Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2927479
Mowgli schreef: Ik denk dat het werkt zolang de kat z'n halsband met sensor draagt. Verdeel katten verliezen hun halsband regelmatig.  Voor Pugsley kon ik ca. 3x per jaar een nieuwe halsband kopen
Ja, daar is Sokjes ook goed in. :-X Maar die sensor kan in principe neem ik aan ook aan een tuigje worden vastgemaakt?
#2927523
Anne in Duitsland schreef: Ja, daar is Sokjes ook goed in. :-X Maar die sensor kan in principe neem ik aan ook aan een tuigje worden vastgemaakt?
Hmmmmm... maar een tuigje is wel gevaarlijker als een halsband. Een halsband heeft een stuk elastiek waardoor de kat zichzelf kan bevrijden als hij vast komt te zitten,  een tuigje heeft dit niet. Of wil je hem aan de lijn met het tuigje met sensor conditioneren en zodra hij is geconditioneerd het tuigje afnemen?
#2927532
Je hebt schrikdraad speciaal voor katten, dan zit je niet met halsbanden.

Zelf heb ik nooit met stroom voor katten willen werken, een kat is toch echt een ander dier dan een paard of een hond.

Maar platgereden is altijd zieliger dan stroom...

Zelf zet ik liever de tuin af, maar dat is niet altijd praktisch, al ken ik hele grote tuinen die zijn afgezet. Wij hebben hier ook best een grote tuin afgezet voor de katten.

Ooit hebben we een 13jarige muizenvanger geleerd om niet meer vrij buiten te lopen (na verhuizing) en dat ging prima en zijn tevens 13jarige vriendin wende er ook aan. Ze konden wel in de afgezette tuin, maar die was daar lang zo groot niet als de oude tuin, waar ze ook uit konden....
#2927541
speciaal schrikdraad voor katten werkt prima en hetzelfde als bv bij paarden alleen uiteraard minder voltage ,ik heb het hier een periode gehad om stukje tuin af te zetten zodat de sint bernard niet ging graven,want ik had op het laast geen tuin meer over :o word ook hetzelfde aangesloten als bij de paarden,en ik denk dat je dat ook bv op de schutting kan plaatsen,moet wel met draad naar beneden dan want er moet een aarde draad in de grond,maar dan hoef je niet met een halsband te klooien,lijkt mij handiger.
En zielig nee absoluut niet het is 1 keer beetje schrikken daarna blijven ze uit de buurt,en bijkomend voordeel ook geen vreemde katten in de tuin.
Ik heb het toen bij tuincentrum gekocht geloof iets van 60€,ze gebruiken het ook vaak bij vijvers  ;)
#2927549
Wat ik wel zou doen, en dan zeker in het begin, is een duidelijke grens aangeven. Dus vb een goedzichtbare draad spannen waar de onzichtbare afsluiting ligt. Anders snappen ze er natuurlijk niets van, zeker niet als ze voorheen wel gewend zijn er overheen te gaan.  Het is belangrijk dat ze zo snel mogelijk snappen wat de bedoeling is.  Schok zonder dat ze het snappen daar leren ze niets uit en geeft ontzettende stress en verwarring.  Dus dat moet je vermijden. 
(ter info: stress is geinduceerd door een negatieve ervaring waar je geen controle over hebt, als je wel snapt hoe je de ervaring kan vermijden, is de stress weg).

Ik heb zelf ook het plan om onze tuin af te zetten met een schrikdraadje.  Ik zat ook al met het idee dat eerst felrood te maken zodat het goed opvalt, tot ze het snappen en goed weten hoe ver ze mogen, en dan zo onzichtbaar mogelijk maken (voor ons).  Kwestie van het een beetje eenvoudiger aan te leren te maken.
Bij ons komt de draad gewoon bovenop een hoge afsluiting, dus dat maakt de grens zowiezo al een stuk duidelijker.  Voor Cuzco zal de afsluiting alleen al genoeg zijn, maar Luis die zal wel wat toeren uithalen om te proberen eruit te raken, dat weet ik nu wel.
En bij Kleintje zal het concept van ergens niet heen te kunnen het moeilijkst zijn om uit te leggen. Dat zal wel even duren voor bij haar dat kwartje valt, want vroeger mocht ze buiten gewoon overal heen. 
#2927551
kiara schreef: speciaal schrikdraad voor katten werkt prima en hetzelfde als bv bij paarden alleen uiteraard minder voltage ,ik heb het hier een periode gehad om stukje tuin af te zetten zodat de sint bernard niet ging graven,want ik had op het laast geen tuin meer over :o word ook hetzelfde aangesloten als bij de paarden,en ik denk dat je dat ook bv op de schutting kan plaatsen,moet wel met draad naar beneden dan want er moet een aarde draad in de grond,maar dan hoef je niet met een halsband te klooien,lijkt mij handiger.
En zielig nee absoluut niet het is 1 keer beetje schrikken daarna blijven ze uit de buurt,en bijkomend voordeel ook geen vreemde katten in de tuin.
Ik heb het toen bij tuincentrum gekocht geloof iets van 60€,ze gebruiken het ook vaak bij vijvers  ;)
O, dat klinkt wel heel gunstig! Vooral omdat Sokjes dus een meester is in het verliezen van halsbanden. Ik ga daar maar eens naar op zoek dan. Op welke hoogte moet ik zulk draad aanbrengen? Op doorkruiphoogte?

Wel een probleem is Moeke: die moet haar kelderkamer in en uit kunnen, en de tuin kunnen verlaten. Daar moet ik nog eens goed over nadenken.

Maar de honden? Die krijgen natuurlijk ook een opdonder als ze met het schrikdraad in aanraking komen.

@Borke: ik zou ook liever de tuin afzetten, maar dat is bij ons niet te doen. Te veel bomen, boompjes en struiken bij de erfafscheiding waar ze gebruik van kunnen maken om over de afzetting heen te komen, als ik er al in zou slagen die adequaat aan te brengen. Als het geen huurhuis was, of als we daar nog eeuwen zouden wonen, zou ik die investering wel doen, maar dat is dus niet zo.

@PoP: wij hebben van dat "Wildzaun" om de tuin heen, waar de katten doorheen kunnen - en ook gaan. Ik denk dat ik misschien twee draadjes moet aanbrengen, op verschillende hoogtes. Plus inderdaad iets waaraan ze kunnen zien dat er een schrikdraad hangt. Zou van dat plastic afscheidingslint een idee zijn?
#2927559
*Dorothea* schreef: ja sorry ik ben altijd erg nuchter na een dagje werken wat in het teken stond van aangereden katten.
Geen sorry hoor, da's juist wel goed, even weer met de realiteit geconfronteerd worden. Wat een akelige baan heb jij soms, lijkt me. Snel met een glaasje op de bank, even weer alles van je afzetten!
#2927649
Hier werkte het perfect, en niet echt zielig: 1x kreeg ze een schokje en direct daarna wist ze dat als ze getik van de sensor hoorde, ze uit de buurt moest blijven.
Ging ze wel bij de draad heel voorzichtig kijken hoe dicht ze er bij kon komen :biggrin2:: hoorde je het getik steeds harder worden, maar ze bleef op afstand.
Totdat ze ontdekte dat ze als ze snel was, via de voordeur naar buiten kon. >:( En dan dus miauwend ook weer bij de voordeur vragen om naar binnen te mogen.
#2927687
Ja gewoon op door kruip hoogte,het zijn 2 draden kompleet met speciale paaltjes en stroom apparaat
Ik had zoiets voor dat geld kan ik wel gokje wagen
En ja ook de honden blijven uit de buurt ik vond dat fijn was bij mij ook de bedoeling
Heb het nu even tijdelijk weg gehaald want ook voor kippen werkt het  :O en dat is nou net niet de bedoeling
Ik vind het super en goedkope oplossing zonder gevaar van bandjes om die ze toch verliezen meestal
#2927712
Bedankt voor de tips allemaal!

@Jasmijn: ik was inderdaad van plan iets als de onderste foto te doen bij de bomen die het dichtst bij het hek staan. Dan blijven er nog steeds bomen over waar ze in kunnen klimmen. Moet alleen even kijken hoe ik het hek voor de oprit oplos - het is natuurlijk niet de bedoeling dat welwillende buren gefrituurd worden wanneer ze het erf op stappen. :biggrin2:

Er zijn wel een paar lastige bomen die ik niet met de oplossing op de foto vluchtwegvrij kan maken, maar misschien kan ik daar met een stuk gaas iets bewerkstelligen.

En als de katten 's avonds binnen zijn, kan ik de stroom er natuurlijk afhalen, dan kan Moeke ook van het erf. Die is toch meestal 's avonds weg - als ze het huis al verlaat, want na zeven jaar op straat leven vindt die zo'n mandje met stro onder een piepschuimdoos wel heel comfortabel. En nu ik met de honden en Sokjes in Zweden ben, ligt zij gewoon bij meneer Anne op de bank en op schoot tv te kijken. :smitten: Maar da's een ander verhaal.
Voor Zweden zou zo'n stroomdraad ook perfect zijn. Ik ga daar zeker eens naar op zoek. Of weet iemand een goede link?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door