Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#2974684
eelke schreef: Ik vraag mij inderdaad ook nog steeds af hoe ik mijn honden moet leren loslopen als ze niet in een losloop gebied los kunnen omdat ze niet 100% onder appèl zijn...
Omdat jij de vraag stelt en ik die vaak gehoord heb van mensen van wie de hond nooit luistert, helemaal niet dus.

Loslopen leer je voordat je naar een losloopgebied gaat! De basis ligt aan de lijn ongeacht hoe je de rest van hier komen aanleert. Je gaat met je eerste autorijles ook niet om 17 uur hartje Amsterdam op een 6-balans autosnelweg. Je leert eerst eerst rustig en langzaam moeilijker. Een hond die hier niet kent laat je niet zomaar los en zegt hij moet het leren. Hij leert dan namelijk ongehoorzaamheid ipv komen.
Jones zit nu nog vaak aan de lijn. Oren thuis is lijn ongeacht waar ik loop. Gisteren nog, gooi hem los! Nee! Hij kon toen niet luisteren en dan niet los, ook al was ik 3 km gereden en had ik 2 euro betaald zodat hij los kon. Hij kon dat toen even niet, dus lijn eraan.

100% luistert een hond nooit. Zelfs Boris en daarvan weet ik zeker dat ik nooit een vierde keer hoefv te roepen. Ik ben bij hem al kwaad als het twee keer moet, van hem accepteer ik dat niet zulke ongehoorzaamheid als niet onmiddellijk luisteren. Maar ik vind wel dat als je een hond loslaat hij bijna zeker moet komen en hoe jij daarvoor zorgt boeit niet. Dus als hij komt voor pens of een dansje dan doe je dat. En ja af en toe komt ook een gehoorzame hond niet. Als dan iets gebeurd is dat MIJN risico dat ik genomen heb door mijn gehoorzame hond los te laten. Je weet dat ze ooit niet luisteren. Ik snap ook die ophef soms niet. Ik heb gewond bij zo'n natuurgebied waar ze op een postzegel los mogen. Nu woon ik waar ze buiten overal los mogen, er is vee, wild, ruiters, veel landbouwwerktuigen, ruiters, fietsers. Alles door elkaar. Hier kun je niet zeggen ja maar hij moet het luisteren leren. Dan is of die ruiter zwaar gewond of je eigen hond dood als die zware v tractor met ploeg met snelheid om de bocht komt. Leren loslopen leer ik ze dus eerst thuis, honden school, afgezet veldje, met afleiding en als dat helemaal goed gaat begin ik om 5 uur s ochtends in het veld. En dan pas op drukkere tijden etc.

Niet voor jou persoonlijk! Ik weet dat je honden veel aan de lijn zitten, maar de vraag die je stelde heb ik vaak als verkeerd excuus gehoord.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2974688
+1 voor Lizzy

Waaraan ik wil toevoegen dat wat mij betreft hetzelfde geld voor stad, park enz. Niet alleen de losloopgebieden in het bos. Juist hier in de stad zou het zoveel schelen als men eens een beetje rekening met elkaar hield en een beetje betere inschatting van het gedrag van hun hond leerde te maken. Hou je hond aan de lijn daar waar moet, zéér zeker als je hond ook nog hond-agressie heeft. In plaats van hem voor de zoveelste keer scheldend en vloekend van een andere hond af te trekken en zonder wat te zeggen je uit de voeten maakt...
Door Juul
#2974702
Kaela schreef: +1 voor Lizzy

Waaraan ik wil toevoegen dat wat mij betreft hetzelfde geld voor stad, park enz. Niet alleen de losloopgebieden in het bos. Juist hier in de stad zou het zoveel schelen als men eens een beetje rekening met elkaar hield en een beetje betere inschatting van het gedrag van hun hond leerde te maken. Hou je hond aan de lijn daar waar moet, zéér zeker als je hond ook nog hond-agressie heeft. In plaats van hem voor de zoveelste keer scheldend en vloekend van een andere hond af te trekken en zonder wat te zeggen je uit de voeten maakt...
Niet alleen van hun eigen hond maar ook vooral van het gedrag van honden in het algemeen. En een aangelijnde hond betekend ook gewoon aanlijnen. Helemaal eens. Maar het bos loopt gewoon vol met nitwits, lijkt wel.

Gisteren in het losloopbos hier weer; Er lopen voor mij onbekende mensen, ik denk campingasten, met een vizsla (reu). Die krijgen Epke in de peiling en sturen hun hond dus op mijn tweetal af. " Öw kijk, nog een Vizsla, Gezellig! ". Nou jeej, rete gezellig!
Als de 3 heren dan een beetje patsend om elkaar staan te draaien en ik er eentje terugroep, krijgen ze pas wat in de gaten. "Gaat dat wel goed?"  Misschien handig om van te voren even te bedenken?

Nou gaat dat wel goed maar dat is dan omdat ik eentje terug roep. Want er zullen geen doden vallen of gaten gemaakt worden, maar die twee van mij laten het wel weten als ze van bepaald gedrag niet gediend zijn. En dat vind ik volkomen okee. Ik zal ten alle tijden proberen om zulke situaties te voorkomen, en train me blauw om Falco te laten negeren, want je hebt er gewoon niks aan. Je hond leert er niks goeds van en het kan alleen maar fout lopen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2974767
Lizzy schreef: Een hond die andere honden echt ernstig verwond of zelfs dood bijt: die hoort vanzelfsprekend niet in een losloopgebied thuis. Maar in dit voorbeeld dat Monique Bladder geeft, heeft zij het niet over een hond die andere honden aan stukken scheurt. Tenminste, zo lees ik het niet. Het gaat om een hond die tegen andere honden gewoon niet erg sociaal is. En als deze eigenaar dus een andere hond tegen  komt, beschermt ze haar hond en die van anderen, door de hond bij zich te halen en aan te lijnen (en zich waarschijnlijk rap uit de voeten te maken). En dit fictieve persoon vraagt ons, jou en mij, niks meer of minder te doen dan even je hond bij je te houden. En ja, als jij daar loopt met je pup of hond die je niet onder appel hebt, loop jij dus in een losloopgebied ook risico's. En wil jij dat niet, kun je beter niet in een losloopgebied gaan lopen.... Want je kunt daar ook altijd een hond tegen komen die jouw pup of hond te grazen neemt en de baas roept "dat doet ie anders nooit", misschien wel omdat dat echt waar is.

Maar ook al heb jij een hond die niet onder appel staat, of een pup die de dingen nog moet leren: dan is het ook jouw verantwoordelijkheid dat je ogen in je achterhoofd hebt zitten. Om de veiligheid van jouw hond te waarborgen. Iets wat voor veel mensen kennelijk ook heel lastig is, die verwachten eigenlijk dat de rest van de wereld hun hond wel onder appel heeft en houdt en voorkomt dat hond lelijk doet als pup onbehoorlijk op hond komt afgedenderd. En dan krijgt pup flink op z'n kloten en dan is het bos ook weer te klein....

En ik zou al heel gelukkig zijn als mensen met een hond die niet onder appel staat alleen al een poging zouden wagen om hun hond bij zich te houden! Zelfs dat zit er niet in.

Waar het om gaat zijn gewone normale manieren en omgangsvormen. Ook in een losloopbos. We moeten het met z'n alle doen met stukjes losloopgebied/uitlaatgebied die natuurlijk te klein zijn, voor zoveel mensen met zoveel honden. En het worden er alsmaar meer. Had ik vroeger nog het gevoel dat het druk was in het bos omdat het zomervakantie was, is het nu het hele jaar door zomervakantie :-X. Mensen die op wandelpaden fietsen of zelfs met de scooter rijden, paarden die niet op het paardenpad lopen, honden die loslopen op het paardenpad, mensen met volstrekt hysterische honden die ze eens per jaar met mooi weer onder een steen vandaan halen, mountainbikers die op 'verboden voor fietserspaden' rijden en gerust jouw hond nog verrot durven schoppen, honden die hond-agressief zijn, honden die niet zijn opgevoed en als een dolle stier op andere honden afrennen, mensen die dat laten gebeuren, zelfs als jij met vier aangelijnde honden op een pad loopt waar honden aangelijnd moeten worden. En zo kan ik nog wel uren door gaan. Maar we hebben het er mee te doen. Dus het zou prettig zijn als we gewoon wat meer rekening met elkaar houden. En eens een boek lezen over hondengedrag.

En het is allemaal reuze makkelijk om er allemaal niks van te begrijpen, hoe lastig je het andere mensen kunt maken met je "hij-wil-alleen-maar-spelen-hond". Maar vanwege de drukte denk ik dat we niet ontkomen aan een soort van etiquette "hoe gedraag ik me in een losloopgebied of hondenuitlaatroute". En ik denk dat dit artikel van Monique Bladder daar prima inpast. Nee, een hond die andere honden echt verscheurd, die hoort vanzelfsprekend niet in een losloopgebied en er zijn meer "je-mag-hier-bij-Godsgratie-met-je-hond-lopen-als-je-'m-maar-aan-de-riem-houdt" gebieden in NL dan losloopgebieden. Dus in losloopgebieden ga je niet lopen met een loopse teef en niet met een super agressieve hond. Maar honden die eigenlijk best prima los kunnen lopen, goed onder appel staan maar niet erg sociaal zijn, mogen wat mij betreft in een losloopgebied lopen. En daar houd je dan als eigenaar van die andere hond even rekening mee. Kleine moeite. Groot plezier.
helemaal mee eens!
Lil schreef: Omdat jij de vraag stelt en ik die vaak gehoord heb van mensen van wie de hond nooit luistert, helemaal niet dus.

Loslopen leer je voordat je naar een losloopgebied gaat! De basis ligt aan de lijn ongeacht hoe je de rest van hier komen aanleert. Je gaat met je eerste autorijles ook niet om 17 uur hartje Amsterdam op een 6-balans autosnelweg. Je leert eerst eerst rustig en langzaam moeilijker. Een hond die hier niet kent laat je niet zomaar los en zegt hij moet het leren. Hij leert dan namelijk ongehoorzaamheid ipv komen.
Jones zit nu nog vaak aan de lijn. Oren thuis is lijn ongeacht waar ik loop. Gisteren nog, gooi hem los! Nee! Hij kon toen niet luisteren en dan niet los, ook al was ik 3 km gereden en had ik 2 euro betaald zodat hij los kon. Hij kon dat toen even niet, dus lijn eraan.

100% luistert een hond nooit. Zelfs Boris en daarvan weet ik zeker dat ik nooit een vierde keer hoefv te roepen. Ik ben bij hem al kwaad als het twee keer moet, van hem accepteer ik dat niet zulke ongehoorzaamheid als niet onmiddellijk luisteren. Maar ik vind wel dat als je een hond loslaat hij bijna zeker moet komen en hoe jij daarvoor zorgt boeit niet. Dus als hij komt voor pens of een dansje dan doe je dat. En ja af en toe komt ook een gehoorzame hond niet. Als dan iets gebeurd is dat MIJN risico dat ik genomen heb door mijn gehoorzame hond los te laten. Je weet dat ze ooit niet luisteren. Ik snap ook die ophef soms niet. Ik heb gewond bij zo'n natuurgebied waar ze op een postzegel los mogen. Nu woon ik waar ze buiten overal los mogen, er is vee, wild, ruiters, veel landbouwwerktuigen, ruiters, fietsers. Alles door elkaar. Hier kun je niet zeggen ja maar hij moet het luisteren leren. Dan is of die ruiter zwaar gewond of je eigen hond dood als die zware v tractor met ploeg met snelheid om de bocht komt. Leren loslopen leer ik ze dus eerst thuis, honden school, afgezet veldje, met afleiding en als dat helemaal goed gaat begin ik om 5 uur s ochtends in het veld. En dan pas op drukkere tijden etc.

Niet voor jou persoonlijk! Ik weet dat je honden veel aan de lijn zitten, maar de vraag die je stelde heb ik vaak als verkeerd excuus gehoord.
en hier ook mee eens!
Door eelke
#2974773
Lil schreef: Omdat jij de vraag stelt en ik die vaak gehoord heb van mensen van wie de hond nooit luistert, helemaal niet dus.

Loslopen leer je voordat je naar een losloopgebied gaat! De basis ligt aan de lijn ongeacht hoe je de rest van hier komen aanleert. Je gaat met je eerste autorijles ook niet om 17 uur hartje Amsterdam op een 6-balans autosnelweg. Je leert eerst eerst rustig en langzaam moeilijker. Een hond die hier niet kent laat je niet zomaar los en zegt hij moet het leren. Hij leert dan namelijk ongehoorzaamheid ipv komen.
Jones zit nu nog vaak aan de lijn. Oren thuis is lijn ongeacht waar ik loop. Gisteren nog, gooi hem los! Nee! Hij kon toen niet luisteren en dan niet los, ook al was ik 3 km gereden en had ik 2 euro betaald zodat hij los kon. Hij kon dat toen even niet, dus lijn eraan.

100% luistert een hond nooit. Zelfs Boris en daarvan weet ik zeker dat ik nooit een vierde keer hoefv te roepen. Ik ben bij hem al kwaad als het twee keer moet, van hem accepteer ik dat niet zulke ongehoorzaamheid als niet onmiddellijk luisteren. Maar ik vind wel dat als je een hond loslaat hij bijna zeker moet komen en hoe jij daarvoor zorgt boeit niet. Dus als hij komt voor pens of een dansje dan doe je dat. En ja af en toe komt ook een gehoorzame hond niet. Als dan iets gebeurd is dat MIJN risico dat ik genomen heb door mijn gehoorzame hond los te laten. Je weet dat ze ooit niet luisteren. Ik snap ook die ophef soms niet. Ik heb gewond bij zo'n natuurgebied waar ze op een postzegel los mogen. Nu woon ik waar ze buiten overal los mogen, er is vee, wild, ruiters, veel landbouwwerktuigen, ruiters, fietsers. Alles door elkaar. Hier kun je niet zeggen ja maar hij moet het luisteren leren. Dan is of die ruiter zwaar gewond of je eigen hond dood als die zware v tractor met ploeg met snelheid om de bocht komt. Leren loslopen leer ik ze dus eerst thuis, honden school, afgezet veldje, met afleiding en als dat helemaal goed gaat begin ik om 5 uur s ochtends in het veld. En dan pas op drukkere tijden etc.

Niet voor jou persoonlijk! Ik weet dat je honden veel aan de lijn zitten, maar de vraag die je stelde heb ik vaak als verkeerd excuus gehoord.
Oh maar het is hier ook geen excuus hoor, want inderdaad, hier zitten ze haast altijd aan de lijn. Ik laat ze eigenlijk alleen los bij het water om te zwemmen, maar dan staan we op 1 plek en zijn we duidelijk met 'zwemmen' bezig, of op een bospad wat bij ons in een driehoekje bos ligt; de snelweg aan twee kanten en een normale weg aan de andere kant. Daar zie je mensen aan komen. Heel soms even in het bos een klein stukje zodat ze ff kunnen rennen.
Maar geen hele wandel ronde ofzo.

Ik vroeg het me dan ook echt af. Want op de hondenschool komen ze hier, in de tuin komen ze hier, op dat bospad waar niemand is 9 vd 10 keer ook (en de 10e keer vind Joep het belangrijk om nog net iets langer ff te snuffelen maar komt ie daarna ook wel) maar in een drukker losloop gebied? Ja daar is natuurlijk heel veel afleiding, dan is hier komen natuurlijk moeilijker.

Dus ja, ik vraag het me wel af. En tot die tijd zitten ze dus meestal vast.
Nu is het natuurlijk ook wel serieus zo dat ik Joep bv wel veel makkelijker los zou kunnen hebben terwijl hij het minst goed luistert. Die is sowieso gek op ballen en stokken en daarmee terug te halen, maar als die eens per ongeluk bij wat wandelaars gaat kijken is het nog niet zo''n drama. Bij Gijs met al zijn blije gedoe en kwijl natuurlijk wel wat sneller. Daar zijn mensen echt minder van gediend. En logisch :)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2974774
het is gewoon makkelijker om je hond maar te laten gaan... veel makkelijk dan je hond op te voeden en dan met name het commando 'hier'
mensen denken nog steeds dat alle honden vrienden zijn met elkaar... dat alle honden moeten en t leuk vinden om te spelen...dat alle honden kerngezond zijn dus laat je hond maar erop af gaan...dat alle honden rete sociaal zijn en dat ze allemaal 'even' kennis met elkaar moeten maken......
ik persoonlijk heb er een hekel aan als honden op de jongens komen afdenderen.... dwingend gaan lebberen of tegen ze opspringen, rijen ed... dus bij roep ik ze altijd bij me(of moet de andere hond kennen) maar goed dat helpt natuurlijk niet als de andere de hond laat begaan...
paar weken geleden liep ik met ze aangelijnd op t fietspad richting losloopgebied.... daar liep een vrouw met 2 franse bulletjes waarvan 1 pupje... echt nog een mini pupje..die zat aan de lijn... ze ziet me in de verte aan komen en lijnt de kleine los die in 1 rechte lijn over t fietspad rent en op de jongens(aan de lijn)afstormt.... dus ik zei gelijk dat dat niet zo handig was...
nah nooit geweten dat er zoveel domheid in 1 persoon kon zitten...
daarbij ook weer wat nieuwe woorden geleerd...
op mijn zeggen dat ik ze aan de lijn had... was niet belangrijk en moest ze maar los laten..
dat ik zei van zie je t verschil in grote niet?  dan had ik 3 killers en mocht niet eens in t park komen en zo kan ik nog wel ff doorgaan....
heb verders niks gezegd... dat soort eigenaren zijn hopeloos..... dus ontloop ik ze maar.....
Door Lil
#2974842
eelke schreef: Oh maar het is hier ook geen excuus hoor, want inderdaad, hier zitten ze haast altijd aan de lijn. Ik laat ze eigenlijk alleen los bij het water om te zwemmen, maar dan staan we op 1 plek en zijn we duidelijk met 'zwemmen' bezig, of op een bospad wat bij ons in een driehoekje bos ligt; de snelweg aan twee kanten en een normale weg aan de andere kant. Daar zie je mensen aan komen. Heel soms even in het bos een klein stukje zodat ze ff kunnen rennen.
Maar geen hele wandel ronde ofzo.

Ik vroeg het me dan ook echt af. Want op de hondenschool komen ze hier, in de tuin komen ze hier, op dat bospad waar niemand is 9 vd 10 keer ook (en de 10e keer vind Joep het belangrijk om nog net iets langer ff te snuffelen maar komt ie daarna ook wel) maar in een drukker losloop gebied? Ja daar is natuurlijk heel veel afleiding, dan is hier komen natuurlijk moeilijker.

Dus ja, ik vraag het me wel af. En tot die tijd zitten ze dus meestal vast.
Nu is het natuurlijk ook wel serieus zo dat ik Joep bv wel veel makkelijker los zou kunnen hebben terwijl hij het minst goed luistert. Die is sowieso gek op ballen en stokken en daarmee terug te halen, maar als die eens per ongeluk bij wat wandelaars gaat kijken is het nog niet zo''n drama. Bij Gijs met al zijn blije gedoe en kwijl natuurlijk wel wat sneller. Daar zijn mensen echt minder van gediend. En logisch :)
Als tip/hulp bedoeld:

De tussenstap is veel te groot tussen waar je ze nu loslaat en losloopgebied. Ik heb dat als volgt opgelost: doelbewust mensen gevraagd mij te helpen. Dus meerdere honden in rustiger gebied. Boeren gevraagd of ik in hun omheinde land mocht oefenen.  Lange lijn en inkorten. Voer neerleggen waar ze niet aan mogen etc. Ofwel creatief zijn  om tussenstappen te maken in je training. Vraag hondenvrienden of ze picknick willen spelen en oefen met jeVerder absolute aanrader de dvd total reliable recall. En ja hier dus ook 1 van de 2 veel en veel vaker vast. Maar die kan nu steeds vaker los. Hij komt beter. Moet wel vast zodra er mensen, honden etc. zijn, maar kan los totdat ik iets zie. Eerst moest hij 500 m van tevoren vast. Nu 50 m (doe meestal eerder, want je hebt ook een andere partij). En soms zijn er dagen dan mag hij nog niet eens aan de flex (gisteren) en dagen dat hij los kan waar normaal niet gaat (vandaag terwijl er reeën voorbij waren gehuppeld, vandaag mega braaf). Heeft wat tijd en uitproberen gekost, maar weet nu dat voerdummy (jagen doe je met mij en niet op wild) en grote erg lekkere knabbels (langer kauwen, stress daling, vergeten waarmee bezig was) helpen.

Ik weet dat jij ook zulke dingen kunt. Zelf ook dingen geleerd via veel workshops (over vormen van beloning en zo. Eye-opener!) en bijv. Dvd en mensen om hun creatieve brein te vragen (hoeven geen profs te zijn. Soms komen de beste ideeën gewoon zomaar).
Door eelke
#2974865
Lil schreef: Als tip/hulp bedoeld:

De tussenstap is veel te groot tussen waar je ze nu loslaat en losloopgebied. Ik heb dat als volgt opgelost: doelbewust mensen gevraagd mij te helpen. Dus meerdere honden in rustiger gebied. Boeren gevraagd of ik in hun omheinde land mocht oefenen.  Lange lijn en inkorten. Voer neerleggen waar ze niet aan mogen etc. Ofwel creatief zijn  om tussenstappen te maken in je training. Vraag hondenvrienden of ze picknick willen spelen en oefen met jeVerder absolute aanrader de dvd total reliable recall. En ja hier dus ook 1 van de 2 veel en veel vaker vast. Maar die kan nu steeds vaker los. Hij komt beter. Moet wel vast zodra er mensen, honden etc. zijn, maar kan los totdat ik iets zie. Eerst moest hij 500 m van tevoren vast. Nu 50 m (doe meestal eerder, want je hebt ook een andere partij). En soms zijn er dagen dan mag hij nog niet eens aan de flex (gisteren) en dagen dat hij los kan waar normaal niet gaat (vandaag terwijl er reeën voorbij waren gehuppeld, vandaag mega braaf). Heeft wat tijd en uitproberen gekost, maar weet nu dat voerdummy (jagen doe je met mij en niet op wild) en grote erg lekkere knabbels (langer kauwen, stress daling, vergeten waarmee bezig was) helpen.

Ik weet dat jij ook zulke dingen kunt. Zelf ook dingen geleerd via veel workshops (over vormen van beloning en zo. Eye-opener!) en bijv. Dvd en mensen om hun creatieve brein te vragen (hoeven geen profs te zijn. Soms komen de beste ideeën gewoon zomaar).
Zeker zo opgevat! Dank je wel.
Ik ga er eens over nadenken, want het kost natuurlijk een grote investering, en wat levert het op? Ze mogen hier ook niet veel los. Nu vind ik het jammer dat de keren dat het wel mag (als we verder weg gaan voor een wandeling, op vakantie etc) het zo lastig gaat. Maar is het te doen om zo veel te trainen en ze vervolgens misschien 1 keer per 2 weken zo'n langere drukkere route los te laten? Het is ook wel een kwestie van herhaling natuurlijk.
Door Borke
#2974866
Ruim 10 jaar geleden gingen wij met schattig goed gesocialiseerd pupje Borke, onze eerste hond, op pad.
Hij wilde alleen maar spelen, hij deed niemand kwaad en hij luisterde heel aardig.
Luisterde hij niet, dan had nog niemand last van hem, behalve mijn ego  >:(
Nooit echte problemen gehad.
Dan ziet je blik op de hondenwereld er heel anders uit en het was ook niet zo druk overal met honden, zoals het nu is.

Nu met Sofi, die in haar jonge jaren andere honden kan 'doodblaffen/kijken' ziet de wereld er heel anders uit.
Ik denk dat pas als je zelf een lastiger hond hebt, je door schade en schande wijs wordt.
Ze ging achter paarden en joggers aan… afschuwelijk natuurlijk.
In onze naïviteit hadden we er oprecht nooit bij stilgestaan dat ze dat zou doen.
Niet handig, nee, maar ik denk dat we zeker niet de enigen zijn.
Hoe hadden we dat Borke afgeleerd, niet dus, want die deed dat allemaal niet, want dat interesseerde hem niet.

Gelukkig zijn we toen door Henneke getipt om voor Sofi hulp bij Yvette te zoeken, nadat andere GT's ons hier niet mee konden helpen.
Lil schreef:Verder absolute aanrader de dvd total reliable recall.
Met die training en de hulp van deze fantastische dvd hebben we nu een hond die onwaarschijnlijk goed luistert.
Ja ze draagt nog steeds een stroomband, voor de zekerheid.

Ze heeft nog nooit gevochten, nog nooit een andere hond verwond.
Ze kon echter andere honden enorm de stuipen op het lijf jagen met al haar geblaf.

Bij hondenscholen werd volgens mij aan dit soort zaken veel te weinig aandacht besteed.
Positieve uitzondering toen ik met Borke trainde vond ik Monique Appels.

Als Sofi er niet meer is, ik hoop dat dat nog heel lang duurt, dan weet ik niet of hier nog een hond komt…  :'(
Het grote plezier van het ontspannen wandelen met Borke, dat zal vrees ik in het overvolle westen van het land niet meer te vinden zijn.
Overal stikt het van de honden die allemaal andere honden bestormen.
Ik weet niet of ik daar nog met een leuk klein putje tussen wil gaan lopen!

Sofi houden we bij ons of lijnen we aan als er onbekende honden aankomen, maar inderdaad: men laat het allemaal maar gaan.
Wij houden Sofi dan tegen, maar als zij echt belaagd wordt, dan mag ze van mij gaan.
Het is tegen mijn principe, maar ik heb liever dat ze dan die stress uit haar lijf rent en blaft dan gefrustreerd aan de lijn moet blijven.

Er zou een hondenrijbewijs moeten komen, eerst slagen voor de test en dan een hond houden.
Zou voor kinderen ook geen kwaad kunnen.
Volstrekt onhaalbaar natuurlijk, maar wel een grappig idee  ;)
Door Lil
#2974872
eelke schreef: Zeker zo opgevat! Dank je wel.
Ik ga er eens over nadenken, want het kost natuurlijk een grote investering, en wat levert het op? Ze mogen hier ook niet veel los. Nu vind ik het jammer dat de keren dat het wel mag (als we verder weg gaan voor een wandeling, op vakantie etc) het zo lastig gaat. Maar is het te doen om zo veel te trainen en ze vervolgens misschien 1 keer per 2 weken zo'n langere drukkere route los te laten? Het is ook wel een kwestie van herhaling natuurlijk.
Dat is een afweging die je idd moet maken! Hier was het prioriteit nr. 1 bijna. Hond moet echt lichamelijk zijn ei kwijt en kan overal los (ben bij Boris wel eens erachter gekomen dat ik al 2 maanden zonder lijn op zak liep, terwijl ik altijd 1 lijn in mijn zak heb) mits hond zich gedraagt.
Zou ik ergens anders wonen had ik het bij flex gelaten en dan fietsen en renbaan of zo iets. Zeg je 1 keer per week, dat kan. Weten de honden super goed en aan de lijn maken ze geen fouten met niet komen. Maar dat het jou misschien niet de moeite niet waard is voor eens per week snap ik helemaal!

Jammer als er na Sofie geen hond meer zou komen, omdat anderen het verpesten. Zooooo oneerlijk Tov jullie die je zo inzetten, bah vind ik niet ok.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door