Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Pauline
#2785276
Misschien in de toekomst koop ik er ook eentje. Sinds een week of wat is het duidelijk dat Eddie lactose intolerant is, dus als we t.z.t. weer yoghurt willen gaan eten zal er een oplossing moeten komen. Hmmmm eerst die van Conleeuw dan maar gaan lenen.
Door Borke
#2785287
K&D schreef: Da's een sprong :o ...ik ga stapje voor stapje anders kan ik het niet bijbenen  :D ...van een pan in een slaapzak naar een eenvoudige elektrieke... :biggrin2: ;D
Hij is onderweg; ik ben benieuwd.
voor mij koet het lactose vrij, dus minstens 24 uur in de machine.
Anders voldoet een goedkoper apparaat wat je desnoods 2x laat draaien vast ook prima.
Door TMG1961
#2787009
Ik heb geen enkel idee waarom ik geen dikke yoghurt krijg. Heb volle melk plus 10% yoghurt gebruikt de laatste keer en het 24 uur in de machine gelaten en daarna 24 uur in koelkast maar de yoghurt is nog altijd dun.

Enigste wat ik nog niet geprobeerd heb is de melk van te voren paar minuten te laten koken en dan af te laten koelen tot 45 graden en dan yoghurt erbij en dan in de machine. Werkt het dan ook niet dan weet ik het echt niet meer.
Door Borke
#2787789
TMG1961 schreef: Ik heb geen enkel idee waarom ik geen dikke yoghurt krijg. Heb volle melk plus 10% yoghurt gebruikt de laatste keer en het 24 uur in de machine gelaten en daarna 24 uur in koelkast maar de yoghurt is nog altijd dun.

Enigste wat ik nog niet geprobeerd heb is de melk van te voren paar minuten te laten koken en dan af te laten koelen tot 45 graden en dan yoghurt erbij en dan in de machine. Werkt het dan ook niet dan weet ik het echt niet meer.
Als je dat laatste doet, de melk op 45 graden in de machine doen, dan doe je hetzelfde wat ik doe, dan moet het dikker worden.
Anders zit het verschil toch in de machine...?
Door K&D
#2788902
eureka:

Koop een pak houdbare halfvolle melk van de Aldi (of zo) en dit bij de Turk:
(ik heb gevraagd naar de dikste Bulgaarse of Griekse yoghurt die ze hebben)

http://www.apostels.de/en/produktwelt/apostels-proto/

en gebruik de Proto (2 flinke eetlepels) als starter. We zetten het apparaat op de langste tijd (11 uur bij de onze)  en doen de melk en starter er op 40 graden (dus voorverwarmd) in. De starter roer ik met wat lauwwarme melk goed door en giet deze dan in de beker en roer nog even goed door.

Met dit spul blijft de lepel rechtop staan. :dribble: :dribble: :dribble:
Afbeelding

en of ie dik is...
Afbeelding


Met de zakjes culturen hebben wij ook zachte maar dunne yoghurt.
Door K&D
#2788909
Pauline schreef: Misschien in de toekomst koop ik er ook eentje. Sinds een week of wat is het duidelijk dat Eddie lactose intolerant is, dus als we t.z.t. weer yoghurt willen gaan eten zal er een oplossing moeten komen. Hmmmm eerst die van Conleeuw dan maar gaan lenen.
Hij is niet de enige... :-X
Door Borke
#2788914
K&D schreef: eureka:

Koop een pak houdbare halfvolle melk van de Aldi (of zo) en dit bij de Turk:
(ik heb gevraagd naar de dikste Bulgaarse of Griekse yoghurt die ze hebben)

http://www.apostels.de/en/produktwelt/apostels-proto/

en gebruik de Proto (2 flinke eetlepels) als starter. We zetten het apparaat op de langste tijd (11 uur bij de onze)  en doen de melk en starter er op 40 graden (dus voorverwarmd) in. De starter roer ik met wat lauwwarme melk goed door en giet deze dan in de beker en roer nog even goed door.

Met dit spul blijft de lepel rechtop staan. :dribble: :dribble: :dribble:
Afbeelding

en of ie dik is...
Afbeelding


Met de zakjes culturen hebben wij ook zachte maar dunne yoghurt.
Héél interessant!
Kan je ook vertellen welke yoghurt culturen er in zitten, want dat is voor mensen met gevoelige darmen cruciaal!
Op de site zie ik het niet vermeld staan.

Theo, volgens mij is dit voor jou de oplossing, want zó dik krijg ik de yoghurt ook niet!
Door Borke
#2788928
K&D schreef: Gelukkig is mijn Grieks uitstekend en staat het in het Duits op de verpakking helaas alleen maar dat het lebende yoghurtkulturen zijn.

Ik heb wel deze link gevonden; misschien staat het daarin

http://www.revue-genie-industriel.info/ ... php?id=755
Daar staat het volgende in, maar ik begrijp even niet of dat voor deze yoghurt geldt?

Yogurt is a simple ecosystem whose successful manufacture relies on interactions between two thermophilic lactic acid bacteria, Streptococcus thermophilus and Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus (Lb. bulgaricus). The interaction between S. thermophilus and Lb. bulgaricus in a yogurt starter culture is described by the ecological term proto-cooperation. Proto-cooperation is basis for creation of symbiotic relation between the two species (S. thermophilus and Lb. bulgaricus) and combined metabolism with positive effects on the fermented product. The symbiotic co-existence between selected strains S. thermophilus and Lb. bulgaricus determines individuality and strongly typical nature of the Bulgarian yogurt. The aim of the present works is to describe the main interaction factors between S. thermophilus and Lb. bulgaricus, which lead to positive effects on the yogurt taste and aroma.
Door K&D
#2788941
Ik heb het artikel ook doorgelezen en dit is volgens mij meer algemeen. Ik heb ff een mailtje gestuurd naar de Apostels. :biggrin2:
Door Borke
#2788943
K&D schreef: Ik heb het artikel ook doorgelezen en dit is volgens mij meer algemeen. Ik heb ff een mailtje gestuurd naar de Apostels. :biggrin2:
Hé bedankt!
Ik ben benieuwd, lijkt me het ei van Columbus
Door K&D
#2788945
Het enige waar ik nu nog heel benieuwd naar ben, is of de yoghurt bacteriën dood gaan door invriezen of niet.
Want dan kan ik wat van de originele Proto yoghurt invriezen in porties en die weer als starter gebruiken.
Door Borke
#2788949
K&D schreef: Het enige waar ik nu nog heel benieuwd naar ben, is of de yoghurt bacteriën dood gaan door invriezen of niet.
Want dan kan ik wat van de originele Proto yoghurt invriezen in porties en die weer als starter gebruiken.
Op het SCD forum adviseren ze om yoghurt in te vriezen als je op reis gaat.
Ik heb het geprobeerd, maar de textuur van de yoghurt verandert (dunner en klonteriger) en ik vond het daarom geen succes.
Als starter is de textuur juist zo belangrijk, hoe dikker de starter, hoe dikker de yoghurt.
Ik verwacht er dus niet feel van, maar dat was zelfgemaakte yoghurt.
Met commerciele yoghurt gaat het misschien beter?

Je kan kijken of je op het SCD forum meer info hierover kunt vinden, dat staat barstensvol informatie over yoghurt en yoghurt culturen!
Door K&D
#2788954
Thanks. en anders waag ik het er gewoon op en gooi een paar porties in de vriezert. Dan merk ik vanzelf of het nog steeds zo dik wordt of niet. Kost me hooguit een litertje melk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door