Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3420163
dinky89 schreef: do 18 feb 2021, 07:50 Bij mij kriebelt het nu nog niet maar dat komt denk ik wel als de zon meer gaat schijnen en het ijs verdwenen is. Het ijs was zodanig dik dat het hier nog steeds dicht ligt. Maar dit weekend hebben ze het over 16 graden dus dan de bak maar even netjes maken. Mijn andere bak hoef ik niets aan te doen, daar komen ieder jaar de Cherry tomaten weer boven die de hele bak claimen ;D
;D daar zijn tomaatjes wel goed in he.. :cool:
#3420171
Keer of 4-5 met telkens een dag tussen, in het donker op pad gaan en alle slakken doodmaken die ik kan vinden, werkt hier goed. Dat doe ik dan als ik vraat vind, zo'n keer of 3 per jaar.
Het is hier ook belachelijk veel hoor. Ik vang er gemakkelijk 100 op de eerste avond (de eerste keren zelfs nog meer) en ook de opvolgende nog zeker 50.
Korrels strooien werkt averechts want trekt de hele buurt aan, net als andere lokvallen. Dus ik lok niets meer. Doe alleen dood wat er zit.

En rond net uitgeplante koolplantjes of pompoen oid doe ik een paar dagen wat houtas, dat droogt de slakken uit.. Tenzij het regent natuurlijk...
Ik mulch ook, en daar eten ze ook van, waardoor ik minder vraat heb aan m'n plantjes. Ook als er toch veel zitten.

En als je wil, kan je ook aaltjes kopen. Die blijven de slakken doden. Maar het kost wel wat en ik weet niet of je't dan niet elk jaar moet doen.

En verder aanvaard ik gewoon een beetje verlies. Ik weer ook geen koolwitjes (voer de rupsen hoogstens aan de kippen en er staan wel rapen en mosterdblad ed tussen de kolen waardoor ze iets minder goed ruiken) en laat de Koninginnepagerupsen m'n venkel opeten, verzet ze zelfs als ze op eentje zitten die ik wil oogsten...
Het is ook een theorie als je de natuur gewoon laat doen, er vanzelf een evenwicht komt. En das wel gemakkelijk, want je moet niets doen, alleen wachten, maar het wil wel zeggen dat je iets van verlies incasseert. Qua bladluizen en preimineervliegen pas ik dat toe. Maar qua slakken is dat idd geen optie en ik heb nu al 2 jaar meer dan de helft van mijn kolen verloren aan koolgalmug, dus nu gaat er toch insectengaas over 1 van de 2 bedden. Op den duur duurt het te lang (wachten tot de natuurlijke vijanden van die mug floreren) en is het verlies te groot.
En je zit ook met je buren, als die sproeien wordt dat wachten op een evenwicht onmogelijk...
#3420411
pearlsofpassion schreef: do 18 feb 2021, 09:28 Leuk!
Waar heb je die zaden besteld?

Ja, je zal nog wel even moeten wachten. ::)
https://www.runabergsfroer.se/ Lekker kwijlen bij alle plaatjes van de verschillende groentes, kruiden en bloemen!

Ze verkopen alleen biologisch geteelde zaden, en dan vooral van soorten die het ons klimaat goed doen. Het is de bedoeling om op termijn alleen zaden uit eigen aanbouw te verkopen, maar dat lukt nu nog niet. Hoe dan ook, geen Monsanto-bewerkte zaden dus.
#3420439
Anne in Zweden schreef: zo 21 feb 2021, 17:52 https://www.runabergsfroer.se/ Lekker kwijlen bij alle plaatjes van de verschillende groentes, kruiden en bloemen!

Ze verkopen alleen biologisch geteelde zaden, en dan vooral van soorten die het ons klimaat goed doen. Het is de bedoeling om op termijn alleen zaden uit eigen aanbouw te verkopen, maar dat lukt nu nog niet. Hoe dan ook, geen Monsanto-bewerkte zaden dus.
Interessant! Komend voorjaar wordt onze tuin aangelegd en ik wil ook een stuk(je) moestuin. Maar zat te denken welke dingen zouden kunnen in dit kort seizoen. Zat stiekem ook te denken aan een kleine kas, maar dat wordt denk ik pas volgend jaar ofzo. Wat verbouw jij zoal en hoe? Ik denk dat ik wil beginnen met een paar bakken met wat makkelijke zaken erin, en we krijgen nog een haag waar ik deels bessenstruiken wil
#3420476
Ik heb al courgettes gezaaid, en afrikaantjes (al moet je die tegenwoordig marigolds noemen). Voorjaarskriebels!!

En mijn vierkante meter moestuin die ik heb vrijgemaakt van, uh, de wildernis bemest. En Joep heeft dat vervolgens opgegeten. En uitgekotst. Beetje paniek want donkerbruine drab kotsen is meestal foute boel. Tot de lucht ervan voorbij kwam drijven. ::) dus nu zit het vloedkleed in de was. En is het hekje naar de rest van de tuin weer dicht.

Houdt je wel lekker bezig zo, moestuinen.
#3420479
Ja, zo wel. ;D

Wij noemen afrikaantjes 'stinkerkes'. Ik vind ze niet overdreven stinken of zo, dus ik weet niet waar dat vandaan komt.
Ik heb ze nog nooit gezet. Stom eigenlijk he.

Ik heb gisteren erwten gezaaid. Heel leuk eigenlijk want ik kreeg het stuk afsluitingsdraad op palen waar ik ze tegen wil leiden, niet alleen in de grond. De ene paal moest je rechthouden terwijl de andere in de grond te stoppen of de hele boel trok scheef. Dus ik riep naar de kindjes of er iemand wou helpen en de 2 oudsten kwamen alletwee aangerend. Ze hebben de palen vastgehouden, grond errond aangeduwd met hun voetjes en daarna de erwtjes in de putjes gelegd. Wat een hulp!

Volgende op de lijst is de voorzaai voor binnen. Idd ook courgette, pompoen, paprika, kolen, bieten enz...
Maar ik heb nog steeds geen bericht wanneer m'n zaden binnen komen dus das wel minder...
#3420512
Ik heb gister de gekregen aardbeien stekken geplant, doperwten, sugarsnaps en tuinbonen gezaaid.

In de kas heb ik rucola, radijs en raapstelen gezaaid. Ook dit jaar op tijd met het zaaien van lathyrus.
Daar wil ik er heel veel van dit jaar.

Voor het 1st probeer ik dit jaar volgens de ‘deno methode’ de paprika’s, aubergines en tomaten te zaaien.
Ze liggen nu in een bakje op de keukenboiler.
#3420522
pearlsofpassion schreef: zo 21 feb 2021, 21:26 Oh, het is dan echt afgestemd op het Scandinavische klimaat?

Ik vind die oudere variëteiten interessant, maar weet dus niet waar ze te vinden...
Als je op de site kijkt en op een groep groente (bv. bonen, of wortels) klikt, verschijnt er een lijst van soorten uit die groep met foto's erbij. Rechts van de foto staat steeds 'eko', en soms 'kulturarvssort' (in het rood). Dat zijn de oudere soorten. Ze versturen ook naar het buitenland als je een creditcard hebt. Als je wilt kan ik ze ook bestellen en aan je opsturen.
#3420560
pearlsofpassion schreef: wo 24 feb 2021, 00:48 Ik ga er proberen volgend jaar eens aan te denken en het te bekijken.
Ik heb net vorige week alles besteld wat ik nodig had...
Als het ooit weer normaler wordt en je de grens over kan, zou je hier ook nog eens kunnen gaan kijken http://www.stichtingvergetengroenten.nl/groenten/ ik weet niet of ze ook zaden verkopen, maar je zou eens kunnen informeren wat mogelijk is
#3420675
Ik ga komende week ook beginnen. Het wordt een beetje een lastig jaar, want de bedoeling is dat de uitbouw verbouwd gaat worden. Maar wanneer is nog niet duidelijk. En mijn bak leunt tegen de uitbouw, dus hij zal een keer leeg en aan de kant moeten.

Ik ga me dit jaar dus richten op de wat snellere soorten en dat wat ik fijn aan de vogels voeren kan. Dan doet het ook niet zo pijn als het opeens weg moet.
Hoop wel ook cougettes te kunnen doen dit jaar. In losse bakken, zodat die te verplaatsen zijn. Maar dat zal het meest ambitieuze zijn dan ook.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door