Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2927365
Ik vraag het toch maar even hier, gezien de kennis en kunde die hier rond"loopt".

Een systeem als dit, is dat zielig voor een kat?

http://www.dierenshop.nl/catfencekitele ... kqifv2t006

Ik wil de poezels in de toekomst graag in de (grote) tuin houden, maar zonder ze daarbij op enige manier schade (geestelijk noch lichamelijk) te berokkenen. Een elektronische omheining zou als voordeel hebben dat de honden nog steeds gewoon overal kunnen komen. Maar ik ben toch een beetje huiverig voor oplossingen met stroom. Wat zijn jullie ervaringen?
Door Martine-Tom
#2927383
Ik was geneigd ja te zeggen, tot een buurgenote het installeerde, nee, mits goed gebruikt vind ik het niet zielig.
Denk dat het voor jou ook eigenlijk de enige oplossing gaat zijn  :-\

(Buum is nog aan het denken maar hij komt niet verder als de "uit het raam"-constructie....)
#2927395
Vrienden van mij hebben het en zijn er heel tevreden over. Nu werkt het niet voor de volle 100%, een héél enkel keertje wil 1 van hun 2 katten er wel overheen gaan. En dan heb je inderdaad wat Lil zegt, dan durven ze niet meer zo goed terug. Ik wilde het ook gaan gebruiken toen we het idee hadden dat de katten 24/7 in de achtertuin mochten, maar nu ze boven wonen kan dat niet meer.
#2927406
Wij werken hier met stroom voor Nelson.
En de eerste twee dagen was dat echt zielig ja. Wij hebben goed zichtbaar draad, en het werkt fantastisch.

Zielig? Ja. In de trainingsperiode. Als ze er dan tegenaan komen dan schreeuwen ze echt moord en brand. Nelson kroop er in het begin wel eens onderdoor. Daarom liep hij altijd met een lange lijn, zodat ik hem meteen kon pakken en zelf terug kon zetten. Want dat is zeker een nadeel ja.

Zielig na die eerste periode? Nee, zeker niet.
Nelson blijft nu op een halve meter van het draadje, dat nu zonder stroom erop gewoon op de grond ligt. Hij gaat er echt nooit overheen.
En dat beschermd hem tegen een klap van een van onze paarden, tegen verkeer, tegen verdwalen en andere gekke dingen. Hij kan lekker in de tuin en ik hoef me geen zorgen te maken dat hem iets overkomt.
#2927422
Zou het ook werken bij een kat die altijd gewend is geweest de tuin uit te lopen en dat dan in één keer niet niet meer mag? Onze Sokjes is bij ons in de straat geboren en getogen, als zwerfkatertje. Maar hij heeft de onhebbelijke gewoonte om altijd bij de buren te gaan snacken (de meeste van onze buren zetten eten buiten voor hun kat(ten), en dat is voor Sokjes natuurlijk onweerstaanbaar). Dat wil ik eigenlijk tegengaan.
Bovendien heeft het als voordeel dat als zo'n systeem werkt en Sok eraan gewend is, we in Zweden heel simpel een draadje kunnen spannen om de tuin en Sokjes dan gewoon naar buiten kunnen laten. Nu moet hij in een ren of aan de lijn. En met de lijn hebben we het probleem dat hij soms op onmogelijke plaatsen gaat zitten en daar blijft haken. Eergisteravond had zich onder het terras vastgewikkeld. Kon ik met een koevoet een paar planken wegbreken en op mijn rug onder het terras door naar hem toe kruipen (ging net, met ingetrokken buik). >:(

Ik zit er echt over te denken om het maar gewoon te proberen. In Duitsland én Zweden kunnen we nog een behoorlijk stuk groter dan de tuin afzetten ook, zonder dat buren daar last van hebben, zodat hij nog steeds lekker kan struinen.

@Hope: ik denk dat systemen voor honden misschien nog net iets genadelozer zijn dan voor katten?
#2927456
Anne in Duitsland schreef: Zou het ook werken bij een kat die altijd gewend is geweest de tuin uit te lopen en dat dan in één keer niet niet meer mag? Onze Sokjes is bij ons in de straat geboren en getogen, als zwerfkatertje. Maar hij heeft de onhebbelijke gewoonte om altijd bij de buren te gaan snacken (de meeste van onze buren zetten eten buiten voor hun kat(ten), en dat is voor Sokjes natuurlijk onweerstaanbaar). Dat wil ik eigenlijk tegengaan.
Bovendien heeft het als voordeel dat als zo'n systeem werkt en Sok eraan gewend is, we in Zweden heel simpel een draadje kunnen spannen om de tuin en Sokjes dan gewoon naar buiten kunnen laten. Nu moet hij in een ren of aan de lijn. En met de lijn hebben we het probleem dat hij soms op onmogelijke plaatsen gaat zitten en daar blijft haken. Eergisteravond had zich onder het terras vastgewikkeld. Kon ik met een koevoet een paar planken wegbreken en op mijn rug onder het terras door naar hem toe kruipen (ging net, met ingetrokken buik). >:(

Ik zit er echt over te denken om het maar gewoon te proberen. In Duitsland én Zweden kunnen we nog een behoorlijk stuk groter dan de tuin afzetten ook, zonder dat buren daar last van hebben, zodat hij nog steeds lekker kan struinen.

@Hope: ik denk dat systemen voor honden misschien nog net iets genadelozer zijn dan voor katten?
Wij hebben gewoon simpel stroomdraad gespannen en aangesloten op het apparaat voor de paarden.
Dus daar staat echt een bult stroom op.
#2927464
eelke schreef: Nee niet zielig. Het gros van de paarden wordt zo gehouden, waarom zou het dan voor een kat wel zielig zijn?
Omdat katten een stuk kleiner zijn, en waarschijnlijk ook schrikachtiger? Dat ze meteen uit hun dak gaan van paniek als ze met stroom te maken krijgen?

't Is maar een vraag, hoor. Ik ben gewoon op zoek naar informatie over elektronische omheiningen.
#2927467
koekje schreef: Een stroomdraadje kan zeker voor een kattenomheining. Maar zet er dan een passend voltage op - niet hetzelfde als voor de paardjes. Anders wordt de kat gekonfijt.
Maar zo'n systeem met halsbanden dan? Dat is eigenlijk wat ik bedoel. Ik wil wel dat de honden gewoon kunnen snuffelen en doen als altijd, en dat Moeke (ons zwervertje dat in de kelder woont) gewoon van het terrein af kan.
#2927469
Anne in Duitsland schreef: Maar zo'n systeem met halsbanden dan? Dat is eigenlijk wat ik bedoel. Ik wil wel dat de honden gewoon kunnen snuffelen en doen als altijd, en dat Moeke (ons zwervertje dat in de kelder woont) gewoon van het terrein af kan.
Tja, dat lijkt me verwarrend misschien. Want misschien wil ze gewoon achter de anderen aan en krijgt ze een opdonder.
Maar stroom is niet zielig. Het is gewoon mega consequent!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door