Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3451886
Siberienne schreef: do 27 okt 2022, 11:16 Wat geinig! Wij willen ook wat met permaculture gaan doen! Alleen is het hier juist al koud.

We hebben wel wat oogst uit de moestuin maar niet veel dit jaar omdat de grond zo arm is. Mijn bakken hebben wel wat opgeleverd maar de tomaten waren weer niet rijp. En veel bloemen in de courgettes maar niet uitgegroeid tot vruchten /opgegeten door slakken. Toen in onze vakantie mevrouw ree met haar twee kleintjes een bezoekje pleegde aan de moestuin was echt alles weg. Mijn banenplanten totaal kaal gevreten, zat geen blaadje meer aan. Dus voor volgend jaar staat er ook een hek in de planning. Althans in die van mij. Nu nog in die van meneer krijgen
Dit boek is dan wel leuk om eens te lezen. https://knnvuitgeverij.nl/artikel/voedselbosrand.html
Voor een echt voedselbos zijn de meeste tuinen te klein, maar een voedselbosrand biedt een haalbaar alternatief. In voedselbosranden kun je een natuurlijke omgeving combineren met het telen van eetbare gewassen. 'Voedselbosrand' is een inspirerend boek voor iedereen die met de principes van permacultuur aan de slag wil.
Ik had hem (natuurlijk ;D ) van de Bieb.
#3451887
kiara schreef: vr 28 okt 2022, 16:57 Bedankt voor de uitleg

Ik lust geen tomaten of courgette
Wat ik wel lust:
Bloemkool
Boerenkool
Andijvie
Prei
Wortels
Lof

Maar alles te laat nu
Maar geeft niet heb geen haast.

Aardbeien had ik dit jaar volop in potten
Staan aan de voorkant van mijn huis omdat het word opgegeten door de honden :-X

Kan je ook bepaalde groenten in potten doen mijn rug is zo slecht?

Verder ben ik blij met het antwoord van laat maar liggen die houtsnippers ;)
Geen van die groenten gaan eigenlijk blij zijn met een kas... :-\
Je kan er wel de teelt wat mee vervroegen, maar eens in de zomer wordt het te warm en dan schieten ze sneller door maar gaan niet beter groeien.

Je kan zowat alles in een pot telen, als de pot maar groot genoeg is. Maar dan worden ze ook erg zwaar natuurlijk.
Met een slechte rug zou ik voor verhoogde bakken gaan.. En geen wortelen, want daartussen moet je wel wieden, dat lukt niet met schoffelen en mulchen alleen, en dat is vreselijk voor de rug.

Kolen zonder rupsen, dan moet je ze onder net houden zodat de vlinders er niet bij kunnen.
Ik doe het niet, heb meer last van de bladluizen. En ik vind het minder storend om die eraf te wassen dan dat het moeite kost om steeds brandnetel of heermoesthee te trekken en te besproeien.
Ik heb wel de luxe dat ik de minder mooie stukken aan de konijnen kan geven en de mooiste voor onszelf houden.

Ik bestrijdt zowiezo ontzettend weinig. Te veel moeite.. En ik geloof ergens ook wel dat de natuur altijd een evenwicht zoekt als je geduld hebt en de juiste dingen stimuleert.
Al vervloek ik het ook vaak hoor. Zoals dit jaar vb, hebben er muizen meer wortels, bieten en knollen gegeten dan m'n konijnen..
Ik heb amper nog snijbiet en selder over (wortels opgegeten tot de plant het opgeeft), terwijl ik daar normaal de hele winter van kan oogsten voor de konijnen. Dat vind ik toch echt niet amusing. >:(
Dus daar ga ik dan toch wat aan proberen doen, jammer genoeg voor de muizen en hoe leuk ik ze verder ook vind.
En slakken plet ik altijd onder m'n schoen of een dikke kei. Zoveel als ik er kan vinden en ik ga geregeld 's avonds op zoektocht.. Anders houdt ik helemaal niets over. Nog steeds eten ze de helft van m'n jonge planten op. Dit jaar geen paprika wegens de gecombineerde inspanningen van de mol en slakken.
#3451892
pearlsofpassion schreef: vr 28 okt 2022, 19:49 Geen van die groenten gaan eigenlijk blij zijn met een kas... :-\
Je kan er wel de teelt wat mee vervroegen, maar eens in de zomer wordt het te warm en dan schieten ze sneller door maar gaan niet beter groeien.

Je kan zowat alles in een pot telen, als de pot maar groot genoeg is. Maar dan worden ze ook erg zwaar natuurlijk.
Met een slechte rug zou ik voor verhoogde bakken gaan.. En geen wortelen, want daartussen moet je wel wieden, dat lukt niet met schoffelen en mulchen alleen, en dat is vreselijk voor de rug.

Kolen zonder rupsen, dan moet je ze onder net houden zodat de vlinders er niet bij kunnen.
Ik doe het niet, heb meer last van de bladluizen. En ik vind het minder storend om die eraf te wassen dan dat het moeite kost om steeds brandnetel of heermoesthee te trekken en te besproeien.
Ik heb wel de luxe dat ik de minder mooie stukken aan de konijnen kan geven en de mooiste voor onszelf houden.

Ik bestrijdt zowiezo ontzettend weinig. Te veel moeite.. En ik geloof ergens ook wel dat de natuur altijd een evenwicht zoekt als je geduld hebt en de juiste dingen stimuleert.
Al vervloek ik het ook vaak hoor. Zoals dit jaar vb, hebben er muizen meer wortels, bieten en knollen gegeten dan m'n konijnen..
Ik heb amper nog snijbiet en selder over (wortels opgegeten tot de plant het opgeeft), terwijl ik daar normaal de hele winter van kan oogsten voor de konijnen. Dat vind ik toch echt niet amusing. >:(
Dus daar ga ik dan toch wat aan proberen doen, jammer genoeg voor de muizen en hoe leuk ik ze verder ook vind.
En slakken plet ik altijd onder m'n schoen of een dikke kei. Zoveel als ik er kan vinden en ik ga geregeld 's avonds op zoektocht.. Anders houdt ik helemaal niets over. Nog steeds eten ze de helft van m'n jonge planten op. Dit jaar geen paprika wegens de gecombineerde inspanningen van de mol en slakken.
Ja dat is zo word te warm in de zomer
Dan is er maar 1 optie voor mij
In potten in de voortuin, ook slakken hoor maar dan heb ik geen honden die het snoeien.

Ja muizen vreten ook alles maar zijn wel schattig ( heb 5 tamme muisjes in huis)
Maar snap wat je bedoelt hoor.

Ja die rug is belabberd
Vandaar dat ik ook zo blij ben met de verhoogde bakken waar de sperziebonen in zaten. ( waren oude cavia kooien onderkant) Daar hout omheen gemaakt.

Nou ga nog wel bedenken wat ik evt met de kas doe maar vrees dus niks
#3451906
Zo'n ondiepe moestuin bakken als kooi-onderbakken vind je ook op poten. Tafelhoogte dus.
Geen idee of je daar een kool in kan kweken, dat lijkt me nogal groot daarvoor. In een pot ga je ook echt gigantische potten nodig hebben. Dat doe je toch echt beter in de grond lijkt me.
Maar vb andijvie of andere blaadjes gaan perfect in zo'n moestuintafel.

Prei en wortelen gaan ook in verhoogde bak, maar dan gewoon eentje die op de volle grond staat en zo'n 40cm hoog komt.. Als een zandbak als het ware. Die vul je dan met goede losse grond met een deel compost of potgrond doorheen. Ik weet niet ik hoeverre dat voor je rug te doen is. Maak hem niet breder dan een dikke meter, dan kan je er goed langs beide kanten bij..
#3451909
pearlsofpassion schreef: za 29 okt 2022, 07:38 Zo'n ondiepe moestuin bakken als kooi-onderbakken vind je ook op poten. Tafelhoogte dus.
Geen idee of je daar een kool in kan kweken, dat lijkt me nogal groot daarvoor. In een pot ga je ook echt gigantische potten nodig hebben. Dat doe je toch echt beter in de grond lijkt me.
Maar vb andijvie of andere blaadjes gaan perfect in zo'n moestuintafel.

Prei en wortelen gaan ook in verhoogde bak, maar dan gewoon eentje die op de volle grond staat en zo'n 40cm hoog komt.. Als een zandbak als het ware. Die vul je dan met goede losse grond met een deel compost of potgrond doorheen. Ik weet niet ik hoeverre dat voor je rug te doen is. Maak hem niet breder dan een dikke meter, dan kan je er goed langs beide kanten bij..
Denk dat kool niks word zijn ze te ondiep voor.

Dat heb ik al is geprobeerd maar me rug is echt k….

Die bak die ik nu heb is op sta hoogte die is perfect nergens last van , maar ja heb er alleen dus sperziebonen in gehad
Deden het super hoor dat wel
Met potgrond en later wat gedroogde koemest erdoor .
Laatste maaltje was nog 2 weken terug.

Ik vrees dat het niks wordt voor mij :(
#3451910
Als je in verhoogde bakken wil moestuinieren is de makkelijke moestuin ideaal. Die verkopen ook kant en klare bakken, de mix is ideaal om te gebruiken (blijft mooi los, hoef je nooit zwaar werk te doen qua “spitten”) en ze hebben legio zaden beschikbaar van wat goed in zulke bakken groeit. Ik ben echt fan.
#3451912
Kaela schreef: za 29 okt 2022, 09:52 Als je in verhoogde bakken wil moestuinieren is de makkelijke moestuin ideaal. Die verkopen ook kant en klare bakken, de mix is ideaal om te gebruiken (blijft mooi los, hoef je nooit zwaar werk te doen qua “spitten”) en ze hebben legio zaden beschikbaar van wat goed in zulke bakken groeit. Ik ben echt fan.
O nooit van gehoord
Heb je een link of zo
Dat zou mooi zijn die bakken, heb ruimte zat dat is het probleem niet
#3452461
Vorige week de gember geoogst. Had geen idee wat ik ervan kon verwachten, maar het viel alles mee!
Het blad was al aan het verwelken.
IMG_2538.JPG
IMG_2538.JPG (3.73 MiB) 559 keer bekeken
Met de stukjes moederknol erbij.
IMG_2539.JPG
IMG_2539.JPG (4.02 MiB) 559 keer bekeken
De oogst.
IMG_2540.JPG
IMG_2540.JPG (3.8 MiB) 559 keer bekeken
Een paar kleine plantjes gaan terug de aarde in, voor volgend jaar. Van een stuk ga ik gemberbier opstarten. De rest ligt in de vriezer.
Even rauw geproefd, wel een stuk pittiger dan die uit de supermarkt! :o In de thee was het prima.
#3452509
Oh, tof zeg! Ik heb dit jaar ook wat gember geplant, en geelwortel en ketoembar, maar alledrie zijn ze niet aangeslagen.

Wel de citroengras, wat natuurlijk ook leuk is. Het is altijd weer een verrassing wat uiteindelijk tot oogst komt.
#3452996
Zijn er ook BP’ers die zelf compost maken?

Zelf ben ik er dit jaar mee begonnen op twee manieren:
1) creëren grote composthoop (1m3)
2) verzamelen keukenafval in Bokashi-emmer.

En hoewel het hier aardig fris begint te worden -nog geen nachtvorst zoals in NL maar toch ochtendtemperaturen tegen het vriespunt en overdag maxima van rond de 8 graden C.- is het me nog gelukt om donderdag een mooie hoop op te zetten met gemulchte herfstbladeren met gras, versnipperde takken, de eerste batch uit de Bokashi-emmer en een verdunde oplossing van het verzamelde Bokashi percolaat (1:20), waarin het vanmorgen vroeg 68,1•C was.

Me happy. :D

Wat doen jullie met je tuin- en keukenafval?
Bijlagen
ACBCF858-16EE-45F3-B642-E0B33D73A283.jpeg
ACBCF858-16EE-45F3-B642-E0B33D73A283.jpeg (5.21 MiB) 490 keer bekeken
0EBEF63C-1A1E-4E63-9841-2E91979F95AF.jpeg
0EBEF63C-1A1E-4E63-9841-2E91979F95AF.jpeg (3.88 MiB) 490 keer bekeken
#3452997
Wij hebben hier zo'n bak staan. De onderkant is open en staat op de grond, op een matje rvs muizengaas. Ik gooi daar al ruim 3 jaar het plantaardige afval uit de keuken in en soms ter afwisseling wat droge bladeren en walnootdoppen. Het blijft maar inzakken en hij is nu ongeveer half vol. Onderaan de zijkanten zitten schuiven die ik open kan maken om de vergane compost eruit te halen, maar dat heb ik tot nog toe nog niet gedaan.
signal-2022-11-20-134406_002.jpg
signal-2022-11-20-134406_002.jpg (178.55 KiB) 486 keer bekeken
Het hele grote snoeiafval, ligt in een hoek van de boomgaard op een hoop. Dat is fijn voor veldmuizen en insecten. Het fijne snoeiafval laten we ter plekke liggen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door