Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#2991094
Ik lees op FB een bericht, vraag van iemand die zich afvraagt waarom je bij de  excalibur voedseldroger bij de ene webshop 2 jaar fabrieksgarantie krijgt en bij de ander 10 jaar. Ik vind dat heel vreemd. Dat een webshop extra garantie geeft, tegen wel of niet extra betaling, ok, maar fabrieksgarantie?
Ik heb eens even gekeken en bij de ene WS krijg je inderdaad 2 jaar, bij een andere 5 jaar en weer een andere zelfs 10 jaar. Is toch vreemd. Fabrieksgarantie is toch fabrieksgarantie?
Door Martine-Tom
#2991097
Even op de site van excalibur zelf gekeken en die zeggen "limited 5 year warranty".

Raar...
Gebruikersavatar
Door doranto
#2991101
Volgens mij is het ook nog zo dat de verkoper officieel distributeur moet zijn, anders heb je zelfs helemaal geen garantie.
Door keetje
#2991144
Is toch gek? Ik kan me voorstellen dat als je een oudje van MP koopt zonder iets erbij dat je dan geen garantie hebt maar als ik er 1 koop van MP met aankoopbewijs, van bijv. 1 jaar geleden dan heb ik dus nog iets van tenminste 1 jaar garantie? Is toch de fabriek die garandeert dat zijn product tenminste 2 jaar goed is, in dit geval? Maar waarom geeft die fabriek dan de ene keer 2, de andere keer 5 en zelfs soms 10 jaar garantie op hetzelfde product. Is toch dezelfde fabriek en dezelfde excalibur? Zou toch eigenlijk niets met de tussenpersoon, in dit geval dus een webwinkel, te maken moeten hebben? Deze discussie was dus ook gaande op FB op een site van een mevrouw die ook die dingen verkoopt (met, geloof ik tenminste 2 jaar garantie) Maar dat bericht is verwijderd en ik wacht nu op een PB uitleg van haar. Misschien dat dat verheldering geeft, ik ben benieuwd. :)
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2991155
In Amerika geeft Excalibur 10 jaar garantie, de Europese modellen hebben wettelijk gezien minimaal 2 jaar garantie.
Er zijn in Europa een aantal bedrijven die een afspraak hebben met excalibur dat ze 5 jaar garantie mogen geven op europese modellen.
Ik heb dit nagevraagd bij Excalibur zelf  :biggrin2:
Door keetje
#2991163
Ok, bedankt voor je antwoord. Maar toch blijft het gek. Ik heb hier wel van geleerd dat je dus verder moet kijken dat de aankoopprijs en verzendkosten als je iets via een webshop koopt. Maar wat ik dan vreemd vind is dat die misschien 8 jaar extra fabrieksgarantie niet in de aankoopprijs verwerkt is? Is toch gek, garantie is toch ook een soort zekerheid wat je je klant meegeeft aan het product? Zijn dat dan verschillende producten? Parallelinkoop ofzo?
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#2991167
De Europese versie is echt anders, zit een andere motor in (vanwege verschil in spanning) en die worden in Europa geproduceerd. Dus dat is op zich wel logisch. En diegenen die 5 jaar garantie bedongen hebben zijn vaak niet duurder... Maar hoe dat precies zit, weet ik niet  :-\
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2991177
Als nederlandse consument kan je (vrijwel) altijd een beroep doen op artikel 7:17 BW (wanneer je met ideal kan betalen altijd want dan is site op Nederland gericht).
Daarin staat dat apparaat moet voldoen aan de verwachtingen die men er redelijkerwijs van mag verwachten. Dus stel de gemiddelde levensduur van die droger is 10 jaar en hij gaat na 5 jaar en een maand stuk dan kan je toch beroep doen op wettelijke garantie ook al is fabrieksgarantie voorbij.
Door keetje
#2991199
Ja, tuurlijk, en ik wil ook geen Excalibur (voorlopig :P ) Maar de persoon die die vraag oprecht ergens stelde heeft me wel aan het denken gezet want als dit met voedseldrogers zo is is het waarschijnlijk met andere dingen ook zo, toch?
Door rosmin
#2991290
Verkoper is product-aansprakelijk, met hem heb je overeenkomst
Fabrieksgarantie speelt pas dan als de verkoper er niet meer is/ failliet is
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2991316
hannabelgje schreef: Let wel op dat bij doorverkoop alle rechten op garantie vervallen.
In Nederland is naar mijn weten garantie gekoppeld aan product, niet aan een persoon. Je moet wel zorgen dat je bij de koop van het tweedehands product het aankoopbewijs/garantiebewijs erbij geleverd krijgt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door