Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3425581
Ik heb geen moestuin maar wel een tuinvraag : weet iemand de beste manier om van zevenblad af te komen?
Ik heb gegoogeld en veel gevonden, maar vraag het ook maar hier.
Probleem is dat er ook andere planten en struiken groeien, dus alles uitrieken gaat niet helemaal.
- Zoveel mogelijk wortels weghalen?
- Blaadjes afknippen?
- Groenblijvende dichte bodembedekker planten?
- Lavameel strooien?
#3425585
Zevenblad is in ieder geval eetbaar. Op deze site staan aantal recepten: https://www.tuindingen.nl/blog/tuinonde ... in-de-tuin
In die zin past het in het gedeelte 'moestuin' :biggrin2:

Zelf heb ik slechts enkele blaadjes zevenblad in de tuin die, zodra ik ze zie, zo goed mogelijk uit de grond worden getrokken. Hierdoor heb ik het zevenblad in toom maar komt het wel iedere keer terug omdat een klein stukje wortel als achterblijver al genoeg is voor nieuwe bladeren. Wat dat betreft heb ik dus helaas niet DE tip om er definitief van af te komen.
#3425593
Het is inderdaad héél hardnekkig. En ieder stukje wortel sterft niet af maar begint opnieuw.
Zo had iemand ooit het lumineuze idee, toen we onze tuin wilden aanpakken, alles om te frezen, nou, dat vond ik geen goed plan.
Ik weet dat ik een lange adem moet hebben. En consequent moet zijn.
Het zijn hier helaas best veel blaadjes en ze komen ook onder de schutting bij sommige buren vandaan ::)
#3425595
Hier ook zeeen van zevenblad. Waar ik eerst pogingen deed om het uit de tuin te krijgen heb ik besloten dat zevenblad een mooie bodembedekker is (omdenken) en erger ik me er niet meer aan, pluk nu af en toe wat in de weg staat. Mijn borders zijn dan ook niet “netjes”.... ;)
#3425599
- pien - schreef: do 06 mei 2021, 09:19 Ik heb geen moestuin maar wel een tuinvraag : weet iemand de beste manier om van zevenblad af te komen?
Ik heb gegoogeld en veel gevonden, maar vraag het ook maar hier.
Probleem is dat er ook andere planten en struiken groeien, dus alles uitrieken gaat niet helemaal.
- Zoveel mogelijk wortels weghalen?
- Blaadjes afknippen?
- Groenblijvende dichte bodembedekker planten?
- Lavameel strooien?
Mijn ervaring is afknippen. Het zat in het vorige huis door de hele voortuin en zo hield ik het onder controle en na een paar jaar was het zo goed als weg. Trekken stimuleert wortelgroei, heb ik geleerd.

Alternatief kan zijn open plekken afdekken. En inderdaad deed ik de afgeknipte blaadjes door sla en door groentemix vd honden
#3425604
Siberienne schreef: do 06 mei 2021, 13:52 Mijn ervaring is afknippen. Het zat in het vorige huis door de hele voortuin en zo hield ik het onder controle en na een paar jaar was het zo goed als weg. Trekken stimuleert wortelgroei, heb ik geleerd.

Alternatief kan zijn open plekken afdekken. En inderdaad deed ik de afgeknipte blaadjes door sla en door groentemix vd honden
Ik ga lekker knippen! Alleen doe ik de blaadjes niet door de sla want er is een mogelijkheid dat ze extra aroma hebben :biggrin2:
#3425605
rosmin schreef: do 06 mei 2021, 12:41 Hier ook zeeen van zevenblad. Waar ik eerst pogingen deed om het uit de tuin te krijgen heb ik besloten dat zevenblad een mooie bodembedekker is (omdenken) en erger ik me er niet meer aan, pluk nu af en toe wat in de weg staat. Mijn borders zijn dan ook niet “netjes”.... ;)
Zo doet de buurman het ook.
Bij mij is het ook niet netjes (overal zaailingen tussen tegels en randjes en heus geen keurige borders) maar zevenblad :cry2:
Voor je het weet neemt het je halve tuin over :-\
#3425606
Ik merk juist doordat ik veel minder het probeer er met wortel en al te verwijderen, ik minder zevenblad in de tuin heb. Waarschijnlijk omdat het plantje niet zo nodig nieuwe uitlopers moet maken met zijn wortels om te overleven.
Knipze :)
#3425611
rosmin schreef: do 06 mei 2021, 15:45 Ik merk juist doordat ik veel minder het probeer er met wortel en al te verwijderen, ik minder zevenblad in de tuin heb. Waarschijnlijk omdat het plantje niet zo nodig nieuwe uitlopers moet maken met zijn wortels om te overleven.
Knipze :)
Ga ik ook proberen! Wij hebben het in de voortuin. Er is geen beginnen aan om het weg te krijgen. Als ik de wortels wil verwijderen, trek ik er zomaar meters lange wortels uit! En je draait je om en het groeit er alweer! Ach, ik wil de echte planten wel een kans geven, dus ik wied wel, maar dat het nooit weg zal gaan is een gegeven.
#3425723
Onze tuin gaat een beetje vorm krijgen maar ik zit nog een beetje met verbeteren van de grond en natuurlijk tuinieren en ik vind het zo’n intrigerend geheel. We willen een moestuin en we willen onze tuin ook zo maken dat we wat bijdragen aan de natuur.
En ik heb gewoon niet echt een plan :biggrin2: dus ik ben heerlijk aan het improviseren en we zien wel wat lukt.

Nou is de grond denk ik vrij arm /stenig / dunne laag ‘goede grond’ en ik heb ook een stukje met oud gras / mos etc. Ik heb oude gras en mos eruit geharkt en dacht erover dat op de grond te leggen rond bv de frambozen en bessen enzo als ‘hooimulch’ maar is dat een goed idee? Vraag me een beetje af of er niet teveel onkruidzaden in zitten. Ik kan het ook verwerken onderin mijn moestuinbedden. Ik had eerst gedacht daar karton in te leggen en dan potgrond maar er groeit niet heel veel onkruid nu dus dat karton lijkt me onzin.

Uhm. Ik schrijf het een beetje warrig geloof ik?

Ondertussen zijn binnen de erwten, courgette, komkommer, pompoen en peper en oregano gaan kiemen :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3425724
Ik ben het kwijtgeraakt door het uitgraven van de wortels. Niet uittrekken, want dan breken ze af en lopen ze weer uit. Uiteraard miste ik ook wel hier en daar wat, maar zodra er weer wat te voorschijn kwam wist ik waar te graven. Ik ben ze in een jaar tijd kwijtgeraakt en ze zijn nooit meer tevoorschijn gekomen. In tegenstelling tot de Fallopia, die zit zo diep daar kan ik niet bij, daar hanteer ik de uitputtingsslag en tot nu toe ben ik daar behoorlijk tevreden over. Van de drie groeiplaatsen is inmiddels na 5 jaar Fallopiavrij, op de andere twee plekken worden de nieuwe scheuten alsmaar kleiner en zwakker. De aanhouder wint.
#3425804
We hebben hard gewerkt dit weekend want na een lange vrij droge periode komt er nu een week met regen en wordt het warmer. Alle planten die we gekocht hebben staan in de grond.
In wat mijn groente/fruittuin gaat worden betekend dat dat 2 appelbomen (aroma red en discovery), een pruim, een rode en een zwarte bes en 2 frambozen in de grond staan. Verder heb ik peultjes gezaaid en war aardappels in de grond gedouwd (als in "dat stuk grond weet ik nog niet wat ik er mee wil en ik vond wat uitgelopen aardappels in de kast).

Verder staan de bakken, eentje met minikas erop. De bakken staan op de grond, erin een laag "hooi" uit de tuin / buurtuin) en daaroverheen de tuingrond die ik al had gekocht. Morgen hoop ik wat te kunnen gaan zaaien in de kas (o.a. pluksla)
Binnen heb ik erwten, courgette, pompoen, komkommer en paprika, peper en tomaten en oregano gezaaid. Dat komt nu allemaal uit, maar vooral de rode vruchten zijn nog maar heeeee klein en zijn gewoon van groenten uit de groentela dus die blijven voorlopig (?) binnen. De erwten gaan komende week naar buiten. Ik heb per ongeluk een laag blijvende soort gekocht, terwijl ik juist het hek vol wilde laten groeien dus ik denk dat ze dan toch maar in de bakken gaan.
Ik heb de grond rond de bessen, bomen en andere planten bedekt met 'hooi' en half vergaan blad ed van het braakliggende perceel van de buren. Ook wat rottende stukken hout versleept. De bedoeling is om op de grens van ons perceel een rand van takken en twijgen te leggen als natuurlijke rand en tevens schuilplaats voor diertjes. In de grond wel al een heel aantal wormen gevonden, maar dan vooral in de wat oudere stukken. En vooral heel heel veel keien... Ik grapte tegen Hans dat er in ieder geval genoeg mineralen in de grond zitten...

Ondertussen een beetje aan het inlezen in permacultuur en eetbaar bos en allemaal van dat soort dingen. Erg leuk! Ik heb alleen nu niet de puf om ook nog hele lagen compost en haksel te gaan regelen en maken, dus heb besloten dat het mijn experimentele frutsel tuin gaat worden met probeersels en dan zien we wel wat het wordt ;)

We nog e.e.a. aan zaad besteld, zoals Eeuwige kool, radijs, rucola, dille (tussen de twee rozenstruiken die we nog moeten planten)

Ik ben zo benieuwd of we iets gaan oogsten en hoeveel en of het lukt om met wat geduld en lokalen spullen de grond wat vruchtbaar te krijgen / houden.
#3425816
Ik ben ook benieuwd. :biggrin2:
Ik hoop het echt voor je!

Eeuwige kool! Daar zoek ik al jaren naar!
En ik had een plantje gevonden bij Van Wal (waar ik dan stekjes wou van nemen om te vermeerderen) maar dat kwam spijtig genoeg half dood aan (postverzending) en heeft het niet gehaald. Hebben ze wel prima vergoed, maar nu heb ik dus nog steeds geen eeuwig moes. :-[
Ik zou het aan de rand van de konijnen-en kippenren willen zetten. Kunnen ze altijd wat groen pikken en knabbelen door de draad heen.. Wat langlevende venkel wil ik er ook zetten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door