Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tycolaika
#2454173
hmm , oke , nog nooit iets over gelezen dat warmte ding haha
ik wil het toch eens proberen hoe warm het in de kast gaat worden. als het te warm word komt er meer ventilatie in. en lijkt mij , hoe meer frissen lucht van buiten af , hoe minder warmte hij in de kast kan laten hangen
snap je mij ook ?

als ik een dichte kast heb , word het snik heet , maar hoe meer ventilatie hoe meer moeite , hij zal wel de zelfde warmte afgeven ja . maar er blijft steeds minder in de kast hangen toch ?!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454178
dan zou mijn logische gedachte zijn om er een een betere ventilator op te zetten voor circulatie ( dan moet de omgevings temperatuur natuurlijk niet koud zijn ....)

edit: misschien een schakelbare pc vantilator erin zetten?
Door tycolaika
#2454181
@laura heb je et nou tegen of tegen mijn voorganger ? haha sorry als je tegen mij hebt , begrijp ik niet waar k die ventilator op zou moeten zetten ? sorry ben de draad kwijt hihi
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2454182
Ja ik snap jou ook. Wat betreft de ventilatie heb je gelijk. Hoe meer kieren en gaten hoe harder je warmtemaker moet werken omhet binnen op temp te houden. Denk maar aan je huis, als er een raam open staat moet je kachel ook harder stoken.

Wat betreft je warmtevoeler/beveiliging denk ik aan een fohn, die wordt toch ook niet aldoor maar heter en heter? ergens moet er toch een ding zitten die aangeeft dat het aparaat genoeg warmte heeft geproduceert?

Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd hoor.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454185
ben niet handig met klussen , maar zou de bohmann kap bovenop zetten ( zo krijg je geen vet erin ) samen met een ventilator die je kunt schakelen .
warme lucht stijgt dus zou de ventilatie gaten ( om verdamping eruit te krijgen ) aan de boven /zijkanten maken .
Door tycolaika
#2454189
haha ja ja ik snap je , maar het is ook niet zo dat hij steeds heter en heter word, hij blijft bijvoorbeeld na een uurtje gewoon op de zelfde temp , maar toch is die te heet , ik heb gelezen dat de bomann rond de 70 graden word.
nou als ik dan net te horen krijg dat het niet boven de 60 graden uit moet komen , dan kan ik beter kijken voor een kast zelf te maken , en bijvoorbeeld rond de 50 graden kom te zitten in de kast , ik droog liever op 50 graden van mij part een dag langer , dan in de bomann en er blijft niets meer over van het vlees omdat het veels te heet word, qua voedingstoffen bedoel ik dan
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454192
Bertine schreef: Ja ik snap jou ook. Wat betreft de ventilatie heb je gelijk. Hoe meer kieren en gaten hoe harder je warmtemaker moet werken omhet binnen op temp te houden. Denk maar aan je huis, als er een raam open staat moet je kachel ook harder stoken.

Wat betreft je warmtevoeler/beveiliging denk ik aan een fohn, die wordt toch ook niet aldoor maar heter en heter? ergens moet er toch een ding zitten die aangeeft dat het aparaat genoeg warmte heeft geproduceert?

Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd hoor.
de warmte afgifte ligt denk ik aan , instelling , wattage en warmte door gebruik die de motor afgeeft
Door tycolaika
#2454193
lauraV schreef: ben niet handig met klussen , maar zou de bohmann kap bovenop zetten ( zo krijg je geen vet erin ) samen met een ventilator die je kunt schakelen .
warme lucht stijgt dus zou de ventilatie gaten ( om verdamping eruit te krijgen ) aan de boven /zijkanten maken .
ik had in gedachten , als 1 te min is , om eentje boven op in het midden . en de anderen als ze nodig zijn , dat denk ik wel . om die aan de zeikanten te maken , links rechts zeg maar. mss is het handig indd als 2 voldoende zouden zijn om boven een te doen links of rechts een en links of rechts dan een ventilatortje ?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454195
tycolaika schreef: haha ja ja ik snap je , maar het is ook niet zo dat hij steeds heter en heter word, hij blijft bijvoorbeeld na een uurtje gewoon op de zelfde temp , maar toch is die te heet , ik heb gelezen dat de bomann rond de 70 graden word.
nou als ik dan net te horen krijg dat het niet boven de 60 graden uit moet komen , dan kan ik beter kijken voor een kast zelf te maken , en bijvoorbeeld rond de 50 graden kom te zitten in de kast , ik droog liever op 50 graden van mij part een dag langer , dan in de bomann en er blijft niets meer over van het vlees omdat het veels te heet word, qua voedingstoffen bedoel ik dan
de warmte hun je regelen met de inhoud die verwarmt moet worden en de hoeveelheid ventilatie ....
dit moet je op elkaar afgestemd hebben om een bepaals aantal graden te krijgen
Door tycolaika
#2454196
daarom wil ik er een kleine termometer inhangen , om te kijken hoe warm et word , en daar op de ventilatie aan passen , tot ik de perfecte temp heb.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454199
tycolaika schreef: ik had in gedachten , als 1 te min is , om eentje boven op in het midden . en de anderen als ze nodig zijn , dat denk ik wel . om die aan de zeikanten te maken , links rechts zeg maar. mss is het handig indd als 2 voldoende zouden zijn om boven een te doen links of rechts een en links of rechts dan een ventilatortje ?
hier moet ik ff over nadenken maar mn idee gaat naar de 2e optie ....
je moet uitkijken dat je door meerdere bohmanns niet opnieuw de hitte opschroeft die je bij een gewone bohmann krijgt ...
je hebt eerder meer ventilatie (wind) nodig dan warmte
edit : dus 2 bohmanns bovenop en luchtventilatie ( wind ) aan de zijkant?
Laatst gewijzigd door lauraV op ma 10 sep 2012, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tycolaika
#2454202
2 boven drop is indd beter denk nu je het zegt.. en dan kijken voor twee kleine ventilators aan de zeikanten ? dat bedoel je toch he ?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2454203
wat ik me nu eigenlijk afvraag , met 2 bohmanns verbruik je 500 watt plus nog eens de ventilatoren .....
wat worden dan de kosten met vergelijk van bv een haar droogkap?
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2454204
Dat de boman, met zijn kapotte warmtebeveiliging niet al maar heter wordt ligt er denk ik aan dat de hele motor op een gegeven moment op volle toeren draait en dus niet harder kan werken. Bij mijn boman draaide de motor zeer duidelijk harder toen hij in zijn geheel heter werd, dan toen alles het nog wel goed deed.
En tuurlijk ligt het in een goede kast er ook aan hoeveel ventilatie je hebt. Want door de ventilatie krijg je circulerende lucht en dat koelt ook weer af.

ik zou de warmtebron onder in je kast maken, en wel aan de zijkant. zodat de warme lucht die onderin begint en van nature al langzaam naar boven stijgt. Zo kun je ook boven de ventilator een soort dakje maken zodat er geen vet en andere rommel in je motor komt Met de ventilator zorg je er dan voor dat het niet in een rechte lijn naar boven gaat, maar wat 'omwegen' maakt
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door