Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Laika
#3367546
Doranto schreef:Dat zijn inderdaad heel wat zaken die meespelen :)
Wij denken ook over een cv-ketel op pellets. Die zouden we dan in de schuur plaatsen en combineren met zonnepanelen en een zonneboiler. Óf toch een warmtepomp. In Tilburg loopt momenteel een proef met 3 huizen van woonstichting Tiwos. Daar worden nieuwe methoden uitgeprobeerd. Ik volg alles op de voet want vind het heel interessant en het helpt ons bij het maken van een keuze straks.
Cv op pellets is voor ons huis niet interessant omdat het huis niet groot genoeg is. Wij hadden een offerte lopen waarin we een warmtepomp en een aparte warmteboiler zouden nemen. Dit was financieel aantrekkelijk i.v.m. de subsidies op beide apparaten. Maar ja, zonder zonnepanelen is het niet haalbaar :(
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367547
Wat vreemd dat jullie geen zonnepanelen mogen :( Is er geen plaats op het dak, zodat je ze ergens anders neer zou moeten zetten?
Gebruikersavatar
Door Laika
#3367548
pearlsofpassion schreef:Ik denk net dat een pelletkachel veel beter geschikt is om een beetje bij te stoken. Hout is veel moeilijker te controleren en kan je ook niet steeds af en aan zetten.
Pelletkachels kan je op thermostaat zetten, maar dat hoeft niet. En als je vloerverwarming toch maar tot 18 raakt en je de thermostaat van je vloerverwarming hoger zet dan die van de pelletkachel zal de vloerverwarming altijd blijven draaien en past de kachel gewoon het verschil bij tot wat je aangenaam vind.

Ter info, wij hebben zelf een houtkachel en ik zou niet anders willen. Mijn schoonmoeder heeft een pelletkachel.
Het is niets voor ons, maar ik zie wel de verschillen en de voor- en nadelen. En het grote voordeel van pellets tov hout is dat het controleerbaar is en je er niet bij moet blijven of in de gaten houden. Je moet ook enkel op de knop duwen om hem aan te steken ipv hout stapelen en handmatig in brand steken.
Wij willen liever een houtkachel omdat we hem toch gebruiken op koude dagen om dan enkel daarmee te stoken en voor de gezelligheid. Qua gezelligheid en warmte vind ik het toch niet vergelijkbaar. Een rustig haardvuur tov een haastige vlam van een pelletkachel. Het werken met het hout is dan een deel van de charme. Maar dat is persoonlijk. Ik ben zelf compleet weg van zo'n grote open haard met grote blokken zoals je nog wel eens in ouderwetse herbergen of chalets in de sneeuw ziet. :smitten: Dus voor mij kan niets op tegen een 'echt' vuur.
En we hebben hout in overvloed, dat scheelt ook. Het moment dat we het hout moeten gaan kopen, zal ik er nog eens over nadenken. ;)
Ik ga eens navragen hoe dat zit met een pelletkachel als bijverwarming.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3367550
Doranto schreef:Wat vreemd dat jullie geen zonnepanelen mogen :( Is er geen plaats op het dak, zodat je ze ergens anders neer zou moeten zetten?
Tsja, en dan heet het een duurzame gemeente te zijn.... Het dak van het huis ligt achter de bomen van de buurman. Het dak van de schuur ligt in de schaduw van 2 eiken van onzelf die we niet mogen kappen. Ook ons bouwblok ligt in de schaduw. We hebben al zonnepanelen in de wei liggen. Hiervoor hebben we indertijd toestemming gekregen van een ambtenaar maar toen we toestemming gingen vragen voor meer panelen werd dat geweigerd. Het blijkt dat onze oude panelen ook illegaal liggen (foutje van de ambtenaar?) Er wordt nu zelfs gedreigd dat deze verwijderd moeten worden >:( Er liggen in de gemeente veel illegale zonnepanelen maar wij durven het niet aan om er meer bij te plaatsen. Daarvoor is de totale investering te groot.
Door src_esther
#3367562
Laika schreef:Wij waren helemaal klaar voor een warmtepomp maar van de gemeente mogen we geen zonnepanelen plaatsen.
Dat is balen. De gemeentes lopen onwaarschijnlijk achter met het nemen van de juiste maatregelen om echt goed van het gas af te kunnen. Een dan zitten jullie nota bene nog in Groningen ook (toch?)!
Wij mogen ook geen zonnepanelen op de boerderij, maar we hebben nog een stukje grond/weiland, misschien geschikt als mini-zonnepark.
Laika schreef:Omdat de kans erg groot is dat het gas veel duurder wordt zijn we aan het nadenken over een alternatief.
Ik denk dat niet alleen de prijs van gas gaat stijgen maar ook van pellets en waarschijnlijk zelfs stukhout.
Laika schreef:We hebben in de huiskamer en aansluitende keuken alleen vloerverwarming. Op zich wel fijn maar de traagheid van het systeem valt tegen. Ook komt de temp. met veel moeite tot 18 gr. maar dat komt omdat we veel vloer bedekt hebben zodat onze bejaarde hond uit de voeten kan.
Staat de aanvoer-temperatuur naar de vloerverwarming wel hoog genoeg? In de lente zet ik die meestal op 35-40 graden en in de winter minimaal 45. 's Nachts en overdag staat de thermostaat meestal op 17 of 17,5. Als we veel binnen stil zitten, zetten we het een half tot 1 graadje hoger en is het vrij snel warmer. In de namiddag gaat de houtkachel aan en doet de vloerverwarming niets meer. Overigens laat de thermostaat de CV pas uitslaan als de kamertemperatuur een halve graad hoger is dan ingesteld.
Is de pomp van de vloerverwarming in orde? En zou het misschien kunnen dat de vloerverwarming met wat water aangevuld moet worden? Netals radiatoren moet vloerverwarming soms worden bijgevuld.
Wij hebben trouwens een pompschakelaar (deze) op de vloerverwarmingspomp zitten want waarom zou je een pomp laten draaien als er toch geen warmte aanvoer is.
Laika schreef:In het huis zit geen rookkanaal. De investering van kachel + kanaal komt op ca. 6000 euro. Voor en nadelen van houtkachel t.o.v. pelletkachel zijn duidelijk maar we kunnen nog geen keuze maken. Waar we ook niet uitkomen is de combinatie pellet/houtkachel en vloerverwarming. Wij zouden het zonde vinden als de vloerverwarming helemaal niet meer meedraait. Misschien een houtkachel die we alleen als bijverwarming gaan gebruiken? Een pelletkachel is minder geschikt om af en toe te stoken lijkt me. We stoken al zuinig zodat een investering erg lang gaat duren eer het terugverdiend is. Of we hier zolang kunnen blijven wonen is ook een item. Genoeg om over na te denken dus :biggrin2:
Hier boven heb ik de situatie beschreven van ons kleine (tijdelijke) huisje, voor de grote boerderij hebben we voor een een ander systeem gekozen. Veel op internet gezocht over verschillende systemen en uiteindelijk bekeken en besteld bij Piet de Vries van Speksteenkachels.nl, die zit volgens mij bij jullie om de hoek, voor ons was het een wereldreis... Hij verkoopt meerdere merken maar wij kozen voor Brunner houtkachel, buffervat en "BHZ" (Brunner verwarmingscentrale), we zullen het ook voor tapwater gaan gebruiken. Die BHZ was de reden dat we uiteindelijk voor Brunner kozen. Het kan ook met andere merken, maar dat had toen de keuze gemaakt moest worden in elk geval vaak nog een hoog houtje-touwtje-gehalte. De houtkachel zal ongeveer 30% omgevingswarmte afgeven, de rest van de warmte gaat naar het buffervat.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3367568
Laika schreef:Tsja, en dan heet het een duurzame gemeente te zijn.... Het dak van het huis ligt achter de bomen van de buurman. Het dak van de schuur ligt in de schaduw van 2 eiken van onzelf die we niet mogen kappen. Ook ons bouwblok ligt in de schaduw. We hebben al zonnepanelen in de wei liggen. Hiervoor hebben we indertijd toestemming gekregen van een ambtenaar maar toen we toestemming gingen vragen voor meer panelen werd dat geweigerd. Het blijkt dat onze oude panelen ook illegaal liggen (foutje van de ambtenaar?) Er wordt nu zelfs gedreigd dat deze verwijderd moeten worden >:( Er liggen in de gemeente veel illegale zonnepanelen maar wij durven het niet aan om er meer bij te plaatsen. Daarvoor is de totale investering te groot.

Echt bizar dit. :-X Zeker in onze cittaslowe gemeente. Wij gaan ook zonnepanelen leggen, maar gaan dat niet eerst vragen, die gaan er gewoon op.
Door El_Kato
#3367607
Laika schreef:Tsja, en dan heet het een duurzame gemeente te zijn.... Het dak van het huis ligt achter de bomen van de buurman. Het dak van de schuur ligt in de schaduw van 2 eiken van onzelf die we niet mogen kappen. Ook ons bouwblok ligt in de schaduw. We hebben al zonnepanelen in de wei liggen. Hiervoor hebben we indertijd toestemming gekregen van een ambtenaar maar toen we toestemming gingen vragen voor meer panelen werd dat geweigerd. Het blijkt dat onze oude panelen ook illegaal liggen (foutje van de ambtenaar?) Er wordt nu zelfs gedreigd dat deze verwijderd moeten worden >:( Er liggen in de gemeente veel illegale zonnepanelen maar wij durven het niet aan om er meer bij te plaatsen. Daarvoor is de totale investering te groot.
In 2021 treed de Omgevingswet in werking die gaat oa het Bouwbesluit vervangen. Ik weet niet hoe zonnepanelen hierin zitten maar wel dat er met de Omgevingswet veel meer ruimte (zou moeten) zijn voor burger initiatieven. Je zou hier eens naar kunnen (laten) kijken de periode tot in werking treding is te overzien!
Gebruikersavatar
Door Laika
#3367612
src_esther schreef:Dat is balen. De gemeentes lopen onwaarschijnlijk achter met het nemen van de juiste maatregelen om echt goed van het gas af te kunnen. Een dan zitten jullie nota bene nog in Groningen ook (toch?)!
Wij mogen ook geen zonnepanelen op de boerderij, maar we hebben nog een stukje grond/weiland, misschien geschikt als mini-zonnepark.
Nu liggen onze panelen ook in de wei maar dit is A2 (agrarisch 2) gebied op de kaart en daar mag je als particulier niet veel meer mee dan vee laten grazen.
src_esther schreef: Ik denk dat niet alleen de prijs van gas gaat stijgen maar ook van pellets en waarschijnlijk zelfs stukhout.
Dat denk ik ook vandaar onze keuze voor een warmtepomp.
src_esther schreef:Staat de aanvoer-temperatuur naar de vloerverwarming wel hoog genoeg? In de lente zet ik die meestal op 35-40 graden en in de winter minimaal 45. 's Nachts en overdag staat de thermostaat meestal op 17 of 17,5. Als we veel binnen stil zitten, zetten we het een half tot 1 graadje hoger en is het vrij snel warmer. In de namiddag gaat de houtkachel aan en doet de vloerverwarming niets meer. Overigens laat de thermostaat de CV pas uitslaan als de kamertemperatuur een halve graad hoger is dan ingesteld.
Is de pomp van de vloerverwarming in orde? En zou het misschien kunnen dat de vloerverwarming met wat water aangevuld moet worden? Netals radiatoren moet vloerverwarming soms worden bijgevuld.
Wij hebben trouwens een pompschakelaar (deze) op de vloerverwarmingspomp zitten want waarom zou je een pomp laten draaien als er toch geen warmte aanvoer is.
Dank je wel voor de tips. Ik zal het gaan nakijken. Een pompschakelaar hebben we ook. Voorheen zette ik ś zomers de pomp uit maar dan moest je de pomp tussendoor wel even laten draaien. Nu wordt het geregeld.
src_esther schreef: Hier boven heb ik de situatie beschreven van ons kleine (tijdelijke) huisje, voor de grote boerderij hebben we voor een een ander systeem gekozen. Veel op internet gezocht over verschillende systemen en uiteindelijk bekeken en besteld bij Piet de Vries van Speksteenkachels.nl, die zit volgens mij bij jullie om de hoek, voor ons was het een wereldreis... Hij verkoopt meerdere merken maar wij kozen voor Brunner houtkachel, buffervat en "BHZ" (Brunner verwarmingscentrale), we zullen het ook voor tapwater gaan gebruiken. Die BHZ was de reden dat we uiteindelijk voor Brunner kozen. Het kan ook met andere merken, maar dat had toen de keuze gemaakt moest worden in elk geval vaak nog een hoog houtje-touwtje-gehalte. De houtkachel zal ongeveer 30% omgevingswarmte afgeven, de rest van de warmte gaat naar het buffervat.
Piet de Vries zit hier idd vlakbij. Van Waterland naar Westerwolde is een hele reis. Wij komen uit Warder en hebben die rit heel wat keren gemaakt. Wij zijn ook bij de Vries geweest om te informeren naar een speksteenkachel. Als we nog zouden moeten renoveren zou ik het wel weten. Het systeem waar jullie voor gekozen hebben klinkt goed.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3367613
Angelique schreef:Echt bizar dit. :-X Zeker in onze cittaslowe gemeente. Wij gaan ook zonnepanelen leggen, maar gaan dat niet eerst vragen, die gaan er gewoon op.
Op je dak mag je ze bijna altijd neerleggen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3367785
baileys schreef:Is er iemand bekend met het merk Artel?
Ons kantoorkleintje is de Artel Julia. Prima kacheltje. De Julia next die nu te koop is schijnt wel stiller te zijn.
Gebruikersavatar
Door baileys
#3367836
Angelique schreef:Ons kantoorkleintje is de Artel Julia. Prima kacheltje. De Julia next die nu te koop is schijnt wel stiller te zijn.

Wij hebben inmiddels een grote van 24kw staan in combinatie met een buffervat. We hebben wat moeite met het instellen van de parameters. Vandaar mijn vraag.

De kleine variant in de ruimte achter ons huis, is redelijk plug en play, en die brand dus prima.
Ik ben dus opzoek naar wat hulp voor het instellen.
Door Ingeborg1958
#3368314
We zijn in tig veschiilende zaken geweest en hebben ons zeer uitgebreid laten informeren. Alles op een rijtje gezet en de keuze gemaakt.
22A2B0F0-BE54-420A-9B44-99F0710EB3DE.jpeg
22A2B0F0-BE54-420A-9B44-99F0710EB3DE.jpeg (2.77 MiB) 2120 keer bekeken
Deze wordt het!! De Edilkamin slide 7 met spekstenen bovenblad.
Hij komt in de uitbouw van de woonkamer met het rookkanaal recht omhoog door het platte dak :D
Nu een week of 5 geduld hebben voor de plaatsing.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3368315
Mooi is die! Duurt best nog wel lang voordat je hem krijgt, dan zul je er dit stookseizoen niet veel meer van kunnen genieten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door