Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3425073
pearlsofpassion schreef: ma 26 apr 2021, 07:13 Ja, je kan die paprikazaadjes gewoon zaaien. Maar dat zijn niet altijd ideale rassen voor buiten oid.
Maar ik heb het vorig jaar ook gedaan omdat ik maar een paar paprikazaadjes meer bleek te hebben. En het werkte wel, maar wel minder opbrengst. Kan ook toeval zijn..

Bij tomaten komen die idd uit, maar als ze te vroeg zijn en het gaat nog vriezen, gaan ze weer stuk...
Ok, dan ga ik het proberen. Zakjes zaad kosten hier ongeveer 5 euro per stuk. En toen had ik bv 8 komkommer zaadjes in 1 zakje. Ik heb nog geen idee wat normale opbrengst is, alles is meegenomen eigenlijk :biggrin2: en anders krijgt de paprika plant een mooi plekje binnen. Kan ook. We willen toch nog meer planten binnen hebben staan.
#3425075
Paprika en komkommer zullen best binnen blijven ja. Als je een plek hebt met voldoende licht. Want dat heeft ie ook wel nodig.

Alleen hout op de bodem onttrekt wel stikstof. Een mengeling tussen bruine en groene materialen is beter. Compost ter plekke als het ware.
#3425082
pearlsofpassion schreef: ma 26 apr 2021, 07:15 Ik spit ook nooit.
Ik mulch altijd (zoals met die houtsnippers maar dan iets evenwichtiger met ook groen materiaal) en in de winter gebruik ik karton.
Houtsnippers én compost he, dus dat is groen materiaal.
Ze zeggen ook niet dat zij no-dig-gardening hebben uitgevonden.
#3425083
Siberienne schreef: ma 26 apr 2021, 07:46 Ok, dan ga ik het proberen. Zakjes zaad kosten hier ongeveer 5 euro per stuk. En toen had ik bv 8 komkommer zaadjes in 1 zakje. Ik heb nog geen idee wat normale opbrengst is, alles is meegenomen eigenlijk :biggrin2: en anders krijgt de paprika plant een mooi plekje binnen. Kan ook. We willen toch nog meer planten binnen hebben staan.
Ik heb dat met butternutpompoen gedaan: zaden uit de pompoen gehaald en in de grond gestopt. Vorig jaar wat te laat mee begonnen, dus heel schattig kleine pompoentjes, maar het werkte dus wel. Dit jaar heb ik ze in maart al in een potje met aarde gestopt, en als ik niet uitkijk, komen de eerste pompoenen eraan nog voordat ze naar buiten gaan! ;D

Mijn motto met zulke dingen is altijd: gewoon proberen. Dan maar een tomaat zonder stamboom, als ie maar lekker smaakt!
Gebruikersavatar
Door pike
#3425084
Siberienne schreef: ma 26 apr 2021, 07:46 Ok, dan ga ik het proberen. Zakjes zaad kosten hier ongeveer 5 euro per stuk. En toen had ik bv 8 komkommer zaadjes in 1 zakje. Ik heb nog geen idee wat normale opbrengst is, alles is meegenomen eigenlijk :biggrin2: en anders krijgt de paprika plant een mooi plekje binnen. Kan ook. We willen toch nog meer planten binnen hebben staan.
Komkommer zit inderdaad weinig van in een zakje, maar wortel daarvan zitten er wel honderden in. Het verschilt per soort en binnen de soort ook per ras.
#3425088
src_esther schreef: ma 26 apr 2021, 11:24 Houtsnippers én compost he, dus dat is groen materiaal.
Ze zeggen ook niet dat zij no-dig-gardening hebben uitgevonden.
Nee, compost is geen groen materiaal. Dat is het resultaat van groen en bruin samen..

En ik bedoelde ook niet dat ze dat claimen hoor. Ik vind het dus een goed idee. Of eigenlijk vind ik spitten een nutteloze bezigheid die meer stuk maakt dan goed doet. Dus dat was bijtreden hoor, geen commentaar. Wie het uitgevonden heeft maakt niet uit. Maar het werkt echt, de beestjes voor je laten 'spitten'.

Het feit dat enkel hout stikstof ontrekt, vind ik wel een belangrijk detail... Kleine aanpassing en ook wat groen ertussen maakt dat het meteen veel verschil maakt voor de voedingswaarde van je grond.
Vandaar...
#3425089
Siberienne schreef: ma 26 apr 2021, 07:46 Ok, dan ga ik het proberen. Zakjes zaad kosten hier ongeveer 5 euro per stuk. En toen had ik bv 8 komkommer zaadjes in 1 zakje. Ik heb nog geen idee wat normale opbrengst is, alles is meegenomen eigenlijk :biggrin2: en anders krijgt de paprika plant een mooi plekje binnen. Kan ook. We willen toch nog meer planten binnen hebben staan.
Kan je niet in NL bestellen en in Noorwegen laten leveren? Komt misschien goedkoper uit? Ik bestel ook in NL...
Als ik jou was zou ik opletten om van de F1 zaden weg te blijven. Dat zijn die hybride zaden die gebruikt worden in de professionele teelt omdat ze allemaal dezelfde voorspelbare resultaten geven. Maar dat wil dus zeggen dat al deze planten hetzelfde reageren en gekweekt zijn voor ideale omstandigheden zoals in de professionele teelt. Als de omstandigheden in jouw tuin goed zijn, dan kan je heel veel oogsten, maar als het niet goed is, heb je niets... Bij niet-hybride zaden, zijn de planten verschillend en reageren verschillend en doe je dus aan risicospreiding.
Bovendien zijn die hybride zaden veeeel duurder. Ttz de zakjes kosten evenveel maar er zitten bijna geen zaden in.
#3425104
pearlsofpassion schreef: ma 26 apr 2021, 14:17 Kan je niet in NL bestellen en in Noorwegen laten leveren? Komt misschien goedkoper uit? Ik bestel ook in NL...
Als ik jou was zou ik opletten om van de F1 zaden weg te blijven. Dat zijn die hybride zaden die gebruikt worden in de professionele teelt omdat ze allemaal dezelfde voorspelbare resultaten geven. Maar dat wil dus zeggen dat al deze planten hetzelfde reageren en gekweekt zijn voor ideale omstandigheden zoals in de professionele teelt. Als de omstandigheden in jouw tuin goed zijn, dan kan je heel veel oogsten, maar als het niet goed is, heb je niets... Bij niet-hybride zaden, zijn de planten verschillend en reageren verschillend en doe je dus aan risicospreiding.
Bovendien zijn die hybride zaden veeeel duurder. Ttz de zakjes kosten evenveel maar er zitten bijna geen zaden in.
Ah ja, dat wilde ik nog vragen, van die F1 hybriden. Volgens mij stond het op 1 zakje inderdaad.

Opsturen naar Noorwegen doen weinig bedrijven, is geen EU en heel veel extra regels en hoge verzendkosten plus BTW bij import te betalen door mij. Planten mogen niet zomaar hierheen, zaden weet ik niet. Dingen op laten sturen loont dus niet snel.
#3425105
Volgende keer erop letten dat ik geen F1 meer koop. Zo fijn alle tips hier! Echt suf, vroeger was ik als kind altijd met mijn vader in de moestuin, maar dat stopte toen ik het huis uit ging. Hij heeft altijd biologisch getuinierd, tot het niet meer kon op zijn 81ste. Vrij snel daarna is hij overleden. Zou hem nu graag om advies hebben gevraagd. Wel leuk om te merken hoe blij ik hiervan word: ben toch echt papa’s kindje wat dat betreft :biggrin2:
#3425107
Siberienne schreef: ma 26 apr 2021, 17:03 Ah ja, dat wilde ik nog vragen, van die F1 hybriden. Volgens mij stond het op 1 zakje inderdaad.

Opsturen naar Noorwegen doen weinig bedrijven, is geen EU en heel veel extra regels en hoge verzendkosten plus BTW bij import te betalen door mij. Planten mogen niet zomaar hierheen, zaden weet ik niet. Dingen op laten sturen loont dus niet snel.
Ow, dat het geen EU was, was ik even vergeten....

Fijn dat je't zo blij van wordt! En zeker die connectie met je vader. :)
#3425129
Siberienne schreef: ma 26 apr 2021, 07:43 Mooi filmpje!

Nou moet ik wel zeggen dat spitten op ons stuk grond ook vrijwel onmogelijk is dus ik ben wel heel blij met die constatering 😂

Ons huis is nieuw gebouwd, het staat op rotsige ondergrond. Rond het huis ligt een laag gravel om te zorgen dat het water weg kan. Meter of 4 vlakbij het huis. Daarbuiten is een stuk tuin, dat wil zeggen dat er iets van 5-10 cm grond overheen is uitgereden. Gras-aarde volgens de bouwer, het zal dus niet de rijkste grond zijn. Het ligt al een jaar zo, er groeit her ender een graspol en klein hoefblad als pionier. Vandaar ook de keuze om onze moestuin te beginnen met een laagje tuinaarde in bakken. Gaten hakken voor de fruitboompjes wordt nog een uitdaging. De rotstuin (met flink wat tijm) is makkelijker aan te leggen ;D

Ik moet eens achter houtsnippers aan. Ik denk dat dat wel te regelen is hier.... omgevallen bomen genoeg na deze winter.
Misschien dat je dan wel wat aarde moet transplanteren vanaf een plek met veel bodemleven om de nuttige beestjes in de grond te krijgen.
#3425130
Siberienne schreef: ma 26 apr 2021, 17:03 Ah ja, dat wilde ik nog vragen, van die F1 hybriden. Volgens mij stond het op 1 zakje inderdaad.

Opsturen naar Noorwegen doen weinig bedrijven, is geen EU en heel veel extra regels en hoge verzendkosten plus BTW bij import te betalen door mij. Planten mogen niet zomaar hierheen, zaden weet ik niet. Dingen op laten sturen loont dus niet snel.
En als een van ons nou een leuk (kado)pakketje willen verzenden met zaden? Zou dat ook zo duur zijn? Of problematisch?
#3425131
src_esther schreef: ma 26 apr 2021, 22:17 En als een van ons nou een leuk (kado)pakketje willen verzenden met zaden? Zou dat ook zo duur zijn? Of problematisch?
Ligt eraan of de douane het controleert. Daarbij mag de waarde maximaal 30 euro zijn inclusief verzendkosten (en die liggen rond de 18 euro... ). En super lief, maar ik kan voorlopig denk ik wel vooruit en hopelijk kunnen we ooit toch zelf ook wel weer een keer naar Nederland c.q. bezoek krijgen ;) en dan doen we wel een bestelling bij degene die komen ;) ;)
#3425132
src_esther schreef: ma 26 apr 2021, 22:15 Misschien dat je dan wel wat aarde moet transplanteren vanaf een plek met veel bodemleven om de nuttige beestjes in de grond te krijgen.
Dat is een idee, op zich zijn hier best wat boerderijen in de buurt waarvan er 1 ook een soort educatieve benadering heeft en daar loopt ook vanalles buiten rond zoals varkens enzo. Daar mag je ook wandelen, dus ik zou eens kunnen kijken. Het is wel een gebied met veel boerderijen, dus ik denk dat er ergens ook wel wat goede grond moet zijn.

Inmiddels ook lid van een FB groep geworden uit het dorp die zaad en stekjes uitwisselen en ik heb een manier ontdekt om producten rechtstreeks van de boer te kopen. Daar zat ook een aanbod bij van zaden en tomatenplantjes, moet me er nog even in verdiepen maar zag er op zich goed uit. Ik vond het ook een leuk initiatief en wie weet kan ik van hun ook een beetje grond krijgen...
#3425136
pearlsofpassion schreef: ma 26 apr 2021, 14:11 Nee, compost is geen groen materiaal. Dat is het resultaat van groen en bruin samen..

En ik bedoelde ook niet dat ze dat claimen hoor. Ik vind het dus een goed idee. Of eigenlijk vind ik spitten een nutteloze bezigheid die meer stuk maakt dan goed doet. Dus dat was bijtreden hoor, geen commentaar. Wie het uitgevonden heeft maakt niet uit. Maar het werkt echt, de beestjes voor je laten 'spitten'.

Het feit dat enkel hout stikstof ontrekt, vind ik wel een belangrijk detail... Kleine aanpassing en ook wat groen ertussen maakt dat het meteen veel verschil maakt voor de voedingswaarde van je grond.
Vandaar...
De houtsnippers gooien zijn niet op de kale grond maar op groen (gras in hun geval). Staat niet op hun website en komt ook niet in het filmpje terug maar wel in het item "Bodemzicht: Regeneratieve boerderij" van het Radio1 programma Vroege Vogels van 25 april 2021.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door