Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Ronald
#3449299
Kaela schreef: do 08 sep 2022, 19:38 Heb je tot tien uur geslapen, nice!
Volgens mijn horloge heb ik gisteren 11 uur geslapen. Kennelijk was het nodig.
Door smulpaap
#3449326
Ronald schreef: vr 09 sep 2022, 08:58 Volgens mijn horloge heb ik gisteren 11 uur geslapen. Kennelijk was het nodig.
Oh heerlijk toch ? En blijkbaar hard nodig
Ik heb ook effe een lekkere dut gedaan
Aantal gebroken nachten gehad ....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449613
Pfff, het mag ook weer eens stoppen met regenen hoor.
Het stopt hier niet meer de laatste dagen. Ik had toch gehoopt op nog een beetje nazomer maar op deze manier gaat de tomatenoogst, bij zo'n mooie zomer, alsnog in het water vallen. Nu moeten ze nog afrijpen he...
Het begint hier op de kleigrond alweer modderig te zijn. Daar wordt het gras ook niet beter van. :-\
Tis echt weer alles of niets he. Tussenin bestaat precies niet meer. Is het eindelijk beginnen regenen, is het ook meteen volledig herfst en stopt het niet meer..
Als er dan weer zon komt vind ik dat prima, die uitersten. Geen hitte, dat weet ik wel. Zon is voldoende. Maar het staat nog niet meteen op de voorspellingen...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3449617
Hier ook. Met bakken komt het uit de hemel. En we hebben lekkerij bij het slaapkamerraam :-X
Door Siberienne
#3449619
0364B2F3-F4A3-4FD3-9EE2-19C477E594AF.jpeg
0364B2F3-F4A3-4FD3-9EE2-19C477E594AF.jpeg (4.26 MiB) 541 keer bekeken
Wij klagen niet na een natte week ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3449621
pearlsofpassion schreef: za 17 sep 2022, 09:56 Pfff, het mag ook weer eens stoppen met regenen hoor.
Het stopt hier niet meer de laatste dagen. Ik had toch gehoopt op nog een beetje nazomer maar op deze manier gaat de tomatenoogst, bij zo'n mooie zomer, alsnog in het water vallen. Nu moeten ze nog afrijpen he...
Het begint hier op de kleigrond alweer modderig te zijn. Daar wordt het gras ook niet beter van. :-\
Tis echt weer alles of niets he. Tussenin bestaat precies niet meer. Is het eindelijk beginnen regenen, is het ook meteen volledig herfst en stopt het niet meer..
Als er dan weer zon komt vind ik dat prima, die uitersten. Geen hitte, dat weet ik wel. Zon is voldoende. Maar het staat nog niet meteen op de voorspellingen...
Hier hetzelfde met de pompoenen :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449628
Oh ja! Die zeker ook.
Die rijpen misschien onder het afdak toch nog mooi af als je ze van de plant haalt? Groeien gaan ze toch niet meer... :-\

Dat gaat bij tomaten ook, maar erg lekker worden ze daar toch niet van.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3449630
Bij tomaten schijnt het niet goed te zijn om ze van de plant af na te laten rijpen. Er zou een stofje in zitten dat niet zo gezond is en alleen verdwijnt als de tomaat aan de plant rood wordt. Of dat bij pompoenen ook zo is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3449631
haha een paar dagen regen en we hebben er al schoon genoeg van
(ik ook he, heb woensdag halve dag in regen gestaan en morgen ook weer 4 uur in de plens)
Ons grasveld zit trouwens vol met paddo's nog nooit zoveel gehad.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449634
doranto schreef: za 17 sep 2022, 17:52 Bij tomaten schijnt het niet goed te zijn om ze van de plant af na te laten rijpen. Er zou een stofje in zitten dat niet zo gezond is en alleen verdwijnt als de tomaat aan de plant rood wordt. Of dat bij pompoenen ook zo is weet ik niet.
Tomatine, de tegenhanger van solanine in aardappelen. De groene kleur in een onrijpe tomaat verraadt de aanwezigheid van de stof. Net zoals de groene plekken onder de schil van een aardappel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449636
En als ze dan nog helemaal rood worden, heb je het nog steeds? Of niet meer? Ik had er nu eentje, een cœur de bœuf die afgescheurd was door het gewicht en die ik in de veranda had laten narijpen. Die is nog helemaal rood geworden en was nog lekker genoeg om rauw te eten. De anderen werden slapper en verschrompelden wat, dus die zijn in de soep gedaan.

Verhitten doet het dan wel verdwijnen? Dat is bij aardappels toch zo, en men zegt dat je groene tomaten wel verhit kan eten....

Sommige tomaten blijven groen, ook rijp. En de bruine blijven ook vaak iets groen onder de schil houden... Niet gezond dan?

Op dit moment gebeurt er aan de plant alleszinds niet veel meer. Buiten scheuren en slakken die een feestmaal houden...
De kerstomaten willen nog een beetje rijpen maar die scheuren ook open voordat het zover is.
Door Cathelijn
#3449638
Hier op de zandgrond staat het niet zo snel blank. Ik geniet van het weer groener worden van het gras en dat de natuur weer een beetje tot leven komt. Gisteren nog in een mooi zonnetje gewandeld. Met een beetje goed uitkienen is het hier nog prima te doen. En anders een paraplu mee. Nou hoef ik dit weekend verder ook vrij weinig, en heb ik een kortharige hond, dus ik vind het allemaal nog wel prima. En vanaf dinsdag wordt het weer beter.
Door smulpaap
#3449650
Kaio schreef: za 17 sep 2022, 18:46 haha een paar dagen regen en we hebben er al schoon genoeg van
(ik ook he, heb woensdag halve dag in regen gestaan en morgen ook weer 4 uur in de plens)
Ons grasveld zit trouwens vol met paddo's nog nooit zoveel gehad.
Hier barst het ook van de paddo's op de dijken
Gebruikersavatar
Door pike
#3449661
pearlsofpassion schreef: zo 18 sep 2022, 07:40 En als ze dan nog helemaal rood worden, heb je het nog steeds? Of niet meer?
Als ze helemaal rood zijn is het ook echt weg. Bij rijping verdwijnt de stof.
Ik had er nu eentje, een cœur de bœuf die afgescheurd was door het gewicht en die ik in de veranda had laten narijpen. Die is nog helemaal rood geworden en was nog lekker genoeg om rauw te eten. De anderen werden slapper en verschrompelden wat, dus die zijn in de soep gedaan.

Verhitten doet het dan wel verdwijnen? Dat is bij aardappels toch zo, en men zegt dat je groene tomaten wel verhit kan eten....
Zowel solanine als tomatine zijn vrij hittebestendig. Bij aardappelen zit het meeste direct onder de schil. Dat wordt dus weggeschild en dan moet je veel piepers eten wil je een schadelijke hoeveelheid binnenkrijgen. Tomatine verdwijnt bij verhitting voor zo’n 10-35%
Sommige tomaten blijven groen, ook rijp. En de bruine blijven ook vaak iets groen onder de schil houden... Niet gezond dan?
Moderne rassen van groene tomaten schijnen gifvrij te zijn, oude rassen niet. Bruine weet ik niet maar denk dat dat hetzelfde is.
Toevallig kwam ik vanmiddag dit tegen:
https://www.nu.nl/eten-en-drinken
Op dit moment gebeurt er aan de plant alleszinds niet veel meer. Buiten scheuren en slakken die een feestmaal houden...
De kerstomaten willen nog een beetje rijpen maar die scheuren ook open voordat het zover is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door