Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door BusKay
#2860174
Van vaatwassers is bekend dat ze netzoveel verbruiken als een normale afwasbeurt.

Sluipverbruik kun je beperken door bijv. klikaanklikuit te gebruiken. (scheelde mij in 1 ruimte 42 euris)
Let wel opladers of aansluitblokken bijv. monitor blijven ook stroom verbruiken.

De sluipverbruikers per jaar:
per jaar sluipverbruik* kosten**
Waterbed  500 kWh 77 euro
Computer + monitor  94 kWh 16 euro
Satellietontvanger  72 kWh 12 euro
Videorecorder  69 kWh 12 euro
Televisie  64 kWh 11 euro
Router  55 kWh 9 euro
Modem  50 kWh 8 euro
Scanner/printer  28 kWh 5 euro
Combimagnetron  27 kWh 5 euro
Stereotoren  22 kWh 4 euro
Satellietontvanger  22 kWh 4 euro
Decoder  18 kWh 3 euro
Kruimelzuiger  10 kWh 2 euro
Keramische kookplaat  8 kWh 2 euro
DVD-recorder  6 kWh 1 euro
-------

Gemiddeld verbruik apparatuur:

Apparaat Gem. jaarverbruik (kWh) Gem. jaarkosten (€)
Audioapparatuur 52 € 10,-
Computer 180 € 45,-
CV-pomp 150 € 30,-
Diepvrieskist 380 € 72,-
DVD-speler 10 € 3,-
Elektrische boiler
(80-100 liter)
495 € 94,-
Elektrische deken 29 € 9,-
Gasfornuis 165 € 33,-
HR-ketel 230 € 46,-
Koelkast met vriesvak 286 € 54,-
Koelkast zonder vriesvak 225 € 45,-
Koffiezetapparaat (senseo) 40 € 10,-
Koffiezetapparaat 80 € 20,-
Koken (gas) 65 € 42,-
Kookplaat (keramische/ inductie) 510-550 € 128,-/138,-
Magnetron 40 € 8,-
Stofzuiger 54 € 10,-
Strijkijzer 25 € 5,-
Televisietoestel (beeldbuis) 140 € 35,-
Televisietoestel (LCD-scherm) 190 € 48,-
Televisietoestel (plasmascherm) 330 € 83,-
Vaatwasser 305 € 58,-
Verlichting 540 € 103,-
Video 108 € 21,-
Waslijn 0 € 0
Wasdroger (lucht) 374 € 94
Wasdroger (condens) 770 € 193,-
Wasmachine 231 € 44,-
Waterbed 734 € 139,-
Waterkoker 35 € 7,-

En als dat niet voldoende is kun je hier je sluipverbruik uitrekenen: http://adviesopmaat.milieucentraal.nl/MC-AoM2/MC_AoM/kb_Sluipverbruik/AoMSluipverbruik?init=true
Laatst gewijzigd door BusKay op zo 26 jan 2014, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#2860190
Martine-Tom schreef: Heb inmiddels overal al spaarlampen, ging me even om het sommetje  ;)

Net zitten rekenen, sommige dingen vallen echt tegen of mee, mijn vaatwasser kost me op jaarbasis 340 kWh, wasmachine maar de helft 180 kWh, dat had ik niet verwacht, beiden draaien zo 3 keer per week.
Gene waar ik het meest van schrok was toch wel lampen, ga even alles nalopen en wat nog geen spaarlamp is gaat dat miv morgen worden!

Als ik in de kamer 2 40 watt lampjes zou hebben kost dat net zoveel op jaarbasis als de wasmachine  :o
huh?

:nono2:
Door Martine-Tom
#2860192
Sluipverbruik 260 kWh  :o
Meeste kan niet uit, de modem en de 2 tv receivers kunnen niet uit, tv en oven eventueel wel, opladers kunnen er ook uit...

Toch weer heel wat te besparen!

(Had van de vaatwasser even verder gerekend, als hij 3 keer per week draait kost hij incl alles 100 euro per jaar...daarvoor heb ik geen zin meer om het met de hand te doen, al zou dat wat goedkoper zijn  :biggrin2:)
Door eelke
#2860199
*Dorothea* schreef: Kan me niet voorstellen dat met de hand afwassen even veel kost als een vaatwasser laten draaien....
Ik denk in vergelijking met elkaar wel. De inhoud van de vaatwasser doe je natuurlijk niet in een keer, en eer je warm water hebt voor je afwaswater doet je cv er ook wel even over (hier wel, van zolder naar de keuken).
Ik denk dat er wel voor 3 a 4 keer afwassen in een vaatwasser kan?
Door fem fatale
#2860202
En moderne vaatwassers hebben een eko-stand, dan schijnt het minder water te verbruiken dan op de hand afwassen. (Mits je niet voorspoelt natuurlijk en zoveel mogelijk in de vaatwasser doet, dat doe ik dus.)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2860204
eelke schreef: Ik denk in vergelijking met elkaar wel. De inhoud van de vaatwasser doe je natuurlijk niet in een keer, en eer je warm water hebt voor je afwaswater doet je cv er ook wel even over (hier wel, van zolder naar de keuken).
Ik denk dat er wel voor 3 a 4 keer afwassen in een vaatwasser kan?
Hier gelijk warm water, maar een vaatwasser gebruikt ook nog energie om te drogen. En als zo'n ding 3 uur staat te draaien, kun je mij niet wijs maken dat dat net zoveel kost als 4 x mijn gootsteen vullen in 5 minuten.
Door BusKay
#2860231
*Dorothea* schreef: Kan me niet voorstellen dat met de hand afwassen even veel kost als een vaatwasser laten draaien....
Handafwas doe je dagelijks, een vaatwasser draai je niet elke dag. Daarbij zijn deze machines behoorlijk in energieverbruik gedaald. En verbruik water + stroom wordt geteld.

TV receiver staan hier samen met stereo uit (alleen ingeschakeld als nodig). Modem 's nachts een paar uur uit (geeft 's morgens ook weer sneller internet).
Gewoon met klikaanklikuit op afstandsbediening aan- / uitzetten (tevens verlichting hierop).
Door Martine-Tom
#2860238
Een vaatwasser gebruikt toch geen gas, er zit toch een verwarmingselement in, ala een waterkoker?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2860247
Ook niet echt energiezuinig: het vlees van de honden ontdooien in de oven, omdat ik het weer eens te laat uit de vriezer heb gehaald.  ::)
Door Lizzy
#2860255
Zoooo, weer heel hard bij de Praxis weggerend! Allemachtig, 22 euro per lampie (LED - dimbaar) en dat maal 8  :-X. We gaan wel ergens anders shoppen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2860260
Lizzy schreef: Zoooo, weer heel hard bij de Praxis weggerend! Allemachtig, 22 euro per lampie (LED - dimbaar) en dat maal 8  :-X. We gaan wel ergens anders shoppen :biggrin2:
Luister nou eens naar me  :biggrin2:
Door Lil
#2860263
Martine-Tom schreef: Een vaatwasser gebruikt toch geen gas, er zit toch een verwarmingselement in, ala een waterkoker?
Inderdaad, dat maakt hem ook goedkoper. Is hier aangesloten op een koud water kraantje (had in deze keuken geen aansluiting voor eerste levensbehoefte de vaatwassert). Dus dat spaart stroom tov warm water uit de boiler/hr ketel.
En hij verbruikt minder water. Al is het maar omdat hij om de dag aan staat ipv dagelijks.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door