Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3453008
Zonder omzetten gaat dat wss niet werken, Doranto. ;)
Minstens één keer, liever 2 of 3 keer per jaar zet je hem best even om. Dat onderaan uithalen klinkt heel mooi maar tenzij je het perfect in laagjes van groen en bruin materiaal opbouwt, steeds perfect houdt qua vochtigheid en wekelijks verlucht, lukt dat eigenlijk nooit..


Ik ben opgegroeid met compost maken. Mijn moeder was zgn compostmeester in het dorp. Dat wil zeggen, ze onderhield het gemeentelijk compostplein en gaf workshops..
Ik kan me geen tuin zonder composthoop voorstellen.
Altijd al gedaan..
Al wat eetbaar is gaat naar kippen of konijnen, wat nog kan composteren in de compostvaten, en pas wat dan nog overschiet in de gewone vuilcontainer. Dat is vrijwel niets.

Ik heb nu compostvaten maar ben het een beetje zat. Ik ben ook paletten aan het sparen voor zo'n open hoop zoals jij, MillyMol.
#3453009
pearlsofpassion schreef: zo 20 nov 2022, 16:30 Zonder omzetten gaat dat wss niet werken, Doranto. ;)
Minstens één keer, liever 2 of 3 keer per jaar zet je hem best even om. Dat onderaan uithalen klinkt heel mooi maar tenzij je het perfect in laagjes van groen en bruin materiaal opbouwt, steeds perfect houdt qua vochtigheid en wekelijks verlucht, lukt dat eigenlijk nooit..


Ik ben opgegroeid met compost maken. Mijn moeder was zgn compostmeester in het dorp. Dat wil zeggen, ze onderhield het gemeentelijk compostplein en gaf workshops..
Ik kan me geen tuin zonder composthoop voorstellen.
Altijd al gedaan..
Al wat eetbaar is gaat naar kippen of konijnen, wat nog kan composteren in de compostvaten, en pas wat dan nog overschiet in de gewone vuilcontainer. Dat is vrijwel niets.

Ik heb nu compostvaten maar ben het een beetje zat. Ik ben ook paletten aan het sparen voor zo'n open hoop zoals jij, MillyMol.
Voor mij werkt dat al 40 jaar prima zo. ;)
Misschien niet de allerbeste compost, maar voor ons goed genoeg. Ik kies voor het gemak. Door de geringe hoeveelheid is het sowieso als grondverbeteraar verwaarloosbaar, en hier ook niet echt nodig.
#3453015
@Doranto: kleine beetjes helpen ook.

@PoP: voor mij is het nog redelijk nieuw, maar ik ben er erg enthousiast over tot nu toe! Het ging het afgelopen jaar echter niet altijd goed: zo heb ik een keer teveel gras in verhouding tot bruine materialen in de hoop gedaan en dat werd een stinkende hoop. :P Het gras plakte in laagjes op elkaar en leek vervilt.

Ik heb zelf niet veel loofbomen op mijn stukje grond, dus voor de bladeren heb ik de straten en de gras perkjes in het dorp aangeharkt. ::)

En ik heb bij vrienden die vijf fruitbomen moesten rooien alle dunnere takken geoogst en door de hakselaar geduwd en nu heb ik een mooie voorraad houtsnippers.

Het wordt een soort sport om materialen te verzamelen!

Ik overweeg ook om een klein toompje kippen te nemen volgend jaar, maar gezien de ervaring met de kippen van de buurvrouw, die op één na allemaal ten prooi zijn gevallen aan een vos moet ik eerst maar eens een heel stevige afrastering bouwen. En een kippenhok scoren natuurlijk!

En als je nog tips hebt… :D
#3453020
Kwam die vos ook overdag langs?
Indien niet is het eenvoudiger een vosproof nachthok te maken (vb met automatisch deurtje) dan de hele ren vosproof te maken. Een vos graaft, klimt en springt, dus niet eenvoudig tegen te houden.
En verder, denk op voorhand na over de grootte van de ren. Zoveel mensen maken die veel te klein en tenzij je de kippen vrij wil laten lopen (wat natuurlijk kan als de vos enkel 's nachts komt), is dat zo jammer als de ren er al is en dan te klein blijkt.
Ik ben zelf ook erg fan van een haan erbij. Dat geeft zo'n meerwaarde.
#3453021
doranto schreef: zo 20 nov 2022, 16:35 Voor mij werkt dat al 40 jaar prima zo. ;)
Misschien niet de allerbeste compost, maar voor ons goed genoeg. Ik kies voor het gemak. Door de geringe hoeveelheid is het sowieso als grondverbeteraar verwaarloosbaar, en hier ook niet echt nodig.
Heb je zo weinig dan? Dat kan het verklaren.
Ik heb per jaar uiteindelijk zo'n half vat compost over. Op dat moment zakt het ook niet meer verder. Maar omdat er geregeld een half vat vers materiaal in een keer bijgaat kan het echt niet zonder omzetten. Geen half vat gras he, dat komt idd niet goed. Dat gebruik ik als mulch in de moestuin.
Het moet ofwel erg grof groen materiaal zijn (zodat de lucht ertussen kan) ofwel moet er wat bruin materiaal al dan niet in laagjes onder gemengd.
Af en toe lucht onder brengen is ook heel nuttig. Dan composteert het veel sneller dan als het dichtvalt. Je hebt daar speciale staven voor met een punt op het uiteinde.
#3453024
pearlsofpassion schreef: zo 20 nov 2022, 18:21 Kwam die vos ook overdag langs?
Ja, die vos kwam vooral overdag langs! Brutaal als wat. Hij schijnt een keer op een meter of vijf afstand achter me gestaan te hebben terwijl ik niks in de gaten had omdat ik met oorbescherming op en met de hakselaar aan stond te werken. De buurvrouw vertelde me later dat ze me geroepen had, maar ja… ::)

Ik ga zeker voor een goed kippenhok: op 1 staat een model van het merk Nestera met een automatische deuropener en -sluiter en een grote ren van 8 meter lang en 3 meter breed. De ren is van boven ook dicht (gaas), dus dan moet ik voor de onderkant nog een afdoende maatregel verzinnen. Misschien daaromheen nog een elektrisch draadwerk op een accu met een zonnepaneeltje. En dan met de mogelijkheid om een deel van de ren af te dekken voor schaduw in de zomer.

Ik twijfel nog erg over een haan: voor de eierproductie schijnt het niet uit te maken, klopt dat? Ik zou niet weten wat ik met al die kuikens moet…
#3453025
pearlsofpassion schreef: zo 20 nov 2022, 18:28 Heb je zo weinig dan? Dat kan het verklaren.
Ik heb per jaar uiteindelijk zo'n half vat compost over. Op dat moment zakt het ook niet meer verder. Maar omdat er geregeld een half vat vers materiaal in een keer bijgaat kan het echt niet zonder omzetten. Geen half vat gras he, dat komt idd niet goed. Dat gebruik ik als mulch in de moestuin.
Het moet ofwel erg grof groen materiaal zijn (zodat de lucht ertussen kan) ofwel moet er wat bruin materiaal al dan niet in laagjes onder gemengd.
Af en toe lucht onder brengen is ook heel nuttig. Dan composteert het veel sneller dan als het dichtvalt. Je hebt daar speciale staven voor met een punt op het uiteinde.
In nu ruim 3 jaar tijd, is het compostvat pas half vol. Het vat is hier eigenlijk alleen om het groenafval, fruitschillen, koffiedrap en theeresten uit de keuken kwijt te raken en dat is niet zoveel. Afval uit de tuin hebben we niet, omdat we vrijwel alles laten liggen.
#3453038
MillyMol schreef: zo 20 nov 2022, 18:51 Ja, die vos kwam vooral overdag langs! Brutaal als wat. Hij schijnt een keer op een meter of vijf afstand achter me gestaan te hebben terwijl ik niks in de gaten had omdat ik met oorbescherming op en met de hakselaar aan stond te werken. De buurvrouw vertelde me later dat ze me geroepen had, maar ja… ::)

Ik ga zeker voor een goed kippenhok: op 1 staat een model van het merk Nestera met een automatische deuropener en -sluiter en een grote ren van 8 meter lang en 3 meter breed. De ren is van boven ook dicht (gaas), dus dan moet ik voor de onderkant nog een afdoende maatregel verzinnen. Misschien daaromheen nog een elektrisch draadwerk op een accu met een zonnepaneeltje. En dan met de mogelijkheid om een deel van de ren af te dekken voor schaduw in de zomer.

Ik twijfel nog erg over een haan: voor de eierproductie schijnt het niet uit te maken, klopt dat? Ik zou niet weten wat ik met al die kuikens moet…
Oh ja, dan moet je een stevige ren.
24m2 is mooi, maar niet gigantisch of zo.. 3 grote of 4 kleinere kipjes kan je er wel in kwijt, maar dat is het dan wel. En nog gras houden zit er dan waarschijnlijk niet in.

De kippen gaan niet meer of minder leggen door de haan. Ze gaan er ook niet minder of meer van broeden trouwens. Als je dan toch een ras zou nemen dat broedt, kan je ze ook broeds af maken. En als je de eieren raapt krijg je zowiezo geen kuikens he. ;)
#3453077
MillyMol schreef: zo 20 nov 2022, 18:51 Ja, die vos kwam vooral overdag langs! Brutaal als wat. Hij schijnt een keer op een meter of vijf afstand achter me gestaan te hebben terwijl ik niks in de gaten had omdat ik met oorbescherming op en met de hakselaar aan stond te werken. De buurvrouw vertelde me later dat ze me geroepen had, maar ja… ::)

Ik ga zeker voor een goed kippenhok: op 1 staat een model van het merk Nestera met een automatische deuropener en -sluiter en een grote ren van 8 meter lang en 3 meter breed. De ren is van boven ook dicht (gaas), dus dan moet ik voor de onderkant nog een afdoende maatregel verzinnen. Misschien daaromheen nog een elektrisch draadwerk op een accu met een zonnepaneeltje. En dan met de mogelijkheid om een deel van de ren af te dekken voor schaduw in de zomer.

Ik twijfel nog erg over een haan: voor de eierproductie schijnt het niet uit te maken, klopt dat? Ik zou niet weten wat ik met al die kuikens moet…
Als je aan boomstammen kunt komen, kun je voor de onderkant gewoon het gaas een cm of dertig omslaan (naar binnen of naar buiten) en daar de boomstammen op leggen. Zo doen wij het hier (ren van ca. 120 m2) (voor zes kippen ::) ), en dat werkt uitstekend. De ruimte tussen de stammen vult zich al snel met grassen en ander sprietwerk, en dan ziet het er ook nog eens leuk uit.

Aan de bovenkant laten we het gaas ook een cm of dertig naar buiten vallen, zodat een klimmende vos daar niet omheen kan klimmen, maar voor de zekerheid (en tegen de roofvogels) hebben we de hele ren ook afgedekt met van dat kattengaas met een ijzerdraadje erdoorheen (te koop bij bv. Zooplus of Bitiba).

Stroom is bij ons geen optie, vanwege het onregelmatige terrein, de vele sprieten en bomen en takken en ander natuurlijks. Ons zomerhok staat midden in de ren, zodat de kippen als het warm is 's zomers veilig naar binnen en naar buiten kunnen.

Voor de winter hebben we een geïsoleerd kippenhok aan huis, dat is een stuk kleiner natuurlijk (iets van 14 m2 geloof ik), maar met verschillende niveaus en trappetjes en kruiphoekjes kunnen ze elkaar toch goed uit de weg gaan. Sowieso zijn ze stukken minder actief in de winter, en als het niet te koud is, kunnen ze ook naar buiten in een kleine ren, om toch wat afwisseling te hebben.
#3453078
O, en wij hebben geen haan. De eierproductie is vooral afhankelijk van of ze al dan niet ruien, ik geloof niet dat een haan daarop van invloed is. Ik wil geen haan, om te voorkomen dat we met kuikens komen te zitten, waarvan de helft vaak mannelijk is, zodat je ze niet kunt houden en dus moet slachten. Of weggeven, maar er is al zoveel aanbod dat dat zelden lukt. De buren slachten hun haantjes altijd zelf, maar ik zie mezelf dat gewoon niet doen. Hier zouden binnen de kortste tijd tien grote rennen met hanen erin staan ::)
#3453080
Maar onverwachte kuikens krijg je toch enkel als het terrein zo wild is dat ze hun eieren ergens uit het zicht kunnen leggen. En als ze ergens 3 weken op eieren kunnen gaan zitten zonder dat je't merkt.
Als je de eieren altijd weghaalt, en niet een paar weken laat liggen, kunnen ze ze toch echt niet uitbroeden.
Bovendien worden de meeste legrassen zowiezo zelden tot nooit broeds. Als je hennen nu niet broeds worden, gaan ze dat ook niet doen als er een haan bij zit. Dat heeft daar geen invloed op. Rassen die wel broeds worden doen dat evenveel als er geen haan bij zit.

Nu hoef je van mij natuurlijk geen haan te nemen, maar uit schrik voor kuikens vind ik een nogal stomme reden. Tenzij je nu ook om de zoveel tijd al ergens een nestje eitjes vind buiten het legnest, maar dat lijkt me niet? Tis niet dat iedereen die een haan heeft ook kuikens krijgt.

Er zijn natuurlijk nog zat andere redenen om geen haan te willen. Net als er zat redenen zijn om het wel te doen. ;)
#3453217
doranto schreef: zo 20 nov 2022, 19:16 In nu ruim 3 jaar tijd, is het compostvat pas half vol. Het vat is hier eigenlijk alleen om het groenafval, fruitschillen, koffiedrap en theeresten uit de keuken kwijt te raken en dat is niet zoveel. Afval uit de tuin hebben we niet, omdat we vrijwel alles laten liggen.
Hier ook zo, er gaat nooit tuinafval in. Wij hebben er een die hier op lijkt. Twee compartimenten, en een schuif vanboven om bij te vullen. De ene helft laat je composteren, de andere helft vul je bij. Makkelijk te draaien en neemt niet veel ruimte in.
zwenkbare-tuin-compostbak-160-liter-twee-compartimenten-abacus.jpg
zwenkbare-tuin-compostbak-160-liter-twee-compartimenten-abacus.jpg (161.35 KiB) 586 keer bekeken
#3457803
Na vier weken NL sinds zaterdag weer terug in HU. Ik ben zondag meteen aan de slag gegaan met de moestuin in wording: deel van het stro verwijderd en compost en tuinaarde gemengd en op het karton en resterende stro gestort. Ik had nog panelen staan van een puppykennel en die heb ik nu rondom geplaatst zodat de mannen het niet gaan omploegen.

Ik heb gisteren spinazie gezaaid. Deels om te eten, deels als “cover crop” en deels om om te schoffelen als nitraatbron voor de grond.

En ik ben begonnen met voorzaaien en heb daarvoor in een kruiwagen tuinaarde, vermiculiet, scherp zand en eigen compost gemengd.

Inmiddels zit in de zaaitrays: tomaten, pepers, paprika, bleekselderij, uien.

Morgen nog andere uitspitten, wortels, kruiden.

Dat het maar een mooi moestuinjaar mag worden! 🤗
Bijlagen
900CD47B-BD29-4913-B7DD-9F01F98889F2.jpeg
900CD47B-BD29-4913-B7DD-9F01F98889F2.jpeg (7.6 MiB) 461 keer bekeken
DCF9E19B-76A6-4E72-8250-25024456F433.jpeg
DCF9E19B-76A6-4E72-8250-25024456F433.jpeg (5.68 MiB) 461 keer bekeken
#3457808
Succes!

Ik weet niet precies wat je bedoelt met nitraatbron voor de grond ivm de spinazie?
Want spinazie maakt geen stikstof bij. Het haalt het gewoon uit de grond en geeft het terug af bij afbraak. Maar netto blijft dat hetzelfde.
Als je meer stikstof in de grond wil krijgen via aanplanting moet je vlinderbloemigen (bonen, erwten, klaver ed) hebben. Die halen stikstof uit de lucht en slaan het op in de wortelknolletjes waaruit het vrijkomt als je de planten laat afsterven..
Verder is kippenmest ook rijk aan stikstof (en calcium en nog wat dingen).
Planten moeten natuurlijk een heel scala aan voedingsstoffen krijgen.. Vooral kalium is ook heel belsngrijk. Stikstof dus vooral bij bladgewassen en kolen terwijl de bonen, wortelen liever niet te veel hebben en aardappels met mate.. Anders krijg je veel loof maar weinig opbrengst.
Voor mij kan dat geen kwaad bij vb bietjes of wortelen, de konijnen eten ook het loof, maar voor jou is het wel iets om rekening mee te houden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door