Xerox schreef:
De laatste tijd erger ik me meer en meer aan de houding van een aantal BP-leden die vanaf hun wolk neerkijken op BP en wel de eersten zijn om mee te bestellen in topics, maar zichzelf niet (eens een beetje) inspannen om BP en de Vraag&aanbodcategorie draaiende te houden. Zonder iemand persoonlijk aan te vallen, want ik ken van weinigen hier de persoonlijke omstandigheden en ik ga graag uit van het goede van de mens. Maar dit incident is de welbekende druppel en ik vraag me écht af: waar gaat het heen met Barfplaats, of eigenlijk: met de verdwijnende MENSEN en de opkomende verwende CONSUMENTEN die hier vaker en vaker verschijnen?
Even kort, weinig tijd. Even dit algemene stuk. Je praat over de mentaliteit van BARFPLAATS en de MENSEN die lijntjes rijden. De MENSEN die voor problemen zorgen zijn dus niet BARFPLAATS, dat zijn dus ook MENSEN....enkelingen, individuen...rotte appels...you name it.
De V&A is groter en drukker geworden en daardoor is het aantal afnemers ook groter geworden en dan zitten daar automatisch meer mensen bij die enkel komen om te "consumeren" en die verder geen enkele bijdrage doen aan het forum. Dat mag, is niet verboden. Als lijntjesrijder kun je dan ook zelf bepalen of je wel of niet voor "Pietje Consument" wil meenemen.
Of de verandering van "de laatste tijd is". Nee, ik ben al lange tijd geleden gestopt met het enige (vse) lijntje wat ik reed...openbaar dan, want ik rij 'm soms nog wel, maar enkel voor een select groepje mensen. Mensen die zelf ook eens rijden, of iets voor mij meenemen enz. Van de rest had een aantal een te hoog "gemekkergehalte" waar voor mij maar één antwoord op mogelijk was en dat was...dan haal je het toch zelf even op.
Ik reed dus een lijntje...ik verkocht niks en daar ligt wel een verschil. Eerlijk, ik geloof meteen dat er mensen zijn die net als ik toen, voor de leut en de eigen kosten drukken een lijntje rijden. Ik weet ook dat er lijnen zijn waar wel meer verdiend wordt dan "een zakcentje". En vaak krijgen die nietzakcentjelijnen de bijbehorende kopers, want er moet vooral veel uitgereden worden natuurlijk. En bij "veel" slaan de problemen vaak toe...geen kwaliteitscontrole, missers bij inpakken/uitpakken enz. En dan kunnen we gaan miepen over dat het ALLEMAAL liefdewerk/oudpapier is, maar dat is het dus niet. En als ik dan als gewoon lid of als Pietje consument bestel en betaal, dan heb ik natuurlijk wel recht op een oplossing als er iets falikant fout gaat, want ik heb ook gewoon moeten werken voor mijn centen.
Dat er mensen zijn die consumentenrechten najagen en die alles graag geleverd hebben zoals je het in de winkel krijgt...so be it, die moeten het daar dan ook maar gaan halen. Die mensen zou je uit kunnen selecteren door naar hun berichtenaantal hier op het forum te kijken. zul je ook wat goeden uitsluiten, maar dat is dan pech, maar ach, het zijn toch geen medeforummers voor wie je het doet.
Maar an sich, als mensen niet krijgen wat ze besteld hebben, dan mag je van mij gewoon klagen. Dat doe je ook als je via MP iets koopt en het is niet goed, dan klaag je ook en wens je ook een oplossing. Dan kan het ook niet zo wezen dat jij dan maar dikke pech hebt en dat de verkoper zegt....ik ben niet verantwoordelijk. Want dat ben je namelijk wel. Zelfs als je er niets op verdiend kun je het in mijn optiek niet maken om te zeggen...tja, er kwamen 20 kilo's te kort...jouw pech. Maar goed, deze groep kan meestal wel op de leverancier terugvallen en daar zie ik dan ook weinig "rancune" naar de vervoerders/afleveradressen toe.
Maar feit is dat de leveringen steeds groter worden, dat het zakcentjes-gehalte lager wordt, de prijzen stijgen naar veelal winkeltjesniveau en daarmee ook de financiële verliezen voor kopers als er iets mis gaat, er steeds meer Pietje Consument bijkomen en dus ook meer mensen met minder "wij-gevoel" en dus ook het aantal gevallen dat er ontevreden gezichten achterblijven. Dat door de hogere prijzen er vaak voor velen geen sprake meer is van een koopje, en dat "verliezen" dan ook minder makkelijk geaccepteerd worden.
Wat mij betreft snijdt het mes dus aan twee kanten en praten we hier over een select groepje mensen en niet over de gehele V&A, want zoals altijd gaan de meeste lijntjes en bestellingen gewoon goed.
Wat kunnen
we er aan doen......
De ene kant moet beseffen dat hoe lief en leuk lijntjes rijden ook bedoelt is, of je er nu wel of niet aan verdiend, het is niet vrijblijvend en zonder verantwoording. Zelfs als enkel vervoerder kan jou door een verkoper het gemis van kilo's in de schoenen geschoven worden en als jouw auto door zijn hoeven zakt is dat ook jouw pech.
De andere kant moet beseffen dat de lijntjes veelal geen winkeltjes zijn, dat jij meelift voor weinig, vaak zonder enige eigen inzet en dat er soms wat fout kan gaan. En als je echte consumentenrechten wil hebben dat je dan ook in een echt winkeltje moeten gaan bestellen. Wat niet wegneemt dat je wel om een oplossing mag vragen en deze mag verwachten, maar dat je niet moet mekkeren als het vlees wat je eigenlijk stiekem voor op je eigen bbq had besteld in een plastic zak op het asfalt ligt.