Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3404575
Siberienne schreef: za 06 jun 2020, 11:56 Ik heb eens ooit een documentaire gezien "Dansen met gehoornde dames" en dat ging ook over weer beter krijgen van grond. Ik heb toen met die boer nog even staan praten (hij was bij de docu vertoning) en hem gevraagd of een "grond transplantatie" nog een optie zou zijn om dat proces te versnellen. Hij had dat nooit geprobeerd maar vond het een grappig idee. Ik weet nl dat dat met vijvers wel kan (emmer slootwater erin) dus waarom met grond niet? Een paar emmers grond van grond die goed in balans is zal vast wat toe kunnen voegen aan je bodemleven. Ik zou het zelf wel durven proberen.
Ik vind het ook een leuk idee!

Ik ben 3 jaar geleden ook begonnen op levenloze grond (tuin net aangelegd dus grond tot op meter diepte gemengd) en los van de plaats waar ik vorig jaar zelf nog een heleboel steenpuin eruit gehaald heb, is het best al goed nu. Goede kruimel (tenzij te droog), veel bodemleven en best goede oogst. Ik mest vrijwel niet bij, hoogstens wat compost of gier, maar zelfs dat in kleine hoeveelheden. Ik gebruik wel mulch, dat scheelt heel veel. Daaronder krijg je meteen prachtige aarde.
Ik heb wel klei-leemgrond. Zolang het vochtig blijft prima, maar zoals dit jaar eerst doornat en dan droog geeft dan bij naakte grond natuurlijk steenharde grote kluiten. Bijna niet kapot te krijgen en zeker niet in te graven of te planten. De grond steeds bedekt laten helpt dan wel. Maar op den duur is ook dat niet voldoende en dan merk je wel dat er nog wat organisch materiaal mist.
#3404579
pearlsofpassion schreef: za 06 jun 2020, 12:28 Jij had toch ook Korona aardbeien gezet? :biggrin2:
Ik herinner mij zoiets, staat hier vast nog ergens in een topic.
Haha ja dat klopt! Maar die zien er anders uit (En zijn verrukkelijk!):
32CDE942-9C9B-470F-9D1A-693E0FBCD21B.jpeg
32CDE942-9C9B-470F-9D1A-693E0FBCD21B.jpeg (2.48 MiB) 1822 keer bekeken
#3404587
Siberienne schreef: za 06 jun 2020, 11:56 Ik heb eens ooit een documentaire gezien "Dansen met gehoornde dames" en dat ging ook over weer beter krijgen van grond. Ik heb toen met die boer nog even staan praten (hij was bij de docu vertoning) en hem gevraagd of een "grond transplantatie" nog een optie zou zijn om dat proces te versnellen. Hij had dat nooit geprobeerd maar vond het een grappig idee. Ik weet nl dat dat met vijvers wel kan (emmer slootwater erin) dus waarom met grond niet? Een paar emmers grond van grond die goed in balans is zal vast wat toe kunnen voegen aan je bodemleven. Ik zou het zelf wel durven proberen.
Dat is een goede gedachte maar de moestuin is hier ruim 300m2 dus dan schieten een paar emmers niet veel op ;)
Mijn zus spaart voor ons de poep van haar paard (dan weten we zeker dat er geen medicijnresten in zitten) en ik heb o.a. smeerwortel besteld voor mulch. Ook zijn er al een aantal balen stro die we nog over hadden van onze boerderij overheen gegaan en heb ik een aantal pompoenen, meloenen en komkommers neergezet die ik over de grond laat kruipen. Dat geeft ook wat bescherming tegen uitdrogen en onkruidvorming. De stukken die het ergste zijn qua kweekgras en niet begroeid worden door de pompoenen wil ik nu af gaan dekken met karton. We zitten dus duidelijk in de opstartfase, maar als het goed is zal het langzaam beter gaan.
#3404601
Doranto schreef: za 06 jun 2020, 15:25 Dat is een goede gedachte maar de moestuin is hier ruim 300m2 dus dan schieten een paar emmers niet veel op ;)
Mijn zus spaart voor ons de poep van haar paard (dan weten we zeker dat er geen medicijnresten in zitten) en ik heb o.a. smeerwortel besteld voor mulch. Ook zijn er al een aantal balen stro die we nog over hadden van onze boerderij overheen gegaan en heb ik een aantal pompoenen, meloenen en komkommers neergezet die ik over de grond laat kruipen. Dat geeft ook wat bescherming tegen uitdrogen en onkruidvorming. De stukken die het ergste zijn qua kweekgras en niet begroeid worden door de pompoenen wil ik nu af gaan dekken met karton. We zitten dus duidelijk in de opstartfase, maar als het goed is zal het langzaam beter gaan.
Dat weet je niet: in een vijver is ook 1 emmer op honderden liters water. Bacterien en ander bodemleven kunnen zich heel snel voortplanten.. ;) Het zal niet direct de kwaliteit zichtbaar verbeteren maar misschien een handje helpen. Je plannen met de paardenmest en mulch klinken ook heel goed. Leuk project zo!
#3404611
Siberienne schreef: za 06 jun 2020, 16:34 Dat weet je niet: in een vijver is ook 1 emmer op honderden liters water. Bacterien en ander bodemleven kunnen zich heel snel voortplanten.. ;) Het zal niet direct de kwaliteit zichtbaar verbeteren maar misschien een handje helpen. Je plannen met de paardenmest en mulch klinken ook heel goed. Leuk project zo!
Ja dat is ook weer zo.
Ik wil zoveel mogelijk het permacultuur-principe volgen.
#3404631
Het eerste jaar zal je met zo'n emmertje niet veel zijn, maar zo kunnen die beestjes wel beginnen kweken ipv dat ze eerst moeten komen 'aanwaaien'.

Je kippen op een stuk zetten is ook nog een optie he. Geeft bemesting en maakt het gras stuk, of toch gedeeltelijk.... Misschien in combi met karton (eerst karton en dan de kippen laten afwerken).

Ik vrees wel dat gras eerder een pompoen overwoekert dan andersom... :-\ Ik zou daar ook zoveel mogelijk karton of krantenpapier onder mulch tussen leggen.

Oh, 300m2,daar ben ik wel jaloers op! Ik heb 'maar' 70m2 (de pompoenen, komkommer en courgette staan wel elders).
#3404632
pearlsofpassion schreef: zo 07 jun 2020, 09:13 Het eerste jaar zal je met zo'n emmertje niet veel zijn, maar zo kunnen die beestjes wel beginnen kweken ipv dat ze eerst moeten komen 'aanwaaien'.

Je kippen op een stuk zetten is ook nog een optie he. Geeft bemesting en maakt het gras stuk, of toch gedeeltelijk.... Misschien in combi met karton (eerst karton en dan de kippen laten afwerken).

Ik vrees wel dat gras eerder een pompoen overwoekert dan andersom... :-\ Ik zou daar ook zoveel mogelijk karton of krantenpapier onder mulch tussen leggen.

Oh, 300m2,daar ben ik wel jaloers op! Ik heb 'maar' 70m2 (de pompoenen, komkommer en courgette staan wel elders).
Kippen doen inderdaad goed werk! Ik zal vandaag eens kijken of ik vanuit hun ren een schapennet kan plaatsen, zodat ze (onder toezicht van ons of de honden vanwege de roofvogels) in een deel kunnen lopen waar nog geen groente staat. Een ander deel ga ik vandaag karton neer leggen. Voor voldoende mulch om alles te kunnen doen moet ik helaas nog wel even sparen vrees ik.
Weet jij trouwens of de inkt in krantenpapier niet slecht is voor de grond? Bij karton had ik eigenlijk ook zo mijn bedenkingen, maar ja een alternatief heb ik niet.
#3404634
Karton is best zo weinig mogelijk bedrukt. En alle nietjes, plakband ed verwijderen.
Maar inkt van kranten zou naar het schijnt geen kwaad kunnen. Dat staat toch in mijn moestuinboek....
Je moet wel iets zwaars op je karton leggen he, anders waait het weg. Wij gebruiken stenen ipv aarde of compost. Dat werkt ook.
#3404969
De mini-moestuin. Op de voorgrond keukenkruiden, en twee theeplanten. In de bakken staan uien (voor de bijen) en twee artisjokken. Wat pluksla en er komen nog zonnebloemen in. Achterin een vlier, en links asperges, die zijn nu klaar. Onder het net aardbeien, en een kruisbes.

B8F34C2A-B10C-4D0D-BD5A-6552E076EDBC.jpg
B8F34C2A-B10C-4D0D-BD5A-6552E076EDBC.jpg (687.12 KiB) 1704 keer bekeken

Heerlijke aardbeien.
IMG_1216.JPG
IMG_1216.JPG (226.74 KiB) 1704 keer bekeken

Vlierbloesemsiroop in de maak, dit jaar voor het eerst van de eigen vlier.
IMG_1214.JPG
IMG_1214.JPG (209.34 KiB) 1704 keer bekeken
#3408068
Uuuuh, Help.

Ik heb in mijn moestuinbak aardappelen staan. En die wilde ik volgende week gaan oogsten. Maar nu beginnen mijn aardappelen letterlijk boven de grond te groeien!

Ik heb in huis niet echt een hele geschikte plek om ze koel en donker te bewaren. En zeker de komende dagen met de hittegolf niet. Maar als ik ze in de grond laat en ze komen deels boven de aarde uit, blijven ze dan wel goed?

Oftewel, ik twijfel over wel of niet oogsten...
#3408572
Als we in het vervolg elk jaar deze hitte krijgen, ga ik serieus overwegen om te stoppen met de moestuin. Moet nu best wat water geven om e.e.a. in leven te houden, en dan staat er niet eens zo veel. :-\ Bovendien wordt alles door de slakken opgevreten voordat het blad eraan zit zo ongeveer. Wil geen korrels strooien, bier neerzetten of in de nacht slakken plukken. :P Ik weet dat er een egel loopt, maar die krijgt het niet aangegeten, blijkbaar. ;D
De rest van de tuin doet het er maar mee. Alleen de nieuwe aanplant krijgt nog water, en de potten op het terras. Voor een deel lukt dat met water wat we opvangen in de gootsteen. Handen wassen zonder zeep (foei!), groenten schoonspoelen etc. Daar hebben we toch zó vier emmers per dag van. Maar dan nog moet er water bij. :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door