Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3419513
Wij hebben nu met de vrieskou trouwens een ontzettend lage luchtvochtigheid in huis. Die hield al niet over sinds de cv weer aan was, maar nu is het echt vervelend. Heb last van mijn keel en neus, krijg steeds schokjes en mijn huid is super droog.

Hoe is dat bij jullie in het noorden Anne en Sieberienne?

Ik heb gister een luchtbevochtiger-reiniger besteld. Er staat nog steeds dat ie vandaag bezorgd wordt, maar dat zou natuurlijk best morgen kunnen worden. Om het een beetje leuk te houden zetten we nu twee keer per dag de stoomreiniger een poos aan. Dat helpt heel erg. Ik sproei ook de planten nat en heb bakjes water op de cv, maar dat doet weinig.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3419514
Hier in huis is het ook belachelijk. Ik heb 2 bakken water op de verwarming en 2 bakjes aan de verwarming hangen. Daarnaast ook natte handdoeken op de verwarming liggen. Ik heb er hoofdpijn van.

Wat bij mij werkt is mijn huid vet houden, dus goed insmeren. Op de een of andere manier werkt dat ook grotendeels voor de schokken.
Door Siberienne
#3419515
In ons nieuwe huis, met balansventilatie en warmtepomp, is het nu ook extreem droog. We zitten nu op 17% en dat is niet fijn. Met de was drogen in de woonkamer - die ik dan zo laag mogelijk centrifugeer - kreeg ik het naar 25%. Wij hebben nog geen planten in huis en ik heb niet zo’n zin die nu te gaan kopen met risico op bevriezing bij transport. Dus we hebben nu ook een luchtbevochtiger gekocht die hopelijk snel komt want we drinken continue water maar het is niet fijn. Droge huid, droge ogen en koppijn. Omdat we geen radiatoren hebben kunnen we ook nergens bakjes aan hangen oid.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3419516
Siberienne schreef:Omdat we geen radiatoren hebben kunnen we ook nergens bakjes aan hangen oid.

Ooh getver!! Dat is ook helemaal niks.
Door eelke
#3419518
Oh dat is echt heel droog ja!

Hier ook droogte. Ik hang natte theedoeken op de verwarmingen, dat helpt ook.

Siberienne, een pan water koken kan wel toch? Natte doeken op de vloer (je hebt vloerverwarming?). Bij zo'n % zou ik echt verschrompelen. Ik hou hem hier zeker boven de 45% anders kan ik mijn lenzen niet meer dragen.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3419519
eelke schreef: Ik hou hem hier zeker boven de 45% anders kan ik mijn lenzen niet meer dragen.
Ik krijg het hier amper 40%. Wat ik ook doe.
17% is echt wel heel heftig.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3419523
eelke schreef: ma 08 feb 2021, 09:24 Verwarming laag, op 17 graden ofzo, helpt ook wel veel.
Dat geloof ik. Maar ik zit 8 uur per dag stil achter mijn pc te werken. Met 17 graden krijg ik het dan echt steenkoud.

17% is echt schrikbarend laag Sieberienne :o hoop dat het apparaat bij jullie ook gaat helpen!
Door Siberienne
#3419524
Kaela schreef: ma 08 feb 2021, 09:45 Dat geloof ik. Maar ik zit 8 uur per dag stil achter mijn pc te werken. Met 17 graden krijg ik het dan echt steenkoud.

17% is echt schrikbarend laag Sieberienne :o hoop dat het apparaat bij jullie ook gaat helpen!
Dat hoop ik heb ook ::)

Nee wij hebben geen vloerverwarming. Probleem is denk in ook wel dat we twee verwarmingssystemen hebben die vocht uit de lucht halen. En je bij -15 ook niet effe een raam open zet om wat buitenlucht binnen te krijgen ;)
Ik laat de deksel van de waterkoker open staan maar pan op het vuur schoot de sensor van de afzuigkap in de stress en die zette het fornuis uit. Nog eens even uitzoeken hoe ik dat kan omzeilen. Ik denk soms weleens - doe mij maar minder elektronica :P
Gebruikersavatar
Door sam28
#3419526
Het klinkt echt super handig, zo'n modern huis Siberienne ;D ;D

Kan het luchtontvochtigingsding niet uit? Of zet je dan alles uit.
Door Siberienne
#3419527
sam28 schreef: ma 08 feb 2021, 10:20 Het klinkt echt super handig, zo'n modern huis Siberienne ;D ;D

Kan het luchtontvochtigingsding niet uit? Of zet je dan alles uit.
Dan zet je ook de verwarming uit. Niet zo’n goed idee ::)
Door eelke
#3419528
Siberienne schreef: ma 08 feb 2021, 10:14 Dat hoop ik heb ook ::)

Nee wij hebben geen vloerverwarming. Probleem is denk in ook wel dat we twee verwarmingssystemen hebben die vocht uit de lucht halen. En je bij -15 ook niet effe een raam open zet om wat buitenlucht binnen te krijgen ;)
Ik laat de deksel van de waterkoker open staan maar pan op het vuur schoot de sensor van de afzuigkap in de stress en die zette het fornuis uit. Nog eens even uitzoeken hoe ik dat kan omzeilen. Ik denk soms weleens - doe mij maar minder elektronica :P
Stekker uit de afzuigkap?


Kaela schreef: Dat geloof ik. Maar ik zit 8 uur per dag stil achter mijn pc te werken. Met 17 graden krijg ik het dan echt steenkoud.

17% is echt schrikbarend laag Sieberienne :o hoop dat het apparaat bij jullie ook gaat helpen!
Ja, ik momenteel ook, maar ik heb dus een te grote mannen badjas, die komt tot op mijn knieen. Die draag ik over mijn normale kleding. Daar dan weer een grote sjaal gedrapeerd als ik moe videovergaderen, dan zie je niet dat het een badjas is.
Door Anne in Zweden
#3419530
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat de luchtvochtigheid in huis is bij ons. Maar ik heb al tijden last van een droge neus, vooral bij het opstaan, en de honden zijn ook hartstikke statisch. Nou kook ik meestal zonder afzuigkap, ook als ik bv. pastawater kook, en we hangen wasgoed altijd op een droogrek, nooit in een droger, en er staan natuurlijk bakken met drinkwater voor de honden, maar ons huis heeft zo'n luchtcirculatieventilatievraagmenietdinges, dus hoeveel vocht er nou werkelijk blijft hangen in de lucht.. geen idee. Ik denk dat Zweedse (en ook Noorse) huizen erop gebouwd zijn weinig vocht in de lucht te laten 'hangen', want een veel groter probleem dan lage luchtvochtigheid is van oudsher dat het juist te vochtig is, waardoor je schimmel in huis krijgt. Dat is echt een megaprobleem met oudere huizen, dus nieuwere panden zijn eigenlijk allemaal voorzien van technologie om vocht in huis te vermijden.

Ik moet straks naar de stad, zal dan eens zo'n thermometer kopen waarop de lv te zien is. Ben benieuwd. Wordt vervolgd. :biggrin2:
Door Siberienne
#3419531
Afbeelding
Anne in Zweden schreef: ma 08 feb 2021, 11:48 Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat de luchtvochtigheid in huis is bij ons. Maar ik heb al tijden last van een droge neus, vooral bij het opstaan, en de honden zijn ook hartstikke statisch. Nou kook ik meestal zonder afzuigkap, ook als ik bv. pastawater kook, en we hangen wasgoed altijd op een droogrek, nooit in een droger, en er staan natuurlijk bakken met drinkwater voor de honden, maar ons huis heeft zo'n luchtcirculatieventilatievraagmenietdinges, dus hoeveel vocht er nou werkelijk blijft hangen in de lucht.. geen idee. Ik denk dat Zweedse (en ook Noorse) huizen erop gebouwd zijn weinig vocht in de lucht te laten 'hangen', want een veel groter probleem dan lage luchtvochtigheid is van oudsher dat het juist te vochtig is, waardoor je schimmel in huis krijgt. Dat is echt een megaprobleem met oudere huizen, dus nieuwere panden zijn eigenlijk allemaal voorzien van technologie om vocht in huis te vermijden.

Ik moet straks naar de stad, zal dan eens zo'n thermometer kopen waarop de lv te zien is. Ben benieuwd. Wordt vervolgd. :biggrin2:
Ik moet zeggen, gisteren was het met de was in de kamer 25% en dat was al veel beter. Maar met die 15-17% hadden we echt koppijn en keelpijn in de ochtend. En met de Corona-neurose was dat laatste ook niet echt rustgevend, zal ik maar zeggen...

Ik ben benieuwd wat het bij jullie is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3419532
Nou hier had het niet zo veel gesneeuwd. Eerst regen, toen urenlang ijsregen ( hebben terras tussendoor maar schoongeveegd, daar pas dus behoorlijk veel waterijs stap op. En toen is het gaat sneeuw en, en daarna hard vriezen .
Straat hier en vele andere stukken zijn ijsbaan. Handig met een bijna 7 maanden pup ;D :P
Zal wel de hele week zo blijven vrees ik. Ach ja

Hier in huis is het 40% luchtvochtigheid. En dan heb ik nog ontdooiende beren binnen liggen die voor vocht zorgen ...
Gaat dus nog net .
Moet er niet aan denken 17% :o :o Hoop dat jullie luchtbevochtiger er gauw is
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door