Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3428035
pearlsofpassion schreef: wo 16 jun 2021, 21:25 Hier ook hoor.. Een deel is niet zo mooi. Nooit afgevraagd of het ergens aan lag. Bij alles heb je toch een deel wat vreemd gevormd? Tomaten, appels enz....
Is ook helemaal niet erg! Maar ik dacht als het nou een teken is dat ik te weinig water geef ofzo, dan kan ik dat verbeteren.
Nee, ze smaken er niets minder om!
Door Too
#3428037
dinky89 schreef: wo 16 jun 2021, 21:56 Ik heb een wat later ras aardbei dus bij mij zijn ze net bloem af. Maar vorig jaar met de droogte had ik wel meer misvormde aardbeien. Sowieso met eigen kweek meer misvormde dan niet 'misvormde' ::)
De professionele teler met zn omstandigheden'zo-optimaal-mogelijk heeft ook echt niet alleen maar A1 aardbeien hoor.
Die is na de pluk flink aan het sorteren.op vorm en grootte
#3428039
Mijn aardbeien plantjes zijn ongeveer 5 mm nu- die binnen staan 😂

Ik heb vroeger aarbeien geplukt als bijbaantje; de misvormde gingen naar de jam. Als ik het me goed herinner.

Buiten begint eea te groeien, de rode bes heeft gebloeid en heeft nu groene besjes. En we hebben pluksla gegeten uit het kasje.

Ik heb opnieuw pompoen gezaaid, nu voorgezaaid in een bak in de kas en die planten zijn nu behoorlijk aan het groeien. Ik zit er alleen aan de twijfelen waar ik ze neer ga zetten met het oog op eventuele slakken (de vorige zijn denk ik daardoor opgegeten, maar die had ik veel kleiner buiten gezet)

Aardappelen zijn ook opgekomen. Buiten de bakken is het allemaal maar zo-zo, de grond is eigenlijk echt te arm nog denk ik. Maar goed, we gaan het zien.

Trouwens, ik heb ook een stuk waar zuring staat, in de ‘wilde bloemen’ rand en die ziet werkelijk zwart van de luis. Is dat normaal? Ik vind het er beetje viezig uit zien. Maar beter daar dan in mijn net geplante rozen denk ik dan maar. (Arme grond is ook te zien aan de pionier planten; distel, zuring, klein hoefblad, paardenbloem en nog wat andere die ik nu vergeten ben)

De fruitboompjes doen het aardig goed, de pruim heeft de aanval van de ree overleefd alleen nu wel een rare vorm, de appelboompjes staan in bloei nu. Ik moet me nog eens verdiepen in snoei daarvan.
#3428040
Too schreef: wo 16 jun 2021, 22:04 De professionele teler met zn omstandigheden'zo-optimaal-mogelijk heeft ook echt niet alleen maar A1 aardbeien hoor.
Die is na de pluk flink aan het sorteren.op vorm en grootte
Dat is ook zeker niet een illusie die ik heb ;-) maar dat geldt uiteindelijk voor alle groente en fruit dat die bij telers ook niet altijd 'perfect' zijn.
#3428042
Ik heb al zeker 10 zaden van elke soort pompoen en courgette geprobeerd, maar ze pakken echt niet dit jaar.
Zolang ze binnen staan, prima, daarna stuiken ze ineen, groeien niet meer. Wat ter plekke gezaaid ook, hoop dat daar nog iets van uitkomt. Maar ik vrees voor een goede oogst dit jaar.. :-\
#3428044
pearlsofpassion schreef: do 17 jun 2021, 07:23 Ik heb al zeker 10 zaden van elke soort pompoen en courgette geprobeerd, maar ze pakken echt niet dit jaar.
Zolang ze binnen staan, prima, daarna stuiken ze ineen, groeien niet meer. Wat ter plekke gezaaid ook, hoop dat daar nog iets van uitkomt. Maar ik vrees voor een goede oogst dit jaar.. :-\
Wat balen PoP. Is dat door het rare wisselende weer? Ik las een stukje op een permaculture site dat met te natte grond het bodemleven verdrinken kan en ook niks meer doet.

Ik heb nog twee courgette planten over van de 6 die ik had: 2 opgegeten door slakken, 2 dood en 1 staat in een pot in de mini kas, die groeit, de andere staat in de volle grond en die ‘overleeft’ maar groeit nog niet echt. Ik zit nog steeds te denken wanneer ik die uit de kas in de volle grond ga zetten; het is hier nu weer wat koeler en ze voorspellen wat meer neerslag komende week maar in de nacht rond de 12 graden. Afgelopen weken was het erg droog, in de dag dik boven de 20 maar de nacht was nog fris met 6 graden soms. Het is maar raar weer.

Ons grasveld is ook nog erg zielig; vlak na het zaaien harde regens en koud en daarna ineens heel warm en droog en restricties op sproeien (Max 3x per week): de grond is keihard en dichtgeslagen. Ik ben nu in de moestuin aan het experimenteren met mulch, gemaaid gras en grond onder bomen uit het buurperceel (daar zit mooie mulch, ik doe bacterie transplantatie :biggrin2: ) maar dit wordt een meerjarenplan..
#3428049
Siberienne schreef: do 17 jun 2021, 08:04 Wat balen PoP. Is dat door het rare wisselende weer? Ik las een stukje op een permaculture site dat met te natte grond het bodemleven verdrinken kan en ook niks meer doet.

Ik heb nog twee courgette planten over van de 6 die ik had: 2 opgegeten door slakken, 2 dood en 1 staat in een pot in de mini kas, die groeit, de andere staat in de volle grond en die ‘overleeft’ maar groeit nog niet echt. Ik zit nog steeds te denken wanneer ik die uit de kas in de volle grond ga zetten; het is hier nu weer wat koeler en ze voorspellen wat meer neerslag komende week maar in de nacht rond de 12 graden. Afgelopen weken was het erg droog, in de dag dik boven de 20 maar de nacht was nog fris met 6 graden soms. Het is maar raar weer.

Ons grasveld is ook nog erg zielig; vlak na het zaaien harde regens en koud en daarna ineens heel warm en droog en restricties op sproeien (Max 3x per week): de grond is keihard en dichtgeslagen. Ik ben nu in de moestuin aan het experimenteren met mulch, gemaaid gras en grond onder bomen uit het buurperceel (daar zit mooie mulch, ik doe bacterie transplantatie :biggrin2: ) maar dit wordt een meerjarenplan..
Ik denk dat je beter nog even kunt wachten met het buiten in de grond stoppen van je zorgvuldig opgekweekte plantjes: ik denk dat de bodemtemperatuur gewoon nog te laag is. Die moet toch wel zo’n graadje of 15 zijn en dan niet aan de oppervlakte, maar een paar centimeter de diepte in. Voor zaden moet dat rond een graad of 17 zijn.
#3428075
waarschijnlijk was je echt veel te vroeg met de courgettes enz. Andere jaren ging dat misschien wel, omdat het extreem warm was, maar in een gewoon voorjaar moet je geduld hebben en wachten.
Als je ze dan in de grond zet, een paar potten er omheen in de grond zetten, dan kun je ze gericht water geven en dat hebben ze echt nodig. Warmte en water. Weet niet, of dat nu nog gaat lukken, kan het nakijken, maar dat kun je zelf ook wel.

succes en anders voor volgend jaar.
Hanny
#3428079
Hanny schreef: do 17 jun 2021, 20:44 waarschijnlijk was je echt veel te vroeg met de courgettes enz. Andere jaren ging dat misschien wel, omdat het extreem warm was, maar in een gewoon voorjaar moet je geduld hebben en wachten.
Als je ze dan in de grond zet, een paar potten er omheen in de grond zetten, dan kun je ze gericht water geven en dat hebben ze echt nodig. Warmte en water. Weet niet, of dat nu nog gaat lukken, kan het nakijken, maar dat kun je zelf ook wel.

succes en anders voor volgend jaar.
Hanny
Ik weet het niet. Hier (500 km ten noorden van Stockholm) doen de courgettes en pompoenen het ook niet goed, en die heb ik pas begin juni naar buiten gebracht, nadat het al weken ongewoon warm en droog was geweest hier. Ik had geen tijd om ze eerder buiten te zetten, en in de potten in de kas kregen de courgettes al bloemen. Nu ze een dag of 10 buiten staan, ogen ze maar ongelukkig. Nou heeft het een paar dagen geleden eindelijk flink geregend (44 mm in een dag), gecombineerd met harde wind. Misschien dat ze dat parten heeft gespeeld. Andere jaren plantte ik de courgettes veel vroeger, en toen groeiden ze als onkruid. Zou het toch met de stand van de maan te maken hebben? :D
#3428082
Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat courgettes goed weer en vocht nodig hebben.
Hier doen ze het gewoon goed. Voorgezaaid in een kasje, afharden en naar buiten. Dit jaar late nachtvorst. Ik meen, dat er daarna pas is gezaaid.
Misschien hebben we gewoon geluk, maar dat geloof ik niet. Gewoon netjes werken.

Hanny
#3428083
Hanny schreef: do 17 jun 2021, 20:44 waarschijnlijk was je echt veel te vroeg met de courgettes enz. Andere jaren ging dat misschien wel, omdat het extreem warm was, maar in een gewoon voorjaar moet je geduld hebben en wachten.
Als je ze dan in de grond zet, een paar potten er omheen in de grond zetten, dan kun je ze gericht water geven en dat hebben ze echt nodig. Warmte en water. Weet niet, of dat nu nog gaat lukken, kan het nakijken, maar dat kun je zelf ook wel.

succes en anders voor volgend jaar.
Hanny
Ik heb gewacht. Ale, toch bijna een maand langer dan anders...
Sommigen misschien alsnog te vroeg, je gaat tenslotte op het weerbericht af en als die eind mei meer dan 5 graden 's nachts voorspellen denk je dat het goed zit. Niet dus.. Maar die zondvloed hadden ze echt niet voorspelt op dat moment.
En sommigen (de 2e lichting) zijn pas vorige week geplant en die groeien ook niet echt. :(
Ik begin te denken aan voedingstekort. Alhoewel, bij die in de kippenren is dat niet echt mogelijk... :???:
De zaden die ik ter plekke in de grond stak komen nu wel boven. Die zullen wss beter werken. Hopelijk wordt dat nog wat..
Ik durf de 2 van de 4 komkommers nog steeds niet buiten planten, maar binnen worden ze niet bestoven. :-\ Komt niet goed zo.

Ondertussen ben ik jaloers op m'n zoontje. :biggrin2: De worteltjes komen in zijn geïmproviseerde moestuinbak ( plastieken krat) al boven terwijl de mijne in volle grond nog nauwelijks. :P
Nee, ik ben blij voor hem. Maar stiekem nu wel ongeduldig. :biggrin2:

We oogsten momenteel vollop aardbeien en erwtjes. De aardappels staan mooi, de uien zijn de jaarlijkse mineervliegaanval aan het overwinnen (ik heb er maar een 10tal verloren), de sla doet het goed en de staakbonenplanten en tomaten groeien ook mooi. Ondertussen heb ik erachter dat de slak die heel specifiek alleen van de buitenste venkelplantjes groen afknaagde, eigenlijk Luis heet ;D en gelukkig eet die ze niet kaal. En m'n perzikboom wiens krulziekte dit jaar natuurlijk met dat natte voorjaar echt vreselijk erg is, lijkt het ook te gaan overleven. Er komt eindelijk ook wat gezond blad op.
Het is dus niet al kommer en kwel. Al zou ik wel graag hebben dat de mieren stoppen met m'n bieten op te eten. Heb al zeker 10 planten verloren. Eens er eentje het begeeft schuiven ze gewoon op naar de volgende! :o Nog nooit meegemaakt. Zowel rode biet als snijbiet begeven het 1 na 1, gewoon compleet opgegeten door de mieren. Ik hoop dat ik nog iets overhoudt...
Heb wel voor het eerst pastinaken staan. De eerste keer dat die zaden wilden kiemen..

Maar hij staat er mooi bij, m'n moestuin.. Ben wel blij.
#3428165
Is het echt?
Oh, daar ga ik dan meteen naar op zoek.. M'n hele moestuin lijkt wel 1 grote mierenhoop.
Onkruid wieden is echt een pretje zo, als je elke 15cm opnieuw aangevallen wordt door een leger bijters. :-X

Slakken heb ik onder controle dit jaar en als ze op de bloemen zitten hebben de groenten er ook geen last van..
Schijnen ook tegen schadelijke aaltjes te werken, en ze zijn nog mooi ook..
En trekken ze geen bladluis aan? Of net niet?
Want die stomme mieren beschermen natuurlijk ook nog elke stomme bladluis. Normaal zit m'n tuin vergeven van de lieveheersbeestjes, maar dat valt tegen dit jaar. :-\
#3432797
Weinig moestuin praat dit jaar? Ik oogstte vandaag wat wortels en kwam deze tegen:
B729FF12-BBB5-4A3A-8344-2F99ADB5D0A0.jpeg
B729FF12-BBB5-4A3A-8344-2F99ADB5D0A0.jpeg (4.68 MiB) 1156 keer bekeken
Ik denk dat ‘ie rots tegen kwam ;D

Verder best wel wat dingetjes geoogst dit jaar en veel geleerd over hoe volgend jaar verder. Mijn tomaten zijn niet rijp geworden, dus die rijpen nou na in de tajine, geen idee of het wat wordt, volgens jaar wil ik graag kleine tomaatjes met veel smaak, iemand tips over een ras?

Verder een paar courgettes kunnen oogsten, 1 komkommer, pluksla, rucola (hoewel ik die nogal bitter vond), drie keer peultjes / erwtjes, een paar biertjes en dus wat wortel. Mijn gezaaide bos-aardbeitjes zijn aardig gegroeid dus ik hoop volgend jaar op oogst. Twee appels geplukt, geen rode bessen helaas, wel wat frambozen en de zwarte bessen net te lang laten hangen (de vogels waren me voor).

Kortom, ik heb goede hoop op volgend jaar beter ;) De grond wordt ook al beter, losser, minder stenig, maar ik denk dat ik het mezelf toch maar makkelijk maak met bakken en tuingrond nog.

Nou komen wij binnenkort naar NL en zijn de zaden hier best duur, maar zou ik toch niet beter kunnen wachten tot het voorjaar met zaad kopen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door