Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3425817
Ik ben heel benieuwd wat er allemaal gaat lukken siberienne.

Hier dit jaar gebruik gemaakt van de AH moestuintjes die je bij de boodschappen kreeg. Het eerste deel dit weekend naar buiten verplaatst. Maar eens zien wat het wordt en wat het op gaat leveren. Mijn cherry tomaten die ik daar paar jaar terug van had komen braaf ieder jaar weer boven in mijn bak dus daar heb ik nog jaarlijks plezier van :)
#3425821
Mijn cherrytomaten willen niet meer kiemen dit jaar. Zouden nochtans nog tot volgend jaar goed zijn volgens de verpakking..
Maar dat is nog een goed idee, als er gevallen zaden van vorig jaar opkomen, die verplaatsen... Wel veel kans dat het middelmaat worden dan want ik had ook grote tomaten staan dus die zijn vast gekruisd... :-\
Maar valt te proberen. De kindjes eten ze zo graag, recht van de plant...
#3425824
Ik heb gister toch maar mijn komkommer en tomaat verplaatst van binnen naar buiten...

Dus nu komkommer, tomaat (gewoon en cherry), rode bes, framboos en aardbei in de tuin... Dit jaar een beetje rustig aan, volgend jaar krijg ik meer moestuin en hoop ik dat puppebeest de boel laat staan ::)
#3425828
pearlsofpassion schreef: ma 10 mei 2021, 07:59 Ik ben ook benieuwd. :biggrin2:
Ik hoop het echt voor je!

Eeuwige kool! Daar zoek ik al jaren naar!
En ik had een plantje gevonden bij Van Wal (waar ik dan stekjes wou van nemen om te vermeerderen) maar dat kwam spijtig genoeg half dood aan (postverzending) en heeft het niet gehaald. Hebben ze wel prima vergoed, maar nu heb ik dus nog steeds geen eeuwig moes. :-[
Ik zou het aan de rand van de konijnen-en kippenren willen zetten. Kunnen ze altijd wat groen pikken en knabbelen door de draad heen.. Wat langlevende venkel wil ik er ook zetten.
Nu begin ik te twijfelen of het wel de echte eeuwige is, want zo makkelijk te krijgen...
https://www.gardenliving.no/products/gr ... r-acephala

Misschien is de KX-1 toch een cultivar die niet eeuwig is? We gaan het zien...

Ik zie dat ze het hier ook hebben in Belgie; https://www.denoudekastanje.be/producte ... var-ramosa

En ik kwam het op nogal wat FB sites tegen over permaculture, misschien nog iemand in jouw buurt die een stukje over heeft?
#3425860
Nee, ik heb ze net ook uitgetrokken.
Ik heb wel een konijn dat er gek op is. Dus ik laat ze een paar dagen tot een week drogen zodat de brand eruit is, en dan kan hij ervan smullen. Dan is hij echt heel blij.

Thee van trekken kan trouwens ook, kan je gebruiken op je groenten tegen bladluis.
En brandnetelgier is ook erg leuk voor je groenten.
#3425861
hannabelgje schreef: ma 10 mei 2021, 17:19 Iemand nog brandnetelstekjes nodig? Tegen verzendkosten. Komen altijd levend aan want die krengen zijn niet dood te krijgen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ik lees over toepassingen van brandnetel

‘Het zaad werd verwerkt in minnedranken. Het verliefde meisje begoot de drempel van het huis van haar verloofde om hem in grotere liefde te doen ontbranden. Vandaar de uitdrukking ‘Netelvuur wekt liefdesvuur’. Dit gebruik vinden we al bij Ovidius en Martialis, twee schrijvers uit de Romeinse Oudheid.’

Toch een nuttige plant?
#3425863
hannabelgje schreef: ma 10 mei 2021, 17:19 Iemand nog brandnetelstekjes nodig? Tegen verzendkosten. Komen altijd levend aan want die krengen zijn niet dood te krijgen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Oh heb ik al! Ik heb ook nog 1000 braam, en 1000 klimop. Wil je daar iets mee?
#3426310
Oh, ik heb het zo gehad met dit weer he!
>:(
Normaal kan je begin mei al eens kijken of het wss warm genoeg gaat blijven om de tomaten al buiten te planten of je echt 15 mei moet afwachten.
Dit jaar zal ik al blij zijn als ze nog in mei de grond in kunnen. :-X
Scheelt zeker een paar kg op het eind..
Zou me niet verbazen als ze in Noorwegen nog eerder buiten kunnen dan bij ons.

OK bon. Dat is eruit..
Pffff...

Voor typische Vlaamse groenten te zaaien is het wel ideaal weer. Tis dan ook typisch Vlaams weer natuurlijk.. ::)
#3426314
Ik zit ook te duimen voor wat meer warmte en zon eigenlijk... overdag nu rond 10 graden en in de nacht rond de 6. Heb veel ingezaaid en langzaam komt er wat boven de grond kijken (pluksla) . En ons grasveld wil met deze temp ook nog niet echt gaan groeien.

Van mijn proefjes binnen zijn zowel de paprika, als de peper als de tomaten uitgekomen en die moet ik nu ongeveer gaan verspenen. Maar ik denk dat ik wel 20 paprika plantjes heb ::) . En oh ja, ik heb mij erwtenplantjes wel naar buiten verplaatst en de courgette en komkommer ook, in het kasje voorlopig tot het wat warmer wordt.

Ik maak me wel wat zorgen over het effect van de forse slagregens die we gehad hebben. Hoop dat er niet te veel weg gespoeld is...

En van de peulen die ik buiten gezaaid heb een week of 3 geleden komt nogniks op. Ben benieuwd of dat nog wat wordt.

De bessenstruiken en de frambozen beginnen echt al goed te groeien en ook de fruutboompjes krijgen knoppen.
#3426317
Ja, die regens van de laatste tijd... Ik was al blij dat ik niet overdreven gezaaid had. Zal idd niet veel van overblijven.
Peulenzaden zijn ook gevoelig voor rot. Ik zaai peulvruchten tegenwoordig bijna allemaal binnen, tenzij ik weet dat het niet te veel gaat regenen. Maar anders rotten ze zo vaak gewoon weg..

Volgende week geven ze hier 13 à 14 graden maximum. En gemiddeld zo'n 7 graden 's nachts. En dat is al 2 of 3 weken zo... De zon komt er wel door tussen de buien door. Gelukkig.. Anders zou ik het helemaal compleet hardgrondig zat zijn..
#3426330
O brrr, Siberienne, dat kunnen wij dan beter: hier was het 22 graden vandaag, zonnetje erbij, wel behoorlijk veel wind. Ik heb de plantjes naar het kasje op het terras verplaatst een paar dagen geleden, kunnen ze alvast aan het buiten zijn wennen, maar omdat het 's nachts maar net boven nul is, durf ik de grote kas nog niet te gebruiken. In de kas op het terras staan nu zes tomatenplanten en een paprikaplantje. Ik kan niet wachten tot we de courgettes en pompoenen naar buiten kunnen brengen, die worden al zo groot!

De eerste tulpen zijn ook groot. In oktober de bollen geplant; het verbaast me altijd weer dat die bij temperaturen van -27 niet hartstikke doodgaan.
#3426343
22 graden! :o
En was dat eenmalig of eigelijk de hele tijd wel zo? Oh wacht, ik wil het niet weten. :-X

Hier zijn de courgetten vorige week, half mei dus, naar buiten gegaan. Toen er eindelijk verbetering leek te komen, maar dat was verkeerd gedacht, blijkbaar. Als het weer niet snel beter wordt, denk ik dat ze het niet halen. :-\
IMG_20210520_101028.jpg
IMG_20210520_101028.jpg (6.58 MiB) 1500 keer bekeken
Tomaten, paprika's en komkommers heb ik gelukkig nog binnen gehouden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door