Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3452994
- pien - schreef: zo 20 nov 2022, 12:54 Vertel!
Waar op de kachel staan ze bij jou? Ik gok aan de zijkanten :)
Doet het wat? Hoeveel kostten ze/merk/type? Hoeveel herrie (of nie) maken ze?
Uh, ik heb er voor de cv (ik bedenk me dat er ook voor houtkachels hebt). Viavattenfall punten, moest ik nog 67 bijleggen voor een duoset. Het zijn die van speedcomfort.

Ik denk dat ze wel wat doen. Wat precies, weet ik niet zo goed. Ik heb ze sinds februari dus nog niet erg veel mee verwarmd. Ze hangen aan de onderkant van de radiator. En herrie; ik heb er geen last van. Je hoort het wel, maar het is lekker monotoon. Niet zo irritant als bv een koelkast die steeds aan slaat (en ook wel minder hard).
Door - pien -
#3452998
eelke schreef: zo 20 nov 2022, 13:28 Uh, ik heb er voor de cv (ik bedenk me dat er ook voor houtkachels hebt). Viavattenfall punten, moest ik nog 67 bijleggen voor een duoset. Het zijn die van speedcomfort.

Ik denk dat ze wel wat doen. Wat precies, weet ik niet zo goed. Ik heb ze sinds februari dus nog niet erg veel mee verwarmd. Ze hangen aan de onderkant van de radiator. En herrie; ik heb er geen last van. Je hoort het wel, maar het is lekker monotoon. Niet zo irritant als bv een koelkast die steeds aan slaat (en ook wel minder hard).
Dit zijn inderdaad de radiatorventilatoren, die heb ik al.
Ik bedoel echt voor op de houtkachel :)
Door smulpaap
#3453007
Gister voor het eerst. Overdag nog niet , zon op de ramen en 19,5 binnen
Maar hert was min 5,1 buiten , dus frisjes :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#3453010
- pien - schreef: zo 20 nov 2022, 15:05 Dit zijn inderdaad de radiatorventilatoren, die heb ik al.
Ik bedoel echt voor op de houtkachel :)
Ik heb er eentje achter op het houtgestookte fornuis staan. Gaat inderdaad vanzelf draaien zodra hij een bepaalde temperatuur voelt. Hij moet wel achterop staan, zodat hij de warmte van het fornuis (of de kachel) ook echt kan oppikken en verdelen. Als je hem vooraan of aan de zijkant zet, vangt hij niet genoeg warmte op om te verdelen in huis en levert het niets op.

Wij hebben ook een houtkachel, maar die heeft een ronde bovenkant en daar kan hij dus niet op staan.
Door - pien -
#3453013
Anne in Zweden schreef: zo 20 nov 2022, 16:48 Ik heb er eentje achter op het houtgestookte fornuis staan. Gaat inderdaad vanzelf draaien zodra hij een bepaalde temperatuur voelt. Hij moet wel achterop staan, zodat hij de warmte van het fornuis (of de kachel) ook echt kan oppikken en verdelen. Als je hem vooraan of aan de zijkant zet, vangt hij niet genoeg warmte op om te verdelen in huis en levert het niets op.

Wij hebben ook een houtkachel, maar die heeft een ronde bovenkant en daar kan hij dus niet op staan.
Mijn kachelpijp zit bóvenop de kachel maar aan de muurzijde van de kachel, dus jouw model kan het in elk geval niet worden :-\
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3453204
- pien - schreef: zo 20 nov 2022, 12:36 Heeft er iemand ervaring met een kachelventilator?
Die je op de kachel zet en die gaat draaien door de warmte zodra er een bepaalde temperatuur is bereikt?
Nog niet. Waar wij de kachel gekocht hebben stond er een in de showroom. Je moet ze idd wel achter op de kachel zetten zodat de warme lucht naar voren geblazen wordt.
Ik heb al wel een model op het oog, even kijken of er nog een Black Friday aanbieding komt. ;)
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3453206
doranto schreef: ma 14 nov 2022, 12:48 Wij hebben toen wij nog in de boerderij woonden en kachels hadden, zèlf volière gaas erom gemaakt, met van die vierkante openingen. Dat werkte goed, en beïnvloedde de trek niet. Je moet het echter wel goed schoonhouden zodat de openingen door roetaanslag niet steeds dichter gaan zitten. Maar wij deden dat 1x per jaar, tegelijk met het vegen van de schoorsteen en dat was voldoende.
Onze kachelmeneer komt binnenkort om het rooster te plaatsen. Het is voor ons te hoog om op de ladder te gaan. Ik heb sowieso hoogtevrees, een keukentrapje is al geen pretje. ;D
Blijkbaar beïnvloed het de trek niet, heb ze er in ieder geval niet over gehoord. En idd gelijk met het vegen schoon laten maken.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3453207
Tsja, als je dan een houtkachel hebt moet er ook gekloofd worden. :biggrin2:
Hoe doen jullie dat?

Vandaag werd deze bij ons bezorgd. Eerst even bij iemand anders geprobeerd, dat ging prima.
Eén kuub met de elektrische klover van de buren gedaan, de tweede gaan we met de hand doen.
logmatic_-_werking.jpg
logmatic_-_werking.jpg (10.93 KiB) 410 keer bekeken
Edit: typo
Laatst gewijzigd door -Annemarie- op wo 23 nov 2022, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3453216
-Annemarie- schreef: wo 23 nov 2022, 17:03 Tsja, als je dan een houdkachel hebt moet er ook gekloofd worden. :biggrin2:
Hoe doen jullie dat?

Vandaag werd deze bij ons bezorgd. Eerst even bij iemand anders geprobeerd, dat ging prima.
Eén kuub met de elektrische klover van de buren gedaan, de tweede gaan we met de hand doen.

logmatic_-_werking.jpg
Met zo'n schatje :biggrin2: :

Afbeelding


Dat ding van jou krijg ik al spierpijn van als ik ernaar kijk. :o :P
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3453218
Ik zie het al, jullie zijn professioneel bezig. ;D

Met die klover van ons hoef je in principe niet veel kracht te gebruiken. Door het gewicht te laten vallen splijt het hout. Meneer lukt het in een paar keer. Ik moet nog even oefenen. ::)
Door Anne in Zweden
#3453220
-Annemarie- schreef: wo 23 nov 2022, 17:29 Ik zie het al, jullie zijn professioneel bezig. ;D

Met die klover van ons hoef je in principe niet veel kracht te gebruiken. Door het gewicht te laten vallen splijt het hout. Meneer lukt het in een paar keer. Ik moet nog even oefenen. ::)
Ik ben natuurlijk onmiddellijk naar YouTube gevlogen en wil nu ook zo'n handsplitter. ::) Stukken veiliger voor het splijten van aanmaakhout (daar wil je dat monster op de foto niet voor gebruiken ;D ).
Kan hem natuurlijk nergens vinden in Zweden. >:(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door