Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Neally
#2859933
Neally schreef: Afbeelding
Busco en Kay schreef: Dan woon je wel erg ver!! van Slochteren als je 36% BTW betaald  :biggrin2: :biggrin2:

:circle: :circle: :circle: Niet toevallig omgedraaid?? :circle: :circle: :circle:

Overigens hier 1638 Kwh Electra en 468 m3 Gas per jaar.
Door Rabia
#2860031
Martine-Tom schreef:
Wat ik me zo ook afvraag, in mijn afzuigkap zitten 2 fittingen voor "normale" lampen, ik heb er maar 1 in zitten omdat ik dat zat vind qua verlichting. Verbruikt de 2e fitting dan ook stroom, ondanks dat er geen lamp in zit?
Vraag ik me ook af, in mijn douche gaan met 1 knop 7 lampjes aan, heb er 5 uitgehaald.
Maar helpt dat ook?
Door BusKay
#2860039
Rabia schreef: Vraag ik me ook af, in mijn douche gaan met 1 knop 7 lampjes aan, heb er 5 uitgehaald.
Maar helpt dat ook?
Het helpt zeker maar hoe vaak of hoelang staan ze aan??
Een douche cq. badkamer gebruik je normaal gesproken maar een half uur per dag.
Dus je besparing is daarom minimaal en kun je jezelf de vraag stellen of je gaat voor de besparing of het comfort.

Google op Verbruik Apparatuur of EnergieVerbruik Apparatuur en in de resultaten kun je naar sites gaan die je info geven over de energieslurpers in huis en tips voor een bewuster gedrag omtrent energiegebruik.
Door Martine-Tom
#2860041
Hoe bereken je eigenlijk hoeveel ze verbruiken, stel ik heb een 40 watt lamp die 3 uur per dag brand, 100 dagen per jaar...hoeveel verbruikt die dan per jaar?
Door Martine-Tom
#2860067
koekje schreef: uhhh, ik denk zo:
40x3x100=12000 watt per jaar = 12 kwu
?
Zoiets dacht ik ook.

Ik ga van een buum een energieverbruikmeter lenen, ben zeer benieuwd!
Gebruikersavatar
Door Neally
#2860079
Busco en Kay schreef: Die belastingen zijn niet alleen BTW maar ook energiebelasting etc.
Dat weet ik, blijf ik het ontzettend veel vinden bij elkaar. Wat je verbruikt en wat je er bovenop moet betalen.

Katjing Kassa
Door flin
#2860091
Martine-Tom schreef: Zoiets dacht ik ook.

Ik ga van een buum een energieverbruikmeter lenen, ben zeer benieuwd!
een gloeilamp van 40 Watt, kun je vervangen door een spaarlamp van 8 Watt of een ledlamp van 6 Watt,
reken uit  ;)
Rabia schreef: Vraag ik me ook af, in mijn douche gaan met 1 knop 7 lampjes aan, heb er 5 uitgehaald.
Maar helpt dat ook?
lampen staan dus parallel geschakeld; stopt de stroom bij dat lampje (want er is geen lampje) stopt die stroom daar ook

als je t licht uitdoet, stopt daar ook de stroom, (zou een leuke zijn voor de energiemaatschappy als de meter dan doorliep...'ja, maar t licht was uit, hoor?)
denk aan water, als je de kraan dichtdraaid, stopt t water (tenzij t ergens lekt natuurlijk)
Door Martine-Tom
#2860114
flin schreef: een gloeilamp van 40 Watt, kun je vervangen door een spaarlamp van 8 Watt of een ledlamp van 6 Watt,
reken uit  ;)

lampen staan dus parallel geschakeld; stopt de stroom bij dat lampje (want er is geen lampje) stopt die stroom daar ook

als je t licht uitdoet, stopt daar ook de stroom, (zou een leuke zijn voor de energiemaatschappy als de meter dan doorliep...'ja, maar t licht was uit, hoor?)
denk aan water, als je de kraan dichtdraaid, stopt t water (tenzij t ergens lekt natuurlijk)
Heb inmiddels overal al spaarlampen, ging me even om het sommetje  ;)

Net zitten rekenen, sommige dingen vallen echt tegen of mee, mijn vaatwasser kost me op jaarbasis 340 kWh, wasmachine maar de helft 180 kWh, dat had ik niet verwacht, beiden draaien zo 3 keer per week.
Gene waar ik het meest van schrok was toch wel lampen, ga even alles nalopen en wat nog geen spaarlamp is gaat dat miv morgen worden!

Als ik in de kamer 2 40 watt lampjes zou hebben kost dat net zoveel op jaarbasis als de wasmachine  :o
Door Martine-Tom
#2860130
*Dorothea* schreef: Leuk topic dit, ik zit nu in het donker achter de laptop en heb de TV maar uit gelaten.  :biggrin2:
Ik ook  ;D

Heel de middag zitten rekenen, ik heb een overschot van zo'n 500 kWh wat zit in kleine dingen, de afzuigkap, de haardroger, voedseldroger, modem, standby stand enz...

En er valt nog best heel wat te besparen kwam ik achter :-[
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door