Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3400879
Heb je pootaardappelen gehaald? Of gewoon uit de winkel om op te eten?
Want misschien zijn die uit de winkel behandeld om niet te spruiten?

Nu weet ik ook niet hoe het komt, maar dit jaar kiemen ze hier ook erg slecht. Ik heb ze er toch maar zo ingestopt. Er zit overal wel minstens 1 scheut op....
#3400880
pearlsofpassion schreef: zo 12 apr 2020, 15:04 Heb je pootaardappelen gehaald? Of gewoon uit de winkel om op te eten?
Want misschien zijn die uit de winkel behandeld om niet te spruiten?

Nu weet ik ook niet hoe het komt, maar dit jaar kiemen ze hier ook erg slecht. Ik heb ze er toch maar zo ingestopt. Er zit overal wel minstens 1 scheut op....
Ik heb uit de winkel gebruikt. We zijn 1 tuincentrum in geweest, die had geen pootaardappelen. En ik had niet zo zin om meer tuincentra af te gaan nu.

Ik ga de aardappel die ik nu aan het spruiten heb zo optimaal mogelijk benutten en dinsdag nog maar eens een zak aardappelen meenemen met boodschappen doen.
#3400883
Kaela schreef: zo 12 apr 2020, 15:07 Ik heb uit de winkel gebruikt. We zijn 1 tuincentrum in geweest, die had geen pootaardappelen. En ik had niet zo zin om meer tuincentra af te gaan nu.

Ik ga de aardappel die ik nu aan het spruiten heb zo optimaal mogelijk benutten en dinsdag nog maar eens een zak aardappelen meenemen met boodschappen doen.


Als je biologische aardappelen koopt heb je de meeste kans dat ze spruiten.
#3400885
De paadjes zien er mooi uit POP ! Onze moestuin ligt ook helemaal klaar. En er zijn al heel wat plantjes in de maak. We zaaien altijd wat boomspinazie in de kas zodat we al vroeg in het jaar vers groen kunnen eten. De asperges komen boven en ik hoop dat we dit jaar bessen kunnen oogsten. Vorige jaren ging alles naar de vogels maar nu hebben we kooien om de bessenstruiken gemaakt.
Verder houden we het simpel. Wortelen, prei, boerenkool, spruiten, sla, snijbiet, courgette, pompoenen, stokslabonen, sugar snaps en in de kas tomaten, paprika en komkommer. Als fruit hebben we frambozen, aalbessen, kruisbessen, blauwe bessen, druiven, wijnbessen, honingbessen, aardbeien, moerbeien, appels, pruimen en peren. Gelukkig heb ik een man die tuinieren als hobby heeft :biggrin2: :biggrin2:
#3401151
Onze eerste asperges!
7117A25D-3872-4EDF-9128-B3DA7ACEA13E.jpeg
7117A25D-3872-4EDF-9128-B3DA7ACEA13E.jpeg (151.06 KiB) 2054 keer bekeken
En we hebben wat gezellige kruiden op de tafel staan.
Rode wondklaver, hertshoorn weegbree en lieve vrouwe bedstro.
Bijlagen
E3E246B5-856E-4A02-BC77-0A26301CECEB.jpeg
E3E246B5-856E-4A02-BC77-0A26301CECEB.jpeg (226.22 KiB) 2054 keer bekeken
#3404548
De moestuin gaat hier als een malle!

Mijn aardbeien zijn de absolute koplopers. Na jaren aangetobt te hebben met een verkeerd ras, heb ik nu super planten, van verschillende rassen. Twee soorten junibloeiers en twee soorten doordragers (of hoe zeg je dat). Ik heb dit jaar super veel aardbeien, ze zijn groot, knalrood en heerlijk zoet! Ik ben een slechte groente en fruit eter, maar hier word zelfs ik oprecht gelukkig van. De grootste is wel idioot groot, ik ben benieuwd of die ook lekker gaat zijn:
98C7FDDF-79FC-4709-BB10-D7CCD3C05AE2.jpeg
98C7FDDF-79FC-4709-BB10-D7CCD3C05AE2.jpeg (2.88 MiB) 1813 keer bekeken
De erwten gaan goed, daar begin ik nu van te oogsten. De aardappelplanten zijn heel groot geworden en beginnen te bloeien. Als die onder de grond net zo veel aan het doen zijn, komt ook dat helemaal goed. Sla doet het dit jaar ook goed, de eerste lading wortelen zijn ook bijna klaar.

Mijn courgettes hebben niet een beste start gehad. Van de eerste ronde zaaien kwamen maar 2 van de vier zaden op. Daarna nog vier gezaaid (ze zitten met 4 pitten in een zakje) en daar kwamen er ook maar 2 van op en 1 plantje is gesneuveld toen ik ze buiten heb gezet. Dus uiteindelijk maar 3 planten. Maar dat is ook wel genoeg, 2 is te weinig voor de bevruchting, met 3 planten moet het wel lukken.

De tomaten groeien prima. Ik heb ze nu even binnen gezet met de nattigheid. Beetje pamperen kan geen kwaad.

Al met al dik tevreden tot nog toe.
#3404549
Fijn voor je Kaela!
Altijd leuk als alles goed gaat.
Die aardbei zal vast heerlijk zijn hoor. Als je geduld genoeg hebt tot ie echt volledig rood is (en niet oranje). Ik vind hem niet zo idioot groot :P maar ik begrijp je enthousiasme wel als het voor het eerst echt goed gaat.

Moet je meerdere courgetteplanten hebben om tot bevruchting te komen? Ik heb er nooit meer dan 2 en dat gaat altijd prima. :???:
Wel altijd pompoen ernaast ook en die kan je kruisen he.
#3404552
Kaela schreef: za 06 jun 2020, 07:08 De moestuin gaat hier als een malle!

Mijn aardbeien zijn de absolute koplopers. Na jaren aangetobt te hebben met een verkeerd ras, heb ik nu super planten, van verschillende rassen. Twee soorten junibloeiers en twee soorten doordragers (of hoe zeg je dat). Ik heb dit jaar super veel aardbeien, ze zijn groot, knalrood en heerlijk zoet! Ik ben een slechte groente en fruit eter, maar hier word zelfs ik oprecht gelukkig van. De grootste is wel idioot groot, ik ben benieuwd of die ook lekker gaat zijn:

98C7FDDF-79FC-4709-BB10-D7CCD3C05AE2.jpeg

De erwten gaan goed, daar begin ik nu van te oogsten. De aardappelplanten zijn heel groot geworden en beginnen te bloeien. Als die onder de grond net zo veel aan het doen zijn, komt ook dat helemaal goed. Sla doet het dit jaar ook goed, de eerste lading wortelen zijn ook bijna klaar.

Mijn courgettes hebben niet een beste start gehad. Van de eerste ronde zaaien kwamen maar 2 van de vier zaden op. Daarna nog vier gezaaid (ze zitten met 4 pitten in een zakje) en daar kwamen er ook maar 2 van op en 1 plantje is gesneuveld toen ik ze buiten heb gezet. Dus uiteindelijk maar 3 planten. Maar dat is ook wel genoeg, 2 is te weinig voor de bevruchting, met 3 planten moet het wel lukken.

De tomaten groeien prima. Ik heb ze nu even binnen gezet met de nattigheid. Beetje pamperen kan geen kwaad.

Al met al dik tevreden tot nog toe.
Wat leuk Kaela! En wat een aardbei :o Die is wel heul erg groot!
Ik heb dit jaar voorzichtig een start gemaakt met de moestuin op onze nieuwe stek, maar het ziet er allemaal nog erg minimalistisch uit. Naast dat het ook hier natuurlijk gort droog is, is de grond nog niet veel soeps. Er zit nog veel kweekgras in wat overal de kop op steekt en er ontbreekt nog veel organisch materiaal, dus de grond is nog erg schraal. Maar goed, zoiets heeft tijd nodig en langzaam aan zal het als het goed is steeds beter worden.
#3404563
Doranto schreef: za 06 jun 2020, 09:41 Wat leuk Kaela! En wat een aardbei :o Die is wel heul erg groot!
Ik heb dit jaar voorzichtig een start gemaakt met de moestuin op onze nieuwe stek, maar het ziet er allemaal nog erg minimalistisch uit. Naast dat het ook hier natuurlijk gort droog is, is de grond nog niet veel soeps. Er zit nog veel kweekgras in wat overal de kop op steekt en er ontbreekt nog veel organisch materiaal, dus de grond is nog erg schraal. Maar goed, zoiets heeft tijd nodig en langzaam aan zal het als het goed is steeds beter worden.
Wat leuk dat jullie begonnen zijn. Het zal vast even duren, maar met liefde een aandacht wordt het vast een mooie moestuin!
pearlsofpassion schreef:Fijn voor je Kaela!
Altijd leuk als alles goed gaat.
Die aardbei zal vast heerlijk zijn hoor. Als je geduld genoeg hebt tot ie echt volledig rood is (en niet oranje). Ik vind hem niet zo idioot groot :P maar ik begrijp je enthousiasme wel als het voor het eerst echt goed gaat.

Moet je meerdere courgetteplanten hebben om tot bevruchting te komen? Ik heb er nooit meer dan 2 en dat gaat altijd prima. :???:
Wel altijd pompoen ernaast ook en die kan je kruisen he.
Nee, maar je moet wel tegelijk mannelijke en vrouwelijke bloemen hebben voor de bevruchting. En hoe minder planten je hebt, hoe minder bloemen. Het eerste jaar had ik 2 planten en elke keer bloemen na elkaar. Dan heb je dus geen courgetten, want niets is bevrucht. Vorig jaar had ik 4 planten en toen had ik vaak mannen en vrouwen tegelijk. En dan help ik handje met de courgettesex :cool: .
Ik heb geen pompoen ofzo verder. Is allemaal veel te groot voor mijn kleine tuintje. Dus ik moet het wel echt van de courgettes zelf hebben. Dat het zo werkte met de bestuiving wist ik niet. Wat is de natuur toch bijzonder dat dat kan!
#3404565
Doranto schreef: za 06 jun 2020, 09:41 Wat leuk Kaela! En wat een aardbei :o Die is wel heul erg groot!
Ik heb dit jaar voorzichtig een start gemaakt met de moestuin op onze nieuwe stek, maar het ziet er allemaal nog erg minimalistisch uit. Naast dat het ook hier natuurlijk gort droog is, is de grond nog niet veel soeps. Er zit nog veel kweekgras in wat overal de kop op steekt en er ontbreekt nog veel organisch materiaal, dus de grond is nog erg schraal. Maar goed, zoiets heeft tijd nodig en langzaam aan zal het als het goed is steeds beter worden.
Ik heb eens ooit een documentaire gezien "Dansen met gehoornde dames" en dat ging ook over weer beter krijgen van grond. Ik heb toen met die boer nog even staan praten (hij was bij de docu vertoning) en hem gevraagd of een "grond transplantatie" nog een optie zou zijn om dat proces te versnellen. Hij had dat nooit geprobeerd maar vond het een grappig idee. Ik weet nl dat dat met vijvers wel kan (emmer slootwater erin) dus waarom met grond niet? Een paar emmers grond van grond die goed in balans is zal vast wat toe kunnen voegen aan je bodemleven. Ik zou het zelf wel durven proberen.
#3404566
Moet je met kruisbestuiving tussen courgette en pompoen niet een beetje opletten? Volgens mij kan dat met kruisen tussen courgette en sierpompoen toch problemen geven als je vervolgens het zaad van je eigen courgette dan weer gaat gebruiken? Dus niet voor de courgette die je uit die combinatie haalt en eet maar wel als je je eigen courgette zaad van die kruising weer zou gebruiken.

Heb even gezocht en kwam dit tegen:

https://vtvgrouw.nl/hoe-kan-een-courget ... rgiftigen/
#3404569
Ja, je moet idd opletten als je eigen zaad weer wil gebruiken. Maar de vrucht zelf is normaal, het is enkel het zaad en de volgende generatie vruchten die giftig kunnen zijn.
Bij pompoenen is het naar het schijnt nog goed te merken als ze giftig zijn zouden ze bitter smaken. Eerst klein stukje rauw proeven. En elke gekke vorm vermijden.
Bij courgettes weet ik het niet, maar dat doe ik ook nooit want ik laat ze nooit uitgroeien. Daar koop ik gewoon nieuw zaad van.

Maar das bij alles waar je eigen zaad van neemt, dat je moet verhinderen dat ze vrije bestuiving is. Maar dat wordt niet allemaal giftig natuurlijk.
Maar wortels vb worden over generaties heen steeds lichter van kleur als je ze vrij laat bestuiven. De wilde peen die nl in veel bermen groeit, is wit en die is de voorouder van onze wortel en kruist nog gewoon. Grappig toch ?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door