Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
#3429770
VieCuri (ziekenhuis Venlo) heeft opnamestop afgekondigd ivm hoog water

Ze hebben zelfs een hoogwaterprotocol
Hoogwaterprotocol
VieCuri is voorbereid op hoge waterstanden van de Maas, zelfs op een eventuele evacuatie. Het ziekenhuis maakt gebruik van een zogenaamd ‘hoogwaterprotocol’ dat daarin voorziet en werkt hiervoor nauw samen met ROAZ, ketenpartners in Noord-Limburg en Veiligheidsregio Limburg-Noord.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3429773
Mandarijn schreef: do 15 jul 2021, 19:57 Klopt, maar nu is er de hoeveelheid regen gevallen in een paar dagen, die normaal in de hele maand juli en augustus valt.
Ja, ik weet het. En er was dus al minder buffer en wat er extra vrijgemaakt was kon niet allemaal gebruikt worden omdat het op voorhand al ingenomen was.

Wij zitten er middenin nu. In Belgisch Luxemburg. We gaan morgen naar huis. Hopelijk geraken we daar. Het is nog niet helemaal duidelijk langs waar we kunnen rijden. Normaal gaan we over Luik, dat zal nu niet gaan, maar er is eigenlijk geen goed alternatief.
Door Mandarijn
#3429775
Ik hoop dat je toch een alternatief kunnen vinden. Luik lijkt met het uur erger te worden.

Hier is net bekend gemaakt dat de situatie in Limburg een nationale ramp is. Dat heeft het kabinet na crisisberaad besloten
Door Mandarijn
#3429779
In Duitsland 1300 vermisten....komt omdat ze echt vermist zijn en andere omdat ze niet bereikbaar zijn vanwege de stroomstoring
Door Mandarijn
#3429780
In Roermond is de politie met sirene door de wijk hambeek gereden om 6u.bde evacuatie is daar gestart. Ook in Venray bereidt inwoners voor om een eventuele evacuatie
Door Cathelijn
#3429781
In een artikel in het Brabants Dagblad is men helemaal niet zo bang, alles onder controle en we hebben wel erger meegemaakt? Ik vind het vreemd, maar ik hoop er maar op dat ze gelijk hebben. Ze zijn nu wel veel water al aan het wegsluizen zodat ze wat komt aankunnen. Maar op de hoge zandgronden wordt nog steeds water vastgehouden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3429784
Welja we beginnen de dag weer met een flinke bui ::)
Die dus ook over zuid limburg trekt.....En Belgie
Ik denk dat er wel mensen met regenfobie erbij zullen komen :-X

Weet je wat ik hier ook merk, dat dus papier in huis allemaal opkrult. Deuren en vloeren vochtig/plakkerig aanvoelen. En dat het stinkt zowel buiten als binnen.
En dan wonen we net in een weinig getroffen gebied. NRW, pal naast zuid-limburg. Evacuaties zijn er op nog geen 10 km hier vandaan in NL.
De brandweer hier had dinsdag wel al zandzakken voorbereid, en gezorgd dat alle afvoerkanalen en stroompjes open zouden zijn. Volgens mij zijn ze erg goed bezig geweest.

PoP wat een week om juist nu daar op vakantie te zijn. Jee, hopelijk vinden jullie een manier om veilig thuis te geraken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3429785
Cathelijn schreef: vr 16 jul 2021, 07:42 In een artikel in het Brabants Dagblad is men helemaal niet zo bang, alles onder controle en we hebben wel erger meegemaakt? Ik vind het vreemd, maar ik hoop er maar op dat ze gelijk hebben. Ze zijn nu wel veel water al aan het wegsluizen zodat ze wat komt aankunnen. Maar op de hoge zandgronden wordt nog steeds water vastgehouden.
Ik denk dat er in Brabant veel meer ruimte is om de maas over te laten lopen. En volgens mij hebben ze daar heel grote gebieden die onder water gezet kunnen worden (moet denk ik wel het vee weg) Het smalste stuk zuid-limburg is 10Km? En dan stroomt ook nog eens de maas erdoorheen. En er zijn veel oude steden die -vanuit heel erg veel vroeger- om de rivieren werden gebouwd ;)
En ook een heuvel landschap, dus ook regent verzamelt zich en krijgt zo ook stroomsnelheid mee. Maar er zijn dus ook duidelijk lager gelegen gebieden die dan de sjaak zijn.

En als je dan de schade foto's ziet hier uit Duitsland met meer berggebieden dan :-X :-X :-X Er zijn ook huizen en straten ingestort...
Door Mandarijn
#3429788
Mensen in Duitsland vertelden dat het water niet alleen van boven kwam, maar ook van onderen kwam het omhoog. Je had daar seconden om naar de 1e verdieping te gaan of naar ander hogere veiliger gebied. Daarom zijn er al minstens 80 mensen overleden.
Door Mandarijn
#3429789
In Eijsden is de hoogste piek geweest. Hij is blijven steken op 3300 kuub er seconden. Op veel plekken gaat het water daardoor tot aan de rand van de kademuur of de keerwanden komen en er dus net niet eroverheen
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3429790
ik zag net een video van een verslaggever die bij de brandweer een kelder simulatie deed. Omdat er dus veel mensen ook in kelders verdrinken en dus hoe dat gaat :-X Dat gaat echt snel, en als je al niet geëlektrocuteerd wordt dan zit je in het donder, en als je dan al de deur weet te vinden krijg je die waarschijnlijk niet meer open....
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3429791
Ja, ik zag gisteravond inderdaad ook interviews voorbij komen in duitsland dat het water daar ineens van niets aan de hand en droge voeten in een paar seconden naar ruim 2 meter ging. Daar was het dus veel meer plotseling.
Cathelijn schreef:In een artikel in het Brabants Dagblad is men helemaal niet zo bang, alles onder controle en we hebben wel erger meegemaakt? Ik vind het vreemd, maar ik hoop er maar op dat ze gelijk hebben. Ze zijn nu wel veel water al aan het wegsluizen zodat ze wat komt aankunnen. Maar op de hoge zandgronden wordt nog steeds water vastgehouden.
Ze verwachten daar inderdaad geen recordhoogte omdat ze meer water kennen. Las het volgende stuk vanmorgen:
De circa 7000 kubieke meter water per seconde die verwacht wordt bij Lobith is bijvoorbeeld het hoogste aantal in juli sinds 1980. "Maar bij het hoogwater in de winter van 1993 was het met zo'n 12.000 kubieke meter per seconde nog substantieel hoger", zegt hoogleraar waterveiligheid aan de TU Delft Matthijs Kok.
Door Mandarijn
#3429793
Het is zo'n raar gezicht bij de grote rivieren om midden juli water in de winter bedding te zien staan
Gebruikersavatar
Door sam28
#3429796
Gister vertelde een collega dat een kennis van haar een camping heeft in getroffen gebied. Ze liet een filmpje zien van een voorbij drijvende caravan. Kennis moest weg en had haar dieren opgesloten in huis. Poes op de begane, kippen in de slaapkamer en zo door. Alles met eten voor twee dagen en zijn vertrokken.
Toen ze weg waren kwam het nieuws dat ze de sluizen om 19u gingen open zetten en er dus daar een enorme vloedgolf werd verwacht.
Ik weet de uitkomst niet maar vrees voor het leven van die dieren. Werd daar verschrikkelijk naar van. :'(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door