Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3408579
Wauw, respect dat je dat water gebruikt. :o
Hoe vang je dat op?

Heb je geen regenton?

Ja, zo is het niet heel leuk.
Maar het voorjaar was wel goed en dat heeft als gevolg dat ik net 60 of 70 kg aardappels geoogst heb zonder extra water.
De tomaten doen het ook nog vrij goed. :biggrin2: :P
Mulch doet echt wonderen als je water wil uitsparen. Zonder zou ik er ook niet meer aan beginnen. Nu kan ik best een paar dagen geen water geven, zelfs in deze hitte.. Het groeit dan wel weinig of niet, maar gaat ook niet kapot.
#3408601
Mijn aardappelen konden zo de kliko in. Allemaal glazig en niet een beetje ook. Verdorie!

Ik gebruik ook veel water. Zoveel mogelijk uit de regenton en inderdaad wat ik opvang bij gebruik in de keuken. Maar ook best nog wat uit de tuinslang. Want ja, als ik nu geen water geef is alle investering vanaf het voorjaar voor niets geweest. En groente die je koopt is ook niet op 3 druppels water gekweekt, dus voor de wereld zal het niet veel schelen.
#3408611
pearlsofpassion schreef: di 11 aug 2020, 20:56 Glazig? :???:
Enig idee hoe dat komt?
Ik zou denken, bevroren, maar dat kan nu moeilijk he. Van te warm of wat?

Oh, wat zonde voor je! :(
Helemaal niets das echt wel stom. En je had al zoveel moeite om scheuten te kweken.
Te warm. Dan komt er doorwas (een tweede aardappeltje) en die trekt alle zetmeel uit de eerste. Ik had een aardappel van 277 gram en toen in die in 4 parten gesneden had waren de randen zo hard en scherp dat je er zowat mee in je vinger zou snijden. Ik hoopte nog dat de kleinere het niet zouden hebben, maar helaas.

Volgend jaar ga ik zorgen dat ik op tijd pootaardappelen heb en dan maar weer opnieuw proberen!
#3408715
ik heb misschien een tip tegen slakken, bij mij werkt het wel.
Bij de kringloop heb ik een paar klamboes gekocht. Die heb ik over mn moestuinbedden gespannen. Wat bamboestokken neergezet en de klamboe erover maar met de onderkant op de grond en hier boomstammetjes opgelegd zodat het helemaal afgesloten is.
Helpt ook tegen koolvlieg en de rupsen van het koolwitje.
En nu ook iets tegen de felle zon.
Het is alleen geen gezicht :biggrin2:
#3408994
Ik heb in mijn achtertuin 2 kleine moestuintjes (bij elkaar 4m2 denk ik)
nu wil ik in onze voortuin ook een stuk moestuin maken, maar de 4m2 omspitten was al echt geen doen, laat staan het 3/4 voudige daarvan..
Nu las ik over de no-dig methode, maar ik kom niet veel verder dan karton op het gras leggen met een laag compost/mest...
Waneer leg ik dit karton en compost? haal ik het er in het "voorjaar"dus februari/maart er weer vanaf? Zaai/plant ik gewoon "door"het karton?
#3408995
Ik heb ook een vraagje; onze Noorse tuin heeft een hele rij bessen struiken aan de achterkant. Kruisbessen, zwarte bessen en frambozen. Er is alleen weinig aan gedaan de laatste jaren vrees ik. Er hangen heel veel zwarte bessen aan - en die vind ik heerlijk! Maar de struiken zijn bijna manshoog en hangen alle kanten op. Zou ik die gewoon vrij radicaal terug kunnen snoeien? En dan na de oogst of pas in het voorjaar? Want het kan hier nog weleens flink koud gaan worden.
#3408996
Karton spaar ik op. Grote dozen bij voorkeur zonder opdruk en alle plastic plakband of nietjes verwijderen.

Ik zou het er wel minstens een half jaar laten opliggen. Als het goed is, is het dan vergaan of zo goed als.
Normaal haal je, als het niet vergaan is, het idd begin maart er weer af, als het warmer is. Dan kan de grond opwarmen. Een paar weken later kan je dan zaaien.
Grote dingen als pompoen, tomaat, kolen ed, kan je gewoon in een gat in het karton planten.

Als het goed gegaan is, zou je dan eenvoudig de grond tot op een redelijke diepte kunnen losmaken. Maar probeer spitten te vermijden omdat je dan al je kostbare humus en beestjes weer onderstopt.
Maar worteltjes en aardappels zou ik de eerste jaren nog even niet zetten.

Als je met mulch werkt tijdens de kweek vul je die humuslaag en bodemleven verder aan. En zou het elk jaar beter moeten gaan.
#3408997
Bij frambozen snoei je best alle takken die gedragen hebben. Tot op de grond. Dat is naar het schijnt het beste om het meeste bessen te hebben.
Ik doe dat na de winter omdat de oude takken idd de plant beschermen. Maar wel voor de nieuwe scheuten erg beginnen groeien want dan wordt het een stuk lastiger snoeien.

Met de andere bessen heb ik geen ervaring.
#3420126
De temperatuur stijgt plots boven de 10 graden en er komt af en toe een zonnetje piepen, dus komen de lentekriebels opzetten..

Ik heb net mijn zaden en pootgoed besteld en denk overmorgen te beginnen opkuisen in de tuin om hem klaar te maken.

Krijgen jullie ook al kriebels?
#3420147
Ik dacht er vanmiddag aan om eens pompoenen te zetten. Er wilde een peuter pompoen eten en wat is er dan leuker om die eerst in eigen tuin te hebben zien groeien.
Ik heb vast nog wel ergens wat pitjes liggen.

Maar dan. Steek ik die zo in de tuin? Moet ik ze binnen voorzaaien? En wanneer zet ik ze dan buiten? Zijn pompoenen zelfbestuivers of moet ik er minimaal 2 hebben?
#3420152
pearlsofpassion schreef: wo 17 feb 2021, 17:02 De temperatuur stijgt plots boven de 10 graden en er komt af en toe een zonnetje piepen, dus komen de lentekriebels opzetten..

Ik heb net mijn zaden en pootgoed besteld en denk overmorgen te beginnen opkuisen in de tuin om hem klaar te maken.

Krijgen jullie ook al kriebels?
Ja, ik heb er zin in! Ik wil dit jaar alles van zaadje af aan zelf kweken (dus geen stekjes kopen) en heb inmiddels zaden besteld, voornamelijk van oude 'cultureel erfgoed'-soorten, zoals ze die hier noemen. Heirloom heet dat geloof ik in het Engels.

Zodra het warm genoeg is gaat meneer Anne de groentekas twee keer zo groot maken. We hadden vorig jaar zoveel succes met het kweken in de kas, dat ging echt super.

Effe geduld moeten wel nog wel hebben; er ligt nog zo'n berg sneeuw en het is nog zo koud dat we pas in mei de grond in kunnen, denk ik. :biggrin2:
#3420155
Bij mij kriebelt het nu nog niet maar dat komt denk ik wel als de zon meer gaat schijnen en het ijs verdwenen is. Het ijs was zodanig dik dat het hier nog steeds dicht ligt. Maar dit weekend hebben ze het over 16 graden dus dan de bak maar even netjes maken. Mijn andere bak hoef ik niets aan te doen, daar komen ieder jaar de Cherry tomaten weer boven die de hele bak claimen ;D
#3420160
koekje schreef: wo 17 feb 2021, 21:23 Ik dacht er vanmiddag aan om eens pompoenen te zetten. Er wilde een peuter pompoen eten en wat is er dan leuker om die eerst in eigen tuin te hebben zien groeien.
Ik heb vast nog wel ergens wat pitjes liggen.

Maar dan. Steek ik die zo in de tuin? Moet ik ze binnen voorzaaien? En wanneer zet ik ze dan buiten? Zijn pompoenen zelfbestuivers of moet ik er minimaal 2 hebben?
In een potje potgrond steken (cm diep) en binnen laten uitgroeien. Best nog weekje wachten. Eens ze 2 volle echte blaadjes hebben (dus niet de kiemblaadjes) kunnen ze in principe naar buiten. Maar niet voor half mei (kans op nachtvorst).
En niet té veel water geven. Er gaan eerder dood van rotten dan van uitdrogen. Gewoon een klein beetje gieten als de potgrond van kleur verandert door uitdrogen.

Als je nog oude zaden in een zakje hebt steek je er beter een 3-tal in potjes. De kans dat die uitkomen is nl veel kleiner.
Maar als je nog gewoon zaden kan halen uit een aangekochte pompoen, kan je die ook prima gebruiken. Beter zelfs.

Gewoon buiten in de grond stoppen kan ook he. Maar dan us de kans dat ze nog kapotvriezen toch wel aanwezig.

Ik heb nooit geweten dat je er minstens 2 moet hebben. Maar soms 'pakt' een plant wel minder goed. Hangt een beetje vanaf hoeveel pompoenen je zou willen hebben...
#3420162
Anne in Zweden schreef: do 18 feb 2021, 00:25 Ja, ik heb er zin in! Ik wil dit jaar alles van zaadje af aan zelf kweken (dus geen stekjes kopen) en heb inmiddels zaden besteld, voornamelijk van oude 'cultureel erfgoed'-soorten, zoals ze die hier noemen. Heirloom heet dat geloof ik in het Engels.

Zodra het warm genoeg is gaat meneer Anne de groentekas twee keer zo groot maken. We hadden vorig jaar zoveel succes met het kweken in de kas, dat ging echt super.

Effe geduld moeten wel nog wel hebben; er ligt nog zo'n berg sneeuw en het is nog zo koud dat we pas in mei de grond in kunnen, denk ik. :biggrin2:
Leuk!
Waar heb je die zaden besteld?

Ja, je zal nog wel even moeten wachten. ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door