Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door sella
#2973731
Toen wij nog een lease auto hadden met brandstofvergoeding van de baas, reden wij heel nederland rond voor de medemens en zijn dieren.
Toen we zelf moesten gaan betalen, en de prijs van de diesel de pan uit rees, hebben wij toch besloten een brandstofbijdrage te vragen.
Ik ben me toen toch voor rotte vis uitgemaakt. Ook heb ik leveringen niet betaald gekregen, vandaar dat ik nooit meer iets bestel of meeneem voor anderen zonder vooruit betaling.
Maar dat heeft iedere vervoerder en regelaar met vallen en opstaan geleerd :-\
#2973780
Xerox schreef: Sorry mods, mocht het topic hier verkeerd staan!

Toen ik 2,5 jaar geleden lid werd van Barfplaats, was het een warm bad waar ik in terechtkwam. Totaal vreemde mensen stonden voor mij en Xerox klaar in de strijd om hem op te knappen. Er werd van alles gedaan om vlees van hier tot Tokio en terug te brengen: SAMEN. Iedereen met een beetje formaat auto meldde zich aan om zo nu en dan een 'lijntje' te rijden. Onderling werd er gezocht naar oplossingen voor de meest onmogelijke (vervoers)problemen en die werden gevonden. BP-leden steunden elkaar en losten klachten onderling op, zónder zich daarbij op te stellen als een verwende consument.

Jammer genoeg lijken ook de tijden hier op BP te veranderen. Lijntjes (en nu spreek ik voornamelijk voor mijn ervaringen met mijn verzamelgroep, Gelderland dus) worden er steeds minder georganiseerd en steeds vaker worden die georganiseerd en gereden door dezelfde mensen. Mensen die deze lijntjes rijden vanuit een gezamenlijk belang: goed vlees voor onze lieve viervoeters. Mensen die deze taak vrijwillig op zich nemen zónder daar (op een paar overgebleven benzinecenten na) ook maar íets aan te verdienen. Nu weet ik dat er steeds meer mensen zijn die wél winst maken op het vlees in de categorie V&A, maar laten we alsjeblieft niet degenen vergeten die nog steeds een hoop tijd en energie steken in het voorbereiden en rijden van een lijntje, waarbij 200 km geen uitzondering is, en dat doen omdat Barfplaats een plaats is (was?) waar we iets voor elkaar over hebben zonder daar meteen zelf beter van te moeten worden.

Het zijn dus meer en meer dezelfde mensen waar op gerekend wordt als het gaat om het rijden van lijntjes. Op zich is dat misschien niet eens het grootste probleem, want deze mensen regelen en rijden met plezier. Maar het wordt anders als dat plezier in het rijden vergald wordt door mensen die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten op BP. Meebestellen met een vrijwilliger op BP betekent namelijk dat je vlees meebestelt bij een MENS. Iemand van vlees en bloed die ook wel eens in omstandigheden kan terechtkomen waar diegene zelf niet om gevraagd heeft, zoals een kapotte auto. Geeft niet, want op BP lossen we problemen SAMEN op en zijn we er voor elkaar, dacht ik.

Helaas lijkt niets minder waar. Dan heb je veel tijd en energie gestopt in het contact met een leverancier, het opnemen en wijzigen van bestellingen, het regelen en controleren van betalingen en dan gaat je auto stuk. Waar een aantal mensen van afhankelijk zijn voor HUN vlees. Vervolgens heeft er niemand een auto of tijd om dat vlees alsnog voor zichzelf én anderen te halen. Kan gebeuren en gelukkig wordt de auto snel gerepareerd, dus een week later kan het vlees alsnog opgehaald worden. En nee, je bestelling annuleren kan helaas niet meer, want de leverancier heeft al het vlees al ingepakt. Op vakantie tijdens de nieuwe datum? Geen probleem, er wordt SAMEN gezocht naar een oplossing en die wordt gevonden: er is ergens anders vriezerruimte beschikbaar voor de vakantiegangers die vlees hebben meebesteld.

Op de nieuwe datum wordt al het vlees gelukkig opgehaald. Op het verzamelpunt is een van de afhalers heel stellig: het vlees van de vakantiegangers hoort met hem mee te gaan. Prima, fijn dat we dit SAMEN voor elkaar krijgen voor de vakantiegangers!

Een aantal dagen daarna krijg je als VRIJWILLIGE organisator van het lijntje ineens een aantal nare berichten. Het vlees had in JOUW vriezer gemoeten, maar het is met die ander meegegaan. Het gerucht gaat dat het vlees in de tussentijd een paar keer buiten de vriezer heeft gelegen en de vakantiegangers willen hun geld terug. Je legt uit dat je dit lijntje vrijwillig organiseert, dat je hier geen cent aan verdient, dat je een particulier bent en niet kunt terugvallen op een potje om mensen geld terug te geven, dat je geen Degomeat bent waar mensen hun geld terug kunnen eisen, kortom: dat je niet in staat bent deze ontevreden 'klanten' (want dat zijn het blijkbaar tegenwoordig op Barfplaats) het vlees terug te nemen en het geld te retourneren.

Na deze uitleg blijf je zeer vervelende en beschuldigende berichten ontvangen van deze 'consumenten' en vraag je je toch af, waar het 'Barfplaatsgevoel' gebleven is, waar we te maken hebben met MENSEN en niet met verwende consumenten, waarom je eigenlijk nog de moeite doet om een lijntje te organiseren en te rijden, terwijl je achteraf te maken krijgt met KLANTEN die denken zich te kunnen beroepen op een niet-bestaande garantie, want mensen: het rijden van lijntjes wordt door de meeste mensen vooralsnog VRIJWILLIG en ZONDER WINST gedaan.

En dan is het héél vervelend als dingen niet gaan zoals je jezelf van tevoren bedacht had, maar het geeft je ECHT NIET het recht onze waardevolle vrijwilligers te behandelen als een stuk vuil. Je loopt namelijk niet alleen zelf het risico dat je uitgesloten wordt van volgende bestellingen, maar je verpest het óók nog eens voor de anderen, die ook afhankelijk zijn van deze BP-leden! En als er dan uiteindelijk ook nog gedreigd wordt met aangifte bij de politie vanwege internetoplichting (ja, echt waar), dan heb je volgens mij totaal níet begrepen waar het -althans, zo was het 2 jaar geleden- op Barfplaats om draait. Namelijk om saamhorigheid, teamwork en begrip als het een keer (buiten de schuld van onze vrijwilligers!) niet loopt zoals het had gemoeten.

De laatste tijd erger ik me meer en meer aan de houding van een aantal BP-leden die vanaf hun wolk neerkijken op BP en wel de eersten zijn om mee te bestellen in topics, maar zichzelf niet (eens een beetje) inspannen om BP en de Vraag&aanbodcategorie draaiende te houden. Zonder iemand persoonlijk aan te vallen, want ik ken van weinigen hier de persoonlijke omstandigheden en ik ga graag uit van het goede van de mens. Maar dit incident is de welbekende druppel en ik vraag me écht af: waar gaat het heen met Barfplaats, of eigenlijk: met de verdwijnende MENSEN en de opkomende verwende CONSUMENTEN die hier vaker en vaker verschijnen?  :'(

Fijn dat je dit topic geopend hebt Sonja! :-*
Ik heb altijd met heel veel plezier ritjes gereden om vlees voor mezelf en anderen op te halen,het was altijd leuk en super gezellig.
Veel mensen realiseren zich niet wat een werk het is om alles te regelen,topic bijhouden,betalingen regelen,herinneringen versturen,contacten met leveranciers,s'morgens voor dag en voor douw je bed uit,stress....
Dit alles om anderen een plezier te doen en omdat het leuk en gezellig is.
Wat er gisteren is gebeurd maakt het allemaal ineens minder leuk >:(
Een bp lid vond dat ik zijn ganzen niet goed behandeld had...uiteindelijk is er gedreigd met aangifte bij de politie wegens internet fraude :o
15 augustus gaan we nog een ritje Sittard doen om lama,rund etc.op te halen,daarna is het voor ons een tijdje rust...
Jammer dat het zo heeft moeten gaan :(
Laatst gewijzigd door robbiekomvoor op di 12 aug 2014, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#2973792
robbiekomvoor schreef:
Fijn dat je dit topic geopend hebt Sonja! :-*
Ik heb altijd met heel veel plezier ritjes gereden om vlees voor mezelf en anderen op te halen,het was altijd leuk en super gezellig.
Veel mensen realiseren zich niet wat een werk het is om alles te regelen,topic bijhouden,betalingen regelen,herinneringen versturen,contacten met leveranciers,s'morgens voor dag en voor douw je bed uit,stress....
Dit alles om anderen een plezier te doen en omdat het leuk en gezellig is.
Wat er gisteren is gebeurd maakt het allemaal ineens minder leuk >:(
Een bp lid vond dat ik zijn ganzen niet goed behandeld had...uiteindelijk is er gedreigd met aangifte bij de politie wegens internet fraude :o
15 augustus gaan we nog een ritje Sittard doen om lama,rund etc.op te halen,daarna is het voor ons een tijdje rust...
Jammer dat het zo heeft moeten gaan :(
Sinds gisteren is het ineens wat minder leuk geworden omdat een bp lid het niet eens was hoe ik zijn ganzen heb behandeld
Erg dat mensen ook nog durven te zeggen dat je zijn/haar ganzen niet goed behandeld hebt.
Ten eerste zijn het dode dieren, dus je hoeft je niet druk te maken over of ze wel genoeg ruimte hebben. Daarbij zijn wij allemaal maar particulieren en weten we toch eigenlijk allemaal wel dat ons vlees (nouja ons vlees, vlees voor de honden) niet gekoeld vervoerd word, dat er echt wel eens met een doos of zak 'gegooid' word en dat dozen/zakken gewoon op de grond gezet worden. Het is immers geen vlees voor humane consumptie en de honden (tenminste de mijne) trekken hun voer ook uit de voerbak om het op de grond neer te leggen.

Ik hoop dat je ritje vrijdag deze laatste ervaring weer een beetje goed zal maken ;)
#2973798
**Jolanda** schreef: Erg dat mensen ook nog durven te zeggen dat je zijn/haar ganzen niet goed behandeld hebt.
Ten eerste zijn het dode dieren, dus je hoeft je niet druk te maken over of ze wel genoeg ruimte hebben. Daarbij zijn wij allemaal maar particulieren en weten we toch eigenlijk allemaal wel dat ons vlees (nouja ons vlees, vlees voor de honden) niet gekoeld vervoerd word, dat er echt wel eens met een doos of zak 'gegooid' word en dat dozen/zakken gewoon op de grond gezet worden. Het is immers geen vlees voor humane consumptie en de honden (tenminste de mijne) trekken hun voer ook uit de voerbak om het op de grond neer te leggen.

Ik hoop dat je ritje vrijdag deze laatste ervaring weer een beetje goed zal maken ;)
Haha,jawel hoor! :-*
#2973812
joel schreef: wat erg dat dit is gebeurt!

Ik kan alleen maar zeggen dat ik superblij ben met alle lijntjes door heel Nederland, zonder BP moest Qadir de KVV (waar hij zo van aan de rees raakt) van de dierenwinkel eten of moet ik alles via internet bestellen, terwijl ik het vlees hier via de lijntjes soms veel mooier vind, (bv de biefstuk van 3 aug. van Aurora Boralis, jee, zo zie ik dat niet bij Versvoer hoor  ::)
Probeer zoveel mogelijk alles zelf op te halen op de dichtsbijzijnde stopplaatsen, maar mocht dat er niet zijn oid, ben ik superblij met de bp-ers van regio Utrecht die mijn vleesjes dan meenemen.
DUs dames EN heren.....van mijn kant, even een BedankjeIK BEN SUPERBLIJ MET JULLIE LIJNTJES, TIJD, ENERGIE!!
Vlak jezelf ook niet uit Joyce, tis niet voor niks dat mijn vlees nu bij jou mag logeren!!

Wat een bizar verhaal zeg, en dan nog zelfs aangiften willen doe. Kan me voorstellen dat de lol er dan gauw vanaf is.
#2973814
Leden van BP rijden al vlees voor elkaar en helpen elkaar met van alles en nog wat al minstens zo lang als ik op BP zit, dat is echt niet iets van de laatste jaren  8)

Jammer hier te lezen dat mensen daar slechte ervaringen mee hebben.
Teleurgesteld worden in andere mensen is echter van alle tijden denk ik...

Hoe grootser leveringen worden, hoe slechter men elkaar soms kent en hoe groter de kans dat dingen soms mis gaan.
Ik vrees dat dat toch onvermijdelijk is  :-\
#2974153
Het geen ik vooral zelf deed waren de vse ritjes, samen met Rimanda. Ook wel eens naar limburg gereden, of naar België.
Die vse ritjes deed ik zo'n beetje om de drie maanden, werd erg gewaardeerd, als het weer even duurde kreeg ik al de vraag wanneer we weer gingen.
Altijd erg gezellig, lekker een lunch bij de Mac, bietje beppen in de auto, ik vond het een dagje uit! Maar toen werd ik ziek, en Rimanda zwanger en uiteindelijk moeder, en nu valt het me wel op dat er sindsdien geen ritje meer geweest is. De laatste is van juni 2013, en verder heeft echt niemand van het groepje die met met mij mee bestelde, een keer de moeite genomen om zelf een keer te rijden.
Wat ik niet zo goed snap want die vraag was er steeds wel...  :-\

Heb in die tijd een keer vse mee kunnen bestellen via Tamara, maar dat is het dan ook...
#2974173
Borke schreef: Leden van BP rijden al vlees voor elkaar en helpen elkaar met van alles en nog wat al minstens zo lang als ik op BP zit, dat is echt niet iets van de laatste jaren  8)

Jammer hier te lezen dat mensen daar slechte ervaringen mee hebben.
Teleurgesteld worden in andere mensen is echter van alle tijden denk ik...

Hoe grootser leveringen worden, hoe slechter men elkaar soms kent en hoe groter de kans dat dingen soms mis gaan.
Ik vrees dat dat toch onvermijdelijk is  :-\
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: Ik herinner me wandelingen op het Rozendaalse Veld waarbij de teckels voorin op schoot zaten bij mijn passagier, omdat de overige ruimte volgeladen was met vlees.....
#2974194
wat een ontzettend nare ervaring!
Je zet je in met al je kunnen en hart en ziel voor medemens en hondenliefhebber en dan krijg je op deze manier kritiek! Afschuwelijk ondankbaar! Ik hoop van harte dat de betreffende mensen zich nog eens achter de oren krabben en zich diep schamen!

Ik heb zelf die ervaring niet. Rijd met veel plezier een lijntje en dat wordt altijd erg gewaardeerd.
#2974196
Borke schreef: Leden van BP rijden al vlees voor elkaar en helpen elkaar met van alles en nog wat al minstens zo lang als ik op BP zit, dat is echt niet iets van de laatste jaren  8)

Jammer hier te lezen dat mensen daar slechte ervaringen mee hebben.
Teleurgesteld worden in andere mensen is echter van alle tijden denk ik...

Hoe grootser leveringen worden, hoe slechter men elkaar soms kent en hoe groter de kans dat dingen soms mis gaan.
Ik vrees dat dat toch onvermijdelijk is  :-\
Ik doe natuurlijk helemaal niet (meer) mee met deze initiatieven, maar vanaf een afstand denk ik dit ook, hoe grootser, hoe groter de kans dat dingen vervelend gaan lopen.

Misschien toch iets voorzichtiger zijn met nieuwe mensen, laat nieuwelingen eerst maar laten zien dat ze met de juiste verwachtingen eraan deel gaan nemen :)
#2974219
Xerox schreef:

De laatste tijd erger ik me meer en meer aan de houding van een aantal BP-leden die vanaf hun wolk neerkijken op BP en wel de eersten zijn om mee te bestellen in topics, maar zichzelf niet (eens een beetje) inspannen om BP en de Vraag&aanbodcategorie draaiende te houden. Zonder iemand persoonlijk aan te vallen, want ik ken van weinigen hier de persoonlijke omstandigheden en ik ga graag uit van het goede van de mens. Maar dit incident is de welbekende druppel en ik vraag me écht af: waar gaat het heen met Barfplaats, of eigenlijk: met de verdwijnende MENSEN en de opkomende verwende CONSUMENTEN die hier vaker en vaker verschijnen?  :'(
Even kort, weinig tijd. Even dit algemene stuk. Je praat over de mentaliteit van BARFPLAATS en de MENSEN die lijntjes rijden. De MENSEN die voor problemen zorgen zijn dus niet BARFPLAATS, dat zijn dus ook MENSEN....enkelingen, individuen...rotte appels...you name it.


De V&A is groter en drukker geworden en daardoor is het aantal afnemers ook groter geworden en dan zitten daar automatisch meer mensen bij die enkel komen om te "consumeren" en die verder geen enkele bijdrage doen aan het forum. Dat mag, is niet verboden. Als lijntjesrijder kun je dan ook zelf bepalen of je wel of niet voor "Pietje Consument" wil meenemen.

Of de verandering van "de laatste tijd is". Nee, ik ben al lange tijd geleden gestopt met het enige (vse) lijntje wat ik reed...openbaar dan, want ik rij 'm soms nog wel, maar enkel voor een select groepje mensen. Mensen die zelf ook eens rijden, of iets voor mij meenemen enz. Van de rest had een aantal een te hoog "gemekkergehalte" waar voor mij maar één antwoord op mogelijk was en dat was...dan haal je het toch zelf even op.

Ik reed dus een lijntje...ik verkocht niks en daar ligt wel een verschil. Eerlijk, ik geloof meteen dat er mensen zijn die net als ik toen, voor de leut en de eigen kosten drukken een lijntje rijden. Ik weet ook dat er lijnen zijn waar wel meer verdiend wordt dan "een zakcentje". En vaak krijgen die nietzakcentjelijnen de bijbehorende kopers, want er moet vooral veel uitgereden worden natuurlijk. En bij "veel" slaan de problemen vaak toe...geen kwaliteitscontrole, missers bij inpakken/uitpakken enz. En dan kunnen we gaan miepen over dat het ALLEMAAL liefdewerk/oudpapier is, maar dat is het dus niet. En als ik dan als gewoon lid of als Pietje consument bestel en betaal, dan heb ik natuurlijk wel recht op een oplossing als er iets falikant fout gaat, want ik heb ook gewoon moeten werken voor mijn centen.
Dat er mensen zijn die consumentenrechten najagen en die alles graag geleverd hebben zoals je het in de winkel krijgt...so be it, die moeten het daar dan ook maar gaan halen. Die mensen zou je uit kunnen selecteren door naar hun berichtenaantal hier op het forum te kijken. zul je ook wat goeden uitsluiten, maar dat is dan pech, maar ach, het zijn toch geen medeforummers voor wie je het doet.
Maar an sich, als mensen niet krijgen wat ze besteld hebben, dan mag je van mij gewoon klagen. Dat doe je ook als je via MP iets koopt en het is niet goed, dan klaag je ook en wens je ook een oplossing. Dan kan het ook niet zo wezen dat jij dan maar dikke pech hebt en dat de verkoper zegt....ik ben niet verantwoordelijk. Want dat ben je namelijk wel. Zelfs als je er niets op verdiend kun je het in mijn optiek niet maken om te zeggen...tja, er kwamen 20 kilo's te kort...jouw pech. Maar goed, deze groep kan meestal wel op de leverancier terugvallen en daar zie ik dan ook weinig "rancune" naar de vervoerders/afleveradressen toe.

Maar feit is dat de leveringen steeds groter worden, dat het zakcentjes-gehalte lager wordt, de prijzen stijgen naar veelal winkeltjesniveau en daarmee ook de financiële verliezen voor kopers als er iets mis gaat, er steeds meer Pietje Consument bijkomen en dus ook meer mensen met minder "wij-gevoel" en dus ook het aantal gevallen dat er ontevreden gezichten achterblijven. Dat door de hogere prijzen er vaak voor velen geen sprake meer is van een koopje, en dat "verliezen" dan ook minder makkelijk geaccepteerd worden.

Wat mij betreft snijdt het mes dus aan twee kanten en praten we hier over een select groepje mensen en niet over de gehele V&A, want zoals altijd gaan de meeste lijntjes en bestellingen gewoon goed.

Wat kunnen we er aan doen......

De ene kant moet beseffen dat hoe lief en leuk lijntjes rijden ook bedoelt is, of je er nu wel of niet aan verdiend, het is niet vrijblijvend en zonder verantwoording. Zelfs als enkel vervoerder kan jou door een verkoper het gemis van kilo's in de schoenen geschoven worden en als jouw auto door zijn hoeven zakt is dat ook jouw pech.

De andere kant moet beseffen dat de lijntjes veelal geen winkeltjes zijn, dat jij meelift voor weinig, vaak zonder enige eigen inzet en dat er soms wat fout kan gaan. En als je echte consumentenrechten wil hebben dat je dan ook in een echt winkeltje moeten gaan bestellen. Wat niet wegneemt dat je wel om een oplossing mag vragen en deze mag verwachten, maar dat je niet moet mekkeren als het vlees wat je eigenlijk stiekem voor op je eigen bbq had besteld in een plastic zak op het asfalt ligt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door