Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door evds
#2932179
Met toestemming van de moderator.

Hallo allemaal, via onze webside van de schaapskudde ontving ik een berichtje van de eigenaar (Orcun sahan <[email protected]> )van een Kengal herdershond. De eigenaar zoekt een nieuw adres voor deze nog jonge hond. Ikzelf kan deze hond geen plekje geven en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat er  kuddes lopen in Nederland die gebruik kunnen maken van een kuddewaakhond. Het is practisch gezien onmogelijk  omdat de schapen van Nederlandse kuddes vaak lopen in gebieden waar ook mensen komen met evt. ook  (andere ) honden. Want het werk  van een kuddewaakhond is het verjagen en zonodig aanvallen van dieren/mensen die de kudde bedreigen.  Zeer nuttig in gebieden waar wolven beren of andere roofdieren loeren op de schapen maar in Nederland is dat soort werk voor deze honden niet weggelegd.

Maar er zijn natuurlijk nog van allerlei andere leuke dingen die je met deze hond kan ondernemen. Hieronder heb ik de beschrijving van Toros die zijn eigenaar mij desgevraag opstuurde geplaatst en een foto van de hond(meer fotos zijn beschikbaar). Bij vragen of interesse graag rechtsteeks contact opnemen met [email protected]. Ik heb haar al opmerkzaam gemaakt op het BP forum en ze zal vermoedelijk het topic wel volgen maar is (nog) geen lid geloof ik.

Ik zal het topic ook zo af ten toe volgen maar zal niet "bemiddelen".

Bedankt voor jullie aandacht en hier is het verhaal van Toros(quote uit mijn email).

Hieronder een klein stukje over Toros en zijn gewoontes.


Ik heb Toros sinds hij 7 weken oud is en op 26 Mei wordt hij 2 jaar. Hij is ingeent, ontwormt en gechipt. Tevens beschikt hij over een EU paspoort, met bijbehorende pasfoto.
Toros is nog een volle reu (niet gecastreerd) en ook zijn zijn oren/staart etc. niet gecoupeerd.


In de eerste anderhalf jaar ben ik elke ochtend met Toros naar het bos gegaan waar honden los konden lopen. Dit is een omheind gebied en voor de karakter van een Kangal ook nodig! Toros is extreem gesteld op zijn vrijheid, en zal dan ook elke kans grijpen om rondom het gebied te cirkelen. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat hij dit doet omdat zij gewend zijn om in een straal van een aantal KM om de kudde te lopen en zodoende preventief te waken. Aangezien het bos omheind was en hij er niet uit kon liet ik hem hier volledig zijn gang gaan. Iedereen kende Toros en ik liep dan ook elke ochtend 1.5 tot 2 uur achter hem aan.
Nu hij steeds ouder, sterker, sneller en slimmer wordt laat ik hem helemaal niet meer los. Hij is een extreem goede zwemmer, springt hoog en wil graag de wereld ontdekken. Deze combinatie van eigenschappen hebben mij gedwongen hem continue aangelijnd te hebben. In de tuin loopt hij wel los.


Toros is erg sociaal opgevoed, krijgt altijd veel aandacht van kinderen en als er een groep van 15 kinderen op hem af komt stormen om hem te aaien blijft hij heel rustig. Door zijn hoogte (hij is hoger als de meeste kinderen) geeft hij ze wel eens een lik in hun gezicht wat de kinderen op hun beurt niet zo waarderen. Hij is niet met andere dieren opgevoed, maar went er wel heel snel aan. Bijvoorbeeld bij het oppassen op de konijntjes van de buren dacht hij de eerste dag dat de konijnen zijn lunch zouden zijn, op dag twee wist die niet zo goed of hij ze nou wel of niet mocht eten, en de derde dag snapte hij dat de konijnen bij ons hoorden en was er niks meer aan de hand.
Toros heeft tweemaal deelgenomen aan puppy cursus. Dit omdat de instructeurs schrokken van het ras en zeiden dat ik het beste op 9 weken met hem kon langskomen als de normale 15 weken. Door zijn bouw was er niet heel veel verschil te zien tussen de honden en is hij de eerste keer ook geslaagd. Door het sociale aspect, het spelen met andere puppies, besloot ik nogmaals puppy cursus te doen met hem. Dit verliep helaas anders als verwacht. Door de aanwezigheid van Toros werdt er niet meer gespeeld en Toros verloor zijn interesse redelijk snel in de oefeningen. Ook later kwam ik erachter dat Kangals heel erg zelfstandig zijn, en geen orders aannemen.


Met andere honden ging het altijd erg goed. Sinds ik hem heb aangelijnd merk ik wel dat het met andere reutjes wat minder gaat. Dit is echter wel het normale reutjes gedrag en niks ernstigs. Het enige wat wel een probleem vormt is zijn kracht. Wanneer er een ander reutje komt en ze elkaar in de haren willen vliegen dan is er heel wat meer kracht nodig om Toros vast te houden als bij een andere hond.


Toros zijn schema ziet er als volgt uit:
- Ochtend wandeling 1.5 uur
- 15:00 Middag wandeling  30 min
- 18:00 Avond wandeling 30 min
- 21:00 Avond wandeling 30 min
- 23:30 Laatste wandeling 30 min


Voor de rest ligt hij in de tuin te wachten op een taak, helaas is die er nooit. Uit verveling beschermt hij de tuin abnormaal goed. Zelfs vogels mogen niet over het luchtruim van de tuin vliegen. Katten durven al helemaal niet in de buurt te komen.


Toros eet 4 tot 5 kg per dag. Ik mix dit met 2-2.5kg brokjes en de overige 2.5-3kg bestaat uit eten wat wij thuis eten. Dit verschilt van omelet en brood tot aan speciaal voor hem gekookt vlees.


De reden dat ik een nieuw huisje voor Toros zoek is simpelweg dat ik het zielig vind dat hij zo ''weinig'' beweging krijgt. Als herdershond loopt een Kangal 500 km per 24 uur. Ik biedt hem nu rond de 10km per dag aan, vervolgens ligt hij alleen in de tuin en is er geen speelmaatje of een taak. Ik krijg het zelf niet over me hart om hem minder uit te laten, maar meer als dit kan ik hem ook niet bieden. Het liefst zoek ik een boerderij/erf waar hij vrij rond kan rennen en met andere dieren kan spelen/waken over hun.
Het is niet de bedoeling om hem, zoals je vaak ziet, bij een bedrijf als waakhond vast te binden. Hij is sociaal opgevoed en zo wil ik het ook houden.


Als je dit voor mij zou kunnen verspreiden zou ik dat erg op prijs stellen. Ik ben nu al een hele tijd op zoek en hoop dat ik een goed huisje voor hem kan vinden.


Afbeelding
#2932185
Ach.... wat wel meteen door mijn hoofd schiet is wat is dan wel een goede leefomgeving voor hem in Nederland?

Zoals je al zegt er zijn hier geen kuddes die met kuddewaakhonden kunnen werken en welke andere taak zou hij kunnen uitvoeren die niet alleen het bewaken van een erf betreft....
#2932193
Sarah5 schreef: Ach.... wat wel meteen door mijn hoofd schiet is wat is dan wel een goede leefomgeving voor hem in Nederland?

Zoals je al zegt er zijn hier geen kuddes die met kuddewaakhonden kunnen werken en welke andere taak zou hij kunnen uitvoeren die niet alleen het bewaken van een erf betreft....
Ik ken het ras zelf niet persoonlijk, maar wat je aanroert is wel waarom het lastig is zo'n ras te plaatsen op een "werkplek" dat wordt dan soms bewaking van een afgerasterd terrein en dan is "huishond" zijn bij een avontuurlijk iemand die heeel veel met zijn hond erop uitrekt misschien een betere optie.
#2932240
Ohw als we Ozzy niet al hadden dan had hij zó mogen komen...  :-\
Oz houdt niet van andere honden, met Hooli en Max klikt het ook niet zo.
Maar een boerderij en erf en van alles om te bewaken is aanwezig.
Goh vind het echt jammer. Zo'n mooie hond  :(

Zijn karakter klinkt als dat van Ozzy (ook van oorsprong gefokt om zelfstandig een kudde te bewaken). En dat is zeker niet makkelijk, maar we zijn er na 6 jaar wel aan gewend inmiddels.
Ik zou wel echt heeel voorzichtig zijn met het plaatsen bij andere mensen, zo'n hond is al heel gauw niet op zijn plek.
#2932262
Hmmmm, een paar huizen verderop woont zo'n hond (ook een herplaatser), hij heeft er nu een zelfde hond te logeren bij. Hij heeft ze 1x los gelaten en toen liepen ze hier tussen de paarden  :biggrin2:. Inmiddels heeft hij ze wel zo ver dat ze op eigen erf blijven. Als ik hem tegen kom zal ik eens vragen of het bevalt, 2 honden. Wie weet zoekt hij nog wel een maatje.
#2932303
Jantina schreef: Hmmmm, een paar huizen verderop woont zo'n hond (ook een herplaatser), hij heeft er nu een zelfde hond te logeren bij. Hij heeft ze 1x los gelaten en toen liepen ze hier tussen de paarden  :biggrin2:. Inmiddels heeft hij ze wel zo ver dat ze op eigen erf blijven. Als ik hem tegen kom zal ik eens vragen of het bevalt, 2 honden. Wie weet zoekt hij nog wel een maatje.
Iemand die het ras echt kent is natuurlijk ontzettend interessant :-)
#2932372
Veel succes.
De beste kans die zo'n hond in dit land heeft is bedrijfsbewaking, ben ik bang.  Er zijn gewoon rassen die het niet zo heel goed doen als huis tuin en keukenhond.

500 km in 24 uur is trouwens meer als 20 km per uur gemiddeld.  ::)
Door Lil
#2932373
Juul schreef: Veel succes.
De beste kans die zo'n hond in dit land heeft is bedrijfsbewaking, ben ik bang.  Er zijn gewoon rassen die het niet zo heel goed doen als huis tuin en keukenhond.

500 km in 24 uur is trouwens meer als 20 km per uur gemiddeld.  ::)
Als ik zie hoe snel Jones loopt. Ja in draf dus. Vind ik dat geen raar tempo.
#2932383
Ik vind de info over hoe het ras zou zijn in de tekst ook een beetje typisch, (maar die 500 km kan ook een typefout zijn, dat het 50 is). Daarnaast vindt ik 3 uur per dag wandelen ook niet bepaald weinig. Ik vraag me erg af hoe je deze hond een fijner leven moet gaan bieden. Waarmee ik bedoel dat ie naar mijn idee, voor het type dat hij is, helemaal zo verkeerd niet ziet nu. Al hoop ik uiteraard dat ze een fijn plekje voor hem vindt, kennelijk wringt de schoen toch ergens.
#2932532
De hond (nu twee) die hier verderop dus wonen zijn hele rustige erf honden. Niet blaffen, niet nerveus, blijven keurig op een open erf (niet overal omheining), er komt veel volk wat dus blijkbaar gewoon kan en hij loopt er wel mee, maar echt geen uuuuuren. (voor zo ver ik dat natuurlijk kan beoordelen) De herplaatser is een teef die zichtbaar een nestje (of nestjes) heeft gehad en hij heeft wel eens tegen mijn vriend verteld dat het beest ergens in flat in Rotterdam zat. Maar ook toen wij haar vingen in onze wei, liet ze dat toe. Echt lieve honden, ook naar andere honden toe. Of dit moeten nu toevallig twee uitzonderlijke exemplaren zijn?
#2932551
Kaela schreef: Ik vind de info over hoe het ras zou zijn in de tekst ook een beetje typisch, (maar die 500 km kan ook een typefout zijn, dat het 50 is). Daarnaast vindt ik 3 uur per dag wandelen ook niet bepaald weinig. Ik vraag me erg af hoe je deze hond een fijner leven moet gaan bieden. Waarmee ik bedoel dat ie naar mijn idee, voor het type dat hij is, helemaal zo verkeerd niet ziet nu. Al hoop ik uiteraard dat ze een fijn plekje voor hem vindt, kennelijk wringt de schoen toch ergens.
Ik dacht hetzelfde.  Dat het geen makkelijke honden zijn en zeker niet voor iedereen geschikt geloof ik direct!
Maar ik heb niet het idee dat hij het 'slecht' heeft bij zijn huidige eigenaar, sterker nog. Ik durf zelfs te betwijfelen of hij het ergens anders beter zal krijgen qua beweging  :-[

Hoe dan ook, ik hoop dat hij een gouden mandje vind.  ;)
#2932555
Hij kan het qua beweging natuurlijk slechter treffen, maar ik lees dat hij problemen maakt aan de riem en dat is natuurlijk lastig bij zo'n formaat jongen en dat hij buiten het hele kot bij elkaar blaft omdat hij zijn tuin nogal fanatiek bewaakt.

Een groot erf zal leuk voor 'm zijn, alleen zijn er in nederland niet zoveel erfen voor deze honden.

Soms...en dat is niet eens lilluk bedoelt ofzo, maar kun je sommige rassen beter laten waar ze vandaan komen. Puur omdat ze in het overvolle nederland nooit aan hun trekken kunnen komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door