Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#2850084
Nadia schreef: Omdat je niet selecteerd op 1 kenmerk, maar meerdere. En een ander ras kan bijvoorbeeld dezelfde werklust hebben, maar verkeerd formaat, of vacht, of een andere  karaktereigenschap welke je niet aanstaat.
Klopt. Maar tot nu toe ben ik dus niet rasvast daardoor. Dus raar vind ik de vraag ook niet.
#2850085
Waarom de Cane Corso?
Ten eerste omdat ik over het algemeen genomen ontzettend mooie honden vind om te zien, uitzonderingen daar gelaten. Ik hou van het oude rustieke type zowel in hoofd als in lijf. Groot, maar niet te groot, breed, maar niet te breed en vooral atletisch. Ze hebben over het algemeen een kort uithoudingsvermogen, maar zijn snel. Wat ik fijn vind, ondanks dat het jachtinstinct er vaak nog in voor komt, is dat ze door een niet al te grote uithoudingsvermogen altijd in het zich blijven. Toch kun je uren lang wandelplezier aan ze beleven.
Ze zijn waaks en alert en kruipen niet zomaar bij de eerste de beste bezoeker op schoot. Ze zijn wat afwachting, maar eenmaal bekend word je overladen met charme en knuffels. In huis zijn ze, over het algemeen genomen, rustig. Je denkt wel eens dat ze gewoon liggen te slapen, maar er ontgaat ze niks.
Ze denken dat ze schoothonden zijn. Cane Corso's onderling in spel zijn ruw, veel kabaal en trekken aan elkaars nekvel, in elkaars poten, maar nooit tot verwonding, echt spel. Soms net een stel leeuwen.
Ze zijn leergierig, maar wel snel verveeld. Als ze eenmaal het kunstje of commando perfect uitgevoerd hebben is het tijd voor iets nieuws. Hoewel je streng en consequent moet zijn, de aanpak dient met fluwelen handschoenen te gebeuren want ze zijn ontzettend gevoelig...en vaak ook heel slim.
Ik zou een leven zonder Cane Corso niet meer kunnen voorstellen en mijn droom is dan ook een leuk klein huisje met een mega tuin in de toekomst om de roedel uit te breiden, want eenmaal één Cane Corso....volgt zich de tweede (en meer) vaak snel op.
#2850175
Echt onwijs leuk om alle reacties te lezen... Zelf vraag ik me nog af waar ik precies naar op zoek ben in een hond. Mijn Stabij heeft heel veel eigenschappen waar ik helemaal gek van ben:

Hij is een geweldig en prettig gestoord dier. Je kan er echt mee communiceren. Verder zijn Stabijtjes gevoelige en intelligente honden. Ze hebben veel en duidelijke begeleiding nodig, met een zachte hand. Mijn Stabij heeft nogal een gebruiksaanwijzing en kan volledig blokkeren bij een verkeerde aanpak. Eigenlijk ben ik de enige die goed met hem uit de voeten kan (eigenwijs!!!). Het is echt een mama's kindje dat binnenshuis ieder moment van de dag het liefst ín mij zou kruipen. Verder zijn ze heeeeerlijk enthousiast en over het algemeen supersociaal (soms wat te uitbundig) naar andere honden. Spelen met alles wat los en vast zit.

Het enige wat ik jammer vind is dat hij totaal geen werklust laat zien... En will to please...? Nehh niet echt  ;D .
Door Lil
#2850179
Roosjes3 schreef: Echt onwijs leuk om alle reacties te lezen... Zelf vraag ik me nog af waar ik precies naar op zoek ben in een hond. Mijn Stabij heeft heel veel eigenschappen waar ik helemaal gek van ben:

Hij is een geweldig en prettig gestoord dier. Je kan er echt mee communiceren. Verder zijn Stabijtjes gevoelige en intelligente honden. Ze hebben veel en duidelijke begeleiding nodig, met een zachte hand. Mijn Stabij heeft nogal een gebruiksaanwijzing en kan volledig blokkeren bij een verkeerde aanpak. Eigenlijk ben ik de enige die goed met hem uit de voeten kan (eigenwijs!!!). Het is echt een mama's kindje dat binnenshuis ieder moment van de dag het liefst ín mij zou kruipen. Verder zijn ze heeeeerlijk enthousiast en over het algemeen supersociaal (soms wat te uitbundig) naar andere honden. Spelen met alles wat los en vast zit.

Het enige wat ik jammer vind is dat hij totaal geen werklust laat zien... En will to please...? Nehh niet echt  ;D .
Wat jammer, de Stabbijtjes die ik ken hebben dat wel allemaal.
Gebruikersavatar
Door Else
#2850242
Mijn schoonouders hebben Duitse herders dus zo ben ik in aanraking gekomen met dit ras.

Waarom dit ras voor mij:
Omdat ik de duitse herder prachtig vind, herders mega trouw zijn, hij niet perse een allermans vriend is (niet op een agressieve manier maar hij luistert alleen naar een zeer select clubje mensen) wat soms onhandig is maar vaak stiekum toch ook wel heel leuk, hij graag wil werken, niet een hyperactivo is, lief met kinderen, rustig binnen is, ik er echt mee kan praten en hij alles begrijpt en je kunt er eindeloos mee wandelen en dingen ondernemen.
Nadeel vind ik de enorme berg haren die eraf komen, de iets kromme achterpoten en ik ken helaas niet heel veel herders die altijd sociaal zijn naar andere honden (en daar is de mijne helaas eentje van).

Verder lijkt me een kelpie super leuk, mooi herder koppie maar een slag kleiner dan een duitse herder.
Maar wel als tweede hond want stel die van ons is er niet meer (dat gaat hopelijk nog heeeeeeel lang duren) dan komt er eerst weer een duitse herder.
Door Lil
#2850246
chipjolie schreef: mijn collega heeft ook een stabij, super lief hondje maar idd zo lui als een zak aardappels haha
o echt?

Ik ken er die naast de behendigheid (op behoorlijk niveau) ook nog dingen als jacht of zo naast doen.  :o
#2850268
Op onze podenco's ben ik echt wel enorm gek  :smitten: :smitten: :smitten:. Ik vind ze prachtig en ze zijn ook zo gevoelig en zachtaardig. Altijd even vriendelijk naar andere honden en zeker Daya zal nooit een confrontatie opzoeken of er in verwikkeld raken. Daarbij is het de grootste kroeldoos ooit, zo heerlijk.

Finch vind ik prachtig en hij is ook enorm gevoelig. Met hem heb je echt contact als je buiten loopt en het is echt een werkhondje. Wel is hij erg onzeker en heeft daardoor soms een veel te grote bek, iets wat Saar en hij gemeen hebben en helaas ook bij elkaar stimuleren.

En tja Saartje is gewoon een mini Duitse herder met alleen de oren op het 'juiste' formaat  ;D. Een enorm lief dier, maar door haar verleden erg onzeker. Wel maakt ze elke dag nog vorderingen en we zijn helemaal gek met haar. Als we wandelen en ze is op haar gemak, voel ik me zo rijk met mijn heuse eigen Duitse herdern op mijn formaat  :smitten: :smitten: :smitten:.

Kruisingen daar blijf ik weg van, ik vind het zo leuk zo'n unieke hond. Zelf zal ik niet snel zelf een hond laten fokken, gewoon omdat ik veels te veel kijk op alle sites met prachtige, lieve honden die zooo graag een baasje zouden willen hebben. Ik zou me gewoon schuldig voelen ook al weet ik dat dat niet terecht is.

Voor de beauceron ben ik ook echt een groot zwak aan het ontwikkelen. Heerlijk zo'n stabiele, prachtige hond aan je zij.. dat lijkt me geweldig. Maar de galgo's en podenco's  blijven me ook enorm aantrekken door de lieve, gevoelige karakters.

Afbeelding
#2850313
Mijn grote liefde was altijd de Saarlooswolfhond... maar helaas is dat ras ondertussen zo verziekt en kapot gefokt dat ik het met heel veel verdriet maar uit mijn systeem aan het bannen ben.
Eenkennig maar voor het vuur gaan voor de baas (ja echt, dan kunnen ze goed waaks zijn) En tja dat terughoudendheid is iets waar je tegen moet kunnen en waar je dan de hele leven van de hond rekening mee moet houden. Maar des ondanks met een hele lange adem kunnen ze heel veel leren.

De buhund is een heerlijk actief hondje, ideaal formaat, maar o zo eigenwijs die scandinaviers maar daardoor ook weer zo leuk
#2850358
Lil schreef: o echt?

Ik ken er die naast de behendigheid (op behoorlijk niveau) ook nog dingen als jacht of zo naast doen.  :o
Jaaaaa, ze zijn over het algemeen wel heel actief hoor! Er zitten wel ook luiwammessen tussen ;).

Ik overdrijf ook een beetje, want Julius kan het wel leuk vinden om oefeningetjes of kunstjes te doen en buiten let hij echt wel op me. Maar jacht bijvoorbeeld? Of behendigheid? Echt niet... Hij grijpt de dummie en gaat hem in een bosje 100m verderop aan duizend stukken trekken. Ballen gaat hij wel halen, maar daarna verdwijnt hij ermee. Lang leve de lol, vrijheid blijheid.  :biggrin2: Maar ergens heb ik het idee dat hij als hij de pubertijd uit is, misschien nog wel ontdekt dat actief zijn in samenwerking met mij eigenlijk leuker is dan alleen.... Men mag hopen  ;D

Zeer levenslustig... Misschien vind ik dat wel het leukste aan hem. Hij omarmt de wereld echt met 4 poten  :)
#2850380
Monique77 schreef: En vraag me eigenlijk af hoe dat met andere eigenaren zit ... Gaan jullie onvoorwaardelijk voor het ras en vinden jullie elk hond van het ras leuk, of hebben jullie ook een scheiding in het ras zoals bij bv de labrador ?
Nee, alleen de standaard ruwhaar teckel vind ik leuk.
#2850383
Kinnie schreef: Wat ik grappig vind om te lezen: er worden veel eigenschappen genoemd die bij meerdere rassen passen, waarom dan toch net dàt ras?
Bijm ij is het echt de combinatie van karakter en uiterlijk.  eigenwijs, eigenzinnig, maar toch goed op te voeden en die prachtige dansnde vacht en lange flappers.

Maar mocht hier ooit een volgende hond komen dan wordt het geen Engelse cocker spaniel maar een Field spaniel. Iets groter, prachtig adellijk hoofd, heel rustig in huis en uitgelaten,  blij en met werklust buiten. Qua vacht iets minder onderhoud als is dat vachtonderhoud van de Engelse cocker nu wel mijn hobby geworden.
#2850404
Windhonden  :smitten:
Omdat ze zo mooi zijn en het zo'n schitterend gezicht is als ze er even een knalsprintje tegenaan gooien. Omdat ze buiten zo ontzettend kunnen racen en binnen heerlijk rustig opgerold (of languit) op de bank liggen. Omdat ze zo lief en gevoelig zijn, maar ook lekker eigenwijs en onafhankelijk. Omdat ze zo lekker zacht aanvoelen en niet kwijlen of stinken - en alle nattigheid en viezigheid er zo afvalt (mits kortharig).
Ik denk niet dat ik ooit iets anders zou willen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door