Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
#2876431
Veranderd het gedrag van een teef nadat ze een nestje heeft gehad?

En misschien zelfs...veranderd een reu van gedrag als hij een keer heeft mogen dekken?

Ik sprak vandaag iemand met een kruising die net een nestje heeft gehad "want een teef hoort een keer een nest te krijgen om haar karakter te ontwikkelen"..omdat je dat soort dingen van ongeveer gelijke strekking vaker hoort vroeg ik me af of er een kern van waarheid in zit?

Ook naar aanleiding van die giraffe waar in het topic aangegeven werd dat het voor de geestelijke gezondheid van de volwassen giraffen van meerwaarde is om een jong in de groep te hebben zodat ze kunnen doen wat ze in de natuur ook zouden doen, een jong groot laten worden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2876441
Martine-Tom schreef: Veranderd het gedrag van een teef nadat ze een nestje heeft gehad?

Nou heb ik geen tig nesten gehad ofzo, maar echte veranderingen heb ik niet waargenomen bij de damesch. Tijdens dracht en zogen heb ik wel eens gedacht...en wie ben jij, maar zodra de pups weg c.q. onafhankelijk waren, komt ook de ouwe vertrouwde hond weer terug. (Emperisch waargenomen)

En misschien zelfs...veranderd een reu van gedrag als hij een keer heeft mogen dekken?

Kan...hoeft niet. Wat wel vaak verschil maakt is dat een reu die gedenkt heeft weet waar en vooral wanneer het tijd is om mosterd te halen. Kunnen maagdelijke reuen wekenlang lopen emmeren om loopse teven in de buurt, de dekreu komt alleen echt uit z'n stoel als de teef dekrijp is. Verder kan ten tijde van loopse teven in de buurt het haantjesgedrag toenemen, maar dit zijn allemaal geen wetten van meden en perzen. Het verschilt gewoon per hond. De eigen ervaring is dat ik omwille van gedragverandering niet zou zeggen....ik laat die reu niet dekken.

Ik sprak vandaag iemand met een kruising die net een nestje heeft gehad "want een teef hoort een keer een nest te krijgen om haar karakter te ontwikkelen"..omdat je dat soort dingen van ongeveer gelijke strekking vaker hoort vroeg ik me af of er een kern van waarheid in zit?

Ik vind dit onzin hoor, je hoort dit natuurlijk wel meer, maar er kan nooit een vinger op gelegd worden wat er dan veranderd is na het nestje. Kijk als je een teef van 1,5 jaar laat dekken, dan kan het maar zo dat ze een dik half jaar later wat stabiler en minder infantiel is geworden, maar dat kan natuurlijk ook bij een niet-gedekte teef gebeuren, dat noemen we ook wel "volwassen worden". Dat karakter ontwikkeld zich wel, met of zonder nest. Het zijn in de regel dan ook de mensen die een nestje voor de leut en leuk voor de kinderen willen die dit soort uitspraken hanteren.


Ook naar aanleiding van die giraffe waar in het topic aangegeven werd dat het voor de geestelijke gezondheid van de volwassen giraffen van meerwaarde is om een jong in de groep te hebben zodat ze kunnen doen wat ze in de natuur ook zouden doen, een jong groot laten worden.
Niet gehinderd door enige kennis van giraffes denk ik dat je een leven als wild dier in een groep in een dierentuin niet kan vergelijken met de leefwijze van een huishond. Een hond is niet afhankelijk van broedplannen om een leuk leven te hebben.
Door Esther Q
#2876729
Bij ons in de groepen zien we wel eens dat een teef zich na een nest wat steviger profileert tav de andere groepsgenoten, maar dat zijn details in het gedrag. Ik heb nog geen grote veranderingen gezien. Reuen, zoals Angelique al schrijft, die weten beter wanneer het tijd is.
#2876743
Kan...hoeft niet. Wat wel vaak verschil maakt is dat een reu die gedenkt heeft weet waar en vooral wanneer het tijd is om mosterd te halen. Kunnen maagdelijke reuen wekenlang lopen emmeren om loopse teven in de buurt, de dekreu komt alleen echt uit z'n stoel als de teef dekrijp is.
Grappig, bij ons is dat juist andersom. Scotch heeft ooit gedekt (oepsje met de buurteef) en Max nooit, maar Scotch is degene die niet te houwe is als er een loops mokkel door de buurt gaat. Dan is hij echt strontvervelend, hij zingt, hij wil niet eten, het hele programma. Max niet. Hij trekt wat harder (aan de lijn! Aan de lijn! ;D) dan normaal om achter de geurtjes aan te gaan tijdens het wandelen, maar verder reageert hij niet.
Door Esther Q
#2876745
Anne in Duitsland schreef: Grappig, bij ons is dat juist andersom. Scotch heeft ooit gedekt (oepsje met de buurteef) en Max nooit, maar Scotch is degene die niet te houwe is als er een loops mokkel door de buurt gaat. Dan is hij echt strontvervelend, hij zingt, hij wil niet eten, het hele programma. Max niet. Hij trekt wat harder (aan de lijn! Aan de lijn! ;D) dan normaal om achter de geurtjes aan te gaan tijdens het wandelen, maar verder reageert hij niet.
Klopt. Maar laat je ze allebei los bij dat mokkel dan weet Scotch al snel of het echt tijd is, terwijl Max die teef gaat lastig vallen ook als ze nog niet dekrijp is.
#2876751
Esther Q schreef: Klopt. Maar laat je ze allebei los bij dat mokkel dan weet Scotch al snel of het echt tijd is, terwijl Max die teef gaat lastig vallen ook als ze nog niet dekrijp is.
O, dat geloof ik best! Alleen gaan we dat dus niet proberen! ;D *geeft Scotch een troostend schouderklopje*
Gebruikersavatar
Door Berna
#2876831
Esther Q schreef: Bij ons in de groepen zien we wel eens dat een teef zich na een nest wat steviger profileert tav de andere groepsgenoten, maar dat zijn details in het gedrag. Ik heb nog geen grote veranderingen gezien. Reuen, zoals Angelique al schrijft, die weten beter wanneer het tijd is.
die indruk heb ik ook. Mijn reu is zeker niet vervelend geworden van zijn seksavontuur ;D
Door suzanne 1
#2877358
Ik heb totaal geen verschil gemerkt in Jamey zijn gedrag voor of na de dekking. Hij weet nu idd wel wanneer een teef op haar toppunt is en anders is ze niet interessant maar dat is dan ook het enigste verschil. Voor de rest niks nada noppes verschil.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2877374
Esther Q schreef: Bij ons in de groepen zien we wel eens dat een teef zich na een nest wat steviger profileert tav de andere groepsgenoten, maar dat zijn details in het gedrag. Ik heb nog geen grote veranderingen gezien. Reuen, zoals Angelique al schrijft, die weten beter wanneer het tijd is.
Dat klopt hier ook wel. Ik heb er hier ook die zich na een nestje toch wel ineens veul belangrijker voelde dan een huisgenoot die geen nest heeft gehad.
Door Lizzy
#2877376
Nou OK, nu je het zegt, dat is waar. Biscuit vindt zichzelf ook wel belangrijker geworden en uit dat vooral richting Linga. En je ziet Linga steeds denken "jaaaaahaaaa, nou weet ik het wel ::)" maar Bisq moet regelmatig toch even een soort van puntje maken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2877472
Lizzy schreef: Nou OK, nu je het zegt, dat is waar. Biscuit vindt zichzelf ook wel belangrijker geworden en uit dat vooral richting Linga. En je ziet Linga steeds denken "jaaaaahaaaa, nou weet ik het wel ::)" maar Bisq moet regelmatig toch even een soort van puntje maken.
*ik heb geworpen* :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2877638
Dus voor reuen zou je (op basis van deze ervaringen) eigenlijk kunnen zeggen dat ze er een soort van stabieler van worden, waar een niet geholpen en niet "uitvoerende"  :P reu op alles met een lekker luchtje zou duiken weet een ervaren reu wanneer het tijd is en vind ie het niet nodig om zich eerder dan dat druk te maken.
(Erg generaliserend natuurlijk  8))

En een teef word wat zelfzekerder als ze een nest heeft gehad, waar ik me wel wat van kan voorstellen eigenlijk, al zal dat weer wel vermenselijkt gedacht zijn  :P

Best intressant hoop nog meer ervaringen te lezen  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2877672
Martine-Tom schreef: Dus voor reuen zou je (op basis van deze ervaringen) eigenlijk kunnen zeggen dat ze er een soort van stabieler van worden, waar een niet geholpen en niet "uitvoerende" :P reu op alles met een lekker luchtje zou duiken weet een ervaren reu wanneer het tijd is en vind ie het niet nodig om zich eerder dan dat druk te maken.
(Erg generaliserend natuurlijk 8))

Generaliserend gezegd...JA. Wil ik er nog wel bijvertellen dat als ze weten dat het tijd is dat ze dan ook graag dwars door de deur gaan. Dit weer in tegenstelling tot de 3wekenmiepert, die net zolang blijft miepen tot iemand de deur voor 'm opendoet.

En een teef word wat zelfzekerder als ze een nest heeft gehad, waar ik me wel wat van kan voorstellen eigenlijk, al zal dat weer wel vermenselijkt gedacht zijn :P

Ze stijgen in rangorde binnen een roedel/groep honden. Is die groep er niet, zou het maar zo het net zo onzekere teefje kunnen blijven. De teven hier hebben het algemene gedrag niet veranderd, maar zoals Lizzy het leuk omschrijft, moet er soms ten opzichte van een andere dame in de groep een puntje gemaakt worden. Maar dat is dus zo subtiel dat Ester het eerst moest noemen voordat anderen dachten...oh ja, doen ze hier ook.

Best intressant hoop nog meer ervaringen te lezen :)
#2878531
Ik merk hier niet zoveel verschil bij de hond zelf maar wel bij de anderen. Konden Yrsa en Oya voor haar nest in 2012 gewoon bij elkaar is dat sinds het nestje niet meer aan de orde. En dit gedrag komt dus vanuit Oya. Ze was de ranghoogste teef (en de oudste) en bij een saarlooswolfhond is het dus not done om een jongere loops/nestje te laten krijgen. Oya werd vroeger ook niet loops toen onze oudere teef nog leefde. Maar goed een buhund heeft "schijt" aan de regels van een saarlooswolfhond....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door