Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2897957
Wat ook mijn grote probleem met paardenvlees is, is dat het vaak afgedaan wordt als een GEZOND stukje vlees. Ik ben van mening dat een plofkip nog gezonder is dan een paard. Iig is een plofkip gecontroleerd en hebben bedrijven zich echt aan regels te houden qua antibiotica ed. Er gaat iig gecontroleerd antibiotica in. In een paard niet, echt niet. Ook een Nederlands paard niet wat dan misschien een super leven heeft gehad, je eet echt gif. Het paspoorten systeem wordt volledig met een korrel zout genomen en in paarden gaat zo vreselijk veel rommel qua medicatie, supplementen etc.
#2897958
Ik blijf het ook moeilijk vinden. Ons hele gezin is al bijna 40 jaar vegetarier en voor de honden staat een vriezer met vlees boven.
Ik heb geen idee van de afkomst, want het zijn worsten van degomeat.
En ik zie hoeveel moeite mijn man en zoon hebben met het voeren, nu ik het zelf niet kan.
Als er een alternatief was, was ik de eerste om het te proberen. Maar het voeren van graan aan de honden is ook dierenleed. Ik zie hoe ze zijn opgeknapt.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2897960
Dank Lizzy ;) wel zo fijn dat het even wordt verhelderd wat bio nu precies inhoud. Het lijkt wel of wij als mens alles het liefst rechtlullen om zo ons eigen geweten te sussen.

Zo van ja maar bio is ook niet beter  ::)

Uiteindelijk wordt er in alle sectoren waar veel geld te verdienen valt gerommeld, alleen maakt het blijkbaar voor sommige mensen niet uit dat ze daarmee dieren mishandelen en gevaarlijke situaties creëren voor de gezondheid van iedereen die vlees eet. Ik eet geen vlees meer. Mijn honden alleen bio maar ik ben ze meer en meer groenten aan het voeren en aan het minderen met bio vlees voeren. Uiteindelijk nog steeds 100x beter dan menig brok. En nee het zijn nog steeds geen konijnen geworden  :P
#2897962
Maar nu doen we net alsof al het paardenvlees vreselijk zielig is allemaal. Vergeet niet dat er in NL alleen al elke week duizenden paarden worden geslacht. Ga eens op maandagmorgen naar de paardenmarkt in de veemarkthallen in Utrecht, de meeste paarden die daar staan die worden allemaal voor de slacht verkocht. Het is crisis en een paard onderhouden kost veel geld.
Wat ik van Michiel heb begrepen, heeft zijn paardenmeneer een vaste manege waar hij paarden van slacht. En nou hoeft dat natuurlijk niet waar te zijn, het valt voor mij niet te controleren, maar ik moet er ook maar van uit gaan dat die kip die ik bestel bij degomeat echt bio is.
En tsja ik weet niet of er iemand wel eens in een konijnenhouderij is geweest? Ik wel  :-X
#2897972
*Dorothea* schreef: Maar nu doen we net alsof al het paardenvlees vreselijk zielig is allemaal. Vergeet niet dat er in NL alleen al elke week duizenden paarden worden geslacht. Ga eens op maandagmorgen naar de paardenmarkt in de veemarkthallen in Utrecht, de meeste paarden die daar staan die worden allemaal voor de slacht verkocht. Het is crisis en een paard onderhouden kost veel geld.
Wat ik van Michiel heb begrepen, heeft zijn paardenmeneer een vaste manege waar hij paarden van slacht. En nou hoeft dat natuurlijk niet waar te zijn, het valt voor mij niet te controleren, maar ik moet er ook maar van uit gaan dat die kip die ik bestel bij degomeat echt bio is.
En tsja ik weet niet of er iemand wel eens in een konijnenhouderij is geweest? Ik wel  :-X
Maar eeuhm, mooi praatje maar als een manege jaarlijks 2 paarden laat slachten lijkt het mij veel. Dat is qua kilo's minder dan 1 BP levering  :P. En daarbij: een manegepaard zou ik al helemaal niet op mn bord of die van de honden willen qua entingen, beetje buut erin als ze kreupel lopen en toch de les in moeten  ::), antibioticakuurtje als er weer droes heest enz.
Maar goed, het blijft een lastige kwestie. Ik moest voor mijn studie ook de bio-industrie in, maar heb mijn spontane vegetarier-schap toch weer laten vallen na een paar maanden...
Door Martine-Tom
#2897992
henneke schreef: Tuurlijk wel Martine iedereen heeft een keus om wel of geen akelig gehouden of aan hun eind gekomen beesten te eten , je kan geen vlees eten of minder waardoor je verantwoord vlees kan eten .
Hoe ik het met de honden voor elkaar zou moeten krijgen weet ik stomweg niet , hierna een hond die maar weinig hoeft te eten zodat ik alleen biovlees kan geven zie ik als enige optie eigenlijk en ik kan niet garanderen dat ik dat ga doen .
Maar keuze mogelijkheden heeft iedereen natuurlijk.
Heel eerlijk, ik zie door de bomen het bos niet meer en eet gewoon wat ik kan betalen, en voor de dieren geld hetzelfde. Ik doe mijn best, als ik de keuze heb tussen gewoon gehakt en bio-gehakt wat afgeprijst is neem ik bio en anders het gewone, Tom eet half om half ongeveer, omdat dat dan toevallig ergens goedkoop is, de katten eten kvv, geen idee wat daar in zit aan bio. En ik heb er voor mezelf ook wel vrede mee eigenlijk, ik doe mijn best en meer dan dat kan ik niet doen :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2898011
Lizzy schreef: Dat is een beetje een zwetsverhaal natuurlijk. Ze mag het zo vaak behandelen als ze wil. Alleen is het dan in sommige gevallen niet biologisch meer (en dat valt ook nog wel mee hoor!). Gewoon even wat huiswerk:

Gezondheidszorg
U kiest voor sterke rassen die geschikt zijn voor de biologische landbouw. Ook door goede voeding, verzorging en leefomstandigheden zorgt u voor een natuurlijke weerstand tegen ziekten van uw dieren.

Wanneer mag u diergeneesmiddelen gebruiken?
U gebruikt bij voorkeur natuurlijke en homeopathische geneesmiddelen. U mag onder verantwoording van de dierenarts een regulier geneesmiddel of antibiotica gebruiken.

Preventief gebruik van reguliere geneesmiddelen en antibiotica is niet toegestaan.

Hoeveel behandelingen mag u doen?
U mag per jaar maximaal 3 behandelingen per individueel dier met reguliere geneesmiddelen doen. Dieren die korter dan één jaar leven, mag u maximaal één keer behandelen met reguliere geneesmiddelen.

Behandelingen tellen als volgt mee:
• Een serie behandelingen voor één ziekte/aandoening telt mee als één behandeling
• Start u een nieuwe behandeling voor dezelfde aandoening, dan telt dit als tweede behandeling
• Een serie behandelingen voor verschillende, maar wel met elkaar samenhangende ziektebeelden telt mee als één behandeling

De volgende behandelingen tellen niet mee:
• De wettelijk verplichte behandelingen
• Inentingen/vaccinaties
• Behandelingen tegen parasieten

U heeft het dier vaker behandeld dan toegestaan, wat nu?
U mag het dier en de producten niet meer als biologisch verkopen.

Bent u verplicht om een medicijnregistratie bij te houden en de wachttermijn te verdubbelen?
Ja, u moet al het gebruik van diergeneesmiddelen registreren.

U verdubbelt de wachttermijn van elk geneesmiddel en noteert dit.

Is er voor een geneesmiddel geen wachttermijn bepaald, dan geldt een wachttermijn van minimaal 48 uur.

Mag u hormonen gebruiken?
Nee, u mag niet preventief hormonen gebruiken om de groei, productie, vruchtbaarheid of voortplanting te regelen.

Alleen als een individueel dier ziek is, mag u hormonen als diergeneeskundige behandeling toedienen (curatief gebruik). U doet dit alleen op voorschrift van de dierenarts. Enkele voorbeelden hiervan zijn het opheffen van schijndracht bij een geit of het af laten komen van een nageboorte bij koeien.

Mag u ingrepen toepassen?
Nee, u mag geen staarten couperen, tanden knippen, snavels kappen of toucheren enzovoort. Alleen voor het onthoornen van runderen en geiten kunt u éénmalig ontheffing aanvragen. U moet op de meest geschikte leeftijd, onder verdoving, onthoornen. U onthoornt onder verantwoording van de
dierenarts.

Mag u kalmerings- en dwangmiddelen gebruiken?
Nee, gebruik van deze middelen, bijvoorbeeld bij het transport, is niet toegestaan.

Mag u uw vleesvee en vleesvarkens castreren?
Ja, dit is toegestaan. De castratie moet u onder verdoving uitvoeren op de meest geschikte leeftijd. U castreert onder verantwoording van de dierenarts.

Is kunstmatige inseminatie toegestaan?
Ja, kunstmatige inseminatie is toegestaan. Andere vormen van kunstmatige voortplanting, zoals bijvoorbeeld embryotransplantatie of werken met gesext sperma, zijn verboden.

Mag u uw dieren vastzetten (aanbinden)?
Nee, dit mag niet. Alleen als de veiligheid van een individueel dier in gevaar komt, mag u het dier korte tijd vastzetten. Dit geldt bijvoorbeeld voor een onrustige zeug rondom het werpen.

Bron: http://www.skal.nl/assets/Infobladen/In ... uderij.pdf

En dat allemaal om te voorkomen dat jij een ontplofte hormoon chick of varken op je bord krijgt. Want daar zijn die regels dus o.a. voor. En ook niet om diertjes te pesten maar om dierenwelzijn te bevorderen. En ik ben nou diverse keren op verschillende bio-kip bedrijven geweest. Die boeren doen ontzettend hun best om kippen te fokken (met behulp van speciale fokkers trouwens) die ontzettend sterk zijn. Ze kruisen rassen om niet alleen het hoogste rendement vlees/eieren te bewerkstelligen maar juist om gezonde sterke kippen te kweken, met een goed karakter zodat ze elkaar niet afmaken.
Oke, ik was niet duidelijk.

Ik ben absoluut voor bio. Natuurlijk.
Maar ik hoor dus ook verhalen van boeren die gewoon niet uit de kosten komen en hun dier dan maar geen medicatie geven om het bio te houden. Dat vind ik jammer, en ik vrees dat het op sommige plekken toch wel de waarheid is. Gewoon omdat een boer die zijn best doet per maand minder over houd dan een boer die zijn kippen vol antibiotica stopt en ze met z'n alle op elkaar in een hok zet waar ze hun kont niet kunnen keren.

Als je het echt goed wil doen zal je het al moeten doen zoals jij, bij een stal gaan kijken. Ik eet en koop zoveel mogelijk biologisch, maar ik vrees dat zolang de wereld zich drukker maakt om geld dan om het welzijn van mens en dier, we altijd ontzettend op ons hoede moeten zijn en de mensen niet meer kunnen vertrouwen op hun blauwe ogen.
#2898103
Martine-Tom schreef: Heel eerlijk, ik zie door de bomen het bos niet meer en eet gewoon wat ik kan betalen, en voor de dieren geld hetzelfde. Ik doe mijn best, als ik de keuze heb tussen gewoon gehakt en bio-gehakt wat afgeprijst is neem ik bio en anders het gewone, Tom eet half om half ongeveer, omdat dat dan toevallig ergens goedkoop is, de katten eten kvv, geen idee wat daar in zit aan bio. En ik heb er voor mezelf ook wel vrede mee eigenlijk, ik doe mijn best en meer dan dat kan ik niet doen :)
Ik zeg niet dat jij iets fout doet hoor Martine maar reageer wel op dat jij zegt dat niet iedereen keus heeft kijk als je van zeg 5 keer in de week vlees terug gaat naar 2 keer dan kan je natuurlijk wel altijd een stukje biovlees kopen dat bedoel ik . Eet je al maar 1 of 2keer in de week een stukje vlees en kan je dan nog geen bio betalen dan heb je weinig keus meer behalve te kijken naar de hoeveelheid die je dan eet 1 ons is nodig 2 ons is luxe snap je ?
Ik probeer zelf echt te minderen met vlees eten en merk dat het echt moeilijk is om die knop om te zetten naar niet het idee hebben dat ik iets vergeet voor de maaltijd als ik geen vlees mee neem .
Ik ben zeker niet heilig ik worstel er enorm mee sta soms een paar minuten te dubben of ik bio mee neem of gewoon of niet ....keuzes keuzes zo lastig  ;)
#2898199
Jantina schreef: Maar eeuhm, mooi praatje maar als een manege jaarlijks 2 paarden laat slachten lijkt het mij veel. Dat is qua kilo's minder dan 1 BP levering  :P. En daarbij: een manegepaard zou ik al helemaal niet op mn bord of die van de honden willen qua entingen, beetje buut erin als ze kreupel lopen en toch de les in moeten  ::), antibioticakuurtje als er weer droes heest enz.
Maar goed, het blijft een lastige kwestie. Ik moest voor mijn studie ook de bio-industrie in, maar heb mijn spontane vegetarier-schap toch weer laten vallen na een paar maanden...
*Dorothea* schreef: Maar nu doen we net alsof al het paardenvlees vreselijk zielig is allemaal. Vergeet niet dat er in NL alleen al elke week duizenden paarden worden geslacht. Ga eens op maandagmorgen naar de paardenmarkt in de veemarkthallen in Utrecht, de meeste paarden die daar staan die worden allemaal voor de slacht verkocht. Het is crisis en een paard onderhouden kost veel geld.
Wat ik van Michiel heb begrepen, heeft zijn paardenmeneer een vaste manege waar hij paarden van slacht. En nou hoeft dat natuurlijk niet waar te zijn, het valt voor mij niet te controleren, maar ik moet er ook maar van uit gaan dat die kip die ik bestel bij degomeat echt bio is.
En tsja ik weet niet of er iemand wel eens in een konijnenhouderij is geweest? Ik wel  :-X
Hij leeft natuurlijk niet van 1 manege, maar hij heeft met meerdere manege's en paardenfokkerijen als die waar Jantina's vriend werkt afspraken gemaakt en gelukkig is hij maandag niet op de paardenmarkt in Utrecht, want dan is het uitbeendag en is hij druk. Daarbij heeft hij ergens tussen de 250 en 400 paarden per jaar die hij slacht, het is namelijk een slagerij waar het paardenvlees bijzaak is. Vandaar ook dat ik maar beperkt strotten heb als ik in 3x moet halen. Nu vind ik niet dat ik me moet verantwoorden, ieder is natuurlijk vrij om het vlees voor de honden te halen waar ze willen, maar ik vermoed dat als ik het graag zou willen, ik zelfs nog de papieren in mag zien van de paarden die hij heeft geslacht, dat doet de nvwa ook als er geslacht wordt, iedere keer weer.

Oh, en hij eet het vlees zelf ook, dat zal hij vast ook niet doen als het puur vergif is. Vandaar dat ik van mening ben dat er best slachters zijn met goede intentie's die gezonde paarden slachten, of paarden die gewoon oud zijn. Dat er paardenvlees gemarineerd en verkocht wordt als wild (de mensen kennen de echte smaak toch niet ::)), of als exotisch vlees gebeurt gewoon, maar dan is de leverancier van dat wild/exotisch vlees degene die verkeerd bezig is, niet de paardenslachter die paardenvlees verkoopt als zijnde paardenvlees.
#2898267
Ik meen mij te herinneren dat dit al heel lang speelt. Wordt van de zomer 36. Toen ik tiener was en op de manege rondliep (was geen internet toen) hing er in de kantine een petitielijst met foto's erbij van paardentransporten. Nu dus jaren later komt het weer naar boven. Erg hoor al die dingen die er met dieren gebeuren om maar te verdienen.

Eet zelf zoveel mogelijk bio vlees. Dan maar wat minder.

Alleen waar ik zelf meer en meer mee zit is dus de voeding van mijn dieren. Mijn kat is gelukkig dol op Bandit Wildmix. Lijkt mij redelijk diervriendelijk en gezond eten, daarnaast lust ze eigenlijk alleen konijn.

Alleen mijn hondje heeft dus allergieën en doet het goed op van die 'mishandelde' diersoorten. Ze eet namelijk eend, konijn, paard en lam (sneu zo jong). Qua vis kan ze zalm verdragen. In de BIO KVV's zit veelal rijst en ze kan niet tegen wild (ree/hert iig niet). Het meeste bio is verkrijgbaar in kip en rund en daar kan ze dus absoluut niet tegen. Ik heb Barfen geprobeerd maar ben beperkt qua vriezerruimte en het werkte gewoon voor mij niet. Denk er wel vaak aan hoe ik dingen kan verbeteren want ben wel een dierenliefhebber. Voel mij echt schuldig weer en opzichte van die paarden heb vanaf mijn 14e tot jaar of 2 terug altijd paarden gehouden en vanaf mijn 8e gereden en dan dat aan je hondje voeren maar goed.
Door eelke
#2898277
Het zegt denk ik ook wel dat het topic over de giraffe de eerste 24 uur 9 bladzijdes had, en dit topic nog maar 3...
En dan heb ik het idee dat de mensen hier zelfs nog bewuster nadenken over vlees dan de gemiddelde nederlander...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door