, waardoor het allemaal heel snel kan gaan.
Door Lizzy
#3099809
Aha. Als je het zo zegt, klinkt het heel simpel :biggrin2:. Maar goed, je moet dan om te beginnen al heel veel van de lichaamstaal van een paard weten. Prachtig om te zien hoor. Ik zit meer filmpjes van die Klaus te kijken. Zo juist een gezien van een Nederlandse dame die vol in haar gezicht wordt getrapt. Moet zeggen dat Klaus slecht te horen is en ik snap er helaas ook niks van, van zijn uitleg wat hij fout ziet gaan.
Door Esther Q
#3099813
Lizzy schreef: Aha. Als je het zo zegt, klinkt het heel simpel :biggrin2:. Maar goed, je moet dan om te beginnen al heel veel van de lichaamstaal van een paard weten. Prachtig om te zien hoor. Ik zit meer filmpjes van die Klaus te kijken. Zo juist een gezien van een Nederlandse dame die vol in haar gezicht wordt getrapt. Moet zeggen dat Klaus slecht te horen is en ik snap er helaas ook niks van, van zijn uitleg wat hij fout ziet gaan.
Haha, die heb ik ook net gezien. Of nu ja, haha is het niet echt wat daar gebeurt :-\ Ja, jammer dat de kwaliteit van het filmpje zo slecht is...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3099814
Lizzy schreef: Aha. Als je het zo zegt, klinkt het heel simpel :biggrin2:. Maar goed, je moet dan om te beginnen al heel veel van de lichaamstaal van een paard weten. Prachtig om te zien hoor. Ik zit meer filmpjes van die Klaus te kijken. Zo juist een gezien van een Nederlandse dame die vol in haar gezicht wordt getrapt. Moet zeggen dat Klaus slecht te horen is en ik snap er helaas ook niks van, van zijn uitleg wat hij fout ziet gaan.
Wat er fout is gegaan? Die vrouw stond te dichtbij.
Ook al heb ik het filmpje niet gezien hoor. Ik weet uit persoonlijke ervaring genoeg over 'paard slaat ruiter in gezicht'. Paard zit nooit fout, die doet zo iets niet om je te pesten. Het is een kwestie van 'uit de kick zone blijven'.

Ja, je moet alles weten over lichaamstaal. En dan ook echt alles, want het kleinste signaal kan veel betekenend zijn. Zoals spanning op een spier, het draaien van een oor. Oefenen, oefenen, oefenen. Observeren. Fouten maken.
Lizzy schreef: Gelijk naar Klaus gaan zoeken. Ik vond dit filmpje: https://www.youtube.com/user/nature2promotion. En het ziet er reusachtig mooi en gaaf uit maar ik heb echt geen idee wat die Klaus nou doet en waarom dat paard binnen een paar minuten zo rustig is als een baby. Kun je daar meer over uitleggen/vertellen? Ik vind dit echt reuze interessant!

Je schreef eerder dat je op Internationaal niveau rijdt. Wat betekent dat? Wat doe je precies?
Ik zei toch, Klaus kan toveren met paarden? Hij heeft boeken geschreven en dan ben je hem na het eerste hoofdstuk echt volledig kwijt. Hij kan zelf ook niet precies uitleggen geloof ik waarom hij de paarden zo diep kan helen. De kern ligt, zoals Kaela al zegt, bij het nemen van leiding. Maar het gaat dieper dan dat.
Het is ook werken zonder ego, het blootleggen van je ziel, op een ander level contact maken.
Goh, wat klink ik nu spieriebierie! Dat is het niet, juist niet. Tja, je kan het gewoon moeilijk uitleggen.

Wat ik precies doe?
Mijn man rijdt in de paralympische dressuursport. Hij heeft medailles gewonnen op diverse EK's, WK's en Paralympische Spelen (Athene, Sydney, Londen). Zijn handicap is dusdanig dat hij iemand nodig heeft die zijn paard een goede warming-up geeft en het paard kan leren luisteren naar hele andere hulpen dan normaal. En dat is mijn stukje dus. Ik rijd zijn paard elke dag los en neem training en management op me. En ik ga dus mee naar alle wedstrijden als ruiter en groom.
Zó leuk om te doen!

Verder werk ik dus als GT, op de manier van Klaus. Met veel verbinding maken, veel rust en zonder geweld of mentale druk. Na drie jaar intensieve opleiding ben ik nu lekker aan de slag. Ook al zo leuk om te doen!
Ik heb echt mijn droombaan. Werken met verschillende (types) paarden en daarnaast elke dag werken met mijn man en zijn fantastische paard.
Het zal je werk maar zijn. Ik heb vaak het idee dat ik droom.  ::)  :smitten:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3099819
Hope schreef: Ik zei toch, Klaus kan toveren met paarden? Hij heeft boeken geschreven en dan ben je hem na het eerste hoofdstuk echt volledig kwijt. Hij kan zelf ook niet precies uitleggen geloof ik waarom hij de paarden zo diep kan helen. De kern ligt, zoals Kaela al zegt, bij het nemen van leiding. Maar het gaat dieper dan dat.
Het is ook werken zonder ego, het blootleggen van je ziel, op een ander level contact maken.
Goh, wat klink ik nu spieriebierie! Dat is het niet, juist niet. Tja, je kan het gewoon moeilijk uitleggen.
Maar je hebt wel gewoon gelijk hihi. Dat is ook wat ik bedoelde met timing en lichaamstaal. De clou is om puur te zijn, geconcentreerd, verbonden. En dat is wat ik bij de monty robberts methode zo mis. Daar werk je een programma af, moet je "kunstjes" beheren om door te mogen naar een volgend level. Als je dat zelf goed toe weet te passen en niet meer druk gebruikt dan nodig, kan dat helemaal oké zijn. Maar ik haak vaak af als het "kunstje" het doel op zich wordt, terwijl dat "kunstje" bedacht is als weg naar een groter doel. Namelijk heel erg fijn met je paard optrekken.

Ik zet kunstje tussen aanhalingsteken, omdat het wel iets meer is als een kunstje. Maar op het moment dat iets wat onderdeel van de weg is, het doel zelf wordt, dan wordt het in mijn ogen een kunstje. Dan ga je je doel voorbij en dat is jammer.

Ik weet van mezelf dat ik dat gevoel niet goed genoeg heb met paarden. Ik kan dat beter met honden, maar met paarden mis ik het. Daarom vind ik het ook zo mooi om naar iemand te kijken die dat wel heeft. Zo mooi. En als je daar je werk van kan maken, dan ben je een gelukkig mens Marloes  :).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#3099936
Ik weet niet waar Edward Gal traint maar tegenover ons huis is een weitje met wat paarden van hem. Volgens mij degene die met pensioen zijn ofzo.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3099955
Hitam schreef: Ik weet niet waar Edward Gal traint maar tegenover ons huis is een weitje met wat paarden van hem. Volgens mij degene die met pensioen zijn ofzo.
Volgens mij bij het Gloch Horse Performance Center in Harskamp.
Door Esther Q
#3099970
Hope schreef: Ik zei toch, Klaus kan toveren met paarden? Hij heeft boeken geschreven en dan ben je hem na het eerste hoofdstuk echt volledig kwijt. Hij kan zelf ook niet precies uitleggen geloof ik waarom hij de paarden zo diep kan helen. De kern ligt, zoals Kaela al zegt, bij het nemen van leiding. Maar het gaat dieper dan dat.
Het is ook werken zonder ego, het blootleggen van je ziel, op een ander level contact maken.
Goh, wat klink ik nu spieriebierie! Dat is het niet, juist niet. Tja, je kan het gewoon moeilijk uitleggen.
Kan me helemaal voorstellen dat hij het niet kan uitleggen. Want volgens mij is dat onderdeel van de kern van hoe hij werkt. Zonder gedachteruis, zonder ruis van emoties, zonder ruis van het menselijke verstand, en de menselijke wereld, maar puur intuïtief en dat is heel moeilijk in woorden uit te drukken, want intuïtie is nu juist woordeloos. Op dat moment is hij volledig in balans en puur en in het hier en nu aanwezig en geconcentreerd samen en met het paard en nergens anders. Soort van meditatie. Prachtig om te zien! Lijkt me zo mooi als je dat kunt.

Wat fijn joh, dat jij zo'n leuke baan hebt :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#3100015
Boeffie Blafmans schreef: Kan me helemaal voorstellen dat hij het niet kan uitleggen. Want volgens mij is dat onderdeel van de kern van hoe hij werkt. Zonder gedachteruis, zonder ruis van emoties, zonder ruis van het menselijke verstand, en de menselijke wereld, maar puur intuïtief en dat is heel moeilijk in woorden uit te drukken, want intuïtie is nu juist woordeloos. Op dat moment is hij volledig in balans en puur en in het hier en nu aanwezig en geconcentreerd samen en met het paard en nergens anders. Soort van meditatie. Prachtig om te zien! Lijkt me zo mooi als je dat kunt.

Wat fijn joh, dat jij zo'n leuke baan hebt :biggrin2:
Wat zeg je dat mooi!
Ja, intuïtie, dat is het.

Het is gewoon niet uit te leggen. Dat ervaar ik ook zo vaak in het werk.
Laatst weer twee paarden getraind met een trauma voor de trailer. Allebei de paarden waren goed te laden maar ontploften als je de klep dicht deed. Twee keer werd het een heel andere training.
Waarom? Tja, zeg het maar.
De ene pakte ik heel no-nonsens aan. Kom jongen, het is gezellig hier joh! Kijk eens dan! Jihoe!!!
De andere moest met giga veel rust. Stil maar meisje, je gaat echt niet dood. Stapje voor stapje.
Tot ik ineens 'voelde': doe maar dicht die klep. Iedereen hield zijn adem in want iedereen dacht dat ze door het dak naar buiten zou komen. Er gebeurde niets. Paard stond rustig bij mij te snuffen.
Tja, waarom kon die klep toen wel dicht en een kwartier eerder niet? Geen idee.

Intuïtie. Het is inderdaad niet uit te leggen.
Ik heb gewoon het mooiste werk dat er is!  :)
Door Lizzy
#3100033
Hope schreef: Wat er fout is gegaan? Die vrouw stond te dichtbij.
Ook al heb ik het filmpje niet gezien hoor. Ik weet uit persoonlijke ervaring genoeg over 'paard slaat ruiter in gezicht'. Paard zit nooit fout, die doet zo iets niet om je te pesten. Het is een kwestie van 'uit de kick zone blijven'.

Ja, je moet alles weten over lichaamstaal. En dan ook echt alles, want het kleinste signaal kan veel betekenend zijn. Zoals spanning op een spier, het draaien van een oor. Oefenen, oefenen, oefenen. Observeren. Fouten maken.

Ik zei toch, Klaus kan toveren met paarden? Hij heeft boeken geschreven en dan ben je hem na het eerste hoofdstuk echt volledig kwijt. Hij kan zelf ook niet precies uitleggen geloof ik waarom hij de paarden zo diep kan helen. De kern ligt, zoals Kaela al zegt, bij het nemen van leiding. Maar het gaat dieper dan dat.
Het is ook werken zonder ego, het blootleggen van je ziel, op een ander level contact maken.
Goh, wat klink ik nu spieriebierie! Dat is het niet, juist niet. Tja, je kan het gewoon moeilijk uitleggen.
Nou, het klinkt in ieder geval niet makkelijk :biggrin2:. Ik vind het wel heel boeiend. Is dat boek van hem toch de moeite wel waard? Of is het echt abracadabra?
Wat ik precies doe?
Mijn man rijdt in de paralympische dressuursport. Hij heeft medailles gewonnen op diverse EK's, WK's en Paralympische Spelen (Athene, Sydney, Londen). Zijn handicap is dusdanig dat hij iemand nodig heeft die zijn paard een goede warming-up geeft en het paard kan leren luisteren naar hele andere hulpen dan normaal. En dat is mijn stukje dus. Ik rijd zijn paard elke dag los en neem training en management op me. En ik ga dus mee naar alle wedstrijden als ruiter en groom.
Zó leuk om te doen!

Verder werk ik dus als GT, op de manier van Klaus. Met veel verbinding maken, veel rust en zonder geweld of mentale druk. Na drie jaar intensieve opleiding ben ik nu lekker aan de slag. Ook al zo leuk om te doen!
Ik heb echt mijn droombaan. Werken met verschillende (types) paarden en daarnaast elke dag werken met mijn man en zijn fantastische paard.
Het zal je werk maar zijn. Ik heb vaak het idee dat ik droom.  ::)  :smitten:
Wow, klinkt helemaal geweldig! Wat heerlijk dat je je droombaan hebt gevonden! En zo kom je dus ook nog eens ergens :o
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door