Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2368800
koekje schreef: Zo 1 keertje met olie beetje inwrijven is niet voldoende. Ik laat roerdingen echt een nachtje zwemmen en wrijf planken meerdere keren royaal in. Inwrijven, op laten drogen en dan weer inwrijven totdat de plank geen olie meer opneemt. En dan goed laten drogen (niet in de zon of op de verwarming) en daarna pas gebruiken.
mag je de plank dan ondertussen gebruiken?
#2368911
Ik doe dat niet, pas na zoveel keer inwrijven met olie. En daarna geef ik de plank nooit meer een oliebehandeling. Ik snij er dan overigens wel olieachtige dingen (bv zongedroogde tomaten in olie) op en wrijf hem tijdens gebruik iedere keer schoon met een doekje.
Maar mijn planken gaan ook lang mee, zelfs de eenvoudige hema-snijplank. Dus lief zijn voor je gereedschap scheelt veel.

Als het past, zou ik een grote ovenschaal of braadslede nemen. Laagje olie er in en de plank er een nacht in laten zwemmen. De volgende nacht (of overdag hè) de andere kant. Teveel aan olie eraf vegen (bv met keukenpapier) en dan goed op laten drogen. Zo vet je hem passief in en heb je zelf minder handelingen. Je hebt dan wel een schaal of slede nodig waar de plank helemaal inpast.

Barfplaats wordt gesponsord door