Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Alba
#2833017
Ik ben het volledig met Lizzy (Myra eigenlijk) eens.
En als het hier niet goed zou gaan, crossen we naar Sleeuwijk. Die hebben in elk geval ervaring, ook met geplande sectio's.
Door Jantina
#2833090
Ben erg blij redelijk dichtbij Sleeuwijk te wonen (20 min). Stel dat Lizzy drachtig is van 1 of 2 puppen dan moeten we ook sterk rekening houden met keizersnede.  :-\
Het schijnt dan bijna niet te doen te zijn voor Teckeltjes. Maar goed dat we bespreken we met de echo wel.
Door miik
#2840744
Vandaag is de moederhond van een "kennis" overleden  :-\
Ze heeft de 29ste een keizersnee gehad (chihuahua), 3 pupjes, en vandaag hebben haar nieren het begeven en is ze overleden....
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2840942
miik schreef: Vandaag is de moederhond van een "kennis" overleden :-\
Ze heeft de 29ste een keizersnee gehad (chihuahua), 3 pupjes, en vandaag hebben haar nieren het begeven en is ze overleden....
Jeetje, wat vreselijk. Bij het nestje van Caith ook een sectio laten doen. Daar bleek dat haar baarmoeder geen normale doorbloeding had. Nadat ik het boek, na tip van Lizzy, van Myra had gelezen, heb ik bij Eden afgewacht en na 8 uur kwamen er nog twee gezonde pups. Het is heel moeilijk om te wachten vind ik, maar zolang de teef zich normaal gedraagd is het het afwachten waard.
De dierenartsen adviseren nogal snel om de pups te halen.
Nou weten we natuurlijk niet waarom bij dit teefje tot sectio is besloten, maar het lijkt me zo erg om je teefje te verliezen.
#2841290
MargaS schreef: Jeetje, wat vreselijk. Bij het nestje van Caith ook een sectio laten doen. Daar bleek dat haar baarmoeder geen normale doorbloeding had. Nadat ik het boek, na tip van Lizzy, van Myra had gelezen, heb ik bij Eden afgewacht en na 8 uur kwamen er nog twee gezonde pups. Het is heel moeilijk om te wachten vind ik, maar zolang de teef zich normaal gedraagd is het het afwachten waard.
De dierenartsen adviseren nogal snel om de pups te halen.
Nou weten we natuurlijk niet waarom bij dit teefje tot sectio is besloten, maar het lijkt me zo erg om je teefje te verliezen.
Dat verschilt per dierenarts, net zoals dat per fokker verschilt. Er zijn ook genoeg fokkers die al snel een keizersnee doordrukken.
Door Lizzy
#2841294
*Dorothea* schreef: Dat verschilt per dierenarts, net zoals dat per fokker verschilt. Er zijn ook genoeg fokkers die al snel een keizersnee doordrukken.
Ja hoor Dorothea, ik ben het daar echt 200% mee eens. Ik ken echt zat verhalen en voorbeelden waarbij de dierenarts bleef zeggen "ik vind dat we moeten wachten, de teef is helemaal niet in ongemak" maar de fokker de pups eruit wilde hebben omdat ze zo bang waren dat er teveel dood zouden gaan. Ik ken serieus fokkers die de prioriteit 1 bij de pups leggen en prio. 2 bij de teef.
#2841391
Lizzy schreef: Ja hoor Dorothea, ik ben het daar echt 200% mee eens. Ik ken echt zat verhalen en voorbeelden waarbij de dierenarts bleef zeggen "ik vind dat we moeten wachten, de teef is helemaal niet in ongemak" maar de fokker de pups eruit wilde hebben omdat ze zo bang waren dat er teveel dood zouden gaan. Ik ken serieus fokkers die de prioriteit 1 bij de pups leggen en prio. 2 bij de teef.
Dat laatste hoeft nog niet eens het geval te zijn. Ik kende er ook een paar die toch echt wel de teef als prio 1 hadden, maar die zagen gewoon echt geen gevaar in een keizerssnede, ergo, ze verkozen het vaak nogal snel boven een gewone bevalling, want dit was veel minder belastend voor de teef. En zoalng er daar geen gekke dingen gebeurden of ernstige complicaties optraden werden ze gesterkt in hun mening. Die snapten ook niks van dat gepiep van " helaas is het een ks geworden".
Gebruikersavatar
Door nova
#2841400
miik schreef: Vandaag is de moederhond van een "kennis" overleden :-\
Ze heeft de 29ste een keizersnee gehad (chihuahua), 3 pupjes, en vandaag hebben haar nieren het begeven en is ze overleden....
:'( :'(

Ik weet nog steeds niks over de situatie bij de fokster van Diva, op FB las ik een verzoek van haar waarin de opriep om niet te bellen.
Het zal er vast wel eens een keer van komen, maar voorlopig dus niet ;)
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2841424
Angelique schreef: Dat laatste hoeft nog niet eens het geval te zijn. Ik kende er ook een paar die toch echt wel de teef als prio 1 hadden, maar die zagen gewoon echt geen gevaar in een keizerssnede, ergo, ze verkozen het vaak nogal snel boven een gewone bevalling, want dit was veel minder belastend voor de teef. En zoalng er daar geen gekke dingen gebeurden of ernstige complicaties optraden werden ze gesterkt in hun mening. Die snapten ook niks van dat gepiep van " helaas is het een ks geworden".
Wij wonen duidelijk in dezelfde regio met onze ervaringen. :D
#2841584
MargaS schreef: Wij wonen duidelijk in dezelfde regio met onze ervaringen. :D
Alleen woonden die mensen aan de andere kant van het land :biggrin2: Ik denk dat het overal voorkomt, mensen die te snel laten snijden, da's die te snel willen snijden, da's die manen tot wachten wat fout afloopt, da's die manen tot actie wat fout afloopt, zo ook fokkers natuurlijk. Denk dat het grootste "probleem" in deze is dat beide partijen zich niet altijd bewust zijn van de risico's. Net als met vaccineren, wordt ook dagelijks door tig man gedaan en de "enkele" keer dat het elders fout gaat vindt men verwaarloosbaar en is vast niet enkel en alleen te wijten aan de ks of wat dan ook.
Door Erna
#2842101
Lizzy schreef: Ja hoor Dorothea, ik ben het daar echt 200% mee eens. Ik ken echt zat verhalen en voorbeelden waarbij de dierenarts bleef zeggen "ik vind dat we moeten wachten, de teef is helemaal niet in ongemak" maar de fokker de pups eruit wilde hebben omdat ze zo bang waren dat er teveel dood zouden gaan. Ik ken serieus fokkers die de prioriteit 1 bij de pups leggen en prio. 2 bij de teef.
Maar ik ken ook het verhaal waarbij de dierenarts ook zei af te wachten en achteraf zei wat ben ik blij dat je doorgedramd hebt. Ik geloof dat het maken van een keizersnee een goed stukje overleg moet zijn tussen da en eigenaar. De eigenaar kent de hond het beste en de dierenarts kent de medische risico's het beste. Ik geloof zeker dat er veel gevallen zijn waarbij te vroeg wordt ingegrepen maar ook dat er veel gevallen zijn dat men te laat ingrijpt.

In het geval van onze Tess ben ik heel blij dat ik als eigenaar een keizersnede door de strot van de dierenarts heb gedrukt. Er waren 2 pups geboren, de bevalling stokte, ze ging bij de DA op de rontgen en er zaten er nog 9 in. Dat moest ze zelf kunnen volgens de DA. Was ik volledig met hem eens als het er nog maar 9 geweest zouden zijn. Ze kon niet eens volledig op de rontgentafel, zo dik was ze. Er bleken er nog 15 in te zitten met een enorme druk op de baarmoeder die niet samen kon trekken.

En bij onze Dirkje vind ik het jammer dat we niet op ons gevoel hebben vertrouwd maar inderdaad op advies van de DA afgewacht hebben. De pups hadden gepoept in hun vruchtwater en er waren er al 2 overleden. Hadden we nog langer gewacht waren we de rest ook kwijt geweest en was het maar de vraag geweest hoe Dirkje eruit gekomen was.
Gebruikersavatar
Door nova
#2842114
Angelique schreef: Dat laatste hoeft nog niet eens het geval te zijn. Ik kende er ook een paar die toch echt wel de teef als prio 1 hadden, maar die zagen gewoon echt geen gevaar in een keizerssnede, ergo, ze verkozen het vaak nogal snel boven een gewone bevalling, want dit was veel minder belastend voor de teef. En zoalng er daar geen gekke dingen gebeurden of ernstige complicaties optraden werden ze gesterkt in hun mening. Die snapten ook niks van dat gepiep van " helaas is het een ks geworden".
Maar ik ken ook een fokster , waar 8 puppen met de KS verlost werden, puppen gingen goed, alleen wilde de teef maar niet echt opknappen. Ook wilde de teef liever niet dan wel in de werpkist.
Totdat op dag 8 na de KS , nog een dode pup geboren werd. Deze zat in het geboorte kanaal, en was door de DA tijdens de operatie over het hoofd gezien... :o
Nadat de dode pup geboren was, herstelde de teef binnen de kortste keren en was het ook de beste moeder..


Uit alle reacties is het wel duidelijk dat er het nodige mis kan gaan, of er nu wel of geen KS uitgevoerd wordt.
Door miik
#2845117
miik schreef: Vandaag is de moederhond van een "kennis" overleden :-\
Ze heeft de 29ste een keizersnee gehad (chihuahua), 3 pupjes, en vandaag hebben haar nieren het begeven en is ze overleden....
Vandaag is ook het derde en laatste pupje overleden ..... :'(
De 2 andere pupjes waren al eerder overleden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door