Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2990224
Jantina schreef: Ik ook uiteraard!
Misschien was de inhoud nog te koud, of te kort verhit. Dat komt nogal nauw.
Het is niet voor niets dat wecken uit de mode raakte toen blikvoer op de markt kwam en betaalbaar werd. Vroeger ging er ook wel eens wat mis met wecken, en dan had je toch een probleem in de winter. Mijn schoonouders deden alles in de vriezer; dat kan niet mislukken. (behalve als je een type boontjes met draden in je moestuin hebt... ::) )
Laatst gewijzigd door K&D op za 13 sep 2014, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2990531
Nadia schreef: Hier is alles verpieterd. Gewoon geen tijd voor gehad. Hebben wel wat eruit gegeten. Volgend jaar nieuwe kans
+1  En aangevreten door slakken/muizen whatever.  :(
Pepertjes doen het ook niet zo lekker, zonder kas.


Vandaag grote opruiming gehouden en nu ziet het er weer overzichtelijk uit.
De twee frambozenstruiken gaan plaatsmaken voor een leipeer.
Ik hoef geen boomspinazie meer.  :biggrin2: Aardpeer staat nog even, maar is twijfelachtig.  :-\
Een mm bak verplaatst want teveel schaduw. Wel compost uit het eigen compostvat gehaald.  :)
Rozenbottels staan er prima bij, toch maar een potje jam maken.
#2994524
Gisteren weer een kilo sperziebonen en 4 kg snijbonen geoogst. En er zit nog steeds behoorlijk wat aan.  Een deel van de mais geoogst. deze meteen geblancheerd en de korreltjes losgemaakt. We hebben nu bijna 20 kg maiskorrels in de vriezer. Volgend jaar hoef ik geen mais te zaaien. Vandaag appels geplukt voor compote en om te drogen. Ook nog een volle emmer hazelnoten geraapt. De boerenkool staat er goed bij. Spruiten wordt niets dit jaar. De pepers en paprika in de kas doen het ook nog steeds geweldig. Iedere dag ook nog een paar tomaten oogsten. De sla doet het goed, maar er heeft wel een slakje aan zitten knabbelen. Dit jaar hebben we echt niet te klagen over de oogst. Andijvie kon beter, meloenen waren ook niet denderend (maar 5 stuks) en de spruiten zijn echt slecht. Maar verder ging alles goed. De vriezer zit vol, de kelderkast staat vol met potten/flesjes sap, jam en ingemaakte spullen. Wij komen de winter wel door. Maar ik kan niet wachten tot het voorjaar weer begint en we weer opnieuw kunnen beginnen.
#2994844
Barbaravh schreef: Wat doe je met de hazelnoten? Heb er ook redelijk wat, maar geen idee wat er mee te doen.
Ben ook wel benieuwd hoe je die makkelijk klaar kan maken om op te eten. Mijn ouders hebben namelijk emmers vol ;)
Moet je ze bijvoorbeeld roosteren? Of andere bereiding?
#2994848
De betere hazelaarrassen leveren lekkere nootjes die je rauw kan eten of in een deeg kan verwerken.

Wij hebben dit jaar veel minder walnoten dan voorgaande jaren. Of er dit jaar iets voor ons zelf overblijft is maar de vraag want er zijn 4 eekhoorntjes de hele dag druk bezig met verzamelen (wat trouwens een prachtig schouwspel oplevert)
De hazelnoten zijn hier ook gestolen, net als de meeste appels.
#2994867
Hazelnoten goed drogen (dat geldt natuurlijk voor alle noten), daarna kan je ze licht roosteren ca 7 a 8 minuten op 175 graden, tussendoor even roeren. Beslist niet te lang roosteren want dan worden ze bitter. Ze 'roosteren nog een beetje na, nadat je ze uit de oven haalt, dus echt niet te lang laten liggen. Velletjes eraf halen (rollen in een theedoek oid) eventueel een beetje zout erbij. Pas op, ze blijven van binnen lang heet, dus niet te gulzig proeven.
#2994971
Lida. S schreef: Hazelnoten goed drogen (dat geldt natuurlijk voor alle noten), daarna kan je ze licht roosteren ca 7 a 8 minuten op 175 graden, tussendoor even roeren. Beslist niet te lang roosteren want dan worden ze bitter. Ze 'roosteren nog een beetje na, nadat je ze uit de oven haalt, dus echt niet te lang laten liggen. Velletjes eraf halen (rollen in een theedoek oid) eventueel een beetje zout erbij. Pas op, ze blijven van binnen lang heet, dus niet te gulzig proeven.
Dank je, ga ik eens proberen. Bedoel je met drogen het even bewaren op een vochtvrije plaats, of het effectief drogen in een oven?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door