Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door lianneke
#2947180
Als ik boodschappen doe kijk ik op het etiket hoeveel koolhydraten ergens in zitten.
Dan zie ik een getal bijv. 9 gram waarvan 5 gram suiker.
Ergens anders staat op bijv. 12 gram waarvan 4 gram suiker. Welke kan ik dan het beste nemen, die met de minste suiker of die met de minste koolhydraten.
Dit ivm diabetus. Wie weet het?
Door miik
#2947359
Nee, dat niet. Maar ik vind het wel erg interessant en heb er veel over gelezen op internet enzo.
(en boeken als Atkins en dr Frank)
Want ik merk dat ik zelf beter functioneer als ik mijn bloedsuiker spiegel probeer stabiel te houden, dus door onder andere op te letten op de GI.

Wat betreft de crackers... Ik denk dat je moet kijken naar het totaal plaatje... zijn het bewerkte koolhydraten (zoals pasta/bloem ed) of langzame koolhydraten ?
En hoeveel vezels zitten er bij in ? Want vezels vertragen weer de opname van de suikers...
En hoe is dus de glycemische index ?
En dan is het per persoon nog afhankelijk, want de ene reageert wel op fruitsuikers en de andere niet- maar wel weer op melksuikers, etc etc..
Dus ik denk dat je niet zomaar een antwoord kan geven dat A of B beter is.
Door Deesje
#2947427
liefst laat je alles met geraffineerde suiker staan, of neem je zo weinig mogelijk 'bewerkte' en kant en klare produkten.. Als je dan al iets moet nemen zou ik kiezen voor hetgeen waar geen (toegevoegde) suiker inzit, of zo weinig mogelijk...
Door lianneke
#2947628
Bedankt voor de antwoorden en tips, toegevoegde suiker is sowieso notdone.
Ik vind het een complexe materie maar ga steeds meer weten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door