Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2302576
nova schreef: Dat  zou ik kunnen navragen, maar waarschijnlijk  zal de baas dan ook verwachten dat ik met die fiets  voor  woon/werkverkeer gebruik, en dat zal niet gebeuren. Ik werk in de nachtdienst, vaak op locaties 30 km van huis. Geen goed idee om dan  zo rond 22.00 hr en om 6.00 hr  met de fiets op pad te gaan . ;)

De fiets is bedoelt vooral voor prive  gebruik , maar in elk geval bedankt voor het meedenken.
In bovenstaande optie hoeft het niet perse een fiets te zijn om naar het werk te gaan. De huidige Fiets van de Zaak houdt nl op te bestaan vanaf 2014. Daarvoor in de plaats komt een werknemersvergoeding. Je kan altijd een rentevrije lening aanvragen bij de werkgever voor een woning of een fiets (zo staat het in de wet) dat jij de fiets prive gaat gebruiken maakt dan helemaal niets uit.

En de km vergoeding hou je gewoon recht op.
#2302590
Gonnie schreef: In bovenstaande optie hoeft het niet perse een fiets te zijn om naar het werk te gaan. De huidige Fiets van de Zaak houdt nl op te bestaan vanaf 2014. Daarvoor in de plaats komt een werknemersvergoeding. Je kan altijd een rentevrije lening aanvragen bij de werkgever voor een woning of een fiets (zo staat het in de wet) dat jij de fiets prive gaat gebruiken maakt dan helemaal niets uit.

En de km vergoeding hou je gewoon recht op.
heb j eergens een IN-link  waar ik  meer kan vinden over dit onderwerp?
#2302682
Nova,

Ben ff wezen googlen voor je en kwam het volgende tegen.
Ik ben van de week op cursus geweest voor dit onderwerp en werd het uitgebreid besproken  ;)

Fietsen met de werkkostenregeling
Binnen de werkkostenregeling wordt een en ander eenvoudiger. Het verstrekken, ter beschikking stellen of vergoeden van een fiets komt onder de vrije ruimte van 1,4%. De € 82,- vergoeding aan fietsaccessoires komt te vervallen maar de € 0,19 per zakelijke kilometer blijft in stand.

Bij het ter beschikking stellen geldt dat de € 0,19 per kilometer niet mag worden vergoed. De werkelijke kosten die de werknemer heeft kunnen als intermediaire kosten worden vergoed.

Het is echter mogelijk om de fiets onbelast en buiten de vrije ruimte te vergoeden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een renteloze lening aan de werkgever te verstrekken voor de aanschaf van een (elektrische) fiets. Het rentevoordeel wordt voor de werkkostenregeling op nihil gewaardeerd. De fiets moet dan wel in overwegende mate voor woon-werk verkeer worden gebruikt. Combineren met openbaar vervoer (naar het station fietsen) is toegestaan.

Het werkt als volgt: de werknemer koopt een fiets (stel € 800,- inclusief BTW). De werkgever leent dit bedrag aan de werknemer zonder rente. De werknemer fiets naar zijn werk en ontvangt van de werkgever € 0,19 per kilometer. Deze € 0,19 per kilometer wordt verrekend met de renteloze lening. Als een werknemer 214 dagen per jaar (vaste vergoeding regels) naar zijn werk fietst, voor 5 kilometer enkele reis dan lost hij zo dus € 406,60 per jaar af. In twee jaar is de fiets dan geheel terug betaald. Uiteraard is het mogelijk de werknemer te binden door algehele aflossing te eisen als hij eerder vertrekt.
Tip: het is fiscaal mogelijk om werknemers die op fietsafstand wonen een fiets van de zaak te vergoeden. Zowel onder de werkkostenregeling als onder het oude recht.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt  ;)

Groetjes
#2302771
Ja, ik heb er wel wat aan in die zin, dat het  duidelijk is dat ik ook voor die regeling niet in aanmerking kom.  :-\ :-\
Gezien  mijn werktijden  (  alleen nachtdiensten) en afstand  gebruik ik de fiets weinig voor woon/werkverkeer. En dat wordt dus als  voorwaarde gezien

Of zie ik het nu helemaal fout?
Laatst gewijzigd door nova op za 31 mar 2012, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#2303029
nova schreef: Ja, ik heb er wel wat aan in die zin, dat het  duidelijk is dat ik ook voor die regeling niet in aanmerking kom.  :-\ :-\
Gezien  mijn werktijden  (  alleen nachtdiensten) en afstand  gebruik ik de fiets weinig voor woon/werkverkeer. En dat wordt dus als  voorwaarde gezien

Of zie ik het nu helemaal fout?
Nou ja, volgens mij moet je maar een paar keer per jaar gebruik maken van de fiets voor je werk, officieel. Dus dan zou je kunnen kijken hoe vaak dat is. In de zomer zou je kunnen fietsen, in principe...kunnen, want ze kunnen ook weer niet echt controleren of je op de fiets naar het werk gaat toch? En hoe vaak en waar hebben jullie werkbespreking?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door