Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2831344
Ik ga met mijn voorgangers mee: kan prima. Mits voldoende voer (ruwvoer, daar stoken ze de kachel mee aan). Een inloopstal is idealer en er moet altijd een plek zijn waar ze op droge ondergrond kunnen liggen. Dit hoeft niet kurkdroog, poezelig warm stro oid te zijn, maar gewoon een plek waar de grond droog toont is voldoende. Anders gaan ze niet meer liggen en dat is wel sneu.

Bij gebrek aan schuilstal kan er bij aanhoudend guur weer een regendeken opgelegd worden indien nodig. Ligt heel erg aan het paard of dat nodig is. Felle wind met koude regen en 5 graden is vervelender weer dan windstil -20.
#2831381
Ben het er mee eens dat ze er tegen kunnen, maar of het echt ideaal is. Ik zou ook liever een schuilstal/ afdak zien.
We hebben zelf twee shetjes, moeder en zoon, en die hebben nu een mega vacht, maar als het goed regent, dan staan ze echt binnen.
Tuurlijk is moeder dat gewend sinds ze als veulen hier kwam, maar ze heeft altijd een keus gehad en kan vrij in en uit lopen en kiest dan bij behoorlijke regen toch voor lekker beschut binnen en droog staan.
Geef toe, we noemen ze ook wel eens verwende hangbuik pony's  ;D ::) :D
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2831400
Ik heb via de dierenbescherming een aantal jaren geleden werk gemaakt van 2 paardjes die zonder enige beschutting op een soort dijk stonden, de ene was een shetje de andere wat groter met minder vacht... in de regen hagel en storm en in de drap omdat het al weken vreselijk weer was ( lag er `s nachts gewoon wakker van), maar de "eigenaren "moesten verplicht een afdak voor hun dieren maken, zodat ze deze desgewenst uit de wind en regen konden staan..... en ze stonden daar ook toen het klaar was..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2831402
BlissSpirit schreef: Ben het er mee eens dat ze er tegen kunnen, maar of het echt ideaal is. Ik zou ook liever een schuilstal/ afdak zien.
We hebben zelf twee shetjes, moeder en zoon, en die hebben nu een mega vacht, maar als het goed regent, dan staan ze echt binnen.
Tuurlijk is moeder dat gewend sinds ze als veulen hier kwam, maar ze heeft altijd een keus gehad en kan vrij in en uit lopen en kiest dan bij behoorlijke regen toch voor lekker beschut binnen en droog staan.
Geef toe, we noemen ze ook wel eens verwende hangbuik pony's  ;D ::) :D
Paarden zijn héél erg gewoontedieren. En dat maakt het soms moeilijk om te beoordelen wat goed is. Paarden die opgegroeid zijn zonder schuilstal, zullen namelijk weer niet of nauwelijks een inloopstal gebruiken. En paarden die elke dag om 16.00 uur binnen gehaald worden, staan om kwart voor vier bij het hek te wachten, wat baasjes het idee geeft dat ze heel graag in hun warme, droge stalletje willen staan. Allemaal gewoonte, gewenning en routine.
Door Jantina
#2831424
Ik vind het afhankelijk van het terrein. Hier op de kleigrond zou ik het dieptriest vinden, geen droog plekje om te gaan liggen. Wat voor soort paard ook, goed voor de hoeven is continu natte klei niet. Vergelijking met paarden in het wild vind ik altijd een moeilijke. Ze leven in een kudde en die staan bij slecht weer dicht bij elkaar, om toch wat beschutting en warmte te krijgen. Ook kunnen ze dan kiezen naar een wat hoger gelegen gebied te gaan, dat ze wat droger staan, of naar een bossage voor beschutting. Er zijn maar weinig paarden in eigendom die dat kunnen op hun terrein. En in dit geval gaat het om 2 paardjes, sprake van een beschermende kudde is er dus niet.
Mijn voorkeur zou dus ook een schuilstal zijn.
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2831436
Ik vind een beschutte plek uit de wind/regen/hagel/sneeuw niet meer als normaal. Ook al hebben wilde paarden het niet ik geloof niet dat als paarden een droge plek kunnen opzoeken ze vrijwillig in slecht weer gaan staan.. En constant een natte grond is ook zeker niet goed voor de hoeven (mok etc) Ik heb pas ook de dierenbescherming verteld over een paard die in een open wei staat met verder helemaal niks om te schuilen, vind dat maar zielig  :-\
Door NancyS
#2831490
Alba schreef: Denk dat de gemiddelde Shet met wintervacht sowieso buiten heel gelukkig is.
Vertel dat maar aan mijn shetlander dames, die staan echt heel snel binnen als het begint te regenen en zijn blij dat 's avonds de deuren dicht zijn en ze lekker binnen kunnen staan. Mijn IJslanders trouwens ook, die geven ook de voorkeur aan hun stal.
Door Kinnie
#2831505
Ik dacht dus eigenlijk dat het wel verplicht was, om bij paarden/pony's die 24/7 buiten staan dat er een beschutte plek aanwezig moet zijn. Niet alleen voor de regen, alsook net zo goed tegen de zon bij warm weer...
Of ze daar nou in gaan staan of niet, de mogelijkheid moet er zijn, dacht ik...
Mijn shet vroeger, en die had in de winter echt een wintervacht, ging toch wel een droog plekje zoeken als het echt echt echt nat werd buiten ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2831513
Kinnie schreef: Ik dacht dus eigenlijk dat het wel verplicht was, om bij paarden/pony's die 24/7 buiten staan dat er een beschutte plek aanwezig moet zijn. Niet alleen voor de regen, alsook net zo goed tegen de zon bij warm weer...
Of ze daar nou in gaan staan of niet, de mogelijkheid moet er zijn, dacht ik...
Mijn shet vroeger, en die had in de winter echt een wintervacht, ging toch wel een droog plekje zoeken als het echt echt echt nat werd buiten ;)
Jammer genoeg niet. En gemeenten hebben de neiging bijzonder vervelend te doen als je iets wil bouwen, want dat is lelijk in het landschap.

Mijn voorkeur is het overigens ook hoor. Mooie open inloopstal, stukje bestraat of met super goed gedraineerd zand. Dan een track om een leuk stuk gras voor veel beweging. Maar das wel een beetje een ideaalsituatie en met minder ideaal kan het ook.
Zonder schuilstal is heel goed toezicht, ruim voldoende ruwvoer en een eventuele regendeken in geval van individuele nood toch wel het minimum.

Maar net zoals hier verhalen voorbij komen over paarden die wel de stal in willen, ken ik ze ook legio van paarden die dat niet doen. De twee ijslanders van mijn beste vriendin gaan werkelijk nooit de schuilstal in. Kont in de wind en komt wel goed joh. En daar hoef je geen ijslander voor te zijn, de arabieren van kennissen doen dat precies zo en die hebben me een pracht van een open stal. Dus het is maar net hoe of wat, maar ik vind het ook wel een fijner idee als de mogelijkheid er is. En droog liggen is een absolute must!
#2831601
Kaela schreef: Paarden zijn héél erg gewoontedieren. En dat maakt het soms moeilijk om te beoordelen wat goed is. Paarden die opgegroeid zijn zonder schuilstal, zullen namelijk weer niet of nauwelijks een inloopstal gebruiken. En paarden die elke dag om 16.00 uur binnen gehaald worden, staan om kwart voor vier bij het hek te wachten, wat baasjes het idee geeft dat ze heel graag in hun warme, droge stalletje willen staan. Allemaal gewoonte, gewenning en routine.
Dat het gewoonte dieren zijn geloof ik ook en merk je ook wel bij bepaalde dingen, maar ze hebben hier nooit verplicht in de stal hoeven staan, dus altijd een vrije keus kunnen maken. En kiezen dan toch voor beschutting, dat zegt voor mij toch dat ze dit prettiger vinden.
Zie het in de polder ook wel, dan is er erg weinig beschutting, maar ze staan te dringen om allemaal achter de struiken uit de wind of onder die ene boom te passen. Maar goed, hier houden ze gewoon hun stal met stro en mogen ze kiezen  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2831683
Volgens mij staat een paard liever buiten in de regen dan binnen in een stal met stro. Ik moest eens voor werk een poos naar Frankrijk, en had toen voor mijn paard weidegang geregeld. Toen ik weer thuis kwam, was het regen, regen en nog eens regen. Alhoewel ze nog lang niet naar stal hoefde, besloot ik mijn merrie op te halen, want dat arme beest stond alleen maar in de plensregen en er was geen vooruitzicht op beter weer. Dus paard uit het land gehaald, maar vlak voor ze de klep van de trailer op moest rukte ze zich plots los, draaide bliksemsnel om en ging in de stromende regen in galop terug richting land, op het schrikdraad af, sprong daar feilloos overheen en galoppeerde door tot aan het eind van het land. Zie maar hoe je mij te pakken krijgt  :P
Sinds die tijd geloof ik niet meer dat een paard last heeft van de regen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2831693
BlissSpirit schreef: Dat het gewoonte dieren zijn geloof ik ook en merk je ook wel bij bepaalde dingen, maar ze hebben hier nooit verplicht in de stal hoeven staan, dus altijd een vrije keus kunnen maken. En kiezen dan toch voor beschutting, dat zegt voor mij toch dat ze dit prettiger vinden.
Zie het in de polder ook wel, dan is er erg weinig beschutting, maar ze staan te dringen om allemaal achter de struiken uit de wind of onder die ene boom te passen. Maar goed, hier houden ze gewoon hun stal met stro en mogen ze kiezen  ;)
Ook dat is gewoonte (en dat bedoel ik absoluut niet als waardeoordeel hoor! Super goed dat ze de mogelijkheid én de keuze hebben!). Ze zijn het van jongs af aan gewend, zien het andere paard/paarden ontspannen de schuilstal in gaan en dan wordt het ook voor de jongere dieren een gewoonte. Zet er voor de grap 1 paard tussen wat altijd zonder schuilstal heeft gestaan en dikke kans dat die net er buiten gaat staan wachten tot zijn vriendjes weer buiten komen. Of zet er een paard in wat een heel erg vast binnen-buiten zet ritme heeft en dan zul je dat ook nog heel lang terug blijven zien.

Nogmaals, echt geen waardeoordeel hoor. En ik zie graag een schuilstal. Dat het barbaars kan, wil niet zeggen dat het barbaars moet  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door