Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Rabia
#2859385
Ik heb een vraagje over dat hoog/laag tarief.

Jullie zeggen dat het andersom was dan je dacht? Ik snap het niet helemaal...
Woon voor het eerst in een huis met dubbele meter, en vond mijn energie verbruik best hoog in vergelijking met mijn vroige huis.
Kan ik iets verkeerd hebben ingevuld?
Gebruikersavatar
Door galgo
#2859387
Martine-Tom schreef: :o Das wel heul heul veul!
SORRY... dat was gewoon een hele stomme rekenfout  :-[
De afgelopen paar uur maar 1 kwh  :-X
Het andere verbruik klopt wel (1190 kwh meer dan vorig jaar).
En op dit vriezertje zit alleen een aan en uit knop  ;)
Ga nu 24 uur meten en dan morgen de decoder uitzetten als de tv uitstaat. Ben alleen bang dat ik die dan iedere keer opnieuw moet instellen, maar t is te proberen.

Ik schrok mij het apelazerus...
Laatst gewijzigd door galgo op za 25 jan 2014, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2859390
Rabia schreef: Ik heb een vraagje over dat hoog/laag tarief.

Jullie zeggen dat het andersom was dan je dacht? Ik snap het niet helemaal...
Woon voor het eerst in een huis met dubbele meter, en vond mijn energie verbruik best hoog in vergelijking met mijn vroige huis.
Kan ik iets verkeerd hebben ingevuld?
Bij ons is:

1 = dal-uren
2 = piek-uren
Door fem fatale
#2859394
galgo schreef: SORRY... dat was gewoon een hele stomme rekenfout  :-[
De afgelopen paar uur maar 1 kwh  :-X
Het andere verbruik klopt wel (1190 kwh meer dan vorig jaar).
En op dit vriezertje zit alleen een aan en uit knop  ;)
Ga nu 24 uur meten en dan morgen de decoder uitzetten als de tv uitstaat. Ben alleen bang dat ik die dan iedere keer opnieuw moet instellen, maar t is te proberen.

Ik schrok mij het apelazerus...
Nee, dat hoeft niet, ik zet hem altijd uit. Maar hij krijgt niet de automatische updates mee, dus als je hem per ongeluk een paar weken uit laat staan, dan is ie van streek.
Door Martine-Tom
#2859397
Voor de gein eens gekeken. Op 31-12 zijn de standen opgenomen, sindsdien:
E: 212 KwH
G: 149 m3

Best veul eigenlijk  :-\
Door Rabia
#2859508
Lizzy schreef: Bij ons is:

1 = dal-uren
2 = piek-uren
Dankjewel, dan klopt het wel

Vorig jaar

dal: 2072
piek: 804

Moet zeggen dat ik het een erg hoog verbruik vind, voor 1 persoon en 1 hond.
Geen afwasmachine ed, wel vriezer, wasmachine uiteraard
Door **Jolanda**
#2859538
Lizzy schreef: :-*
- 1 jaar
- Nee :biggrin2:
- Continue maar dat was natuurlijk maar voor een korte periode. Helaas hebben we de laatste maanden ook 500 kWu per maand gebruikt, wat dus weer neer zou komen op een verbruik van 6000 kWu per jaar....
- Veel spotjes (ingebouwd in het plafon) waarvan ik verder niet weet hoe dat werkt omdat ze er al zaten toen we hier kwamen....
- Nee, we hebben geen airco.
We hebben in de eerste maanden heel erg veel energie verbruikt. Heel veel.
OK
OK. En we hadden in de werpkist ook een warmtemat. En wat heel veel energie heeft gekost is de elektrische verwarming in de schuur :-X
Nee, Goddank hebben we geen airco. Maar Henneke wel, dus zij kan nu mooi meeliften op wat jij hier hebt uitgezocht :-*
Holypenoly :o. Dat is veel!!!!!!!! :o. Wij hebben hier dus 8 spotjes en volgens Leo (ik vraag het net aan hem) is dat 800 kWu per jaar :-X
Dat valt ook best tegen :-X
Ja...., maar, ik moet eerlijk bekennen dat ik met 4 honden wel veel meer was dan 'vroeger'. Ik was alle kleedjes 1 keer per week, op 60 graden. En die gaan daarna in de droger :-X
Ja, de begindatum klopt ook. De meterstanden ook.

Nou, raadselachtig hoor... Ik heb eergisteren die 8 spots de hele dag uit gehad. Gisteren de hele dag aan. Verschil....? Geen verschil op de meter.... Dus die lijken ook de slurpert niet te zijn....

Je bent een schat, dat je zo hebt meegedacht en gerekend :-* :-* :-*
Buiten dat een aantal dingen niet helemaal overeenkomen, wel een beetje een idee gekregen over het verbruik bij jou thuis?
Dat is namelijk de eerste stap om zuiniger om te kunnen gaan met energie ;) Je weet waar het grote verbruik in zit en die dingen kun je minder gaan gebruiken of verstandiger.

Zoals die wasdroger. Kunnen de hondjes niet 1 of een deel van de dag zonder kleedjes? Jawel toch he ;) Rekje op de zolder neer zetten en dan smorgens de kleedjes in de wasmachine en daarna ophangen. Zijn ze savonds weer droog.
1x per week 2 uur de droger laten draaien alleen voor de honden betekend 2 x 1200w = 2400watt x 52 weken = 124800watt = 124,8 Kwh
Dat is goed voor ongeveer 27euro. Klein bedrag maar als je veel kleine bedragen bij elkaar optelt heb je wel een groot bedrag.

Kijk een elektrische kachel van 2000w verbruikt ongeveer (volgens http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... erwarming/ ) 45cent per uur.
Als je die verwarming gemiddeld 3 uur per dag aan hebt gedurende een periode van 2 maanden zit je al snel aan (3x €0,45 x 61dagen=) 82euro

Dan heb je alleen al door die elektrische verwarming en geen hondenkleedjes meer drogen 100euro per jaar bespaard (komt neer op ongeveer 450Kwh )

Die spotjes vreten gewoon energie.
Op 1 dag het licht uitlaten betekend dat je 8x300watt bespaard. Dat is dus 2,4Kwh.
Wanneer je de meterstand hebt gemeten op een dag dat de droger heeft gedraaid en een dag dat je het licht uit laat, is het verschil in verbruik bijna niet zichtbaar.
Het is gewoon dat je bewust word van het feit dat die krengen op jaarbasis gewoon heel veel verbruiken.

Wat mij opvalt is dat je zegt dat je de eerste maanden heel veel energie verbruikt hebt. Je hebt nu inzicht gekregen in het verbruik van de warmtebronnen voor de pups en dat het elektrische kacheltje aan heeft gestaan.
Dat zijn dus al 3 dingen die samen goed zijn voor heel wat Kwh ;)
Door miik
#2859539
Lizzy schreef: Bij ons is:

1 = dal-uren
2 = piek-uren
Ik heb 2x gebeld om dit te vragen en wat ik te horen krijg van mn leverancier klopt niet met wat ik in mijn meterkast zie...
Ik heb nu foto's genomen op de tijdstippen dat hij van meter zou wisselen en daaruit blijkt dat het andersom is als wat hun zeggen !
Er staat zelfs een klein pijltje naast de meters die aangeeft welke meter loopt.... (*pijltje wisselt dus om 23 en 7 uur)
Gebruikersavatar
Door Neally
#2859540
Iets heel anders waar ik zelf niet blij van wordt: 2,72 euro elektra + 1,49 euro aan gas = 4,21 euro per dag.
(36% btw + 21% netwerkkosten= 57% x-tra)
Ons werkelijke kosten zijn dus meer dan de helft van 4,21 euro per dag.
Netwerkkosten o.a.: hoe verder van Slochteren je woont (iedereen wil daar inmiddels weg) hoe meer je voor je gas betaald.
Door BusKay
#2859593
Neally schreef: Iets heel anders waar ik zelf niet blij van wordt: 2,72 euro elektra + 1,49 euro aan gas = 4,21 euro per dag.
(36% btw + 21% netwerkkosten= 57% x-tra)
Ons werkelijke kosten zijn dus meer dan de helft van 4,21 euro per dag.
Netwerkkosten o.a.: hoe verder van Slochteren je woont (iedereen wil daar inmiddels weg) hoe meer je voor je gas betaald.
Dan woon je wel erg ver!! van Slochteren als je 36% BTW betaald  :biggrin2: :biggrin2:

:circle: :circle: :circle: Niet toevallig omgedraaid?? :circle: :circle: :circle:

Overigens hier 1638 Kwh Electra en 468 m3 Gas per jaar.
Laatst gewijzigd door BusKay op za 25 jan 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2859820
De afgelopen weken in kaart gebracht. We verbruiken op een normale door-de-weekse dag 8 a 9 kWu per dag. In het weekend met 4 wasjes (en 4 wasjes in de droger - wij hebben geen zolder en maar 1 slaapkamer en die is te klein voor de was - bovendien moeten we met de luchtvochtigheid uitkijken en daardoor geen was binnen drogen - zodra het mooier weer wordt, gaat de was naar buiten om te drogen): 26 kWu (13 kWu per dag).

Kom ik uit op 68 kWu per week. Maal 52 weken = 3536 kWu per jaar. Mis ik toch ergens 2400 kWu :g:

We blijven dit het komende jaar maar eens heeeeel strak monitoren.
Door BusKay
#2859843
Lizzy schreef: Kom ik uit op 68 kWu per week. Maal 52 weken = 3536 kWu per jaar. Mis ik toch ergens 2400 kWu :g:
Ben je die plantage niet vergeten? :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Mensen die erop gaan letten gaan onbewust ook minder verbruiken..
Enne pups gehad misschien?? Warmtelampen etc.
Koop maar simpel wat LEDlampen daar zit de eerste winst. Ik ging hier met 2 lampen van 100 naar 8 Watt
Laatst gewijzigd door BusKay op zo 26 jan 2014, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2859847
Lizzy schreef: De afgelopen weken in kaart gebracht. We verbruiken op een normale door-de-weekse dag 8 a 9 kWu per dag. In het weekend met 4 wasjes (en 4 wasjes in de droger - wij hebben geen zolder en maar 1 slaapkamer en die is te klein voor de was - bovendien moeten we met de luchtvochtigheid uitkijken en daardoor geen was binnen drogen - zodra het mooier weer wordt, gaat de was naar buiten om te drogen): 26 kWu (13 kWu per dag).

Kom ik uit op 68 kWu per week. Maal 52 weken = 3536 kWu per jaar. Mis ik toch ergens 2400 kWu :g:

We blijven dit het komende jaar maar eens heeeeel strak monitoren.
Buitenverlichting? Electrisch deken?
Door Lizzy
#2859857
Naaah, het klopt niet helemaal. Er staan op dit moment ook 2 vriezers uit. En, we hebben nog geen snacks gedroogd.

Ja, we hebben in het begin van 2013 pups gehad. Dus dat ons verbruik daardoor hoger zou zijn: dat wisten wel. Echter, de maanden november en december : hebben we zoveel verbruikt, zou je dat doortrekken, zouden we weer 6000 kWu verbruiken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2859866
Lizzy schreef: De afgelopen weken in kaart gebracht. We verbruiken op een normale door-de-weekse dag 8 a 9 kWu per dag. In het weekend met 4 wasjes (en 4 wasjes in de droger - wij hebben geen zolder en maar 1 slaapkamer en die is te klein voor de was - bovendien moeten we met de luchtvochtigheid uitkijken en daardoor geen was binnen drogen - zodra het mooier weer wordt, gaat de was naar buiten om te drogen): 26 kWu (13 kWu per dag).

Kom ik uit op 68 kWu per week. Maal 52 weken = 3536 kWu per jaar. Mis ik toch ergens 2400 kWu :g:

We blijven dit het komende jaar maar eens heeeeel strak monitoren.
je kan je was toch buiten drogen?

o sorry niet goed gelezen  :-[ dat schrijf je ook...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door