Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nadia
#2780515
Geboren in brunssum, opgegroeid in sittard-geleen. Bij ons is het vlaai. Werkzaam in maastricht, daar zeggen ze ook vlaai.

Op z'n limburgs is het ook vloaj. (nagelang de streek waar je woont)
Door Lil
#2780516
Ik heb tussen Maastricht en Heerlen gewoond in zo'n 7 verchillende plaatsen. Overal was het vla. Wij schreven ook vla. Vlaai is pas een jaar of 15 geleden ingevoerd om niet in verwarring te komen met de vla die wij pudding noemen. Hier zit een bakker die weigert vlaai te schrijven. Dus daar koop ik gewoon vla (uit de oven).
Door hannabelgje
#2780533
Vlaai=gebak
Vla= lopende dunne drap als toetje bedoeld
Pudding=zelfde als vla maar dan in vaste vorm

Als vla al vlaai is en pudding is vla, wat is dan pudding?
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2780564
hannabelgje schreef: Vlaai=gebak
Vla= lopende dunne drap als toetje bedoeld
Pudding=zelfde als vla maar dan in vaste vorm

Als vla al vlaai is en pudding is vla, wat is dan pudding?
Deze vla ja :biggrin2:

Vraag me dan wel af of Campina bij jullie daar in dat gekke Limburg vanillevla in speciale verpakkingen met vanillepudding erop in de schappen legt.
Door K&D
#2780752
Gisteravond een poging gedaan. Gewoon een liter halfvol van de boer, in een pan opgewarmd tot een graad of 85/90. Bij 45 graden 2 scheppen Griekse yoghurt van de aldi erbij als starter, ff flink met de garde erdoor en de pan met een warmhoudpadje in een oude slaapzak gewikkeld, en iedereen op straffe van onterven verboden te koekeloeren.
En...tadaa...gelukt. Het is yoturt geworden. Nog een beetje dun, en we proeven dat er nog melksuikers inzitten, maar het is yoturt. Nu laten rijpen in de koelkast en morgen weer controle
:)
Door Borke
#2780874
TMG1961 schreef: Ik gebruik volle melk. Wat bedoel je met nog 24 uur laten staan? In de koelkast of in machine?
Geitenmelk had ik al over gelezen dat je die ook kon gebruiken. Wil ik ook eens proberen
24 uur extra in de machine, totaal dus 2x24 uur, ik heb er geen ervaring mee hoor, maar las het op het SCD forum.

Biologische melk koop ik gewoon in de supermarkt.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2780956
TMG1961 schreef: Ik gebruik dezelfde griekse yoghurt..of de turkse met 10%
Ik vond de yoghurt een minder volle smaak hebben.

Ik probeer het zeker nog eens. Ga eens proberen met andere melk..had nu de volle houdbare van de aldi
En beetje proberen met fermentatietijd..kijken wat voor mij de beste tijdsduur is.

En belangrijkste..kijken hoe ik de yoghurt dikker krijg
Zou dat het foutje kunnen zijn? Houdbare melk?
Door TMG1961
#2781014
In principe zou je het met houdbare melk kunnen doen.

2x24 uur in machine laten staan ga ik niet doen. Denk zelf niet dat het enig verschil zal uitmaken.
Heb nu wel iets anders geprobeerd wat ik online gelezen had..nl flesje yakult toegevoegd en dan 12 uur in machine en dan 12 uur in koelkast. Eens kijken wat dat voor resultaat geeft
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2781049
TMG1961 schreef: In principe zou je het met houdbare melk kunnen doen.

2x24 uur in machine laten staan ga ik niet doen. Denk zelf niet dat het enig verschil zal uitmaken.
Heb nu wel iets anders geprobeerd wat ik online gelezen had..nl flesje yakult toegevoegd en dan 12 uur in machine en dan 12 uur in koelkast. Eens kijken wat dat voor resultaat geeft
Houdbare melk is bacterietechnisch toch helemaal dood gepasteuriseerd? Dat lijkt me dan met fermenteren niet echt te helpen.
Door TMG1961
#2781060
Mien 3-tal schreef: Houdbare melk is bacterietechnisch toch helemaal dood gepasteuriseerd? Dat lijkt me dan met fermenteren niet echt te helpen.
Daarvoor heb je de starter of paar eetlepels yoghurt..die leveren de nodige bakterietjes voor de fermentatie
Gebruikersavatar
Door Sonja
#2781245
Ik maak meestal yoghurt van houdbare melk. Geen enkel probleem.
Ik heb vanochtend ook weer een verse lading in gebruik genomen. Was weer prima gelukt. 2 liter volle, houdbare melk gebruikt en een half kopje standyoghurt van de Makro als starter. Heeft 36 uur in de machine gestaan en daarna 12 uur in de koelkast. Heb een mooie, dikke, lichtzure yoghurt. Van mij zou het nog best iets zuurder mogen, maar dat is me met gekochte yoghurt als starter nog niet gelukt. Met de Custom probiotics als starter had ik altijd een wat zuurdere yoghurt. Maar helaas is daar in Nederland nog erg moeilijk aan te komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door