Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2301542
Nadia schreef: Oh, nee zeg :( dat is echt balen.. Het is ook altijd wat ::) Yordi had ook al zijn zinnen op een fiets gezet.. Maar nee, ging ook niet door.. Hij woonde te dichtbij ::)
wat is te dichtbij?
Ik heb 2 jaar geleden een fiets gekocht via het fietsplan. Hemelsbreed woon ik 500 meter van mn werk af.
#2301834
kijk het maar eens goed na hoe de regels zijn want als je ver weg woont en van het openbaar vervoer gebruik maakt kan het zelfs nog zijn dat je er gebruik van kunt maken omdat je toch met je fiets naar de eerste opstapplaats van het openbaar moet fietsen... tenzij je hebt aangegeven dat je altijd met de auto naar het werk komt. Als je met de auto komt kun je, als het een 'befietsbare" afstand is altijd nog aangeven dat je weliswaar niet altijd fiets maar wel regelmatig (bijvoorbeeld alleen in de zomer).

ik ga namelijk altijd op de fiets naar het treinstation en ga van daar uit verder met de trein. Ik krijg van het werk een vergoeding voor de trein en een vergoeding voor de kilometers die ik naar het station fiets. En ik heb gebruik gemaakt van het fietsplan.

Maar kan w.s. per werkgever iets verschillen... 
#2302181
Nu heb ik er vannacht over nagedacht.

De fiets kan  deels betaald worden  met bruto uurloon wat dan gekort  wordt op je salaris ,  en dan is het voordeel voor de werknemer dat je geen loonbelasting betaalt. 

Maaarrrr,  men kan ook met  verlofuren betalen tot een max  van 900 euro( 750 voor de fiets en 150  voor assescoires)  Ik  heb 350 verlofuren staan, mijn verplichte uren voor dit jaar heb ik al gehad,  ik  wilde dus mijn die  900 euro geheel met verlof betalen. (900 : bruto uurloon=.. verlofuren)

Is  er dan ook sprake van belastingvoordeel?

Er wordt  immers niet gekort op mijn salaris

Wie heeft zoveel kennis  van de belasting dat hij/zij dit weet?

Een deel zal ik  contant moeten bijbetalen, maar dat weet ik en  is geen probleem
Laatst gewijzigd door nova op za 31 mar 2012, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#2302197
Volgens mij is dan het 'belasting voordeel' dat je, als je die verlof uren uit zou laten betalen in geld, je er wel belasting over zou betalen.

Stel, een verlof uur = 90 euro (denk het niet, maar rekent makkelijk ;) )

Voor een fietsvergoeding van 900 euro lever je dan 10 uren in.

Je kunt ze ook uit laten betalen, dus 10 x 90 euro = 900 bruto, en dan gaat daar nog belasting van af. Zeg 30 procent ofzo, (zal wel meer zijn bij dat uurloon eigenlijk :P) dus krijg je ongeveer 600 euro op je rekening gestort.

Je kunt ook uren opnemen, dus gewoon 10 uur vrij. Dan heb je met de belasting niks te maken.

Denk ik hoor...
#2302201
Wat eelke zegt, klinkt mij wel erg logisch in de oren eigenlijk
Ik denk niet dat als je 900 euro aan verlofuren gebruikt, je direct in mega problemen komt te zitten, wel enigzins afhankelijk van andere factoren.

Waarom bel je niet even met de belastingtelefoon? Die kunnen je vast meer vertellen, en is geloof ik nog een gratis nummer ook.
#2302247
waarom heb ik me dat niet eerder bedacht:  :doh: :doh: :doh: :doh:

Ik kan me ook  verlofuren laten uitbetalen, en  koop dan  hiervan een fiets.
Geen belasting voordeel,  maar ook  geen  km. die ik  wel.niet  mag of moet declareren,  en  geen  kans op naheffingen  geen kan op boete

psies wat eelke dus zegt , alleen valt nu pas het kwartje  :-[
Laatst gewijzigd door nova op za 31 mar 2012, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#2302285
Je kunt inderdaad het beste je overuren uit laten betalen.
De belastingtelefoon bellen zou ik in zo'n geval niet doen. Als zij zeggen dat het mag en later blijkt van niet dan heb je pech en kun je alsnog alles terugbetalen. Daarbij denk ik dat de belastingtelefoon zo'n vraag niet eens mag beantwoorden als ze het al weten :-\
#2302532
Vraag eens na hoe het bij je werkgever geregeld is.

Het is nl ook mogelijk om een rente vrije lening bij je werkgever af te sluiten en die terug te betalen via je km vergoeding. Dat hoeft niet het gehele bedrag te zijn maar een gedeelte van de fiets zou je op die manier kunnen betalen. Dat scheelt jou een hoop rente en je baas ziet dat er echt een fiets voor jou van gekocht wordt. Je moet alleen dan wel de bon aan je werkgever overhandigen.

Mss een idee zodat je toch kan fietsen..... ;)
#2302537
Lil schreef: Balen dat je geen fiets krijgt. Ik zou het wel even goed laten uitrekenen hoeveel je netto krijgt. Niet dat dit super tegen valt. Vakantiedagen laten uitbetalen dan betaal je namelijk veel belasting.
ja en nee want:

Mijn CAO kent een 36-urige werkweek en ik werk 32 uur per week
Ik mag  daarom 4 uur per week overwerken , of laten uitbetalen zonder dat  hierover extra belasting  betaald moet worden.  ;)

52 weken  x 4 uur zijn 208 uur,  :) :)
#2302553
Gonnie schreef: Vraag eens na hoe het bij je werkgever geregeld is.

Het is nl ook mogelijk om een rente vrije lening bij je werkgever af te sluiten en die terug te betalen via je km vergoeding. Dat hoeft niet het gehele bedrag te zijn maar een gedeelte van de fiets zou je op die manier kunnen betalen. Dat scheelt jou een hoop rente en je baas ziet dat er echt een fiets voor jou van gekocht wordt. Je moet alleen dan wel de bon aan je werkgever overhandigen.

Mss een idee zodat je toch kan fietsen..... ;)
Dat  zou ik kunnen navragen, maar waarschijnlijk  zal de baas dan ook verwachten dat ik met die fiets  voor  woon/werkverkeer gebruik, en dat zal niet gebeuren. Ik werk in de nachtdienst, vaak op locaties 30 km van huis. Geen goed idee om dan  zo rond 22.00 hr en om 6.00 hr  met de fiets op pad te gaan . ;)

De fiets is bedoelt vooral voor prive  gebruik , maar in elk geval bedankt voor het meedenken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door