Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door miik
#2936413
Alleen is hier ook als ik weg ben... hoewel Vivi zich ook erg alleen voelt bij de oppas, die wil erg graag dat ik er ben...

Bewegen, betekend hier in ieder geval los kunnen rennen en crossen, zwemmen en plonsen. Maar mag ook trainen, fietsen of steppen zijn !
Gewoon wandelen, of even mee naar het dorp vinden ze prima, maar is niet genoeg- dan moeten er minstens wat oefeningen of spelletjes onderweg gedaan worden ;)
Martine-Tom schreef:Oh en Tom vind ook nog, de norm voor bewegen is minimaal 2 uur wandelen op een dag...behalve als het regent dan is 10 minuten ook wel beweging zat  ;D
Mickey is het helemaal eens met Tom :) Met als opmerking er nog wel even bij dat die 2 uur niet betekend een lang afstand, maar vooral een laag tempo, zodat er heel veel tijd is om te snuffelen en gras/plantjes te proeven, rietstengels uit te graven en in de prut te baggeren.... Doorlopen houdt Mickey niet van ! Ideale combi dus, want als ik stil sta om met de borders te trainen heeft zij de tijd van haar leven :)
#2936445
Wat ik vind wat alleen zijn is doet er niet zoveel toe, maar volgens mij bedoel je dat ook met je vraag, dat mensen de vraag vanuit de hond zouden moeten beantwoorden en niet vanuit hun eigen perceptie. Het gaat om de beleving van de hond. En hier verschilt dat nogal per hond. Boef is al alleen als ik de kamer uitloop. Terwijl de honden die buiten leven pas alleen zijn als wij uit hun zicht/gehoorafstand het terrein verlaten. We kunnen bv prima een eindje gaan varen op het meer waar ons huis aan staat zonder dat ze daarop reageren. Ze zien of iig horen ons dan de hele tijd. Beweging is dat waarvan de hond voldaan raakt. Wat ook per hond verschilt. Voor de een is een wandelingetje genoeg, de ander heeft tientallen km´s trekwerk nodig.
#2936449
Boomer is alleen als ik niet in zicht ben.
Pippa is alleen als ze denkt dat ze iets misloopt  ;D

Voor Boomer was beweging lekker samen naar het bos/strand!
Nu begint het bewegen zodra Pippa wakker is. Soms is ze bekaf van een dagje alleen maar in de tuin spelen met Pippa.
Voor Pippa is alles bewegen als ze niet slaapt. En zelfs in d'r slaap beweegt ze nog  ;D
Door sella
#2936470
Alleen is als ik naar de wc ga voor beide heren, of even naar boven loop terwijl ze in de tuin zijn.
Maar is er echt geen mens in huis dan slapen de heren.
Ze zijn hooguit een uurtje alleen als ik naar de markt ga, maar dat zijn de saaiste filmmomenten om te kijken of ze signalen laten zien van verlatingsangst.

Bewegen is niet spelen met elkaar, maar met de baas kranten lezen en onderweg van alles tegenkomen ect. Maar echt bewegen is los op het strand of in spaarnwoude. dat rauzen geeft een gelukzalige hond, gewoon lekker lopen met de baas geeft tevreden honden.
Door Lil
#2936644
Esther Q schreef: Wat ik vind wat alleen zijn is doet er niet zoveel toe, maar volgens mij bedoel je dat ook met je vraag, dat mensen de vraag vanuit de hond zouden moeten beantwoorden en niet vanuit hun eigen perceptie. Het gaat om de beleving van de hond. En hier verschilt dat nogal per hond. Boef is al alleen als ik de kamer uitloop. Terwijl de honden die buiten leven pas alleen zijn als wij uit hun zicht/gehoorafstand het terrein verlaten. We kunnen bv prima een eindje gaan varen op het meer waar ons huis aan staat zonder dat ze daarop reageren. Ze zien of iig horen ons dan de hele tijd. Beweging is dat waarvan de hond voldaan raakt. Wat ook per hond verschilt. Voor de een is een wandelingetje genoeg, de ander heeft tientallen km´s trekwerk nodig.
Je mag zeker uit eigen perceptie spreken. Omdat iemand het zei viel het mee pas op dat ik deels mijn perceptie vorm vanuit mijn honden. mijn perceptie beweging komt totaal niet overeen met de honden. Honden vinden dat beweging. Ik niet, ik vind dat samen bezig zijn of hersenwerk etc. Maar vind beweging fysieke inspanning. Dat is dus tegengesteld aan visie van mijn honden.
#2936921
pike schreef: Alleen is in mijn ogen wanneer ze thuis zijn en geen mens in huis is. De honden zien dat denk ik niet helemaal zo. Onze slaapkamer is beneden, deuren staan altijd open. Als we 's ochtends opstaan worden we niet begroet. We zijn immers niet weggeweest, ze waren niet alleen. Maar we hebben ook een tijdje boven geslapen toen de boel geschilderd werd. De honden lopen geen trappen en komen nooit boven. Toen werden we ineens enthousiast begroet in de ochtend, stonden ze te dansen onderaan de trap. Dus, als we wel in huis zijn maar ze kunnen er niet bij zijn ze in hun ogen alleen. Sommige mensen zeggen ze zijn toch niet alleen, ze zijn met zijn drieën. Maar het maakt niet uit dat ze met zijn drieën zijn, ze voelen zich met zijn drieën alleen  ::)
Hmm interessant. Mijn hond slaapt bij mij in bed als mijn vriend er niet is en als vriendlief er wel is mag mn verwende nest ook nog in de slaapkamer, maar dan naast het bed op een kussentje. Als ie niet in bed slaapt begroet ie me inderdaad enthousiaster als ik wakker word!

Hij vindt het overdag niet zo erg als ik in een andere kamer in huis ben, of bij mn vriend hij binnen en wij in de tuin (andersom komt zelden voor, luxehondje ligt liever binnen op zn kussentje) - dus dat is voor hem blijkbaar niet 'alleen'. 's Nachts al wel meer, hij ligt vooral in de slaapkamer omdat er anders risico is dat ie binnen plast omdat ie dan ineens toch stress heeft ofzo.
Als ik wegga en hem thuis laat is dat drama (non stop blaffen), maar we zijn weer aan het opbouwen dus het kan weer een uurtje. Maar er is dus voor mijn hond wel een duidelijk onderscheid tussen niet thuis en niet in dezelfde ruimte!

Thuis ligt ie eigenlijk bijna altijd te slapen tenzij ik specifiek iets met hem doe, dus voor beweging moeten we echt naar buiten. En eigenlijk vind ik het pas écht beweging als ie los kan en even flink rennen... aan meelopen aan de lijn heeft ie duidelijk een stuk minder, omdat ie dan mentaal minder kan ontspannen.
Misschien is 'activiteit' een beter woord, want ik kan hem op zich ook nog wel lekker bezig houden met puzzeltjes en spelletjes en traininkjes, maar dat is volgens mij wel weer een ander soort moe dan lekker een stuk door het bos racen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2937042
Alleen vind ik als de hond echt geen aanspraak of sociaal contact heeft. Of dat nu in de tuin is, op een groot terrein wat bewaakt moet worden of in huis.
Volgens mij gaat het vooral om de natuurlijke behoeftes van de hond. Een roedeldier in zijn eentje zonder baas (die ook tot de roedel behoort) in de tuin zetten is gewoon niet natuurlijk en dus alleen.

Beweging vind ik elke vorm van beweging die een hond door zijn omgeving krijgt aangeboden. Of dat nu een balletje gooien in de tuin is of een wandeling maken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door