Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door fransbulletje
#2897842
El_Kato schreef: Tja maar als je dan in het nieuws hoort dat bio vlees ook niet altijd bio is  :-\

Bestel wel eens bij OK vlees maar hoe OK is dat dan...

Bah wat een rare wereld leven we ook in  :-X
Zij vertellen op hun website wel bij welke boeren het vlees vandaan komt, net als bij de EKOnoom daar staat het ook vermeld.
Het lijkt of je tegenwoordig nergens meer op kunt vertrouwen er wordt maar aangerommeld.
Door Martine-Tom
#2897846
fransbulletje schreef: In dit geval gaat het dan niet om kiloknallers maar als je ziet wat er wekelijks verkocht wordt aan aanbiedingen vlees interesseert het ook heel veel mensen niet hoe een dier geleefd heeft als het maar goedkoop is :-(
Niet iedereen heeft de luxe om het een keus te laten zijn.
#2897867
Martine-Tom schreef: Niet iedereen heeft de luxe om het een keus te laten zijn.
Tuurlijk wel Martine iedereen heeft een keus om wel of geen akelig gehouden of aan hun eind gekomen beesten te eten , je kan geen vlees eten of minder waardoor je verantwoord vlees kan eten .
Hoe ik het met de honden voor elkaar zou moeten krijgen weet ik stomweg niet , hierna een hond die maar weinig hoeft te eten zodat ik alleen biovlees kan geven zie ik als enige optie eigenlijk en ik kan niet garanderen dat ik dat ga doen .
Maar keuze mogelijkheden heeft iedereen natuurlijk.
#2897887
We zijn natuurlijk allemaal een beetje hypocriet..dat is mensen eigen denk ik en ook ik praat gewoon heel hypocriet in mijn eigen straatje..moet ik voor 5 man koken ga ik naar de super..staat daar een mevrouw naast me..zegt tegen haar dochter..we moeten ook nog kipfilet..hier zegt het meisje..Nee dat doen we niet dat is plofkip..en dat is heeel zielig :'(..en dan gaat ze er met een klein schaaltje scharrelkipfilet vandoor voor de prijs van 900gr. die ik plofferdeplof ga kopen..Dan ben ik heel jaloers op die houding van die mevrouw maar ik wil dan ook niet dat mijn gasten zoeken naar een stukje vlees in de kipkerrie en dezelfde hoeveelheid scharrelvlees vind ik dan echt te duur..dus ik neem de kiloknaller uit de aanbieding maar t zit dan wel in mijn hoofd..ik wil er wel een keer iets mee..maar sponsor ik echt de scharrelkip als ik meer ga betalen of sponsor ik het etiket en vallen de verbeterde omstandigheden bar tegen..
Er is hier in de buurt een boerderij..daar koop je vlees van de runderen van die boerderij ..tot in detail is alles bekend..er wordt ook zelf/klein geslacht..natuurlijk zie ik dat helemaal zitten maar het is helaas echt onbetaalbaar zelfs al je porties tot de helft per gezin zou halveren..
Laatst bij een lezing geweest..de hoeveelheid beschikbare grond die je nodig moet hebben om echt volgens de normen biologisch vlees te "houden"..in combinatie met de steeds groter wordende vraag naar biologisch vlees is er simpelweg niet in nederland dus komt er inmiddels heel veel "biologisch vlees"in grote vervuilende totaal niet gekeurde vrachtwagens vanuit het oostblok...wat moet ik daar dan weer van denken..
Een tijdje geleden heb ik met 1000% interesse naar een programma van Matthijs van Nieuwkerk met top kok Robert Kranenborg zitten kijken..die heeft tot in detail een koe ontleed en alle "broodje aap"verhalen van vlees verteld en we worden echt geweldig in de maling genomen.. De aandacht van Robert Kranenborg ging vooral uit naar de koe..hoe ondergewaardeerd deze was..en dat het belachelijk is om elke dag maar kilo's vlees te willen eten..we beseffen totaal niet als we langs een weiland rijden wat de koe voor ons doet..we zouden eigenlijk iedere keer als we een koe passeren daar eens bij stil moeten staan en de koe "bedanken"..en veel meer waarderen..
Ik vind het allemaal zulke goede gedachten..maar ik ben gewoon veel te laks..en dan springen we hier ook op bp massaal op een paardenvlees topic..waar komt dat dan vandaan..en gelden voor de honden dan andere normen en waarden..Ik heb het ook besteld..verwijt de aanbieder en kopers totaal niets maar we voeren hier vast ook heel veel "onverantwoord"..
Ik probeer in ieder geval steeds beter na te denken over het eten..probeer de honden ook veel te voeren met vlees van de jacht..daar doe ik dan ook een duit in het zakje..en snij inmiddels structureel veel minder vlees door allerlei gerechten..dus totaal nog niet verantwoord maar ik breng de vleesconsumptie terug..lastig.. heb in ieder geval mega veel bewondering voor de mensen die dagelijks gewoon heel bewust met vlees/eten bezig zijn en daarmee proberen het leven voor alles en iedereen te verbeteren..en ik ga zeker proberen om hier steeds meer in mee te gaan
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2897893
Summerditches schreef: We zijn natuurlijk allemaal een beetje hypocriet..dat is mensen eigen denk ik en ook ik praat gewoon heel hypocriet in mijn eigen straatje..moet ik voor 5 man koken ga ik naar de super..staat daar een mevrouw naast me..zegt tegen haar dochter..we moeten ook nog kipfilet..hier zegt het meisje..Nee dat doen we niet dat is plofkip..en dat is heeel zielig :'(..en dan gaat ze er met een klein schaaltje scharrelkipfilet vandoor voor de prijs van 900gr. die ik plofferdeplof ga kopen..Dan ben ik heel jaloers op die houding van die mevrouw maar ik wil dan ook niet dat mijn gasten zoeken naar een stukje vlees in de kipkerrie en dezelfde hoeveelheid scharrelvlees vind ik dan echt te duur..dus ik neem de kiloknaller uit de aanbieding maar t zit dan wel in mijn hoofd..ik wil er wel een keer iets mee..maar sponsor ik echt de scharrelkip als ik meer ga betalen of sponsor ik het etiket en vallen de verbeterde omstandigheden bar tegen..
Er is hier in de buurt een boerderij..daar koop je vlees van de runderen van die boerderij ..tot in detail is alles bekend..er wordt ook zelf/klein geslacht..natuurlijk zie ik dat helemaal zitten maar het is helaas echt onbetaalbaar zelfs al je porties tot de helft per gezin zou halveren..
Laatst bij een lezing geweest..de hoeveelheid beschikbare grond die je nodig moet hebben om echt volgens de normen biologisch vlees te "houden"..in combinatie met de steeds groter wordende vraag naar biologisch vlees is er simpelweg niet in nederland dus komt er inmiddels heel veel "biologisch vlees"in grote vervuilende totaal niet gekeurde vrachtwagens vanuit het oostblok...wat moet ik daar dan weer van denken..
Een tijdje geleden heb ik met 1000% interesse naar een programma van Matthijs van Nieuwkerk met top kok Robert Kranenborg zitten kijken..die heeft tot in detail een koe ontleed en alle "broodje aap"verhalen van vlees verteld en we worden echt geweldig in de maling genomen.. De aandacht van Robert Kranenborg ging vooral uit naar de koe..hoe ondergewaardeerd deze was..en dat het belachelijk is om elke dag maar kilo's vlees te willen eten..we beseffen totaal niet als we langs een weiland rijden wat de koe voor ons doet..we zouden eigenlijk iedere keer als we een koe passeren daar eens bij stil moeten staan en de koe "bedanken"..en veel meer waarderen..
Ik vind het allemaal zulke goede gedachten..maar ik ben gewoon veel te laks..en dan springen we hier ook op bp massaal op een paardenvlees topic..waar komt dat dan vandaan..en gelden voor de honden dan andere normen en waarden..Ik heb het ook besteld..verwijt de aanbieder en kopers totaal niets maar we voeren hier vast ook heel veel "onverantwoord"..
Ik probeer in ieder geval steeds beter na te denken over het eten..probeer de honden ook veel te voeren met vlees van de jacht..daar doe ik dan ook een duit in het zakje..en snij inmiddels structureel veel minder vlees door allerlei gerechten..dus totaal nog niet verantwoord maar ik breng de vleesconsumptie terug..lastig.. heb in ieder geval mega veel bewondering voor de mensen die dagelijks gewoon heel bewust met vlees/eten bezig zijn en daarmee proberen het leven voor alles en iedereen te verbeteren..en ik ga zeker proberen om hier steeds meer in mee te gaan
Ik heb daar laatst me ook eens in verdiept. Het blijkt dat je beter vlees kunt kopen van een goed georganiseerde keten, dan dat je zelf de boer op gaat. Qua voedselkilometers dan he. Het is veel minder vervuilend om een bulkhoeveelheid goed gepland en gestructureerd te vervoeren, dan dat we allemaal voor 5 kilo vlees naar de boerderij rijden met ons autootje. Er van uitgaande dat de berekening goed gemaakt is (je moet altijd maar geloven wat er staat, je weet het nooit ergens zeker), kun je dus qua voedselkilometers beter je stukje vlees uit Argentinië bij de Appie kopen, dan het stukje vlees op de plaatselijke boerderij. Dat verbaasde mij wel, maar het zit hem natuurlijk in het feit dat zo efficiënt mogelijk vervoeren heel erg veel kan schelen.
Door Lizzy
#2897899
Normaal geef ik geen paardenvlees aan mijn honden maar bij gebrek aan biologisch rundvlees heb ik 5 kg paardenvlees gekocht bij Degomeat. Zooooo, dat was voor het eerst en gelijk weer voor het laatst. En dan heb ik de uitzending niet eens gezien maar ik kan het zo wel raden :-X :-X :-X

Zolang wij mensen geen prioriteit leggen bij de herkomst van het vlees dat we zelf eten of aan onze honden geven: zo lang blijven dit soort misstanden bestaan. En dat is niet een kwestie van "niet iedereen heeft de luxe om het een keus te laten zijn". Het is altijd je eigen keuze. Het is niet nodig om zelf vlees te eten, het is ook niet nodig om er een hond op na te houden. Als je er wel een hond op na wilt houden, kies er dus voor om deze of 100% diervriendelijk te voeren. Of niet. Maar dat is nog steeds een keuze.

Ik red het niet, 100% diervriendelijk. Omdat ik 4 Dalmatenbekken moet voeren. Maar dat is mijn eigen keuze. Ik kan ook 1 tjiewaawaa nemen (of iets kleins) en dan kan ik dat wel. En nee, dit kijkt niet lekker in de spiegel......
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2897901
Maar Lizzy, hoeveel beter is het met het andere vlees gesteld? Hoe worden de kippen, parelhoenen, fazanten, patrijzen, koeien ed gehouden?

Ik was laatst op een vleeskoeien fokkerij en ik vond het afschuwelijk. Die koeien stonden de hele winter in een potstal. Ja leuk met een paar samen en ze hadden wat bewegingsruimte. Als ze tenminste niet tot over hun knieen in hun eigen drek wegzakte. Gatverdamme, wat was dat smerig. En zo worden vleeskoeien vaak gehouden, het was ook niet de eerste keer dat ik zo'n potstal zag.

Ik vrees dat als je echt eerlijk gaat zijn, dat niets meer kan. Wat geen excuus is om het dan allemaal maar oké te vinden en te voeren. Ik doe ook mijn best om zo diervriendelijk te voeren, maar damn wat is het moeilijk. Als ik wild voer, dan vraag ik me af of het wel echt wild is of toch nog zielig uit een hokje kom. Als het echt wild wild is, vraag ik me af of ik wel wil dat (mede) voor de hondenvoeding vrij levende dieren vermoord worden. En als je vlees van gekweekte dieren koopt, moet je ook maar afwachten of hun leven wel enigszins fatsoenlijk is geweest.
Door eelke
#2897912
Wat voeren betreft probeer ik zo veel mogelijk 'afval' te voeren, en geen hele dieren, of dieren die speciaal gedood worden voor mijn hond. Met afval bedoel ik dus de dingen die overblijven.
En dat paardenleed? Tja, als je bedenkt dat de helft van de plofkippen kreupel is en het daglicht nooit ziet, dan hebben die paarden het haast nog 'goed'. (nee niet goed, maar in de vergelijking met uiteraard).

Ik denk gewoon niet dat je kunt voeren en zelf eten zonder dierenleed. Waarbij je daar wel zo veel mogelijk naar kunt streven natuurlijk, maar ik probeer er niet mijn ogen voor te sluiten en te denken; ah kijk, ik voer fijn een wilde haast die misschien maar 5 seconden stress heeft gehad voor ie afgeknald werd, zie mij eens goed bezig zijn.
Want grote kans dat dat een opgefokte haas uit Argentinië is... en zo is het met alles.

En inderdaad, ik had een hond kunnen nemen ipv 2, een mini huisje, tweedehands kleding, nooit op vakantie en altijd gaan fietsen zodat ik alles biologisch en vriendelijk kan voeren en eten, maar eerlijk is eerlijk, zo steek ik niet in elkaar.

Ik ben overigens van mijn 12e tot mijn 18e vegetarisch geweest, in het kader van verbeter de wereld begin bij je zelf. Maar ik zag iedere avond het bakje met 4 hamburgers gewoon verdeeld worden over de overige 3 gezinsleden thuis. En dan zat ik aan mijn vieze vegetarische hapjes. Ik heb het 6 jaar lang vol gehouden, maar tja, of de wereld er nu beter van werd?
Door Lizzy
#2897913
Kaela schreef: Maar Lizzy, hoeveel beter is het met het andere vlees gesteld? Hoe worden de kippen, parelhoenen, fazanten, patrijzen, koeien ed gehouden?
De bio koeien die ik aan mijn honden voer, hebben een geweldig leven gehad. En ja, ik ben meerdere keren op het bedrijf geweest. En daar steek ik mijn handen voor in het vuur. De kippen die ik voer zijn biologisch gehouden vleeskippen. Het is niet ideaal maar het is beter dan plof. Ik ben bij diverse bio-kip-boeren geweest. De schapen en geiten die ik voer, daarvan weet ik hoe ze het gehad hebben. En dat is prima. Haas is vermoedelijk kweek, al zegt men dat het wild is. Idem voor fazant. Helaas is de eend die ik voer plof. En die hebben een kut leven gehad. En kort. Idem voor parelhoen. Dat is misschien dan nog hun geluk :'(. Kweekvis (zalm bijv.) voer ik niet aan mijn honden. Alleen haring en sardien. Bio-eend bestaat trouwens wel maar de verkopers vragen echt debiele prijzen voor het afval. Echt schandelijk.

Maar het is MIJN keuze om er carnivoren op na te houden. Ik kan ook konijnen houden. Zelf eet ik geen vlees dus dat zou veruit het beste zijn.

Het leven steekt gewoon rot in elkaar. Maar je moet toch met me eens zijn dat de keuze omtrent vlees vooral ligt bij wat de consument ervoor wenst te betalen? Ik ken zat mensen die 3 keer knikken dat het allemaal zo rot is en zo'n programma gauw weg zappen om vervolgens zelf naar de kiloknaller te gaan...... :-\. Ik ken trouwens ook zat mensen die het totaal niet boeit. Die willen gewoon elke dag vlees op tafel en het mag niks kosten. En dat geldt ook voor wat ze in de bak van de hond stoppen. Het mag vooral niks kosten. Laten we daar gewoon niet te hypocriet over doen...... En ik vind mezelf geen haar beter hoor. Daarom zeg ik "ik kijk rot in de spiegel". Maar ik troost me met het idee dat niemand beter af is als ik dan maar brokkies in de bak van mijn honden stort. En mijn honden merendeel afval eten. Maar een slap verhaal is het wel.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2897923
Lastig is het zeker, en een rotwereld al helemaal. Je kan niemand keer vertrouwen, dat is het punt.
De konijnen doe wij voeren hebben het ook echt vreselijk gehad, alleen hoor je daar nooit niks van. Hoe normaal is het dat er kalfjes geslacht worden van twee dagen oud omdat ze 'overschot' zijn?

Ik probeer ook te letten op het vlees dat hier op ons bord komt. Plofkip komt er niet meer in en verder eten we alleen vlees met twee 'beter leven sterren'. Hoeveel dat precies betekent is ook maar weer de vraag natuurlijk, maar dat vind ik van biologisch ook. Een vriendin van mij heeft een biologische vleeskoeienstal gehad, en ze zijn gestopt met het keurmerk 'biologisch', want ze staan er niet achter dat als een dier ziek is ze dat vaak niet mogen behandelen omdat het dan niet langer biologisch is. Haar koeien leven nog altijd in een biologische stal, krijgen biologisch geteeld voer, staan veel buiten, krijgen elke week in de winter een schone stal, kalveren blijven lang bij hun moeder, maar als er 1 ziek is stopt ze er antibiotica in als het dier dat nodig heeft.

Zij vertelde me dat er best nog wat dieren uit biologische stallen zijn die lijden omdat ze biologisch geslacht moeten worden, en dus met ontstekingen en kreupelheden rondldopen omdat ze anders geen geld meer opleveren.

Dus hoe goed is biologisch dan?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2897924
Lizzy schreef: De bio koeien die ik aan mijn honden voer, hebben een geweldig leven gehad. En ja, ik ben meerdere keren op het bedrijf geweest. En daar steek ik mijn handen voor in het vuur. De kippen die ik voer zijn biologisch gehouden vleeskippen. Het is niet ideaal maar het is beter dan plof. Ik ben bij diverse bio-kip-boeren geweest. De schapen en geiten die ik voer, daarvan weet ik hoe ze het gehad hebben. En dat is prima. Haas is vermoedelijk kweek, al zegt men dat het wild is. Idem voor fazant. Helaas is de eend die ik voer plof. En die hebben een k*t leven gehad. En kort. Idem voor parelhoen. Dat is misschien dan nog hun geluk :'(. Kweekvis (zalm bijv.) voer ik niet aan mijn honden. Alleen haring en sardien. Bio-eend bestaat trouwens wel maar de verkopers vragen echt debiele prijzen voor het afval. Echt schandelijk.

Maar het is MIJN keuze om er carnivoren op na te houden. Ik kan ook konijnen houden. Zelf eet ik geen vlees dus dat zou veruit het beste zijn.

Het leven steekt gewoon rot in elkaar. Maar je moet toch met me eens zijn dat de keuze omtrent vlees vooral ligt bij wat de consument ervoor wenst te betalen? Ik ken zat mensen die 3 keer knikken dat het allemaal zo rot is en zo'n programma gauw weg zappen om vervolgens zelf naar de kiloknaller te gaan...... :-\. Ik ken trouwens ook zat mensen die het totaal niet boeit. Die willen gewoon elke dag vlees op tafel en het mag niks kosten. En dat geldt ook voor wat ze in de bak van de hond stoppen. Het mag vooral niks kosten. Laten we daar gewoon niet te hypocriet over doen...... En ik vind mezelf geen haar beter hoor. Daarom zeg ik "ik kijk rot in de spiegel". Maar ik troost me met het idee dat niemand beter af is als ik dan maar brokkies in de bak van mijn honden stort. En mijn honden merendeel afval eten. Maar een slap verhaal is het wel.
Helemaal eens hoor! Van A tot Z.

Enige reden dat ik het stelde was, omdat er op BP vaak gezegd wordt "ik voer geen paard, want dat vind ik zo zielig". En dat is prima, mag ieder voor zich weten, maar ik vind persoonlijk al die andere dieren ook zielig. En ik denk dat Eelke het ook goed zegt, je kan gewoonweg niet diervriendelijk voeren, want uiteindelijk is het vlees en vlees is dood dier. Daar bewust van zijn en ons best doen om het zo diervriendelijk mogelijk te doen is denk ik het beste wat je kunt doen als je dan toch honden hebt. En daar hoort inderdaad ook het stukje bewustwording bij dat je ook konijnen kan gaan houden, want kort door de bocht of niet, zo simpel is het uiteindelijk wel.
Door Lizzy
#2897944
Hope schreef: Lastig is het zeker, en een rotwereld al helemaal. Je kan niemand keer vertrouwen, dat is het punt.
De konijnen doe wij voeren hebben het ook echt vreselijk gehad, alleen hoor je daar nooit niks van. Hoe normaal is het dat er kalfjes geslacht worden van twee dagen oud omdat ze 'overschot' zijn?

Ik probeer ook te letten op het vlees dat hier op ons bord komt. Plofkip komt er niet meer in en verder eten we alleen vlees met twee 'beter leven sterren'. Hoeveel dat precies betekent is ook maar weer de vraag natuurlijk, maar dat vind ik van biologisch ook. Een vriendin van mij heeft een biologische vleeskoeienstal gehad, en ze zijn gestopt met het keurmerk 'biologisch', want ze staan er niet achter dat als een dier ziek is ze dat vaak niet mogen behandelen omdat het dan niet langer biologisch is. Haar koeien leven nog altijd in een biologische stal, krijgen biologisch geteeld voer, staan veel buiten, krijgen elke week in de winter een schone stal, kalveren blijven lang bij hun moeder, maar als er 1 ziek is stopt ze er antibiotica in als het dier dat nodig heeft.

Zij vertelde me dat er best nog wat dieren uit biologische stallen zijn die lijden omdat ze biologisch geslacht moeten worden, en dus met ontstekingen en kreupelheden rondldopen omdat ze anders geen geld meer opleveren.

Dus hoe goed is biologisch dan?
Dat is een beetje een zwetsverhaal natuurlijk. Ze mag het zo vaak behandelen als ze wil. Alleen is het dan in sommige gevallen niet biologisch meer (en dat valt ook nog wel mee hoor!). Gewoon even wat huiswerk:

Gezondheidszorg
U kiest voor sterke rassen die geschikt zijn voor de biologische landbouw. Ook door goede voeding, verzorging en leefomstandigheden zorgt u voor een natuurlijke weerstand tegen ziekten van uw dieren.

Wanneer mag u diergeneesmiddelen gebruiken?
U gebruikt bij voorkeur natuurlijke en homeopathische geneesmiddelen. U mag onder verantwoording van de dierenarts een regulier geneesmiddel of antibiotica gebruiken.

Preventief gebruik van reguliere geneesmiddelen en antibiotica is niet toegestaan.

Hoeveel behandelingen mag u doen?
U mag per jaar maximaal 3 behandelingen per individueel dier met reguliere geneesmiddelen doen. Dieren die korter dan één jaar leven, mag u maximaal één keer behandelen met reguliere geneesmiddelen.

Behandelingen tellen als volgt mee:
• Een serie behandelingen voor één ziekte/aandoening telt mee als één behandeling
• Start u een nieuwe behandeling voor dezelfde aandoening, dan telt dit als tweede behandeling
• Een serie behandelingen voor verschillende, maar wel met elkaar samenhangende ziektebeelden telt mee als één behandeling

De volgende behandelingen tellen niet mee:
• De wettelijk verplichte behandelingen
• Inentingen/vaccinaties
• Behandelingen tegen parasieten

U heeft het dier vaker behandeld dan toegestaan, wat nu?
U mag het dier en de producten niet meer als biologisch verkopen.

Bent u verplicht om een medicijnregistratie bij te houden en de wachttermijn te verdubbelen?
Ja, u moet al het gebruik van diergeneesmiddelen registreren.

U verdubbelt de wachttermijn van elk geneesmiddel en noteert dit.

Is er voor een geneesmiddel geen wachttermijn bepaald, dan geldt een wachttermijn van minimaal 48 uur.

Mag u hormonen gebruiken?
Nee, u mag niet preventief hormonen gebruiken om de groei, productie, vruchtbaarheid of voortplanting te regelen.

Alleen als een individueel dier ziek is, mag u hormonen als diergeneeskundige behandeling toedienen (curatief gebruik). U doet dit alleen op voorschrift van de dierenarts. Enkele voorbeelden hiervan zijn het opheffen van schijndracht bij een geit of het af laten komen van een nageboorte bij koeien.

Mag u ingrepen toepassen?
Nee, u mag geen staarten couperen, tanden knippen, snavels kappen of toucheren enzovoort. Alleen voor het onthoornen van runderen en geiten kunt u éénmalig ontheffing aanvragen. U moet op de meest geschikte leeftijd, onder verdoving, onthoornen. U onthoornt onder verantwoording van de
dierenarts.

Mag u kalmerings- en dwangmiddelen gebruiken?
Nee, gebruik van deze middelen, bijvoorbeeld bij het transport, is niet toegestaan.

Mag u uw vleesvee en vleesvarkens castreren?
Ja, dit is toegestaan. De castratie moet u onder verdoving uitvoeren op de meest geschikte leeftijd. U castreert onder verantwoording van de dierenarts.

Is kunstmatige inseminatie toegestaan?
Ja, kunstmatige inseminatie is toegestaan. Andere vormen van kunstmatige voortplanting, zoals bijvoorbeeld embryotransplantatie of werken met gesext sperma, zijn verboden.

Mag u uw dieren vastzetten (aanbinden)?
Nee, dit mag niet. Alleen als de veiligheid van een individueel dier in gevaar komt, mag u het dier korte tijd vastzetten. Dit geldt bijvoorbeeld voor een onrustige zeug rondom het werpen.

Bron: http://www.skal.nl/assets/Infobladen/In ... uderij.pdf

En dat allemaal om te voorkomen dat jij een ontplofte hormoon chick of varken op je bord krijgt. Want daar zijn die regels dus o.a. voor. En ook niet om diertjes te pesten maar om dierenwelzijn te bevorderen. En ik ben nou diverse keren op verschillende bio-kip bedrijven geweest. Die boeren doen ontzettend hun best om kippen te fokken (met behulp van speciale fokkers trouwens) die ontzettend sterk zijn. Ze kruisen rassen om niet alleen het hoogste rendement vlees/eieren te bewerkstelligen maar juist om gezonde sterke kippen te kweken, met een goed karakter zodat ze elkaar niet afmaken.
Door sella
#2897945
Als ik vlees eet, dan is het geen supermarktvlees meer.
Ik haal het volledig bij de slager waar ik als kind al ging halen voor oma.
Die slachten door hun zelf geselecteerde dieren. Die een goed leven gehad hebben.
De boeren zitten in de omgeving, en die zijn niet supergroot.
De spekjes bv, ik heb nu 250 gram nodig om van de super om een simpel gerechtje lekker te maken, met die van de slager maar 100 gram.
Een lofsalade, gooi ik van de supermarkt toch al gauw 150 gram schouderham erdoor.
Nu maar 4 plakjes en dat is zo een 50-60 gram, en het smaakt goddelijk.

Kroketten en frikandellen at ik toch al niet meer.

Voor de honden heb ik het liefst wildgrazers rund en paard, echter dat is niet haalbaar altijd.
En de prijzen van het vlees schiet alleen maar omhoog, dus ik kan niet altijd meer biologisch kopen, de honden die ik heb houdt ik zo goed mogelijk, maar ik vraag me wel af, wil ik nog carnivoren houden als het zo door gaat.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door