Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3439273
rosmin schreef: ma 31 jan 2022, 16:00 Bloedmeel kende ik niet, lees net op Google dat het ook als organische mest kan worden gebruikt, scheelt weer opruimen @Siberienne :-)

Als het mensenhaar ook tegen muizen helpt dan kan ik dat in ons oude huis gebruiken in plaats van de muizenvallen, die ik dan gevuld en wel in de fietstas zet en dan 5 km verderop in het land weer vrijlaat…
soort van water naar de zee dragen, maar tot nu toe werkt het om de muizenfamilies in de keuken in toom te houden ;D
Ja dat klopt, maar als je gewoon strooit verdwijnt het dus ook. Dus ik had blikjes staan maar daar was water in gelopen en dat ging schimmelen ::)
#3439279
pearlsofpassion schreef: do 03 feb 2022, 20:57 Bloedmeel is idd een meststof maar je moet wel opletten. Niet te veel gebruiken en niet elke groente kan het verdragen.
En opletten dat je honden en/of katten het niet opeten. Onze buren hadden ooit bloedmeel in hun tuin gebruikt; onze Max had een prima recall altijd maar toen moest ik hem toch echt gaan ophalen uit de bloemenperken... ::)
#3439284
Anne in Zweden schreef: do 03 feb 2022, 23:57 En opletten dat je honden en/of katten het niet opeten. Onze buren hadden ooit bloedmeel in hun tuin gebruikt; onze Max had een prima recall altijd maar toen moest ik hem toch echt gaan ophalen uit de bloemenperken... ::)
Anne wanneer begin jij met zaaien binnen voor de moestuin?
#3439285
Siberienne schreef: vr 04 feb 2022, 08:17 Anne wanneer begin jij met zaaien binnen voor de moestuin?
Vorig jaar begon ik eind maart, maar dat was nog wat vroeg. De buren beginnen zo half april, ik denk dat ik dat ook doe dit jaar. Hangt een beetje van het verloop van de rest van de winter af, hoe warm of koud die wordt. Is momenteel nog geen peil op te trekken; gisterochtend was het -24, momenteel is het + 0,3 en valt de sneeuw met bakken uit de lucht. ::)
#3441419
Ik heb tomaten, paprika en aardbei gezaaid en op een warmtemat gezet en onder licht.

Koel staan spinazie en zomer bloemkool.
275002012_4799962446718849_3300060555433634446_n.jpg
275002012_4799962446718849_3300060555433634446_n.jpg (156.03 KiB) 918 keer bekeken
Een paar tomatenplantjes zijn al opgekomen, en 1 sprietje aardbei is te zien.
index.jpg
index.jpg (211.9 KiB) 918 keer bekeken
aardbei.jpg
aardbei.jpg (250.17 KiB) 918 keer bekeken
Laatst gewijzigd door M@rina op zo 06 mar 2022, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#3444726
Vandaag de erwtjes en peultjes buiten in de bak gezet, ze begonnen binnen al de eerste bloemetjes te krijgen. Het is hier zacht voor de tijd van het jaar.

Verder wortel, biet en pluksla gezaaid en spinazie.

Een ruitje van mijn mini kasje was gesneuveld en ik vond het qua model een rotding. Ik wil eigenlijk een grotere kas hebben maar we zijn er nog niet aan toe gekomen, dus ik doe het hier nog maar een jaar mee. Glas tijdelijk vervangen door een stuk stevig plastic. Daar ook pluksla in gezaaid en een restje wortelsalade. De rest is voor de tomaten. Die staan nog binnen, kan ik nu gaan verspenen en dan mogen ze binnenkort naar buiten.

Ik vind mijn courgette het binnen maar matig doen, heb maar nieuw zaad gekocht voor een 2e poging.

Ik twijfel of ik een 3e bak ga doen of verder proberen de volle grond te verbeteren. Het moet allemaal met kleine stapjes ivm au schouder.

En oh ja, mijn zelf gezaaide Noorse bosaardbeitjes hebben de winter overleefd en beginnen te groeien. Net als de tijm en oregano. En de rucola. Ik kan trouwens ook salade paardenbloem blad maken 😬

(Met bijna alle plantensoorten is het goed gegaan behalve uitgerekend de rododendrons die forse vorstschade hebben :-\ )
#3444735
Hier toevallig vandaag rode bietjes, pluksla, ruccola, venkel en snijbiet gezaaid. Sinds ik snijbiet heb ontdekt, zaai ik geen spinazie meer. De smaak lijkt veel op elkaar, maar snijbiet teelt veel gemakkelijker (komt ook spontaan ieder jaar terug als je het in bloei laat komen) en is ook makkelijker schoon te maken voor de bereiding. Ik pluk steeds wat buitenste grote bladeren en kan er dan de hele zomer van eten.
#3444736
Ja snijbiet is geweldig. Hier eten de konijnen daar 9 maand per jaar van. Op het eind (in de winter) de hele wortel uit de grond. Hier heeft hij nog nooit bloemen gevormd. Ik zal er waarschijnlijk wat te vaak aan plukken daarvoor.

Erwten staan hier ook vol in bloei en we hebben vandaag de allereerste aardbeitjes geplukt.

Verder sta ik vooral achter... :-X

Venkel, selder, pastinaak, wortel, bietjes, sla ed had ik vroeg al gezaaid maar zonder resultaat. De slakken waren ermee weg. :-\ zal dus nog een 2e keer moeten maar ik heb nog niet meteen tijd (bed moet eerst weer onkruidvrij gemaakt worden).
#3444750
Ik ben dit jaar ook begonnen met iets moestuinierderigs. ;D
In maart heb ik twee soorten tomaten en rode uien voorgezaaid. Gewoon binnen en ik heb de vakken in de vensterbank gezet en afgedekt met doorzichtig plastic.
Alles kwam keurig op.

Inmiddels heb ik het een en ander weggegeven. Van mijn Hongaarse buurvrouw heb ik in ruil voor een paar tomatenplanten een doos verse eieren van haar eigen kippen en onbeperkte toegang tot haar koeienmesthoop gekregen. :P

Ik heb een heel leuke Australische meneer gevonden op YouTube die met veel enthousiasme verteld over zijn manier van tuinieren in “raised beds” en nu ben ik bezig er zelf een te maken mbv de bakstenen die na de sloopfase van het huis zijn overgebleven. Daar gaan dan de tomaten en de uien in. Verder de nodige kruiden als koriander basilicum, dragon, oregano, peterselie en rozemarijn.

En ik heb mbv van oude pallets onder een afdak compostvakken gemaakt. De eerste portie compost in wording ligt daar inmiddels warm te wezen.

Best leuk, dat moestuinieren!
Bijlagen
D5E5A342-095A-42A6-A4AF-C2BC2458FA2F.jpeg
Eerste poging om compost te maken
D5E5A342-095A-42A6-A4AF-C2BC2458FA2F.jpeg (7.87 MiB) 754 keer bekeken
image.jpg
De “raised bed” in wording
image.jpg (8.56 MiB) 754 keer bekeken
image.jpg
De tomatenplantjes
image.jpg (5.07 MiB) 754 keer bekeken
#3444788
Dat weet ik en daarom ligt er ook een tuinslang in de buurt om na elke laag de hoop te besproeien. :thumbsupup: Niet te nat en niet te droog hoop ik. Het is nog een beetje experimenteren ermee. Ik wilde ook niet het risico lopen dat de hoop door een fikse bui zou uitspoelen of juist uitdrogen met de felle zon hier. Ik zou het dus sowieso moeten afdekken dan.

Als dit niet werkt kan ik het altijd verplaatsen. Plek genoeg gelukkig.
#3450231
Ook dit oude topic maar eens opgezocht. :)
IMG_2475.JPG
IMG_2475.JPG (3.27 MiB) 429 keer bekeken
IMG_2474.JPG
IMG_2474.JPG (3.47 MiB) 429 keer bekeken
SHML5070.JPG
SHML5070.JPG (1012.7 KiB) 429 keer bekeken
In het boomgaardje aan de voorkant van het huis, appels en kweeperen klaar om te oogsten.
#3450234
We hebben vorig jaar de oude gierkelder leeg laten halen. Die wordt nu gebruikt als wateropslag, een deel van het dak komt hierop uit.
IMG_20210710_133801905.jpg
IMG_20210710_133801905.jpg (6.59 MiB) 426 keer bekeken
Samen de put gemaakt. Dat was een uitdaging. :biggrin2: Niet het samenwerken, maar het recht metselen. ;D
De regenpijp er naartoe moet nog ingegraven worden. En er komt een handpomp bij, om daar even snel een gietertje water te pompen.

Verder zijn alle regenpijpen losgekoppeld van het riool, maar dat hadden we al een paar jaar. En er staan nog twee grote regentonnen bij.
We hebben dit jaar geen kraanwater hoeven tappen voor de tuin. :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door