Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3384091
Oh, dat hoopte ik al. Super! :D

Die pompoen die zo goed klimt wortelt ook naast de compostbak. Die is niet echt geplant. De eerste keer kwam hij per ongeluk en dit jaar heb ik gewoon wat pitten daar op de grond gegooid. Hij doet het daar super goed.

Nou, ik heb meer planten, maar ik zal heel blij zijn als ik aan een stuk of 15 pompoenen kom uiteindelijk en als die nu nog moete' beginnen, zullen ze wel niet erg groot worden, vrees ik.
Maar goed, wat het is, is het.
Gelukkig zijn ze ook mooi om naar te kijken, gezellig voor de kipjes en voedsel voor de bijtjes.
#3396721
Het is weer zover!!! Tijd voor een nieuw moestuinseizoen!

Ik heb gisteren erwten en spinazie gezaaid. Ben de veldsla vergeten, die doe ik van de week nog even.

En ik heb de aardbeien wat verzorgd. Dat gaat wel goedkomen, ik vond het kaartje terug waar het ras op stond. Ik kweek dit jaar Korona :cool:
Gebruikersavatar
Door pike
#3396756
Kaela schreef: zo 08 mar 2020, 12:27 Het is weer zover!!! Tijd voor een nieuw moestuinseizoen!

Ik heb gisteren erwten en spinazie gezaaid. Ben de veldsla vergeten, die doe ik van de week nog even.

En ik heb de aardbeien wat verzorgd. Dat gaat wel goedkomen, ik vond het kaartje terug waar het ras op stond. Ik kweek dit jaar Korona :cool:
:biggrin2:
#3396775
ook ik ben weer begonnen. Heb er dit jaar een nieuwe MM bak bij aangeschaft, en heb nu 2 120x60 bakken, 1 120x120 bak en wat mini's. Ik werk met de MM methode en app en dat bevalt me prima. Omdat ik niet al te gunstig zit hier wat betreft de zon heb ik 1 bak op wielen staan die ik gewoon de zon in rijdt als het even niet goed gaat wat betreft de zon op de bak.
Vorig jaar dacht ik last te hebben van muizen die mijn jonge oogst aanvraten maar het bleek mijn haantje te zijn die ondanks zijn geknipte vleugel de bak wist te bereiken met alle gevolgen van dien.
Door omstandigheden ben ik dit jaar wat laat op gang aan het komen wat betreft het moestuin(bakken) gebeuren. Met de MMcommunity zijn we 1 maart begonnen en het enige wat ik tot nu toe de grond in gekregen heb zijn mei raapjes. Geen idee wat ik me, wat betreft smaak, daarbij voor moet stellen maar het is een testzaad en we gaan kijken wat het gaat worden. Hier wordt het nog niets, gewoon te koud tot nu toe denk ik.
We zullen het mee gaan maken en ik hoop weer op een goede oogst. Ik ga hier dus lekker meelezen en tips opdoen.
#3396776
Ja! Ik doe ook mee....
Alleen ben ik wel een mooi-weer werker ;D
Van de week alle potjes afgewassen en vandaag één en ander voorgezaaid. Dat staat buiten in mijn 'kas' (die van de Ikea had ik voor het overwinteren, maar dik zeil en het beschermt goed tegen de huidige regen).

Binnenkort eens moestuinbakken maken. Ik wil stenen, heb al planken, die schroef ik op elkaar en dan cement erin.... Hoop dat het wordt zoals in mijn fantasie ::) :duimen:
#3396782
Begonnen met lezen in dit topic, was ik na 1 pagina volledig de weg kwijt, jullie weten zo veel!!! Als we naar Frankrijk gaan wil ik ook een groentetuin en kippies. Maar mijn hemel waar ga je beginnen???

Het stuk land wat we hebben is voor een deel moestuin geweest, maar volledig overgroeid met van alles en nog wat. Dus zal er eerst wat met de grond gedaan moeten worden, maar wat?

Als er dan wat kan gaan groeien wil ik vrij eenvoudig beginnen, een klein kasje om op te kweken.
Ik denk aan aardbeien, frambozen, wortel of winterpeen, tomaten, paprika, uien misschien wat andijvie of spinazie...
Ik heb een website gevonden waar je per maand de werkzaamheden ziet, wat er wanneer groeit etc. maar dat gaat me eigenlijk al boven de pet.:
https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/
Hebben jullie tips adviezen wat ik kan lezen wat me echt gaat helpen bij het beginnen en hopelijk ook onderhouden van een moestuin?
Laatst gewijzigd door M@rina op ma 09 mar 2020, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#3396785
Je zult dan de weg terug weer moeten vinden. Nog een keer lezen en nadenken.
Die site van Diana is leuk. Wij kijken er ook wel eens op, gewoon om weer eens iets te lezen.
Jij gaat dus niet hier tuinieren, vindt eerst maar eens uit hoe het daar is en hoe de grond is.
Aardbeien zijn heerlijk, zoek maar uit wat je wilt. doorbloeiers of eenmaal dragende aardbeien, frambozen, lekker, maar woekeren flink ondergronds, wortelen gaan bij ons moeizaam, (wortelvlieg) kan wel, maar afdekken. Hetzelfde geldt voor uien, dat is hier nu echt een rottende bende. Tomaten zijn kansloos om ze mooi te krijgen.
Het lijkt zo leuk en dat is het ook, maar het is meestal loon naar werken. Man lief werkt hard, sleept zich kapot aan water, maar dan hebben we een redelijke opbrengst van produkten, die het op zandgrond goed doen.
Ik zou me concentreren op de streek waar je zult gaan wonen en daarover wat informatie zoeken.
Mijn keuze zou in de eerste plaats lekkere frisse sla zijn, daar ben ik een liefhebber van en die teelt is niet zo ingewikkeld om te beginnen.

succes en veel voorpret,
Hanny
#3396791
Ik zweer bij het boek 'De moestuin van Mme Zsazsa'. Daar staat alles super overzichtelijk uitgelegd. En sommige hoofdstukken zijn voor gevorderden, die sla je eerst gewoon over. :biggrin2:
Die site van Diane vind ik ook erg leuk maar wel niet om je eerste ervaringen op te doen. Daarvoor is het te weinig overzichtelijk vind ik en veel te veel info.

Ik zou je kippen eerst een paar maanden op het stuk waar je moestuin wil maken zetten. Die maken het wel klaar voor je. ;)
Ondertussen kan jij je rustig inlezen en een moestuinplan maken.

Ik ben nog niet begonnen. :-[ Elk jaar loop ik al achter voor ik begonnen ben. Hoe is dat nu mogelijk! >:(
Zolang het zo regent voel ik er weinig voor m'n bedden al bloot te trekken.
En zolang je geen voet in de moestuin kan zetten zonder minstens 5cm diep weg te zakken in de modder, valt er toch nog niets te zaaien. En heb ik er ook niet veel zin in moet ik zeggen.
En ja, ik begin dan ook nog niets binnen voor te zaaien of kiemen. Zonder zon groeit er toch niets.
Ik hoop gewoon dat het weer snel betert. :-\
#3396793
Fenixjuh schreef: ma 09 mar 2020, 11:54 Ja! Ik doe ook mee....
Alleen ben ik wel een mooi-weer werker ;D
Van de week alle potjes afgewassen en vandaag één en ander voorgezaaid. Dat staat buiten in mijn 'kas' (die van de Ikea had ik voor het overwinteren, maar dik zeil en het beschermt goed tegen de huidige regen).

Binnenkort eens moestuinbakken maken. Ik wil stenen, heb al planken, die schroef ik op elkaar en dan cement erin.... Hoop dat het wordt zoals in mijn fantasie ::) :duimen:
Hahaha, wie niet! Maar dat is ook een van de redenen dat ik volgens de makkelijke moestuin methode werk. Als je er een tijd niet naar omkijkt heb je of binnen no time het achterstallige onderhoudt bijgewerkt, of je haalt de boel leeg en begint opnieuw.

@Marina, het is ook overweldigend in het begin. En wees gerust, bij moestuinieren horen mislukkingen! Want het weer is nooit precies wat je hebben wilt en je zal het moeten doen met de omstandigheden in je tuin (grondsoort, wind, ongedierte enz).

Begin met makkelijke soorten. Dingen als (bloem)kool zijn bijvoorbeeld heel erg gevoelig voor rupsen. Dus als je die wilt kweken, moet je met gif of netten aan de slag. Daar moet je niet mee willen beginnen.
Ik leer zelf ook niet makkelijk uit boeken, want ik vergeet weer wat er in gezegd wordt (zoals: in mei moet je zus of zo doen, als ik dat in maart lees, ga ik daar in mei natuurlijk niet aan denken). Ik vind het daarom makkelijk om door de makkelijke moestuin mailtjes een beetje geinformeerd te worden. Afgelopen zondag zei Jelle dat we volgende week tomaten kunnen gaan voorzaaien. Mooi, dat onthoud ik wel! En nu is de makkelijke moestuin denk ik niet handig in Frankrijk, maar er zijn genoeg fora, kwestie van er een zoeken waar je je thuisvoelt! En hier natuurlijk!
#3396800
Ik ben ook overweldigd maar toch begonnen! Sinds vorig jaar nieuw huis + nieuwe tuin. In de tuin afgelopen jaar puin geruimd en veeeeeeeeel brandnetels verwijderd + border uitgeschept.

Afgelopen weekend laatste narigheid uit de border gehaald (die is 8x1 meter), mooi randje omheen gezet en begonnen met vullen. Daar ga ik moestuinen! Ook komt er in die border een kersenboompje en rode aalbessen.

Op het terras is/komt er een kruidenrek en staan nu betonbloembakken (die kwamen bij de tuin...) met aardbeien. Her en der komen nog meer potten met groente/fruit.

Dit wordt echt een opstartjaar. De grond is nog niet fantastisch, het is mijn eersste echte moestuinjaar dus wordt waarschijnlijk een boel trail and error. :cool:
#3396801
M@rina schreef: ma 09 mar 2020, 13:26 Begonnen met lezen in dit topic, was ik na 1 pagina volledig de weg kwijt, jullie weten zo veel!!! Als we naar Frankrijk gaan wil ik ook een groentetuin en kippies. Maar mijn hemel waar ga je beginnen???

Het stuk land wat we hebben is voor een deel moestuin geweest, maar volledig overgroeid met van alles en nog wat. Dus zal er eerst wat met de grond gedaan moeten worden, maar wat?

Als er dan wat kan gaan groeien wil ik vrij eenvoudig beginnen, een klein kasje om op te kweken.
Ik denk aan aardbeien, frambozen, wortel of winterpeen, tomaten, paprika, uien misschien wat andijvie of spinazie...
Ik heb een website gevonden waar je per maand de werkzaamheden ziet, wat er wanneer groeit etc. maar dat gaat me eigenlijk al boven de pet.:
https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/
Hebben jullie tips adviezen wat ik kan lezen wat me echt gaat helpen bij het beginnen en hopelijk ook onderhouden van een moestuin?
Ha ha, ik heb precies hetzelfde M@rina! Ik ben nu vooral aan het meelezen. En er is gelukkig een Nederlandstalige FB-groep voor moestuinierders in Hongarije. Daar ben ik lid van geworden. In het voorjaar geven ze cursussen. Komt dit jaar net te vroeg, maar volgend jaar hoop ik aan te kunnen sluiten. Dit jaar hoop ik de grond wel moestuinklaar te kunnen maken.
#3396802
Ik kweek wel gewoon bloemkool zonder net of gif. :???:
Vorig jaar had ik wel koolgalmug moet ik eerlijk zeggen, enkel boerenkool heb ik iets van kunnen oogsten. De rest werd niets. Maar de vorige jaren liep dat prima.
Rupsen heb ik eigenlijk niet overdreven last van. Niet dat het me stoort alleszinds, en ik doe er niets aan... Meer last van slakken, bladluis en dus koolgalmug... :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door