Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3432801
Ik heb maar een half seizoen gedraaid en de hoeveelheid slakken was hier ook totaal niet grappig.

Ik vind dat je een mooi jaar hebt gehad Sieberienne. Niet iedereen kweekt in zijn eerste seizoen al succesvol biertjes ;D

Denk dat je de zaden prima kan kopen, mits ze nog goed binnen de houdbaarheidsdatum zitten.
#3432804
Hier dit jaar ook zowaar een komkommer geoogst nadat vorige jaren de plantjes dood gingen voordat er bloemen waren.
Verder wat sperziebonen. Aardbei oogsten we nu nog van, was dit jaar vrij laat.
Cherry tomaat deed het voorgaande jaren ook beter.
Zitten nog paar wortels in de grond en vraag mij nog af wat de spitskool gaat doen. Die heeft klap gehad van rupsen maar is toch doorgegroeid.

Pompoen begint nu pas te bloeien en is dus rijkelijk laat......
#3432805
Kaela schreef: zo 26 sep 2021, 20:35 Ik heb maar een half seizoen gedraaid en de hoeveelheid slakken was hier ook totaal niet grappig.

Ik vind dat je een mooi jaar hebt gehad Sieberienne. Niet iedereen kweekt in zijn eerste seizoen al succesvol biertjes ;D

Denk dat je de zaden prima kan kopen, mits ze nog goed binnen de houdbaarheidsdatum zitten.

;D ;D ;D ;D Heeeeeel winstgevend hier !!

Helaas waren het bietjes.....

Hier was het droog waardoor de slakken wegbleven - maar de planten het ook moeilijk hadden...
#3432806
dinky89 schreef: zo 26 sep 2021, 21:35 Hier dit jaar ook zowaar een komkommer geoogst nadat vorige jaren de plantjes dood gingen voordat er bloemen waren.
Verder wat sperziebonen. Aardbei oogsten we nu nog van, was dit jaar vrij laat.
Cherry tomaat deed het voorgaande jaren ook beter.
Zitten nog paar wortels in de grond en vraag mij nog af wat de spitskool gaat doen. Die heeft klap gehad van rupsen maar is toch doorgegroeid.

Pompoen begint nu pas te bloeien en is dus rijkelijk laat......
Bizar, mijn pompoen was ook al zo laat - en dat in totaal ander klimaat 🧐
#3432812
Hier zowat hetzelfde. Wortels, bieten, bonen en pastinaak doen het goed. Venkel, sla en boerenkool redelijk. Uien viel tegen. En tomaten en aardappels kregen de plaag dus niets. Paprika ook niets maar wel wat pepers en boven verwachting nog een paar kleine aubergines. Pompoenen hangen er 2 aan of zo (aan 10 planten) en courgettes eentje denk ik. De komkommers deden het wel fantastisch! Nog nooit zoveel komkommers gehad. Fruit valt ook tegen.

Qua rassen he Siberienne, kan je best eens op Diana's mooie moestuin kijken. Daar staan lijsten met alle rassen die ze pour gezet heeft, en dat zijn er veeeel! Er staat kort bij of hoe de smaak is, veel of weinig draagt en of het vroege of late rassen zijn. Jij moet vroege rassen nemen. En misschien is een multiflora tomaat wel iets voor jou?
#3432817
Ik heb alleen fruit hier : de zwarte-bessen-oogst was bijna een kilo, daar heb ik jam van gemaakt. Witte bessen was net genoeg voor 1 portie met wat yoghurt ::) De Japanse wijnbes-oogst was matig (1 plant) en bij de bramen (2 stuks doornloos) kon ik regelmatig de tuin inlopen om wat te oogsten voor bij de yoghurt, dat viel niet tegen.
De fruitbomen zaten niet zo vol als vorig jaar en de vervolgens hebben de vogels werkelijk niets voor me overgelaten, alle pruimen en handperen waren opgevreten/weg, en ik had 3 hele stoofperen ::) De (oude) appelboom geeft al jaren niets meer...
Mijn tomaten deden het niet goed maar dat wijt ik aan het weer...
#3439046
Hoi hoi,
We hebben een moestuin, hier in Frankrijk, of iets wat daar ooit op heeft geleken. Er is denk ik een jaar of 5 niets mee gedaan. Het is compleet overgenomen door grassen en onkruid.

In november zijn we maar eens gaan kijken of we wat konden wegmaaien, wat bleek er zitten 5 verhoogde bedden in en dan nog een verhoogd bed waar appelbomen in staan.

We hadden ook 5 rollen hooi in de schuur liggen.
Gratis aangeboden op facebook en daar kwam een jong stel op af. Biologische groentetelers particulier.
4 rollen hebben ze meegenomen en wij vragen:" waar gaan jullie dit voor gebruiken?" Wel, zij leggen een dikke laag op de plek waar ze groente willen verbouwen. Als het tijd is om te gaan zaaien is het hooi deels vergaan, is eventueel onkruid verstikt en heb je een prachtige ondergrond voor je plantjes. niets omspitten, ieder jaar een nieuwe laag erop.

Uiteraard ben ik gaan speuren op internet en het is natuurlijk niets nieuws, maar voor ons wel. Nu hebben we drie van die verhoogd beden bedekt met een dikke laag hooi, 2 nadat we het gras heel kort gemaaid hebben en bij 1 hebben we het gras zoveel mogelijk verwijderd en daarna pas een dikke laag hooi erop. Samen met een vriendin willen we die drie beden in het voorjaar gaan inzaaien. De beden zijn denk ik 2,5x2,5m.
Half februari gaan we een weekje op familiebezoek in Nederland, dan gelijk maar even wat zaden kopen. Niet alles is hier te koop. Andijvie bijv. is hier witlof. Zaden voor andijvie zoals wij dat kennen is hier niet te koop. Boerenkool kennen ze hier ook niet dat wil mijn vriendin graag hebben.

Ik ga heel rustig beginnen met wat wortels, verschillende soorten tomaten, sperciebonen, andijvie aardbei en framboos (om zelf jam te gaan maken). We zijn al te laat om uien te planten, dus dat komt volgend jaar, hoop ik.
Als dit een succes wordt gaan we ook de andere bedden prepareren voor volgend jaar. Later misschien nog een kasje.
In de siertuin heb ik een deel vrijgemaakt voor kruiden, marjolein, tijm, citroen tijm, rozemarijn, munt, citroen verbena, peterselie en selderij. Ik gebruik nog regelmatig kruiden uit de tuin om te koken, selderij voor in de soep, peterselie voor kruidenboter of bij zalm, rozemarijn, tijm en marjolein zijn gisteren nog in de boeuf bourguignon gegaan. maar gaan ook in de verse pastasaus. Zo leuk!

De appelbomen die er staan hadden afgelopen jaar al heel veel fruit. We waren zo hard aan het werk dat een deel van de oogst al te lang op de grond lag voor we er erg in hadden, maar ik heb er toch een paar appeltaarten mee gemaakt en ook appelmoes ingemaakt, heerlijk.

Op ons weiland staan ook nog andere fruitbomen, ook daar hebben we geen tijd voor gehad, alles is teruggegaan in de natuur. De vogels hebben ze zich te goed gedaan aan de kersen, perziken en pruimen, en af en toe zie ik nog vogels opvliegen met een half vergane appel in hun snavel.

Hopelijk zijn we eind dit voorjaar klaar met het grote kluswerk en zal het verder op jaarlijks onderhoud overgaan. Dan gaan we echt tijd hebben voor de siertuin, de moestuin en het weiland.

Als jullie tips hebben dan hoor ik het graag. Er zal vast veel info in die draadje zitten maar 155 pagina doorspitten, daar had ik niet zo'n zin in.
#3439047
Klinkt super leuk Marina!
Wij zijn hier ook beginners - alleen in een iets ander klimaat 😂. Ik heb eeuwige kool gezet Ipv boerenkool. Helaas is de plant half opgegeten door de reeen, maar ik hoop toch dat die dit jaar weer terug komt.

Alles is hier nog bedekt door dikke laag sneeuw, ik vroeg me eigenlijk af wat de beste tijd was om binnen voor te gaan zaaien. De planten kunnen ergens mei / juni naar buiten denk ik
#3439050
Uien kan je nog poten hoor. Uien zaaien is zowiezo werk voor gevorderden.. Je hebt winteruien die je in sept-oktober poot en je hebt de gewone die je in maart-april poot.

En of je bedden al onkruidvrij gaan zijn is wel de vraag. Hangt er vanaf hoe lang het hooi erop kan liggen. Het heeft wel een paar maand nodig en bij stevig onkruid dat er al een paar jaar staat, nog wat meer.

Heb je al gehoord van gewasrotatie? Ga je dat doen? Of gewoon veel afwisselen en alles door elkaar?

Ken je Diana's mooie moestuin al?
Als beginner vond ik het wat onoverzichtelijk en ik doe sommige dingen anders (zo werkt zij niet met mulch tussen de planten en ik wel), maar de specifieke groentenpagina's zijn wel erg handig en het is ook leuk om haar blog te volgen.
Als beginnersboek zweer ik bij 'De Moestuin van Mme Zsazsa'. Heel handig, overzichtelijk, en luchtig boek voor beginners. En dus wel via ecologische principes zoals mulchen. Spaart je bergen werk uit in de vorm van wieden en gieten.
#3439055
Siberienne schreef: zo 30 jan 2022, 15:32 Helaas is de plant half opgegeten door de reeen, maar ik hoop toch dat die dit jaar weer terug komt.
Ik hoorde laatst bij de kapper dat zij het afgeknipte haar voor iemand bewaard om het in de moestuin te leggen; dit zou de reeen weghouden van de groente.
Het proberen waard misschien?

Zelf gaan we met moestuin beginnen als het erf weer op orde is, nu te druk met verbouwingen. Het enige wat ik doe is wat kruiden in een pot en paar tomaten straks in een pot.
#3439058
rosmin schreef: zo 30 jan 2022, 18:37 Ik hoorde laatst bij de kapper dat zij het afgeknipte haar voor iemand bewaard om het in de moestuin te leggen; dit zou de reeen weghouden van de groente.
Het proberen waard misschien?

Zelf gaan we met moestuin beginnen als het erf weer op orde is, nu te druk met verbouwingen. Het enige wat ik doe is wat kruiden in een pot en paar tomaten straks in een pot.
Tip van een collega hier was bloedmeel in blikjes en dat hielp goed, maar tegen de winter had ik het opgeruimd en kregen we ineens toch nog bezoek :biggrin2:
#3439065
rosmin schreef: zo 30 jan 2022, 18:37 Ik hoorde laatst bij de kapper dat zij het afgeknipte haar voor iemand bewaard om het in de moestuin te leggen; dit zou de reeen weghouden van de groente.
Het proberen waard misschien?

Zelf gaan we met moestuin beginnen als het erf weer op orde is, nu te druk met verbouwingen. Het enige wat ik doe is wat kruiden in een pot en paar tomaten straks in een pot.
Vrienden van mij kweken tulpen (jazeker, in noordelijk Zweden, ieder jaar is er een drie weken durende mini-Keukenhof die druk wordt bezocht!), en die leggen inderdaad haar dat ze van een kapper krijgen tussen de bollen nadat die boven de grond beginnen te komen. Zij doen het tegen de muizen, en het schijnt super te werken.
#3439070
Bloedmeel kende ik niet, lees net op Google dat het ook als organische mest kan worden gebruikt, scheelt weer opruimen @Siberienne :-)

Als het mensenhaar ook tegen muizen helpt dan kan ik dat in ons oude huis gebruiken in plaats van de muizenvallen, die ik dan gevuld en wel in de fietstas zet en dan 5 km verderop in het land weer vrijlaat…
soort van water naar de zee dragen, maar tot nu toe werkt het om de muizenfamilies in de keuken in toom te houden ;D
#3439272
M@rina, misschien alvast een tip voor het overtollige fruit...
Ik droog heel veel in de voedseldroger op lage temperatuur.
Appels snijd ik in blokjes en bestrooi ze dun met kaneel. De kersen ontpit ik alleen voordat ze in de droger gaan, en de pruimen en perziken halveer ik (en de pit eruit uiteraard). Ik bewaar het in glazen potten. Mijn dochter had nog een deel van de stoofpeertjes, nadat ze ze gekookt had, gedroogd. Die zijn ook heerlijk geworden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door