Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3420688
Kaela schreef:Ik ga komende week ook beginnen. Het wordt een beetje een lastig jaar, want de bedoeling is dat de uitbouw verbouwd gaat worden. Maar wanneer is nog niet duidelijk. En mijn bak leunt tegen de uitbouw, dus hij zal een keer leeg en aan de kant moeten.

Ik ga me dit jaar dus richten op de wat snellere soorten en dat wat ik fijn aan de vogels voeren kan. Dan doet het ook niet zo pijn als het opeens weg moet.
Hoop wel ook cougettes te kunnen doen dit jaar. In losse bakken, zodat die te verplaatsen zijn. Maar dat zal het meest ambitieuze zijn dan ook.
Pfff, vorig jaar heb ik soort van overgeslagen vanwege alle hectiek... Ik ging ervan uit dat ik het met een baan, studie en stage niet zou redden ::)
Toen ik stopte met de opleiding wel nog wat geprobeerd, zat ineens in lockdown en vrijwilligerswerk in het ziekenhuis was maar 2 dagdelen...

Die bak staat nu nog want toen ik zwanger werd, was ik MOE!
Na de verbouwing wil ik eerst de border wegwerken en betegelen. Dan wil ik daar ook losse bakken op... Maar ik mag nog niets, dus nog even wachten tot de gynaecoloog zegt dat ik met tegels mag sjouwen ::)
(van de week wel geprobeerd om onze modderbak terug naar gras te toveren ;) )

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

#3420692
PoP, wij zijn lid van Velt https://www.velt.be/ Misschien ken je die al?
Ze geven korting bij veel winkels/webshops. Meer in België dan in Nl. ;)
Geen idee of je daar ook oude rassen kan kopen.

Of anders bij Vreeken? https://www.vreeken.nl/zoeken/eco/oke/zaden

De moestuin is nog kaal. Ik hoop dat de artisjokken de vorst overleefd hebben. :-\
Wel al radijs in een dichte bak gezaaid, elke week een rijtje. Pepers staan in de vensterbank. Dit weekeind lathyrus laten kiemen.
En we hebben weer vier stammetjes met shiitakebroed staan. Dat wordt dit jaar nog niets, maar hopelijk slaat het goed aan.

De hele tuin staat vol met krokussen, winterakoniet, sneeuwklokjes. De narcissen komen ook op. Een feestje! :)
#3420695
Nee ik ben (nog) geen lid van Velt. Maar nu ik het zie, denk ik dat mijn moeder het vroeger wel was. :???: Doet een belletje rinkelen.

Ik koop altijd al minstens de helft van m'n zaden of pootgoed Eko en kweek al m'n groenten zoveel mogelijk Eko (gebruik geen commerciële bestrijdingsmiddelen, ook nauwelijks ecologische). Dit jaar besteld bij Van der Wal nadat Kaela vorig jaar de tip kreeg dat ze daar nog pootaardappels hadden.. Zoveel keuze dat ze daar hebben! Ik heb me een dagje enorm geamuseerd met uitzoeken. :P
Alleen laat de levering dus wat op zich wachten. En ik had speciaal gewacht tot de aardappels die ik wilde beschikbaar waren (half februari) maar daardoor zit ik natuurlijk midden in de zaad-koop-spits. ::)

Eko zaden zijn geen probleem, maar dat zijn geen oude rassen. Ik blijf ook wel weg van de F1 rassen, maar dan nog is er een groot verschil met echt traditionele, zeldzame rassen.
#3420715
Velt is echt een aanrader (zeker als je in Belgie woont). Ze organiseren bijv. opentuin dagen bij andere (hobby) kwekers. Erg leuk en leerzaam om te zien hoe een ander er mee bezig is.

Veel aparte oude rassen vind ik bij de Godin (uit Groningen)
#3420720
Ik vergat deze nog: https://detuinenvanweldadigheid.nl/
Als je in het Noorden woont zeker een aanrader! Wij hebben daar vaak leuke en aparte planten/zaden gekocht.

En ze hebben ook unieke zelfgekweekte rassen.
https://winkel.detuinenvanweldadigheid.nl/collections

Maar het leukste is natuurlijk om daar rond te struinen op een plantjesmarkt. Hoop dat het snel weer kan. :)
#3420721
Laika schreef: zo 28 feb 2021, 07:49 Velt is echt een aanrader (zeker als je in Belgie woont). Ze organiseren bijv. opentuin dagen bij andere (hobby) kwekers. Erg leuk en leerzaam om te zien hoe een ander er mee bezig is.

Veel aparte oude rassen vind ik bij de Godin (uit Groningen)
Prima tip! :thumbsupup:
#3423497
Ik ben ook een moestuin begonnen. Althans, een moespottentuin. Ik ga het hele jaar rond groenten in huis proberen te kweken en in de zomer ook in onze kas. Ik ben er net mee begonnen en maak er korte vlogjes over, bedoeld als rustmomenten in deze chaotische tijden, zowel voor mezelf, als voor anderen. Dit is mijn eerste filmpjes en er staan er nog enkele op mijn kanaal.

#3423574
Prachtig, Esther! Alsof ik uit het raam kijk, haha!

Maar zonder gekheid: rust en stilte is zo belangrijk voor de ziel, merk ik. Ik sta soms om 3 uur 's nachts op het terras buiten naar de sterrenbeelden in de lucht te kijken en voel dan een rust en tevredenheid die ik nog nergens anders heb ervaren. Het geestelijke equivalent van een koud biertje door je keel voelen glijden bij 34 graden in de zon.

Hoe gaat het met jullie daarginds? Kun je wat meer vertellen over je moespottentuin? Want dat is voor ons natuurlijk ook iets om te overwegen. Wanneer de zomer eenmaal goed op gang is, leveren de gewone moestuin en de kas best veel op, maar ja, de zomer komt pas echt goed op gang in juni. :biggrin2:
#3423580
Ja, precies, daarom. Het kan allemaal buiten, maar dan moet je alles bewerken en het komt allemaal tegelijk. Bij ons is de grond nog een stuk armer, dus van alles aan toeters en bellen nodig. Ik herinner mij uit ons eerste jaar hier, toen we buiten bezig waren, dat de buurvrouw langs kwam met een potje en de vraag of ze uit mijn tuin een paar wormen mocht hebben. Niet om te vissen, haha, maar voor in haar tuin, want wormen zijn schaars hier.
Ik ben net begonnen. Heb een wormenkompostbak voor binnen staan die het hele jaar door kompost kan opleveren. Die zie je in het filmpje hieronder. Hij moet nog op gang komen. De eerste bak met kompost hebben we over een maand of vier. Verder investeer ik nu in potten, zaden en lampen. Je moet de ramen optimaal benutten natuurlijk en dus zelf wat licht en uitzicht inleveren. En plek. De planten staan ook in mijn slaapkamer.
Ik ga nog wel in de kas buiten zetten en die opbrengst drogen of fermenteren. Maar verder hoop ik op verse groenten door de hele winter heen. Het wordt natuurlijk ondervinden welke het doen en welke niet, dus ik probeer nu gewoon vanalles.
En ja, innerlijke rust en vrede is zeer belangrijk, ik durf wel te zeggen het belangrijkste in het leven, als ook voor de mensheid, om het maar even heel groot te maken :biggrin2: :-*
We should visit each other!

#3424909
Wij gaan ook een moestuin beginnen. Alleen is ons stuk grond nog helemaal leeg en moeten we het nog inrichten. Ik wil niet meteen mezelf teveel werk geven, dus heb bedacht dat ik wil beginnen met een paar opgehoogde bakken op de grond (met vruchtbare grond erin), het stuk er naast wordt wilde bloemen weide, met een paar fruitboompjes en bessenstruiken.

Een van de bakken wil ik een koude kas van maken. https://hageland.no/dyrk-selv/plantekas ... s-m-glass/

En nou moet ik gaan bedenken wat ik wil planten. Als absolute beginner in een land met een kort groeiseizoen :biggrin2: tips?! En in een land waar elke plantje goud kost ::) dus wil zoveel mogelijk zelf gaan zaaien ::)
#3424915
Snijbiet, heel gemakkelijke plant, groeit vlot en ook als het koud is, de wortel overleeft zelfs.. Vergelijkbaar met spinazie om het op te eten, de rode smaakt iets aardser, net als rode biet. Dat is trouwens ook leuk, als je dat lekker vind. Behoeft ook niet teveel warmte.
Verder, wortels, dat lukt volgens mij wel op dat seizoen. Prei. Uitjes zullen wat klein blijven, maar dat hoeft ook geen probleem..
Een boel blaadjes kunnen, die groeien heel snel. Veldsla, postelein (winter en zomerpostelein zijn totaal verschillende dingen), sla, spinazie, enz...
Aardappels, zeker de vroege rassen, maar das iets minder handig in bakken.
Venkel evt maar maar kort want als je die te koud zaait schiet hij meteen door.
Aardbeien, neem dan een ras dat kort draagt want doordragers ga jij dan minder voordeel bij halen (nog steeds kort seizoen)..
Alle kolen zullen ook wel kunnen. Spitskool en Chinese zijn vorstgevoeliger en de bloem van bloemkool en broccoli ook. Maar die laatste 2 kan je zeker telen bij jou..
Alle soorten bonen kunnen wss ook, misschien dat ze iets minder lang dragen, maar bij ons zijn ze meestal eerder uitgebloeid dan het weer te koud voor ze wordt.. Erwten en tuinbonen zeker want die kan je in de koude al zaaien, kunnen best wat vorst verdragen.

Kortom ik denk dat enkel tomaten, aubergine, komkommer, meloen en paprika logischerwijze een probleem worden. En pompoenen en courgettes kan ik niet inschatten maar zou je kunnen proberen.
Oh ja, en voor knolselderij en pastinaak is het seizoen wss te kort. Tenzij je het niet erg vind dat ze klein blijven...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door