Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3035281
Wij hebben alles ooit eens naast elkaar gelegd en waren écht stukken goedkoper uit. Niet alleen door het voer maar ook (vooral) door toename van kennis en bewustzijn.
Als wij alle kosten optellen die we hadden toen Hope op brok stond, dus hypoallergeen voer van de da, kauwstaafjes, prednison, consulten bij de da, entingen, wormkuren, spullen voor zijn ontstoken oren, benzine voor elke keer dat we naar die man toe moesten, hydrocortiderm, ab en ga zo maar door versus de kosten die we hebben sinds hij op barf staat zijn we echt stukken goedkoper uit.

Ik denk dat het ook andersom kan zijn. Geef je een hond brok van de supermarkt of een goede kwaliteit barf dan ben je met dat laatste echt duurder uit. 1,95 per kilo vlees kan ik hier echt niet halen met de kwaliteit die ik voer, en kwaliteit is echt ontzettend belangrijk.
Door Martine-Tom
#3035286
Hope schreef: Wij hebben alles ooit eens naast elkaar gelegd en waren écht stukken goedkoper uit. Niet alleen door het voer maar ook (vooral) door toename van kennis en bewustzijn.
Als wij alle kosten optellen die we hadden toen Hope op brok stond, dus hypoallergeen voer van de da, kauwstaafjes, prednison, consulten bij de da, entingen, wormkuren, spullen voor zijn ontstoken oren, benzine voor elke keer dat we naar die man toe moesten, hydrocortiderm, ab en ga zo maar door versus de kosten die we hebben sinds hij op barf staat zijn we echt stukken goedkoper uit.

Ik denk dat het ook andersom kan zijn. Geef je een hond brok van de supermarkt of een goede kwaliteit barf dan ben je met dat laatste echt duurder uit. 1,95 per kilo vlees kan ik hier echt niet halen met de kwaliteit die ik voer, en kwaliteit is echt ontzettend belangrijk.
Daar zit idd wel wat in, al is het niet berekenbaar in kosten, maar ik ga veel minder vaak en minder snel naar de da, enerzijds omdat ik toch geen pred of ab wil en anderzijds omdat ik zelf nu beter ben geworden in zien wat er aan de hand is en daar "alternatief" mee om te gaan, de da komt pas als ik het zelf niet opgelost krijg of bij bloedspoed, en dat scheel idd wel in de kosten!
#3035349
Ik ben voor Noppie en Pixie samen rond de 110 euro kwijt voor 5 weken. Als ik kijk wat ik voor brok voor diezelfde 5 weken kwijt ben dan kom ik op 1/3 van de prijs voor barf.
Ik krijg dan ook een hoop commentaar over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef voor het voer en dat ik voor mezelf minder per maand heb om eten te kopen. Niet over wat ik voer want daar daar zijn ze aan gewend. En ik kan dat best begrijpen als ik zie dat brok 3 keer goedkoper is dan barf.

Ik ga de komende weken ook echt kijken om het een stuk goedkoper voor elkaar te krijgen. 
Door Lil
#3035352
TMG1961 schreef: Ik ben voor Noppie en Pixie samen rond de 110 euro kwijt voor 5 weken. Als ik kijk wat ik voor brok voor diezelfde 5 weken kwijt ben dan kom ik op 1/3 van de prijs voor barf.
Ik krijg dan ook een hoop commentaar over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef voor het voer en dat ik voor mezelf minder per maand heb om eten te kopen. Niet over wat ik voer want daar daar zijn ze aan gewend. En ik kan dat best begrijpen als ik zie dat brok 3 keer goedkoper is dan barf.

Ik ga de komende weken ook echt kijken om het een stuk goedkoper voor elkaar te krijgen.
boh Theo en dat in jou situatie....

Ik denk dat je dat wel iets goedkoper voor elkaar kunt krijgen, maar soms is dat wel lastig.
#3035363
Ik kwam toen mijn katten nog brok en blik aten veel goedkoper uit dan nu. Brok is veel goedkoper, blik is duurder, maar je komt zelfs met de beste merken nog maar duurder uit als je voornamelijk blik voert. Vriezer kosten en energiekosten zijn hier nog niet in meegerekend.
#3035367
Ik schrijf wel de bedragen op, die we aan voer uitgeven, maar......... niet de benzine. Dat willen we niet eens weten.
Ingewikkeld een gemiddelde prijs. Volgens mij werkt dat niet, want van de produkten voer je toch ook verschillend, qua gewicht.
Vleesbotten, spiervlees, orgaan en groentenmix, allemaal in de goede verhoudingen.
Ik ga dat niet berekenen, maar degene, die een duidelijk prijsoverzicht wil hebben, moet dat er ook bij betrekken en de groentenmix enz. enz.
Wij hebben hier een heel eenvoudig menu, misschien wel te eenvoudig, maar we doen het ermee.
De prijs van €1.90 zal wel niet haalbaar zijn. Heel misschien wel toen we begonnen, toen was er nogal wat bijna gratis te krijgen, maar die tijd is allang voorbij.
Laat je rekenmachine en verstand er op los en dan lees ik wel, wat er uit komt.

Hanny
#3035392
Angelique schreef: Nou ben ik geen econoom, gelukkig maar. Maar ik zou da-kosten een te variabel en onzeker gegeven vinden om mee te nemen in de kiloprijs van het voer, of op voorhand al weg te strepen tegen de variabele kosten die je extra hebt als je vers voert. Een hond die vers eet kan nog net zo goed van alles gaan mankeren omdat nu eenmaal niet alles op het voer is af te wentelen.
Natuurlijk kan ook een barfhond wat gaan mankeren. Maar in mijn geval met Pike, liep ik de deur bij de da zowat plat, totdat ik ging barfen. Ik ben de afgelopen 8,5 jaar 2x vanwege een probleem met hem bij de da geweest: In een geval had hij een rubberen tennisbal opgegeten, de andere keer een grote, groene leren handschoen  ::) En dus nooit meer voor zijn oude klachten. Voor Pike gaat het dus echt wel op, die heeft zijn 2 vriezers meer dan terugverdiend.

Vis is trouwens wel meegerekend in mijn barfkosten. Ik reken ook niet elke dag uit wat het me kost, mijn berekening is gebaseerd op alles wat ik in een jaar tijd aan barf-eten uitgeef. Dat opgeteld gedeeld door 3 honden en dan gedeeld door 365 dagen geeft mij de gemiddelde prijs per dag per hond.  Eitjes zitten er niet bij, om de simpele reden dat ik die niet speciaal voor de honden koop maar uit mijn eigen doosje pak  :biggrin2: Maar ik kan ze er wel even bijtellen om het compleet te maken:
6 eitjes per week a 25 cent is 1,50 per week, 50 cent per hond oftewel 7 cent extra per hond per dag. Maximaal want ze zijn ook wel eens in de aanbieding en ik heb ook wel eens gratis eieren. Kom ik op zeg maar 0,95 cent per dag per hond. Vind ik nog altijd niet verkeerd, als ik bedenk dat ik daarvoor mooi vleesbot heb en fatsoenlijk spiervlees (dus geen snippers of vliezen of spuitvlees maar mooie stukken, en mooi orgaanvlees. Mijn spiervlees kost ook rond de 4 euro per kg. En ook hun "snoep en snacks" zitten hierbij inbegrepen overigens.

Ik heb trouwens ook een hond die me een klein vermogen kost aan da kosten, omdat hij belast is met een erfelijke ziekte en daar helpt echt geen barfen aan helaas. Vanwege hem is er vriezer nr. 3 bij gekomen maar die heb ik gekregen van mijn moeder.  Ik was  niet van plan geweest een derde te kopen, maar een gratis vriezer die kon ik niet afslaan  ::)
Laatst gewijzigd door pike op zo 07 dec 2014, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#3035416
TMG1961 schreef: Ik ben voor Noppie en Pixie samen rond de 110 euro kwijt voor 5 weken. Als ik kijk wat ik voor brok voor diezelfde 5 weken kwijt ben dan kom ik op 1/3 van de prijs voor barf.
Ik krijg dan ook een hoop commentaar over de hoogte van het bedrag wat ik uitgeef voor het voer en dat ik voor mezelf minder per maand heb om eten te kopen. Niet over wat ik voer want daar daar zijn ze aan gewend. En ik kan dat best begrijpen als ik zie dat brok 3 keer goedkoper is dan barf.

Ik ga de komende weken ook echt kijken om het een stuk goedkoper voor elkaar te krijgen.
Dat is inderdaad erg veel, dat ben ik ook kwijt voor die guppen hier maar die eten samen veel meer. En dan woon ik niet eens in barfwalhalla limburg. Doe je niet veel meer mee met lijntjes?
#3035424
eelke schreef: Dat is inderdaad erg veel, dat ben ik ook kwijt voor die guppen hier maar die eten samen veel meer. En dan woon ik niet eens in barfwalhalla limburg. Doe je niet veel meer mee met lijntjes?
De lijntjes zijn inmiddels ook redelijk duur geworden. Vooral spiervlees, dat krijg je ook met de diverse lijntjes vaak niet meer onder de 3-3,5 euro per kg.
Daarbij komt dat ik al 3,5 jaar geen auto heb en dus afhankelijk ben van anderen en ik dan telkens mensen moet vragen of ze dat van mij ook willen meenemen.
Door fransbulletje
#3035433
De bullen eten hier alleen CarniVoer en dat kost 5-6 euro per kilo.
Ze eten samen 550 gram per dag maar als daar volgend jaar een engelse bulldog bij gaat komen wordt dat meer dan het dubbele.
CarniVoer is een bewuste keuze na heel veel merken te hebben geprobeerd en afgewisseld.
Het kost wat maar ik heb alle vertrouwen in dit merk en de kwaliteit.
Snacks ook alleen van CarniVoer en Bandit.
#3035689
Toen ik nog 8 shelties had, en elke week met meerdere honden bij de dierenarts zat, voor maag/darmklachten, overgeven, misselijk, hartpatientje waar het hart niet meer goed van pompte, artrose patientjes die heel slecht liepen, epilepsiepatientje, met soms 30 aanvallen per maand. Toen zat ik met mijn handen in het haar. Ze hadden een slechte weerstand en de meesten waren te dik, ze kregen toen light brokken! Ja geweldig. Honden waren ondervoedt en weinig weerstand. Eentje moest geopereerd worden, maar dat kon niet, want het water (diarree) spoot eruit en wat nu? Na 14 dagen aanmodderen met brokken, gekookte kip, gekookte vis etc. ben ik cold turkey op vers gegaan (voor ons toen KVV, niet helemaal barf, maar oh oh oh, had ik dat maar altijd gevoerd.
De corona (misselijk, diarree, geel/groene ontlasting, was binnen 24 uur over. Ik had ze allemaal gelijk aan het eten. Had de KVV overgoten met kokend water, zodat er wat meer geur aanzat en het zou helpen bij diarree. Dus zo gezegd zo gedaan, overgezet. Binnen 24 uur had ik ze allemaal van de diarree af, zelfs degene die geopereerd moest worden. Binnen 2 dagen was ze in zo'n goede conditie dat ze toch geopereerd kon worden. Mijn Epilepsie patiëntje kreeg weer glans op haar vachtje en vonkeltjes in haar ogen. 14 dagen zonder aanvallen totdat ze een brokje vond! Meteen 3 aanvallen. Met haar was het al een jaar op eieren lopen, ze kon elk moment steeds een aanval krijgen, maar de aanvallen bleven uit, en kreeg alleen aanvallen, als ze iets gevoerd kreeg van iemand. Dit is enkele keren voor gekomen. Ze is uiteindelijk 3.5 jaar aanvalsvrij geweest. MIjn artrose patientjes, die nog maar een paar honderd meter liepen voorheen. Liepen ineens weer heel ver, 5 km tot 7 km. Mijn hartpatientje, kon ineens minder medicijnen gaan gebruiken, zij liep dan ook met gemak weer 7 km mee! Artrose hondjes konden weer op de bank en van de bank springen. Ze hadden allemaal een tweede leven gekregen. Ook met pancreasproblemen geeft vers een verlichting, i.p.v. chemische pillen, echte pancreas voeren en ze doen het zeker 50% beter dan het chemische prutje. Zo kan ik nog wel uren doorgaan.

I.p.v. 3x per week dierenarts, zijn we alleen nog geweest voor medicijnen (hartmedicatie halen) 1x per maand. Mijn dierenarts vroeg wat er veranderd was, toen vertelde ik dat ik vers was gaan voeren. Zoiets merk je dus alleen als je zieke honden hebt, hoe vers een voordeel kan geven aan de gezondheid van je honden. Voor mij nooit geen brokken meer. Als honden ziek zijn, hebben ze toch een betere conditie en gezondheid met verse voeding :)
#3035698
de fokker van mijn goldens houdt zijn uitgaven bij en is in 1998 overgestapt op rauwe voeding. De uitgaven aan de dierenarts zijn hierna significant gedaald volgens hem. Met 1 hond is dit natuurlijk moeilijk vast te stellen, maar ze hebben er momenteel 9.
#3035700
Eerlijk. Ik heb geen idee voor hoeveel ze hier weg eten aan geld. Ze eten zeg maar genoeg.

Maar om je berekening nog leuker te maken.. Je kunt niet zomaar van kilo's uit gaan. Je kunt natuurlijk wel zeggen barf kost mij gemiddeld 2 euro de kilo. Maar dan kun je niet zeggen dat als je hond bijvoorbeeld een kilo per dag eet dat je dan 2 euro per dag voert WANT...
Vleesbot voer je over het algemeen meer dan spiervlees. Orgaan weer minder. Pens weer wat meer dan gewoon orgaan.
Eigenlijk zou je dus moeten uitrekenen wat dit allemaal los kost en hier gemiddelden van rekenen.
#3035710
Nadia schreef: Eerlijk. Ik heb geen idee voor hoeveel ze hier weg eten aan geld. Ze eten zeg maar genoeg.

Maar om je berekening nog leuker te maken.. Je kunt niet zomaar van kilo's uit gaan. Je kunt natuurlijk wel zeggen barf kost mij gemiddeld 2 euro de kilo. Maar dan kun je niet zeggen dat als je hond bijvoorbeeld een kilo per dag eet dat je dan 2 euro per dag voert WANT...
Vleesbot voer je over het algemeen meer dan spiervlees. Orgaan weer minder. Pens weer wat meer dan gewoon orgaan.
Eigenlijk zou je dus moeten uitrekenen wat dit allemaal los kost en hier gemiddelden van rekenen.
Heb ik eens voor de gein gedaan. Iets meer als € 2,00 per kilo voor de honden en ongeveer € 2,50 per kilo voor de katten. Exclusief eieren, eendagskuikens en vriezer/energie en misschien nog wel e.e.a.
Maar het is zoveel gezonder, de beesten zitten lekkerder in hun vel en ze smullen elke dag. Dat is belangrijker dan de kiloprijs van hun eten.
#3035734
Vind ik ook hoor :)
Als je het helemaal mooi wilt maken, moet je eigenlijk ook eens uiterekenen hoeveel ze van wat krijgen..
Voer je vaker goedkope kipkarkassen? Of duurdere hazenruggen? Dat maakt ook veel verschil.
Ik vind bio/wild belangrijk. Dat krijgen ze 80% dat schroeft de prijs ook op.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door